Предлаганият в програмата на OperaVision спектакъл на операта „Катя Кабанова“ на Леош Яначек - продукция на театър „Сан Карло“ Неапол, привлече вниманието ми. Това е един от шедьоврите на славянското оперно творчество, но у нас е малко познат. Операта е играна само в Пловдив в началото на 70-те години на отминалия век, всъщност тогава успях да я видя и чуя за първи път и бях много впечатлена.
“Катя Кабанова“ е силно драматична опера, много въздействаща и композирана със съвременни изразни средства. За основа на либретото на Винсенс Червинка е послужила добре познатата у нас пиеса на Островски “Буря“. Яначек толкова се вдъхновява от сюжета, че написва опера буквално на един дъх - за една година. Вдъхновява го образа на главната героиня Катя. “В нея има нещо много трогателно, по славянски меко, дълбочина на чувствата“ пише Яначек. „Ах, ако можех да намеря необходимата изразителност, толкова дълбочина!“ И още - в героинята си той вижда любимата си Камила Стьослова и в същото писмо отбелязва: “Моята Катя израства в нея, в пани Камила! Творбата ще бъде едно от най нежните ми произведения!“ Премиерата на операта „Катя Кабанова“ е на 23 ноември 1921 г. в народния театър в Бърно и веднага поема триумфалния си път по сцените на света.
Постановката на театър „Сан Карло“ Неапол е много въздействаща, дори и с мрачните тонове на единствения декор, който представлява голяма кутия от дъски. Това е затвореният свят на Катя. Тя е нежна и поетична душа, затворена в един ужасен свят на грубост, алчност и лицемерие. Деспотичната й свекърва - вдовицата Кабанова, я тормози непрекъснато, съпругът й Тихон е слабохарактерен и напълно под нейно влияние. Смазана от обноските в дома, Катя се влюбва в Борис и изневярата с него още повече я потиска. В разгара на разигралата се буря тя признава пред всички вината си и се самоубива - хвърля се в реката. Единствената реакция на свекърва й е да изкаже благодарност на хората, които са дошли в къщата й, и ги отпраща -напълно безчувствено.
Музиката, която е композирал Яначек, е мрачна, емоционална в оркестъра, с речитативни партии за певците. Естествено и в Неапол операта се пее на чешки език и предполагам, че това е причината всички участници в спектакъла да са славяни, да разбират какво пеят, защото целият смисъл на творбата е в текста.
Партията на Катя се изпълнява от сопрана Павла Викопалова, започнала кариерата си в Пилзен, после в Бърно, а сега е солистка на Пражката опера, гостува из цяла Европа като изпълнителка на оперите на Яначек, носителка е на редица награди за тези си участия. Ясен глас, лиричен, добра актриса, тя успя да изгради правдоподобен образ на своята героиня. Много интересно бе участието на знаменитата чешка певица сопранът Габриела Бенячкова, много известна в оперния сват през 90 те години, когато пя на най-големите оперни сцени. Оттегли се от певческата кариера през 2008, но сега, както виждаме, се изявява като контраалт в партията на Кабанова или както Островски я нарича, Кабаниха. Всъщност ролята предлага повече артистична изява и в това Бенячкова се справя блестящо. В ролята на Борис е много известния украински тенор Миша Дидик, познат и у нас с участията си в записите на опери в различни театри, излъчвани по музикалната телевизия “Класика“. Красив глас, стабилна вокална техника, артистичност - с това ще запомним неговия Борис. Още двама украинци участват в спектакъла - Сергей Ковнич /бас/ като Дикой и Лена Белкина /мецосопран/, солистка на Виенската държавна опера, в ролята на Варвара. Успешни бяха проявите и на словака Лудовит Лудха /тенор/ като Тихон и италианеца Паоло Антонети като Кудряш. Диригент на спектакъла на театър Сан Карло на „Катя Кабанова“ бе словакът Юрай Валкуха - в момента музикален директор на театъра. Постановката бе на известния немски режисьор Вили Декер, художник Волфганг Гусман. Въобще, това бе един спектакъл на високо ниво. Единственото, за което се извиняват от театъра, е, че видеозаписът е направен с една камера и това донякъде лишава зрителите от възможността да се вникне в детайлите на сцената.
Можете да гледате спектакъла тук до 19 юни.
В 18-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Акцент в столичния афиш през изминалата седмица: Концертът на Софийската филхармония с изпълнение на Концерта за цигулка "Offertorium" от София Губайдулина и “Стабат Матер“ от Джоакино Росини - Преди..
Най-голямото събитие в областта на музикално-сценичните изкуства у нас през месец февруари е гастролът от 6-и до 11-и февруари в зала 1 на НДК на наследника на оригиналната продукция от 1998 г. на мюзикъла “Парижката Света Богородица“ от Рикардо Кочанте, при това с една от звездите в главните роли в нея – канадският артист Даниел Лавоа като..
Копнежът по блясъка е познат на почти всеки човек. В определен момент от живота си повечето от нас се стремят към това да са по-красиви, по-талантливи, по-привлекателни за околните. Стремежът да бъдеш по-добър от това, което си, обаче, понякога се превръща в мания. Особено често това се случва в днешни дни, когато дори и през телефона си..
От днес до 15 февруари ще се състои фестивала на италианската песен "Санремо". Това е 75-ото му издание, което стартира с една изненада. За първи път в историята на "Санремо" се оттегли един от участниците. Това е рапърът Емис Кила. Разследван е от прокуратурата в Милано във връзка с агитките на Интер и Милан. Срещу него тегне и обвинение за..
Книгата, която представям сега, има повече научен характер, но е написана на достъпен и разбираем език. Заглавието "Генеалогия на българските канове от Баламбер до Кубрат и Кий - 340 - 668 г." ни връща към първите векове след Христа и ни запознава с праисторическите родови корени на българите. Авторът Валентин Йорданов от София е неизчерпаем..
Две продукции спечелиха наградата "Гоя" за най-добър филм. За първи път в историята на отличията на Испанската филмова академия две ленти си поделиха първото място – "47" и "Инфилтраторът". В изненадващ финал на церемонията в Гранада тази нощ екипите на двата филма се качиха заедно на сцената. След като беше обявено, че наградата печели..
" Когато се отдалечим от любовта, само тогава можем да я осъзнаем и пресътворим, винаги има една дистанция, когато не си много далеч, но не си и близо...За да видиш преживяното в цялата му сложност, във всичките смисли на любовта, а любовта е тази, която ни дава най-много уроци . Но само когато сме се отдалечили от нея, преди да я забравим и..
Според Закона за противодействие на корупцията всички лица, заемащи публични длъжности, трябва да подават декларации, в които да описват имотното и..
"Нещата са набрали скорост заради глобалните настроения . Български политици, които имат история с атаки срещу медии, с овладяване на медии и..
Случай като този от село Брезе следва да бъде сигнал . Той трябва да ни покаже, че промяна трябва да има и по отношение на законодателството, и по..