С гала спектакъл "Огънят и празникът" започна международният фестивал „Opera Open“ на Античния театър в Пловдив. Следващото голямо събитие е дългоочакваното гостуване на големия италиански режисьор Стефано Пода с премиерата на операта „Орфей и Евридика“ на Глук тази вечер на сцената на Античния театър.
Преди да започне подготовката на спектакъла, за който е ангажиран, Стефано Пода откри голяма конференция на Куадриналето в Прага. „В наши дни Кудриналето в Прага е най-големия конгрес от последните 50 години, що се отнася до сценографията. Много съм щастлив, защото там се канят най-представителни творци. Не бих нарекъл моите работи представителни, защото те излизат извън всички норми и стандарти“ – казва Стефано Пода.
Преди да дойде сега в Пловдив, той постави операта „Ариадна и Синята брада“ на Пол Дюка в театъра в Тулуза. „Този спектакъл беляза пътя ми и се получи много силен. Работихме много – две години отне, що се отнася до изследвания, както и сценографските търсения, и за костюмите. Получи се много дълбока и сериозна работа с всички изпълнители, които почти две години се занимаваха с това. Беше среща на силни личности. Това е тип работа, която ме мотивира, защото се превръща в изследователска работа. Съвсем противоположно на това дълбинно издирване е проектът за нов „Фауст“ отново за Пекин и техния огромен театър. Това ще ми позволи да направя един много важен спектакъл от гледна точка на построяването, на прилагането на технологиите. Трябва да е готов за август догодина. Вече започнахме да работим“.
Когато започва нов проект, Пода първо дълго слуша музиката, представя си картини, сънува ги и след това започва да работи. „Нямам претенции, не твърдя, че оперният театър трябва да се прави по начина, по който го правя аз. Всеки артист е носител на някакво виждане, на някакъв свят, на някакъв начин за възприемане на света. Изкуството е вселена, в която всички светове са по-големи от възможните и по-разнообразни от възможните. За разлика от реалния свят. За мен операта е това – паралелен свят, който не принадлежи на реалността. Операта представя света на душата. Пеенето не е говорене, не е като киното, като театъра. С музиката се достига ниво, което е различно от реалното. Това, което ме интересува, е зрителят, който изживява операта да се озове в различно измерение – по-висше, паралелно или по-низше. Според мен музиката въздейства като съня – развръзва и разкъсва веригите на тялото, и ни позволява по-дълбоко познаване, и на нас самите, и на действителността“.
Преди две години Стефано Пода направи на Античния театър „Силата на съдбата“ – копродукция с театъра в Парма. Тази година спектакълът ще се представи още веднъж в рамките на фестивала. Получава и ново предложение за нова постановка. „Разбира се, когато става дума за европейска столица на културата, трябва да се търси представително заглавие и правилната стъпка е точно Орфей, а операта на Глук е най-представителна... Защо митът за Орфей съществува вечно? Защото говори за корените на човека, за всекидневния цикъл, за мъката, за раздялата. Няма само една история на Орфей и Евридика. В рамките на нашите дни ние изживяваме много истории на Орфей и Евридика. Разбира се в различни измерения и значимост, но жестът на разделянето, на откъсването сме принудени да го разрешаваме всеки ден или по много пъти в живота ни. Става дума за нещо циклично и затова стига много дълбоко. За мен е много важно да използвам това изключително пространство и толкова символично, за да може зрителят да не види на сцената историята на Орфей и Евридика или моята работа, а да види историята на собствения си живот или може би една по-широка, по-универсална, по-дълбока история. Затова се стремя да премахна всеки разказвателен елемент и правя точно обратното на това, което се случва в съвременния театър“.
От няколко месеца Стефано Пода няколко пъти идва в България, но въпреки непрекъснатите предложения да посети Родопите и други митични места, свързани с Орфей, той отказва. „Винаги се страхувам да видя конкретни места, защото се страхувам, че като ги видя и като ги открия, могат да ме разочароват. Когато си ги представям без да съм ги виждал, това създава в мен силно напрежение. Реших, че ще видя Родопите след Орфей“.
Ролята на Орфей ще изпълни Антонио Джованини, Евридика ще бъде Мария Радоева, Амур Светлана Иванова, ще дирижира Лучано Ди Мартино.
В звуковите файлове чуйте цялото интервю на Светлана Димитрова с италианския режисьор Стефано Пода, както и разговора на Росица Кавалджиева с директорката на Пловдивската опера Нина Найденова, която представя програмата на фестивала „Opera Open” в навечерието на откриването му.
В свят, в който вниманието се измерва в секунди, а изкуството често отстъпва пред алгоритмите, има хора, които упорито се връщат към корените, за да ги извадят на светло с нов глас. Един от тях е Тодор Василев — професионален музикант, артист по душа и съвременен интерпретатор на българската класическа литература. В своя проект "Шепот..
Веселин Маринов за пръв път ще участва в едно от големите летни събития в България – фестивала "Сцена на върховете" на Белоградчишките скали. "Обичам Белоградчишките скали. Това е място, което ме кара да се чувствам по-различно", сподели изпълнителят пред БНР. Той ще зарадва и публиката на фестивала в Балчик на 8 септември. "Не..
Българската писателка Стефка Станчева издаде най-новата си книга. Тя носи ефирното заглавие "Мигът на Дора". Слоганът на романа е "Златна Добруджа през погледа на Дора Габе", и е втората книга от трилогия, започнала с вълнуващия роман "Добруджанският феникс". Книгата ще има специални представяния из България на 5 август в Добрич, на 12 август..
Сила ми дава вярата в човешката природа, че все пак е добра. Това казва един по-малко известен, но много интересен поет. Ангел Дюлгеров пише поезия от десетилетия, но едва от тази година се престраши да издаде стихосбирка. Авторът от Перник казва, че най-трудно се пише за Родината. Но и поставя въпроса - дали човекът ще се чувства добре с "брат..
Световноизвестният танцов артист Зия Азази ще зарадва отново публиката в София. Сцената на "Топлоцентрала" ще се превърне в пространство за трансформация от 29-ти до 31-ви юли , когато Азази ще се изяви с две от най-емблематичните си солови изпълнения. "Искам да покажа своите собствени търсения, страданието, освобождението, насладата от..
Четвъртото издание на Международния джаз фестивала "Д-р Емил Илиев" ще се проведе от 1 до 6 август в Боровец. "Стремим се да обхванем интересите на всяка възраст. Ще има представяне на две книги, лятна академия за деца и страшно много музика", разказа пред БНР музикалният програматор Елиана Захариева. Тя отбеляза, че събитието..
За седма поредна година голямата поляна край река Видима до троянското село Дебнево ще събере изтъкнати музиканти от България и чужбина. Фестивалът започва на 30 юли и ще продължи до втори август. Културеният форум носи името JAM ON THE RIVER. Подготвили сме много музикални изненади за нашите гости, разказа пред БНР организаторът..
" Частична справедливост , макар че е само за 10 месеца. За реабилитиране ще работя отсега нататък – да си върна позициите като гражданин, който не..
Дългото стоене пред екрани на различни устройства причинава сериозни проблеми с очите и виртуален аутизъм при децата. Това обясни пред БНР д оц...
Парламентът въвежда засилен контрол върху цените за 12 месеца - от 8 август 2025 г. до 8 август 2026 г . Промените в Закона за въвеждане на..