Една от най-ценните ленти в програмата на фестивала за документално кино, посветено на изкуствата, „Master of Art“ тази година беше английският филм от 2017 г. „Йонас Кауфман – тенор за вечността“. Лента, която ви среща с един от любимите ви тенори, или с най-любимия съвременен тенор, както е за мен. Филмът разказва за последните няколко сезона, в които се вълнувахме дали и защо Йонас Кауфман отменя ангажиментите си и се надявахме отново да се върне в блестяща форма на оперната сцена. Ето че сега имаме възможност да разберем какво е означавало всичко това за него, да погледнем през неговия поглед и с неговата усмивка. Филмът отразява триумфалното завръщане на Йонас Кауфман на сцената на Кралската опера в Лондон „Ковънт Гардън“ в „Отело“ на Верди след 5-месечното му отсъствие поради проблеми с гласа. Поради големия зрителски интерес ще има извънредна прожекция на 1-и май от 18.30 ч. в Дома на киното.
Това, което аз и всички зрители на първата прожекция имахме възможност да получим, беше лична среща след прожекцията с режисьора на филма Джон Бридкът.
„Започнах да снимам филма, когато Йонас Кауфман дойде в Лондон на BBC Proms през септември 2015 г. Следващата година отидохме с целия екип в Берлин, където той трябваше да репетира за концерт с Даниел Баренбойм. Получихме съобщение в хотела си, че Кауфман отменя концерта. Той беше толкова болен, че прекъснахме снимките за 6 месеца. Продължихме през януари 2017 г. и през октомври готовият филм беше излъчен по BBC“ разказа Джон Бридкът.
Виждали ли сте някога Йонас Кауфман не във весело настроение?
„Той е много добър и внимателен със своите фенове. Виждал съм го да разговаря час и половина с хора зад кулисите след изпълнението. Излиза затрупан с подаръци, с цветя, с бутилки. Спомням си веднъж отидох при него, когато той не ме очакваше. Йонас Кауфман се обърна към мен с усмивка и каза: „Ти ставаш като член от семейството. Появяваш се без да те очакваме.“ Мисля, че той е много чаровен човек, но както всеки си има своите граници. Научаваш се да уважаваш това и да не превишаваш правата си като негов почитател.“
Какво беше най-важното и интересното, което Вие самият разбрахте за големия тенор, снимайки филма за него?
„Мисля, че може би това бяха репетициите на „Отело“. За мен музикалните репетиции са нещо много интересно, но хората в телевизията често ми казват, че ги намират за скучни, защото музикантите си говорят на чужд език, който зрителите не могат да разберат. Всъщност репетициите са мястото, на което се създава изпълнението, където научаваш много за подхода на музикантите към творбата и научаваш по този начин много за музиката. Затова репетициите винаги са ме очаровали, но намирам тези за особено интересни! Заради начина, по който Йонас Кауфман е толкова отдаден на спектакъла като цяло, не само на своето изпълнение, но на всеки аспект. Забележителен е начина, по който той говори на оркестъра. Това ми напомня за още един велик музикант – виолончелистът Мстислав Ростропович. Той също така беше отдаден изцяло на музиката, която пресъздава. Не само на своята партия, но на цялата музикална тъкан. И изискваше от своите ученици, когато им преподаваше даден виолончелов концерт, да могат да възпроизведат и солото на флейтата например“ сподели Джон Бридкът – режисьорът на английския документален филм „Йонас Кауфман – тенор за вечността“. Той е правил документални портрети на Херберт фон Караян, Рудолф Нуреев, Мстислав Ростропович и сър Колин Дейвис като последният филм е удостоен и с наградата Гриърсън за най-добър документален филм за изкуство.
Целият разговор с режисьора Джон Бридкът чуйте в звуковия файл.
В рубриката "Български съкровища" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме повод да си спомним с благодарност за диригента Влади Симеонов, оставил светла диря в музикалната ни история и в биографиите на няколко музикални състава, сред които и Симфоничния оркестър на БНР. На 25 януари ще отпразнуваме 90-годишнината от създаването на..
На 19 януари се навършиха 10 години, откакто този свят напусна голямата българска диригентка Росица Баталова. Свързваме името й предимно с десетилетната й работа в Държавния музикален театър "Стефан Македонски", както и със създадения от нея Дамски камерен оркестър "София". Тя беше диригент с авторитет, спечелен с безупречната ѝ подготовка, висок..
За 50-и пореден път в Пазарджик ще се проведат Зимните музикални вечери "Проф. Иван Спасов" - фестивал с традиции, носещ името на своя създател, диригентът и композитор Иван Спасов. Вече 19 години програматор на форума е диригентът Григор Паликаров - художествен ръководител на Симфоничния оркестър - Пазарджик, в момента главен диригент в Държавна опера..
90-годишнината на БНР ни дава повод за среща с човек, известен в музикалните среди с артистичност, може би дори малко ексцентричност, но и с пълна отдаденост на каузата музика от десетилетия. Здравка Андреева влиза в БНР още като ученичка и е първопроходец в много отношения през 70-те и 80-те години на вече отминалия век – тя е една от първите..
Традиция е всяка година през месец януари Българският камерен оркестър - Добрич да изнася образователни концерти пред ученици от града. Постепенно интересът към инициативата се разраства и на 13 януари 2025 г. съставът покани младежката публика на три последователни събития в Органовата зала на Добрич, която има капацитет 550 места. Така само за ден..
Изложба "Земята" открива днес в залите си Художествената галерия в Добрич. Избраните творби са изцяло от фонда на културната институция. От създаването си преди 60 години до днес основна тема на събирателската и експозиционната дейност на Художествената галерия в Добрич е тази за земята и хората на Добруджа. Тя е намерила широка и..
"Конклав" е филмът, в който главният герой, изигран от страхотния Ралф Файнс, ръководи избора на нов папа. Продукцията получи високи оценки от зрители и критици, а номинациите за престижни награди продължават да валят. Автор на книгата, по която е създаден филмът, е британският писател Робърт Харис, а най-новата му книга е "Пропаст" . "..
"Без да се пипат данъци, няма как да се запълни дупката в бюджета. Няма как да се влезе в 3% дефицит, без да се наложат непопулярни мерки "...
Мария Тенева – директор на дирекция ''Сигурност'' в Столична община сподели за БНР: "В момента всички сили на пожарната, на полицията и 3 екипа..
Трябва да си мъж и то издръжлив мъж, условията в тези страни като Йемен не предполагат масирано присъствие на жени , сподели бившият и последен..