С гала спектакъл "Огънят и празникът" започна международният фестивал „Opera Open“ на Античния театър в Пловдив. Следващото голямо събитие е дългоочакваното гостуване на големия италиански режисьор Стефано Пода с премиерата на операта „Орфей и Евридика“ на Глук тази вечер на сцената на Античния театър.
Преди да започне подготовката на спектакъла, за който е ангажиран, Стефано Пода откри голяма конференция на Куадриналето в Прага. „В наши дни Кудриналето в Прага е най-големия конгрес от последните 50 години, що се отнася до сценографията. Много съм щастлив, защото там се канят най-представителни творци. Не бих нарекъл моите работи представителни, защото те излизат извън всички норми и стандарти“ – казва Стефано Пода.
Преди да дойде сега в Пловдив, той постави операта „Ариадна и Синята брада“ на Пол Дюка в театъра в Тулуза. „Този спектакъл беляза пътя ми и се получи много силен. Работихме много – две години отне, що се отнася до изследвания, както и сценографските търсения, и за костюмите. Получи се много дълбока и сериозна работа с всички изпълнители, които почти две години се занимаваха с това. Беше среща на силни личности. Това е тип работа, която ме мотивира, защото се превръща в изследователска работа. Съвсем противоположно на това дълбинно издирване е проектът за нов „Фауст“ отново за Пекин и техния огромен театър. Това ще ми позволи да направя един много важен спектакъл от гледна точка на построяването, на прилагането на технологиите. Трябва да е готов за август догодина. Вече започнахме да работим“.
Когато започва нов проект, Пода първо дълго слуша музиката, представя си картини, сънува ги и след това започва да работи. „Нямам претенции, не твърдя, че оперният театър трябва да се прави по начина, по който го правя аз. Всеки артист е носител на някакво виждане, на някакъв свят, на някакъв начин за възприемане на света. Изкуството е вселена, в която всички светове са по-големи от възможните и по-разнообразни от възможните. За разлика от реалния свят. За мен операта е това – паралелен свят, който не принадлежи на реалността. Операта представя света на душата. Пеенето не е говорене, не е като киното, като театъра. С музиката се достига ниво, което е различно от реалното. Това, което ме интересува, е зрителят, който изживява операта да се озове в различно измерение – по-висше, паралелно или по-низше. Според мен музиката въздейства като съня – развръзва и разкъсва веригите на тялото, и ни позволява по-дълбоко познаване, и на нас самите, и на действителността“.
Преди две години Стефано Пода направи на Античния театър „Силата на съдбата“ – копродукция с театъра в Парма. Тази година спектакълът ще се представи още веднъж в рамките на фестивала. Получава и ново предложение за нова постановка. „Разбира се, когато става дума за европейска столица на културата, трябва да се търси представително заглавие и правилната стъпка е точно Орфей, а операта на Глук е най-представителна... Защо митът за Орфей съществува вечно? Защото говори за корените на човека, за всекидневния цикъл, за мъката, за раздялата. Няма само една история на Орфей и Евридика. В рамките на нашите дни ние изживяваме много истории на Орфей и Евридика. Разбира се в различни измерения и значимост, но жестът на разделянето, на откъсването сме принудени да го разрешаваме всеки ден или по много пъти в живота ни. Става дума за нещо циклично и затова стига много дълбоко. За мен е много важно да използвам това изключително пространство и толкова символично, за да може зрителят да не види на сцената историята на Орфей и Евридика или моята работа, а да види историята на собствения си живот или може би една по-широка, по-универсална, по-дълбока история. Затова се стремя да премахна всеки разказвателен елемент и правя точно обратното на това, което се случва в съвременния театър“.
От няколко месеца Стефано Пода няколко пъти идва в България, но въпреки непрекъснатите предложения да посети Родопите и други митични места, свързани с Орфей, той отказва. „Винаги се страхувам да видя конкретни места, защото се страхувам, че като ги видя и като ги открия, могат да ме разочароват. Когато си ги представям без да съм ги виждал, това създава в мен силно напрежение. Реших, че ще видя Родопите след Орфей“.
Ролята на Орфей ще изпълни Антонио Джованини, Евридика ще бъде Мария Радоева, Амур Светлана Иванова, ще дирижира Лучано Ди Мартино.
В звуковите файлове чуйте цялото интервю на Светлана Димитрова с италианския режисьор Стефано Пода, както и разговора на Росица Кавалджиева с директорката на Пловдивската опера Нина Найденова, която представя програмата на фестивала „Opera Open” в навечерието на откриването му.
Последният ден от Младежки джаз фест София 2025, на 31 май, е и с най-динамична програма, която започва в 11 ч. с конкурсната част, а надвечер ще продължи със заключителен гала концерт, джем сешън и награждаване на отличените участници. Именно това е и денят, в който организаторите канят и публика , входът е свободен, а мястото на провеждане е..
Кирил Илиевски е композитор, цигулар, педагог и общественик, оставил значима следа в съвременната българска музика. На 27 май той можеше да празнува 70-годишнина, но си отиде през 2019 г. Кирил Илиевски е роден в София, в семейство на музиканти. Завършва Българската държавна консерватория (днес Национална музикална академия „Проф. Панчо..
В предаването „Алегро виваче“ започна поредица от срещи с носителите на призове в допитването „Музикант на годината 2024“. Галаконцертът се състоя на 12 май 2025 г. в Първо студио на БНР. Събитието беше под патронажа на председателя на Народното събрание на Република България - доц. Наталия Киселова. Галаконцерт "Музикант на годината 2024" -..
В Пловдив започна 16-ото пролетно издание на международния фестивал "Дни на музиката в Балабановата къща". След откриването с дуо, което се събра специално за този фестивал – цигуларя Марио Хосен и пианистката Дора Делийска – и двамата пристигнали от Виена, на 24 май рецитал с много интригуваща програма изнесе младият китарист Георги Димитров -..
Убеден съм, че бъдещето на изкуството ще се роди на границата на сегашните изкуства, думите са на един от нощните ни гости - художникът Росен Дончев, на когото водещото международно списание за изкуство Art Market обръща специално внимание в последния си брой. И това е така, защото оригиналните сюжетни линии в картините му са препрели фолклорни..
Предложение за регламентиране на обособена зона за рисуване и представяне на графити изкуство и арт-изяви по каменното корито на река Банщица през Кюстендил e направил кметът на Общината инж. Огнян Атанасов. Така градът ще се сдобие с арт-спот, където всеки ще може, без никакви забрани, да демонстрира таланта си, мотивира се кметът. Кюстендил ще e..
На 2 юни в зала "България" ще се развихрят кралете на аржентинското танго Quinteto Astor Piazzolla. Носителите на две награди "Латино Грами" ще изнесат спектакли и на сцените на Летния театър във Варна и Античния театър в Пловдив. За летния сезон у нас е предвидена фламенко програма, обединяваща елит от музиканти, певци и танцьори. Това съобщи..
" Когато изграждахме структурите на ДПС през 1990 г. Чакъров, Местан, Адемов и Аталай ги нямаше . Те и още хора се криеха под масата, защото тогава..
" Ахмед Доган сам си създаде "чудовище" и това "чудовище" изяде собствения си създател". Това каза пред БНР Танер Алимолла , лидер на партия ДОСТ:..
Убеден съм, че животът на Пеевески в политиката няма хоризонт повече от 1 – 2 мандата. Бяхме 45 години в комунизъм и ни трябват още 45 за новите..