Русенската опера гостува в НДК с една от новите си продукции – „Набуко“ на Верди. Казвам нова, визирайки, че е създадена в мандата на директора Иван Кюркчиев. Цялостната концепция е дело на италианеца Марио Де Карло. Спомням си, че се срещнах и разговарях с него преди година, но за жалост тогава не успях да гледам спектакъл. Ето че най-после представлението дойде в София.
Де Карло прави режисурата, костюмите, сценографията. Спомням си, че още като ученик е направил костюмите, режисурата и сценографията за пиесата „Електра“ на Софокъл. „Още тогава явно съм имал усещането, че цялостният спектакъл трябва да се направи от един човек“. Не разбирам как може режисьор, сценограф или костюмограф да работи с други, а не той да направи всичко за спектакъла си“, каза преди година Марио. Сега в София от цялата постановка имах възможност да се възхитя единствено на костюмите, тъй като огромната сцена на НДК сякаш погълна останалото.
За постановката в София пристигна Марио Маланини, който само седмица преди това направи премиерата на „Дон Карлос“ в Русе. Марио е добре познат на българската публика, която харесва неговия чудесен глас. Маланини е певец, който перфектно владее целия си диапазон, а партията на Измаел е изключително благодатна и с нещо не можа да затрудни изпълнител с толкова богат опит.
След грандиозните спектакли на площада в София преди две години, след зашеметяващото си представяне в премиерата на „Трубадур“ в Софийската опера, Кирил Манолов отново завладя публиката с мащабния си глас. Още с явяването си той изпълни сцената и беше истинска наслада да следиш развитието на образа, коeто той направи – горд победител, загубил разсъдъка си предводител, страдащ баща и накрая разкаял се владетел. Певецът предаде с огромно майсторство всички тези крайни състояния, използвайки както най-великолепните багри и височини на гласа си, така и тихите, страдащи нюанси. Особено ефектен беше дуетът с Абигаиле. В тази сцена и двамата певци претвориха в пълна степен замисъла на композитора – сблъсък на два силни характера.
Чудесна Йоана Железчева като Абигаиле – стабилна, ярка, запомняща се. Жената-воин сякаш е нейната втора природа – толкова ясно и точно открои различните състояния в образа. Сцената с писмото тя изгради съвършено, представяйки разгневената и същевременно наранена дъщеря, която открива истината за своя произход, а предсмъртната й ария беше затрогващо нежна.
Партията на Захария изпълни Ивайло Джуров. Невероятен певец! В един месец той осъществи премиерите на две грандиозни оперни заглавия – на 9 март изпълни партията на Мустафа от „Италианката в Алжир“ в Стара Загора, на 25 март беше Филип II от „Дон Карлос“ в Русе. И след това – „Набуко“ в София. Изумително момче! Винаги се възхищавам на толкова естествения начин, по който създава образите. Той борави леко и свободно с гласа си, използва майсторски целия му огромен диапазон. Имам чувството, че партията на духовния водач сякаш е създадена за него – той е величествен в сблъсъците с противниците, мек и лъчезарен със страдащите си братя.
Петя Цонева имаше своя звезден миг в Русе като Еболи от „Дон Карлос“ седмица преди срещата със софийската публика като Фенена. Чудесен глас и сценично поведение.
Като една от най-грандиозните опери на Верди огромно значение в цялостното представяне играе хорът. Вече няколко пъти имам възможност да се убедя, че Русенската опера разполага с мащабен и много добър хоров състав. За представянето му в софийското гостуване искам специално да поздравя хормайстора Стелияна Димитрова-Хернани.
Запазих похвалите към човека, който обедини всички тези музиканти, за финала. Все по-радостно е да виждам млади диригенти, които уверено и с размах да поемат големите оперни заглавия, да изграждат органично музикалната тъкан и да вдъхновяват певците на сцената. Цялостното много добро впечатление от „Набуко“ не би могло да бъде такова без диригента Димитър Косев, който непрекъснато надгражда умения. Така се случи, че го бях гледала само в много атрактивните компилации, смесващи класиката с поп и рок музика, където младият групар беше във вихъра си. Радвам се, че имах възможност да го чуя в оперен спектакъл!
Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен. От 20 години..
От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят. Милена е запазила чистотата си...
В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..
Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025". То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..
В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е организирала специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..
Супермен е емблематична фигура за комиксовия жанр. Роденият на унищожената планета Криптон мета човек, претърпя не една или две трансформации по пътя към киносалоните. В най-новата адаптация с него се заема един от новите ръководители на ДС студиос – Джеймс Гън. Той пое режисьорският пост, изглежда, с желанието да припомни успехите на..
В седмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Гост: журналистът Ивайло Спасов – главен редактор на списание “Български артист“ и част от екипа на продуцентската компания на българската оперна дива Соня Йончева. Представяме новия брой на..
Българският трюфел е хит на европейския пазар, а брането му е сред високо платените професии у нас. Това твърдят търговци, които се занимават с..
" Ако се опитат да предизвикат предсрочни избори във Варна, много силно ще настъпят мотиката . Благо Коцев ще си ги спечели", предупреди председателят..
В страна, в която често чуваме за фалити на болници, липса на лекари и пациенти, които търсят помощ на километри от дома си, в Тутракан има едно място,..