Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Флейтистката Елизабет Мьост представя музика, създадена в Австрия

Последният звукозаписен проект на флейтистката Елизабет Мьост е повод да ви срещнем с австрийската изпълнителка. Нейната дискография е доста богата и показва интереса й към различни епохи – от барока и виртоузността на галантния стил, до Нововиенската школа и съвсем нови автори, посветили пиеси специално на нея.

Родена в голямо семейство, Елизабет Мьост тръгва по пътя на своите братя и сестри, които учат в музикално училище. Тя преминава от цигулка на пиано, но намира своя инструмент, когато чува блокфлейта. От 11-годишна учи класическа флейта – първоначално в Линц, а после и във Виена. Специализира при Уилям Бенет в Лондонската кралска академия. Кариерата на Елизабет Мьост е поделена между концертите и преподаването – от 14 години тя води клас по флейта в Консерваторията на Детмолд, Германия. Гостувала е с майсторски класове във Виена и София. Пътува често – свирила е в Северна и Южна Америка, както и в много страни на Европа. Зад гърба си има вече 7 компактдиска, а този, записан през 2016-а, е с репертоар за флейта и китара - пиеси, създадени през XVIII, XIX и XX век. Привлекателното в него е, че срещаме доста непознати за широката аудитория автори.

Какво е накарало Елизабет Мьост да се насочи точно към дуото с китара и как са избрани произведенията, включени в диска й с китариста от Хърватия Ма̀рое Брчич?

„Когато имам концерти в чужбина, винаги ми казват: Вие сте от Австрия? О, Моцарт! И след няколко години наистина ми дойде до гуша от това – има и други интересни композитори, Австрия не е само Моцарт. Затова си направих труда да открия автори, които по някакъв начин са свързани с моята родина – родени, живели или дошли от други страни в Австрия. Първата подобна програма, която съставих, беше за флейта и пиано. Направихме малко турне в Америка с нея, а паралелно с това съставих и концертна програма за флейта и китара, защото свиря с великолепна китаристка и исках да намеря достатъчно австрийски материал за дуото ни. Започнахме да свирим в Австрия и тогава публиката беше тази, която настоя да я запишем, защото е забавна и пълна с енергия. Така се стигна и до този компактдиск, наречен „Акцент Австрия“.

Елизабет Мьост представя и своя партньор в дуото:

„Трябваше да направим записите с една китаристка от Моцартеума в Залцбург, но тя имаше семейни проблеми точно в този период и ми отказа. Три седмици преди началото останах без партньор и зависех изцяло от препоръките на други колеги. Тогава ми казаха за един брилянтен китарист от Хърватия – Марое Брчич, който е професор по китара в Сплит. Определихме си среща и на първата репетиция се получи толкова добро взаимодействие, толкова се забавлявахме, свирейки заедно, че реших да рискувам. Не случайно Марое Брчич си партнира в дуо и със световноизвестния китарист Зоран Дукич – той наистина е изключителен. Това, което ценя най-много, е, че е задълбочен музикант – бих го препоръчала на всички.“

А ето и няколко думи за композиторите, които Елизабет Мьост е избрала за своя проект „Акцент Австрия“:

„Смятам, че Алфред Ул е известен със своето чувство за хумор, макар че е живял сам, в изолация, близо до Виена. Само че в наши дни е почти забравен. Избрала съм неговото "Скерцо", защото е изпълнено с радост и това ми харесва. Цезар Бресген е известен в Австрия, особено в Залцбург, но няма записи – аз записах първа негови пиеси за флейта и пиано преди време, което е учудващо. При Бресген акцентът пада върху връщането към народните песни на неговото поколение – от средата на ХХ век – искал е да се увери, че те няма да бъдат забравени. Следва Ян Труларж, живял между 1928 и 2007 г. Той е дошъл в Австрия от Чехословакия с цялото си семейство – все музиканти. Много обичам да изпълнявам неговата Соната Семпличе. За Мауро Джулиани няма нужда да споменавам – той е най-прочут от всички в диска – винаги са го обичали във Виена. Много харесвам това съчетание в неговата музика на италианския дух и виенския чар. Колкото до Леонардо де Кол – откри го моята колежка китаристка, с която първоначално трябваше да запишем диска. Той е родом от Северна Италия, преместил се е да живее във Виена (съвременник на Моцарт), но не е бил професионален композитор. Бил е секретар, но е намирал време и да пише музика - за хора с въображение, които искат да танцуват“.

Албумът "Акцент Австрия" е записан в партньорство с китариста Марое Брчич и издаден от Gramola. Интервюто с Елизабет Мьост чуйте в звуковия файл.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Влади Симеонов

90 г. БНР: Спомен за Влади Симеонов, един от създателите на Радиооркестъра

В рубриката "Български съкровища" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме повод да си спомним с благодарност за диригента Влади Симеонов, оставил светла диря в музикалната ни история и в биографиите на няколко музикални състава, сред които и Симфоничния оркестър на БНР.  На 25 януари ще отпразнуваме 90-годишнината от създаването на..

публикувано на 24.01.25 в 18:36
Росица Баталова - Музикант на годината 2005

Спомен за Росица Баталова

На 19 януари се навършиха 10 години, откакто този свят напусна голямата българска диригентка Росица Баталова. Свързваме името й предимно с десетилетната й работа в Държавния музикален театър "Стефан Македонски", както и със създадения от нея Дамски камерен оркестър "София". Тя беше диригент с авторитет, спечелен с безупречната ѝ подготовка, висок..

публикувано на 24.01.25 в 18:20

Зимните музикални вечери "Проф. Иван Спасов" в Пазарджик с юбилейно издание

За 50-и пореден път в Пазарджик ще се проведат Зимните музикални вечери "Проф. Иван Спасов" - фестивал с традиции, носещ името на своя създател, диригентът и композитор Иван Спасов. Вече 19 години програматор на форума е диригентът Григор Паликаров - художествен ръководител на Симфоничния оркестър - Пазарджик, в момента главен диригент в Държавна опера..

публикувано на 24.01.25 в 17:21
Здравка Андреева в студиото

90 г. БНР: Спомени на един музикален редактор

90-годишнината на БНР ни дава повод за среща с човек, известен в музикалните среди с артистичност, може би дори малко ексцентричност, но и с пълна отдаденост на каузата музика от десетилетия. Здравка Андреева влиза в БНР още като ученичка и е първопроходец в много отношения през 70-те и 80-те години на вече отминалия век – тя е една от първите..

публикувано на 23.01.25 в 19:00
Арто Чифчиян и Българският камерен оркестър - Добрич

Българският камерен оркестър - Добрич с успешна образователна програма

Традиция е всяка година през месец януари Българският камерен оркестър - Добрич да изнася образователни концерти пред ученици от града. Постепенно интересът към инициативата се разраства и на 13 януари 2025 г. съставът покани младежката публика на три последователни събития в Органовата зала на Добрич, която има капацитет 550 места. Така само за ден..

публикувано на 23.01.25 в 18:17

Изложба "Земята" се открива в Художествена галерия - Добрич

Изложба "Земята" открива днес в залите си Художествената галерия в Добрич. Избраните творби са изцяло от фонда на културната институция. От създаването си преди 60 години до днес основна тема на събирателската и експозиционната дейност на Художествената галерия в Добрич е тази за земята и хората на Добруджа. Тя е намерила широка и..

публикувано на 23.01.25 в 08:23
Пропаст

"Пропаст" - най-новата книга на Робърт Харис - роман за шпионаж и любов по време на война

"Конклав" е филмът, в който главният герой, изигран от страхотния Ралф Файнс, ръководи избора на нов папа.   Продукцията получи високи оценки от зрители и критици, а номинациите за престижни награди продължават да валят.  Автор на книгата, по която е създаден филмът, е британският писател Робърт Харис, а най-новата му книга е "Пропаст" .  "..

публикувано на 22.01.25 в 15:35