Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

САЩ се опитват да разединят европейските държави в търговските преговори

Още от Римската империя държавниците прибягват до една единствена стратегия, за да владеят света - Divide et impera или „Разделяй и владей“.

Именно с популярната латинска сентенция Оин Дре - старши анализатор в неправителствената организация „Мертенс център“ в Брюксел, описа търговската политика на Съединените щати. В интервю за "Събота 150" експертът прогнозира, че този път доказаната през вековете стратегия няма да сработи.

До късно снощи европейските министри на търговията обсъждаха как Европа да реагира, ако американският президент Доналд Тръмп въведе допълнителни мита за европейските автомобили.

В същото време отношенията между Вашингтон и Пекин остават неясни, коментира пред колегата Марта Младенова Клод Барфилд, бивш консултант в администрацията на президента Роналд Рейгън.

„Това е неизбежно, ако администрацията на Тръмп постъпи глупаво и наложи нови мита върху европейските автомобили. Тя би използвала абсолютно неверни аргументи, свързани с националната сигурност. Не само Брюксел, но и всички, които са засегнати, ще отговорят. Например - Япония, която също е голям производител на автомобили. Аз не съм привърженик на търговските войни, но администрацията наистина би си го заслужила“, заяви за „Събота 150% Клод Барфилд - старши анализатор в Американския предприемачески институт и консултант от администрацията на Роналд Рейгън.

Убеден, че американският президент Доналд Тръмп води външна политика, за да натрупа вътрешнополитически дивиденти, Барфилд определи намерението за въвеждане 25% мита за европейските автомобили, внасяни в Германия.

Късно снощи стана ясно, че Европейският съюз подготвя списък с продукти, върху които да наложи мита в отговор на американските, а ударът ще бъде понесен основно от глобални бизнес играчи като „Катерпилър“, „Ксерокс“ и „Самсонайт“.

„Отсъствието на истински икономически мотиви, за да се наложат търговските мита, е видно от факта, че администрацията на президента Тръмп намесва въпроса с националната сигурност. Няма никаква икономическа причина за въвеждането на тези мита. Освен това президентът Тръмп пренебрегва факта, че американските производители на автомобили просто нямат капацитет да посрещнат нуждите на вътрешния пазар. Затова те са зависими от външните си партньори. Говоря за търсенето на моторни превозни средства и от обикновените хора, но и от фермерите и всички други сектори, които по някакъв начин са свързани с транспорта. Да, аз мисля, че въвеждането на нови мита за вноса на автомобили и части от Европа ще бъде като стрелба в гърба за американската икономика“, допълва Барфилд.

Но Оин Дре - старши анализатор в „Матренс център“, с тревога отбелязва, че това е опасен прецедент.

Защото - също, както Съединените щати се прицелват основно в Германия с налагането на мита върху автомобилите, така и Европейският съюз ще избере продукти от „чувствителни“ за Тръмп щати.

„Виждането на администрацията на Тръмп е, че Германия е европейският или по-скоро "неамериканският" глобален производител на автомобили. Тук може да направим паралел с две - три китайски компании - производителки на електроника и на компютърни чипове, към които администрацията на Тръмп се е прицелила. Явно "Фолксваген" попада на същото ниво на йерархията на "глобалните компании, които представляват заплаха за Съединените щати". Политическите последици могат да бъдат много големи, икономическите - още по-големи. Съединените щати и Европа традиционно са били двигателите на световната търговия и следователно на световния икономически растеж. Сега по всичко личи, че Тръмп се опитва да направи много по-трудно достъпа на европейските компании до американския пазар“, каза Дре.

Или казано в числа.

„Ефектът ще бъде много голям и изключително негативен. Изчисления, направени вчера, показаха, че ако бъдат наложени тези мита, това ще струва само на "Фолксваген" по два милиарда и половина евро годишно. Това ще се отрази много силно върху печалбата на компанията, следователно - и върху служителите й. Знаете, че тази компания е отворила работни места в цяла Европа. Ще добавя само още един акцент, който е много важен, а именно - политическата нестабилност. Самият факт, че администрацията на Тръмп поставя търговските тарифи като въпрос на национална сигурност, вече е много опасен прецедент“.

Удар ще понесат и други държави - например Словакия, която инвестира изключително много в автомобилната индустрия. Но в същото време - както каза и германският канцлер Ангела Меркел, най-големият завод на BMW е в Съединените щати, а не в Бавария, което означава само едно - американското производство също ще понесе много голям удар, това не отговаря на изначалната цел - да се намали търговския дефицит на Съединените щати с останалите държави по света.

„Той няма да го постигне въпреки тарифите. Търговският баланс на Съединените щати се влияе от макроикономически фактори. Ако не произвеждаме и изнасяме достатъчно за останалата част от света, съвсем ясно е, че не можем да очакваме този сегмент да покрие инвестициите и потреблението като фактори за формирането на брутния вътрешен продукт. Ако не решим трупаните от десетилетия структурни проблеми в икономиката у дома, няма да се справим с търговския дефицит“, каза Барфилд.

А това няма да бъде постигнато и при каквото и да е споразумение с Китай, смята Оин Дре.

„Мисля, че САЩ се опитват настроят Европейския съюз срещу Китай. Според администрацията на Тръмп, по този начин и Брюксел и Пекин ще са готови на по-големи отстъпки за Вашингтон, за да го спечелят на своя страна. Тръмп обаче играе много опасна игра и трябва да бъде наистина внимателен. Според мен е твърде вероятно да постигне точно обратния резултат, а именно да се стигне до някакво странно близко сътрудничество между Европейския съюз и Китай. Така Съединените щати ще бъдат отслабени, а не със засилени позиции, каквато е крайната цел на Тръмп“.

Затова той си играе на "разделяй и владей" и в самия Европейски съюз, защото основните сили Франция и Германия са на различни позиции. Заради важността на автомобилната индустрия Берлин иска максимално бързи преговори с Вашингтон, докато Париж смята, че това няма да е ползотворно заради предстоящия евровот и предпочита отлагане.

Ще се стигне ли до разрив между Берлин и Париж?

„Мисля, че има такава вероятност. Убеден съм обаче, че и френските, и германските политици, всъщност политиците във всички европейски държави, вече познават политиката на Доналд Тръмп от неговите две години като президент. Той действа с тактиката "разделяй и владей". Не виждам по какъв начин Тръмп ще успее да убеди Франция или Германия да се обърне срещу останалите страни в Европейския съюз и да заеме друга позиция. Със сигурност и двете държави ще предпочетат да се придържат към общоевропейската позиция, независимо, че може вътрешно да са против нея“ посочи Дре. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Митата върху износа от Европейския съюз в САЩ ще бъдат 15%

Митата върху износа от Европейския съюз в САЩ ще бъдат 15% за всички стоки. Това обявиха американският президент Доналд Тръмп и председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен след среща с в Шотландия. Разговорът е продължил един час, а след него и двамата лидери определиха споразумението като "изгодно".  "Европейският съюз се..

публикувано на 28.07.25 в 00:50

ЕС и САЩ се договориха за митата

Митата върху износа от Европейския съюз в САЩ ще бъдат 15% за всички стоки. Това обяви американският президент Доналд Тръмп след среща с председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в курорта Търнбъри в Шотландия.  До спешните разговори се стигна, след като Тръмп определи 30 процентни мита от 1 август за всички стоки от ЕС. И..

публикувано на 27.07.25 в 21:13

Пожарът в Пирин превзе над 6000 декара, но не застрашава населените места

Пожарът в Пирин продължава да се разраства в североизточна посока към Кресна, но опасност за населените места и домовете на хората към момента няма. Локализиран е другият пожар, който избухна следобед на територията на община Симитли. Няколко вили и земеделски сгради в крайната махала на града "Дрънкалица" изгоряха. : Над 5000 декара горска..

публикувано на 27.07.25 в 21:07

Националният съвет на БСП прие отчетите за дейността на ръководените от левицата министерства

Националният съвет на БСП прие отчетите за дейността на ръководените от левицата министерства, както и за дейността на народните представители от коалицията.    32 законопроекта, 120 въпроса към изпълнителната власт, 86 предложения между първо и второ четене на закони, 68 от които са били приети - така изглежда в числа отчета на депутатите от..

публикувано на 27.07.25 в 21:00

Пожар в РСМ близо до границата с България

Екип кюстендилски пожарникари е изпратен на границата със Северна Македония заради пожар при съседите, който е в близост до нашата територия, съобщиха от Областната дирекция на полицията. Пожарът е установен от частната наблюдателна кула в с. Еремия, която е на самата граница.  Информацията на пожара в Северна Македония беше, че е много близо до..

публикувано на 27.07.25 в 19:58
обеля метро

Заради пожар е спряно е движението на 2 автобуса, обслужващи метростанция "Обеля"

Поради възникнал пожар временно е спряно автобусното движение в участъка на бул. "Панчо Владигеров" и ул. "Обелско шосе", двупосочно на линии 31 и 81. Автобусите ще се отклоняват по обходни маршрути. Към момента Метростанция "Обеля" се обслужва само от автобусна линия 81. Освен това, поради пожар по ул. София, между Банкя и квартал..

публикувано на 27.07.25 в 19:50
Румен Радев

Президентът за липсата на нова техника за гасене по въздуха: Безхаберие и снишаване

"Утре нашите ВВС ще разполагат само с 1, максимум 2 "Кугар"- а и един "Ми-17". Докато дойдат тези всичките, нашите села, много от тях, изгоряха.  Искам да напомня, че миналата година, точно по това време, парламентът прие решение, с което задължи Министерския съвет да закупи специализирана техника за пожарогасене по въздуха. Оттогава досега -..

публикувано на 27.07.25 в 19:42