С промени в Закона за железопътния транспорт се въвежда европейското законодателство за жп транспорта в националните закони. България либерализира железопътния пазар и още от юни тази година жп превозвачите от страните членки на ЕС ще имат право на достъп до железопътната ни инфраструктура, както и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари. Железопътни превозвачи от страните членки на ЕС ще могат да кандидатстват и за този вид услуги у нас, след като договорът на БДЖ за предоставяне на обществени превози изтече през 2024-та година.
В момента БДЖ "Пътнически превози" не е конкурентоспособен да се състезава с външен частен железопътен пътнически оператор, смята Любомир Иванов - председател на Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия. В интервю за предаването "Хоризонт до обед" той отбеляза, че ръководството на компанията има пет години, за да съживи дружеството и посочи пътническите линии, за които може да се очаква интерес от нови превозвачи в железопътния транспорт.
"Апетитни линии: това са София - Варна през Горна Оряховица, София – Пловдив - Бургас, след като бъде модернизирана. Пловдив - Свиленград в посока Истанбул. И другите са в рамките на 50-80 километра около София. Това са от Драгоман, от София, от Копривщица, от Своге, от Елин Пелин. Ще се обхване частта на ежедневните пътнически превози, които са работнически."
Основните промени, породени от въвеждането на европейските директиви, премахват административните пречки пред бизнеса и създават възможността за обслужване на едно гише при издаването на единен сертификат за безопасност, обясни Веселин Василев, който оглавява Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“:
"По старата директива се издаваше сертификат от две части - част А, която важи за целия Европейски съюз и част Б, която издава всяка държава, в зависимост от това дали този превозвач отговаря на изискванията за безопасност в дадената държава. Сега тези два сертификата се обединяват в един и се нарича "единен сертификат за безопасност".
Този сертификат ще се издава, ако е за повече от една държава от Европейската железопътна агенция. Ако е с валидност само за една държава, може да се издава от националния орган за безопасност, уточни Василев.
С промените в закона България отваря пазара си за ЖП превози и така дава достъп на всички превозвачи до цялата жп инфраструктура на Европейския съюз. Как България е защитила националния си интерес според Веселин Василев:
"Всеки, който е лицензиран по европейско законодателство и има сертификат за безопасност по европейското законодателство, може да извършва превози във всичките държави членки. Тук е вторият аспект, който трябва да се има предвид - във всяка държава железопътния транспорт изпълнява социална функция. Тази функция държавата я възлага на даден превозвач, който получава дотации, субсидии за тая дейност, тъй като неговата дейност трябва да бъде компенсирана с различни намаления, безплатни пътувания, а и самия превоз – стойността, също трябва да се дотира, тъй като държавата го задължава да вози по точно определени маршрути във връзка с това, че хората трябва да стигнат от точка А до точка Б, на работа, до дома."
Там, където – във всички държави, има договор за обществени услуги, той неминуемо ще влезе в конфликт или ще се повлияе от отварянето на пазара, поясни още Веселин Василев. Затова новата директива и регламентът дават възможност на всяка държава членка, която има подобен договор за обществена услуга, да наложи определени ограничения за навлизане на пазара, ако се наруши икономическото равновесие.
„Ситуацията, която е в България – договорът за обществени услуги е върху цялата инфраструктура, така че който пожелае да дойде да вози, той неминуемо влиза в хипотезата, че може да наруши икономическото равновесие“, коментира Василев.
Достъпът в подобен случай се ограничава от регулаторен орган след икономически анализ.
Темата може да проследите в звуковите файлове.
"Дали е поколенческо? По-скоро е възрастово – в момента ги наричаме локали, но назад в годините винаги е имало подобни групи деца, тийнейджъри. Едно дете живее в общност , не живее изолирано само с майка си и баща си. То попива от цялата среда и не можем да се похвалим със спокойна, мотивираща и креативна среда ." Това мнение изразява пред..
Няма таксиметров автомобил, който да може да издаде касов бон в двете валути – в лева и евро. За това предупреди в интервю за БНР Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат. Той обясни, че апаратите им са с отдавна изтекли сертификати и няма подзаконова нормативна уредба , която да разписва тяхната..
Вътреболнична инфекция с бактерията клебсиела пневмония отнема живота на 39-годишен мъж. Това се случва след бъбречна трансплантация в университетската болница "Александровска". За случая стана ясно от жалба на майката на Петър Стоянов – Симона Стоянова – до здравния министър. В нея се твърди, че ИА "Медицински надзор" умишлено..
Gen Z взема кредити по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях. Това каза пред БНР Лилия Димитрова, председател на Асоциацията за управление на вземания. Тя подчерта необходимостта от по-голяма финансова грамотност. Димитрова обърна внимание върху въпроса един кредитополучател колко успоредни кредита има , не само на каква..
Три рейтингови агенции повишиха кредитния рейтинг на България в седмицата, в която получихме зелена светлина за въвеждане на единната европейска валута от 1 януари догодина. Scope Ratings даде на страната ни рейтинг от А- (А минус) в местна и чуждестранна валута, с което за първи път влязохме в най-високата скала от инвестиционния клас...
Над пет километра е отсечката от Е-79, която минава през Кресна, а след влизането на България в Шенген и особено в сезона на лятото потокът от леки автомобили и камиони се е увеличил два пъти. Изграждането на последния участък от АМ "Струма", както и обходен път западно от Кресна ще отнеме поне пет години. Мерки за облекчаване на..
Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната. Това обясни пред БНР Любомир Каримански, член на УС на БНБ. "Вече е взето финалното решение. Предстои тежка работа , която трябва да бъде свършена до първи януари 2026 година, пък и след това. Но не би трябва да си поставяме като сериозен приоритет и цел за..
Кандидатите за поста бяха шестима - рекорден брой до този момент. Това са: Антон Станков, Мария Матева, Джема Грозданова, Димитър Маргаритов, Мая..
Задържане по принцип за даден вид престъпление е крайно неприемливо. Никое престъпление само по себе си не е основание по принцип човек да бъде..
Премиерът и двама министри пристигнаха във Варна за учението "Бриз 2025"