Италия ще стане първата държава от Г7, която ще се включи в китайската инициатива „Един пояс, един път“. Това ще стане с подписването на меморандум за разбирателство във втория ден на посещението на китайския лидер Си Цзинпин в италианската столица. В интервю за БНР проф. Джулиано Ночи от университета в Милано заяви, че критиките, които идват от Франция и Германия към Рим заради икономическото сътрудничество с Китай, са лицемерни.
„Това, което се случва, е, че всяка държава прави бизнес с Китай и не говори много за това. Простичко казано, нещата стоят така: няколко европейски държави размахват пръст на Италия и твърдят, че тя не постъпва правилно, но всъщност те правят абсолютно същото“, каза той за предаването „Събота 150“ на програма „Хоризонт“.
Проф. Ночи подчерта, че повече от 80% от вноса на китайски стоки пристига с кораби, които акостират в Ротердам или Хамбург. Според него крайният меморандум за разбирателство, който ще бъде подписан в Италия, не е нищо ново за Европа.
Италианската икономика е в рецесия, а чуждите инвеститори гледат с недоверие към проблемните банки, нарастващите дълг и бюджетен дефицит, съчетани с популистко правителство.
А когато има проблем, трябва да се разчита на приятелска ръка - този път тя идва от Пекин, категоричен бе проф. Джулиано Ночи. По думите му меморандумът за разбирателство за участие на Италия в мегапроекта трябва да съдържа някои задължителни условия, за да бъде защитен италианският интерес:
„Първо - основаването на съвместни дружества с държавата, за да се управлява бизнесът в интересните за Китай пристанища. Става дума за съвместно управление на нови пристанища, които да се превърнат в транспортен хъб, каквито са Ротердам и Хамбург. Второто задължително условие е да се дефинират държави в Европа, където да се работи съвместно по изграждането на пътна и екологична инфраструктура. Третото условие е Италия да получи същите условия, каквито Германия, за да развива бизнес в сфери като хранително-вкусовата и химическата индустрия. Не виждам защо италианска продукция да не може да бъде изнасяна за Китай, след като няма никакъв проблем с германската“.
Според проф. Ночи Европа може да стане по-силна, ако си сътрудничи с Китай и ако всяка от страните в ЕС съюз има равна тежест при решаването на подобни въпроси.
Паоло Борзата, който ръководи консултантска компания със сериозен бизнес в Китай, вижда намеса на САЩ в реакцията на европейските лидери.
„Вярвам, че това е реакция на Съединените щати, които провокират някои европейски държави, които са по-уязвими от евентуалните санкции, да бъдат против инициативата „Един пояс, един път“. Само че не бива да забравяме, че това е много дългосрочна игра, в която се противопоставят двете световни сили - една са САЩ със своята затихваща мощ, а другата - Китай - развиваща се икономика и все по-голяма световна сила. Аз не съм против Съединените щати, ние сме съюзници. Трябва обаче да подчертаем, че ние говорим не само за предстоящите няколко години, а за следващите десетилетия. Ние също сме световна сила, макар и трета и е наше право да избираме с кого и как да работим. Мисля, че партньорството с Китай е много важно - не само за Италия, но за цяла Европа“.
Китай не желае да спазва европейските правила за обществени поръчки, когато се изграждат големи инфраструктурни обекти, а отношенията между Брюксел и Пекин ще бъдат обсъждани в началото на април, както бе обявено от председателя на Европейския съвет Доналд Туск. Това обаче ще се случи след подписването на меморандума, допълва Борзата.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
На 12 август т. г. е поредният концерт на Sofia Jazz Days и ще бъде представена новата група Postcar d , съобщи Маргарита Борисова от организаторите на събитието. Концертът е от 20.30 часа в Кино "Кабана", а входът е свободен. Postcar d е изцяло от млади музиканти, наскоро завършили образованието си Нидерланция. Музиката..
Президентът Румен Радев удостои с орден "Мадарски конник" първа степен посланика на Франция Жоел Мейер за заслугите му за укрепване и развитие на двустранните отношения във връзка с изтичане на мандата му. В словото си държавният глава изрично подчерта активната роля на посланик Мейер за разширяването на ЕС към страните от Западните Балкани:..
България не използва системата за гасене на пожари, която е придобила със закупуването на транспортните самолети "Спартан". Това става ясно от публикация на председателя на комисията по отбрана Христо Гаджев в социалната мрежа. Публикацията на Христо Гаджев е част от коментара му за концепцията на президентския секретар Димитър Стоянов по..
Гърция повишава военната мощ на островите в Егейско море, които се считат за уязвими при конфликт. Недвижимите имоти на военното министерство вече ще се отдават под наем. Министърът на отбраната Никос Дендиас изнесе скандални данни за разхищения на средства, свързани с недвижими имоти на армията. Той заяви, че се прекратяват порочни практики..
Истинско изпитание беше това пътуване София – Букурещ – Варна, сподели журналистът Самуил Димитров в интервю пред БНР. В предаването "Преди всички" той разказа за общественото изпитание да се пътува с българските железници. Люшкането му във вагон по горещините, на около 36 градуса, е продължило във влака от София до Букурещ и после..
Военнослужещи от Сухопътните войски и Военновъздушните сили със специализирана техника и днес се включват в гасенето на големи горски пожари в областите Благоевград, Хасково и Ямбол. Това съобщиха от пресслужбата на министерството на отбраната. В землището на село Илинденци в Благоевградско - в борбата с пламъците от въздуха ще се включи..
Кравеферма и широколистна гора изгоряха при пожари в Свищовско. Мълния е причинила пожара в кравефермата в свищовското село Козловец през нощта. Загинали са 30 крави, изпепелени са 5500 бали фураж и слама, както и 1000 квадратни метра покрив. Три противопожарни автомобила са гасили огъня. Спасени са 40 животни и 8 селскостопански машини и..
Убеден съм, че има обществена потребност за отделянето на горския сектор в самостоятелно ведомство с неговите отговорности. България все още е за..
"Става все по-топло. Сега юли е с 2.7 градуса над нормата". Това обясни пред БНР проф. Георги Рачев, климатолог и преподавател в СУ "Св. Климент..