Преди точно половин век великата Рената Тебалди е изнудила тогавашния директор на Метрополитън опера, казвайки му, че ще пее на тази сцена единствено и само в „Адриана Лекуврьор“! Научихме го от сегашния генерален мениджър Питър Гелб в разговор с режисьора Дейвид МакВикар по време на прякото излъчване от Ню Йорк. Ставаше дума за това, че заглавието е по-рядко представяно, а всяка голяма оперна дива мечтае да влезе в ролята на френската актриса от началото на XVIII век, чиято трагична история вдъхновява литературни, театрални и музикални творби.
Най-популярната опера на Франческо Чилеа се появява в афиша на нюйоркската трупа сега, 50 години по-късно, с нова версия, която вече са гледали в Кралската опера „Ковънт Гардън“ през 2010 г. В копродукцията участват още големите театри в Барселона, Виена, Париж и Сан Франциско. Сър Дейвид МакВикар, за когото това е девето заглавие в Мет, търси интересни гледни точки и заедно със сценографа Чарлс Едуардс създават до голяма степен „театър в театъра“, като в три от четирите действия ние, публиката, сме ту в гримьорните, ту зад кулисите, ту пред или зад сцената на Комеди Франсез. А в трето действие всички герои всъщност са публика. Тези промени на декора, заедно с пищните костюми от епохата с автор Бригите Райфенстул и сравнително кратките сцени, арии и ансамбли, създадени от композитора Франческо Чилеа, правят спектакъла много динамичен, цветен и увличащ, при това с усещането за класически прочит – нещо все по-рядко срещано.
Започнах с името на примадоната Рената Тебалди, защото ако има нещо най-важно в една постановка на операта „Адриана Лекуврьор“, това е изборът на изпълнителката на главната роля. Такива през годините са били и Монсерат Кабайе, и Мирела Френи, и Рената Ското. Сега Метрополитън опера отново може да си позволи да покани „примадоната на примадоните“ в наше време – Анна Нетребко. Самата тя призна, че партията е изключително разтърсваща за нея и дори интервюто с примата не беше, по традиция, в антракта, а преди началото на спектакъла. Разбрах много добре какво има предвид Дейвид Карлин от портала Bachtrack, пишейки, че „гласът на Анна Нетребко е толкова дълбок и богат, а и така успява да поддържа чистота във високите тонове, че да се слуша как пее е тръпка във всеки един момент“. Ролята на Лекуврьор е взискателна към водещия сопран, на моменти почти с мецосопранови характеристики. Едновременно с това изпълнителката постоянно преминава през различни състояния – тя е обожаваната актриса, влюбената, несигурна и ревнива жена, отмъстителна, но само чрез изкуството си. Въпреки два кратки епизода – едно моментно скъсване на тон в арията на Адриана от първо действие и на финала, когато косата на Нетребко се заплете в дрехата на един от сценичните й партньори, опитът и пълното отдаване на образа не позволиха това да се превърне в пречка за цялостния спектакъл.
Анна Нетребко обаче далеч не беше самотна звезда в „Адриана Лекуврьор“ на Мет. Силно присъствие имаха и нейните колеги – тенорът Пьотр Бечала, мецосопранът Анита Рачвелишвили и баритонът Амброджо Маестри. Бечала се пошегува в интервюто с водещия Матю Поленцани, че ролята на Маурицио, граф на Саксония, му е особено близка, защото героят се явява наследник на полския престол. Но полският тенор стои особено добре в този образ заради вродената си аристократичност и елегантност – виждали сме това и в други негови превъплъщения – а Маурицио е повърхностен флиртаджия и жаден за подвизи воин, за когото любовта е естествена добавка към приключенския живот. Пьотр Бечала пресъздава това с лекота.
В другата крайност е принцеса ди Буйон – себична, страстна и отмъстителна жена, която подчинява всички на собствените си желания. Анита Рачвелишвили я нарече „чистото зло“ и така я пресъздаде – дълбокият глас и стоманеният поглед бяха най-силните й оръжия. Наистина изключителна певица! На моменти тя беше приковаваща зрителя, а „химията“ с Анна Нетребко беше осезаема. Всъщност и Рачвелишвили, и Бечала споделиха в интервютата си, че да са на една сцена с руската дива е предизвикателство и винаги води до някакво ново развитие – работили са много пъти заедно и се познават добре, затова могат да се възползват и допълват. Попадение към звездното трио беше и присъствието на Амброджо Маестри в ролята на Мишоне – театралният режисьор, влюбен в Адриана и готов на всичко за нея. Като цяло, както вече сме свикнали, съставът, избран за второстепенните роли, беше силен и добре допълващ действието – интересното в операта на Чилеа е, че на места са търсени по-комични елементи и тогава ансамблите напомнят за Росини и белкантовите майстори.
Като цяло творбата, чиято премиера е през 1902 г., като че ли е не толкова веристична, колкото на границата между стиловете и като поклон към миналото на операта. Музиката на Чилеа носи красива елегантност и на моменти звучи по-камерно. Диригентът Джанандреа Нозеда – опитен в оперния репертоар и с усет към детайла, отбеляза, че няма по-добър инструмент от Оркестъра на Метрополитън опера, който като ниво е като всеки друг първокласен симфоничен оркестър, но гъвкавостта му на оперен състав е несравнима и удивителна. А сега в него има много оркестранти, за които „Адриана Лекуврьор“ е непозната партитура, затова са я изградили от основата до детайлите заедно за тази нова постановка на театъра.
Успехът й беше предпоставен, но и потвърден по време на спектакъла, с многократни прекъсвания на сцените с бурни аплодисменти от публиката в Метрополитън опера, която изпрати артистите с възторжени възгласи.
За трета поредна година България участва в Международния панаир на детската книга в Болоня с националния павилион Bulgarian Books for Kids – Български книги за деца . На него ще присъстват много родни автори и илюстратори. Събитието ще се проведе от 31 март до 4 април. Стремим се всяка година да надграждаме това, което сме постигнали, обясни..
Посолството на Ирландия у нас организира поредица от събития по повод Деня на Свети Патрик /17-и март/: 11 март, вторник, от 19.30 ч.: Т радиционна ирландска музика на живо в Tom's Place, София , ( вход свободен ) 12 март, сряда, от 19.30 ч.: Открит урок по ирландски танци в читалище “Природа и наука“, София ( вход..
В 22-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Интервю със знаменития мексикански тенор Роландо Вийязон по повод предстоящия му рецитал “Белканто“ в партньорство с пианистката Сара Тизман в поредицата “Съкровени гласове“ в зала “България“ на 2-и април -..
В рубриката за българското музикално минало "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме с дълбоко уважение личности от историята, оставили диря с постиженията си във времена, когато не е имало българска професионална школа. Антон Панов и Никола Мутев са получили образованието си в чужбина. Панов е роден през 1787 г. в..
Пианистката и изявена клавирна педагожка Антонина Бонева за пореден път подготвя съвместна изява със свои възпитаници. След успеха на компактдиска "Да израснеш с Рахманинов" и концертите, които всички изпълнители представиха преди няколко години из България и в чужбина, сега на дневен ред е аналогичен проект, озаглавен "Да израснеш с Панчо..
Традиционната комедия на Нийл Саймън "Последният страстен любовник" е най-новото репретоарно попълнение в афиша на Драматичен театър "Сава Огнянов" в Русе. В деня, в който театърът обяви, че ще представи "Последният страстен любовник", свършиха билетите за първите две февруарски дати. И имаше защо. Много смях заради..
В Кърджали трима приятели възстановяват хитова музикална банда от 80-те години на миналия век. Някогашните момчета, покорили с китарите си сърцата на стотици почитатели, сега отново се събраха. Репетират всяка вечер, а амбицията им е през май да изнесат първия си концерт след десетки години затишие. Кои са те? Ще разберете от..
Дежурните метеоролози в синоптичната станция на връх Мургаш са били нападнати и пребити в полунощ на 9 март. През прозореца влиза непознат мъж и..
Конституционният съд е в готовност почти незабавно да постанови съдебно решение, след като получи данните от ЦИК . Тази готовност се затруднява от..
Нападателят на дежурните метеоролози на станцията на връх Мургаш е 32-годишен мъж. Той е задържан за 72 часа , съобщиха от СДВР за..