Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Явор Панталеев: 50 % поскъпване на транспортните услуги след въвеждането на тол системата

| обновено на 14.05.19 в 14:55
Снимка: БНР

50% поскъпване на транспортните услуги очакват българските спедитори след въвеждането на тол системата от 15 август. Утре започва изпитването на новата система.

Превозвачите и спедитирските фирми настояват тол системата у нас да обхваща само магистралите и първокласните пътища, част от европейските транспортни коридори. Ден преди пробното ѝ начало те заявиха, че е задължително държавата да осигури алтернативни и безплатни маршрути. 

Превозвачите искат и среща с премиера Бойко Борисов. Магдалена Милтенова от Националното сдружение на автобусните превозвачи заяви:

"Бих искала да подчертая, че в никакъв случай не политизираме проблема, но това за нас е проблем, защото в крайна сметка тази администрация саботира по един или друг начин това управление и не би трябвало да се стига до нещо подобно, когато има нормален диалог. Не е нормално ние при всеки наш проблем да искаме среща с премиера, да търсим по този начин разрешаването на проблема. Би трябвало да има нормален диалог, ние живеем в нормална държава".

Спедиторите смятат, че все още остават неясни въпроси, които не им дават възможност да си направят финансови разчети. Според Явор Пантaлеев, председател на Националното сдружение на българските спедитори, системата трябва да бъде ценообразувана така, че да не води до шоково поскъпване на транспортните услуги:

“Всички ние - и спедитори, и транспортни фирми, и автобусните превозвачи го заявиха това нещо. Приветстваме въвеждането на тол системата. Това, което ние искаме да се случва, е тази тол система да бъде ценообразувана по начин, който да не води до шоково поскъпване на транспортните услуги, защото това шоково поскъпване на транспортните услуги после всеки един българин ще трябва да го плати“, заяви той в предаването "Преди всички" по програма "Хоризонт".

В сектора са недоволни от предвидените такси и от обхвата на пътищата, които ще се таксуват, и предвиждат проблеми както при автобусните и тежкотоварните превози, така и в превоза на горива и спедиторски услуги.

"Няма яснота и по каква методика ще бъдат начислявани таксите за превоз за изминатото разстояние. Съществува опасност от ощетяване на пътниците или фалит на някои превозвачи", предупреди Магдалена Милтенова и обясни:

"Имаме сключени договори с общините. Тези договори са с фиксирана цена, която не подлежи на предоговаряне. Това би оскъпило до голяма степен услугата, ако би могло да се предоговори, от една страна. От друга страна - би довело до фалит на автобусните превозвачи. Бихме искали да се ползва примерът на Германия, където автобусите са с нулева ставка на тол системата".

Представители на транспортния бранш излизат с обща позиция относно предстоящото тестово въвеждане на тол системата от утре.

Миналата седмица регионалният зам.-министър Николай Нанков изрази убедеността си, че държавата ще постигне баланс между обществените и бизнес интересите.

“На днешната пресконференция, на която ще кажем точно какво предлагаме да се случи относно тол системата, ще изнесем някои факти и ще поставим някои въпроси, които за нас все още са неясни и които не ни дават възможност да разберем откога какво ще се случва, така че да можем да направим и финансов разчет“, посочи още Панталеев и добави:

“Най-малкото се твърди, че 10 хил. км пътища ще бъдат включени в обхвата на тол системата, а ние все още не знаем кои са тези пътища. Бяха изнесени едни цени, които да заплащат камионите и автобусите на километър, които се различаваха значително от цените, които бяха обявени през 2015 г.“.

Той поясни и каква беше разликата между това, което е изнесено последно, и това, което беше предвидено първоначално:

“Значителна е разликата, според нас. Включително и това, което беше предложено от МРРБ, е камионите, най-тежките, най-често употребяваните в България за вътрешни превози, да заплащат тол такса от порядъка на 78 ст. на километър, което като разход което представлява повече от горивото, което камионът купува, за да изминава този километър. Сами можете да си направите сметката, че това ще доведе до 50 % поскъпване на транспортните услуги“, поясни той.

За това, че предишните изчисления бяха подложени на съмнения от регионалния министър Петя Аврамова и как сега може да се гарантира коректността на изчисленията, Панталеев каза:

“Те нашите изчисления са прости, в себестойността на сирене, мляко, месо, основни хранителни продукти, които хората потребяват, около 10 % са разходи за транспорт – няма как Регионалното министерство да твърди, че цените щели да се увеличат с 0,4 %“.

Интервюто на Лора Търколева с Явор Панталеев може да чуете от звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мариус Куркински: Господ ми даде да разбера, че аз никога няма да бъда достоен в този живот

Изумен съм от настървението срещу църквата и то от майки и бащи, родители, каза в интервю пред БНР актьорът и режисьор Мариус Куркински за предложението на БПЦ да се въведе предмет "Религия" в училище. В предаването "Хоризонт за вас" той сподели, че не вижда грешка в църквата и "православният християнин не говори за църквата, той вярва..

публикувано на 31.10.25 в 16:10
Черно море в района на Приморско.

"Черно море е пустиня", или какви са последствията от траленето за живота в морето

В Деня на Черно море специален доклад и карта на екологичната организация "Грийнпийс" - България представят заплахите за водния басейн и организмите в него, които са резултат от т.нар. тралене. Това е обичаен метод за индустриален риболов, като специално дънното тралене е забранено в България заради огромните щети, които нанася на..

публикувано на 31.10.25 в 15:30

Драстична липса на приемни родители у нас

Националната асоциация за приемна грижа започна кампанията "Те са наша грижа" с медийното партньорство на БНР.  По данни на асоциацията всяко второ дете в приемна грижа е било подигравано, изолирано или пренебрегвано. Половината приемни деца са ставали обект на клюки в квартала. Всяко трето дете е третирано като различно в училище . Това не е..

публикувано на 31.10.25 в 11:58

Изправени ли са общините Ловеч, Летница и Угърчин пред екологична криза?

Регионалната инспекция по околната среда и водите в Плевен е констатирала нередности при управлението и капацитета на регионалното депо за битови отпадъци в Ловеч . За установеното при извършените проверки са уведомени министърът на околната среда и водите Манол Генов, изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по околната среда Росица..

публикувано на 31.10.25 в 10:46

Жител на "Люлин": От години не съм виждал града толкова мръсен

Жители на столичния квартал "Люлин" блокираха за около час вчера кръстовището на булевардите "Царица Йоанна" и "Петър Дертлиев". Те протестираха заради кризата с извозването на боклука от квартала.   През последните два дни се чистят 9 от 10-те микрорайона на "Люлин".  Всички контейнери, които не са били обслужени онзи ден, гарантирано са..

публикувано на 31.10.25 в 06:55
Тихомир Стойков

"Възраждане" остана без представители в местната власт в Плевен

На проведеното вчера заседание на Общинския съвет в Плевен председателят доц. д-р Иван Малкодански обяви създаването на нова група "Обединение за Плевен" . В нея влизат тримата съветници, които досега бяха в групата "Възраждане за Плевен". Така на практика партия "Възраждане" остава без представители в местната власт. В новата група..

публикувано на 31.10.25 в 06:54

Ситуацията с медиите в САЩ: Безпрецедентна, катастрофална и все по-поляризирана

Невъзможно е да бъдат изчислени щетите, които са следствие от орязването на финансиране за обществените медии и атаките върху журналистиката в Съединените щати. Това заяви в интервю за БНР Катрин Джейкъбсън, програмен координатор на Комитета за защита на журналистите за района на Съединените щати, Канада и Карибите ( CPJ ) .   В..

публикувано на 30.10.25 в 12:40