С промени в Закона за железопътния транспорт се въвежда европейското законодателство за жп транспорта в националните закони. България либерализира железопътния пазар и още от юни тази година жп превозвачите от страните членки на ЕС ще имат право на достъп до железопътната ни инфраструктура, както и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари. Железопътни превозвачи от страните членки на ЕС ще могат да кандидатстват и за този вид услуги у нас, след като договорът на БДЖ за предоставяне на обществени превози изтече през 2024-та година.
В момента БДЖ "Пътнически превози" не е конкурентоспособен да се състезава с външен частен железопътен пътнически оператор, смята Любомир Иванов - председател на Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия. В интервю за предаването "Хоризонт до обед" той отбеляза, че ръководството на компанията има пет години, за да съживи дружеството и посочи пътническите линии, за които може да се очаква интерес от нови превозвачи в железопътния транспорт.
"Апетитни линии: това са София - Варна през Горна Оряховица, София – Пловдив - Бургас, след като бъде модернизирана. Пловдив - Свиленград в посока Истанбул. И другите са в рамките на 50-80 километра около София. Това са от Драгоман, от София, от Копривщица, от Своге, от Елин Пелин. Ще се обхване частта на ежедневните пътнически превози, които са работнически."
Основните промени, породени от въвеждането на европейските директиви, премахват административните пречки пред бизнеса и създават възможността за обслужване на едно гише при издаването на единен сертификат за безопасност, обясни Веселин Василев, който оглавява Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“:
"По старата директива се издаваше сертификат от две части - част А, която важи за целия Европейски съюз и част Б, която издава всяка държава, в зависимост от това дали този превозвач отговаря на изискванията за безопасност в дадената държава. Сега тези два сертификата се обединяват в един и се нарича "единен сертификат за безопасност".
Този сертификат ще се издава, ако е за повече от една държава от Европейската железопътна агенция. Ако е с валидност само за една държава, може да се издава от националния орган за безопасност, уточни Василев.
С промените в закона България отваря пазара си за ЖП превози и така дава достъп на всички превозвачи до цялата жп инфраструктура на Европейския съюз. Как България е защитила националния си интерес според Веселин Василев:
"Всеки, който е лицензиран по европейско законодателство и има сертификат за безопасност по европейското законодателство, може да извършва превози във всичките държави членки. Тук е вторият аспект, който трябва да се има предвид - във всяка държава железопътния транспорт изпълнява социална функция. Тази функция държавата я възлага на даден превозвач, който получава дотации, субсидии за тая дейност, тъй като неговата дейност трябва да бъде компенсирана с различни намаления, безплатни пътувания, а и самия превоз – стойността, също трябва да се дотира, тъй като държавата го задължава да вози по точно определени маршрути във връзка с това, че хората трябва да стигнат от точка А до точка Б, на работа, до дома."
Там, където – във всички държави, има договор за обществени услуги, той неминуемо ще влезе в конфликт или ще се повлияе от отварянето на пазара, поясни още Веселин Василев. Затова новата директива и регламентът дават възможност на всяка държава членка, която има подобен договор за обществена услуга, да наложи определени ограничения за навлизане на пазара, ако се наруши икономическото равновесие.
„Ситуацията, която е в България – договорът за обществени услуги е върху цялата инфраструктура, така че който пожелае да дойде да вози, той неминуемо влиза в хипотезата, че може да наруши икономическото равновесие“, коментира Василев.
Достъпът в подобен случай се ограничава от регулаторен орган след икономически анализ.
Темата може да проследите в звуковите файлове.
Служебният кабинет предлага до края на март да е в сила законът за извършване на разходите и събиране на приходите, който трябва да замени редовен бюджет. Това става ясно от публикувания на сайта на Народното събрание законопроект, показа проверка на БНР. В него се уреждат приоритетите при плащанията от държавната хазна, както вече бе анонсирано от..
"За" или "против" европейските регулации на изкуственият интелект? Това като че ли е малко закъснял дебат на фона на действащото законодателство в ЕС. Бизнесът предупреждава – законодателството може да доведе до отлив на знаещи и хора от Европа в полза на САЩ и Китай . Може ли Европа да има изкуствен интелект при наличие на зелени политики в..
В предаването "12+4" богословът проф. Иван Желев посочи, че тук въпросът е защо точно сега е реагирал Върховният касационен съд . " Българската православна църква е "запазена марка" . Не може всеки да се нарича православен и да се нарича различен от БПЦ. Притеснителното е, че сега всеки може да започне да си регистрира някаква православна..
Под знака на 20-ата годишната от членството в НАТО българската армия посрещна и изпрати 2024-а година. Но във времето на навлизането в третото десетилетие от членството ни вече стават ясни много истини за състоянието на отбраната. " Прекалено много се криехме в тези 20 години зад колективната отбрана - те ще ни помогнат, те ще ни спасят...
" Къса клечка изтегли служебният министър на земеделието Георги Тахов . Беше ясно, че чумата по дребните преживни животни няма да ни подмине. Меко казано, той предприе странно действие, като поиска трети проби. От Агенцията по храните на Комисия по земеделие признаха, че това е неправомерно действие". Това коментира пред БНР Анета Божидарова от..
Дните от последния месец от годината отварят широко вратите на дарителството и човешката съпричастност. Историята на Силвия Ковачева и нейните две дъщери е изпълнена с болка и надежда, с усмивка и благодарност. Третокласничката Теодора ходи на училище с инвалидна количка, а по-голямата ѝ сестра Ивелина продължава да рисува икони и единствената..
В 12 села все още има абонати без ток - това са над 150 абоната , съобщи пред БНР кметът на Ловеч Страцимир Петков. Това е и причината днес жители на ловешки села да излязат на протест . Обявено е, че ще блокират пътя София - Варна при пътен възел "Абланица" . По информация на "Електрохолд" без ток има населени места в общините Троян, Тетевен и..
Полезното за държавата е да се сформира редовно правителство. Тепърва ще разбираме какво означава Шенген на всички нива. Това мнение изрази пред..
В края на 2024-та година Синдикатът на административните служители "Подкрепа" започна национална кампания под наслов "Нашият глас за отнетия клас!" с..
"Министерският съвет изпълни задължението, което трябваше да изпълни по силата на текст от Кодекса на труда. Трябваше да се изпълни – все още не е..