С гала спектакъл "Огънят и празникът" започна международният фестивал „Opera Open“ на Античния театър в Пловдив. Следващото голямо събитие е дългоочакваното гостуване на големия италиански режисьор Стефано Пода с премиерата на операта „Орфей и Евридика“ на Глук тази вечер на сцената на Античния театър.
Преди да започне подготовката на спектакъла, за който е ангажиран, Стефано Пода откри голяма конференция на Куадриналето в Прага. „В наши дни Кудриналето в Прага е най-големия конгрес от последните 50 години, що се отнася до сценографията. Много съм щастлив, защото там се канят най-представителни творци. Не бих нарекъл моите работи представителни, защото те излизат извън всички норми и стандарти“ – казва Стефано Пода.
Преди да дойде сега в Пловдив, той постави операта „Ариадна и Синята брада“ на Пол Дюка в театъра в Тулуза. „Този спектакъл беляза пътя ми и се получи много силен. Работихме много – две години отне, що се отнася до изследвания, както и сценографските търсения, и за костюмите. Получи се много дълбока и сериозна работа с всички изпълнители, които почти две години се занимаваха с това. Беше среща на силни личности. Това е тип работа, която ме мотивира, защото се превръща в изследователска работа. Съвсем противоположно на това дълбинно издирване е проектът за нов „Фауст“ отново за Пекин и техния огромен театър. Това ще ми позволи да направя един много важен спектакъл от гледна точка на построяването, на прилагането на технологиите. Трябва да е готов за август догодина. Вече започнахме да работим“.
Когато започва нов проект, Пода първо дълго слуша музиката, представя си картини, сънува ги и след това започва да работи. „Нямам претенции, не твърдя, че оперният театър трябва да се прави по начина, по който го правя аз. Всеки артист е носител на някакво виждане, на някакъв свят, на някакъв начин за възприемане на света. Изкуството е вселена, в която всички светове са по-големи от възможните и по-разнообразни от възможните. За разлика от реалния свят. За мен операта е това – паралелен свят, който не принадлежи на реалността. Операта представя света на душата. Пеенето не е говорене, не е като киното, като театъра. С музиката се достига ниво, което е различно от реалното. Това, което ме интересува, е зрителят, който изживява операта да се озове в различно измерение – по-висше, паралелно или по-низше. Според мен музиката въздейства като съня – развръзва и разкъсва веригите на тялото, и ни позволява по-дълбоко познаване, и на нас самите, и на действителността“.
Преди две години Стефано Пода направи на Античния театър „Силата на съдбата“ – копродукция с театъра в Парма. Тази година спектакълът ще се представи още веднъж в рамките на фестивала. Получава и ново предложение за нова постановка. „Разбира се, когато става дума за европейска столица на културата, трябва да се търси представително заглавие и правилната стъпка е точно Орфей, а операта на Глук е най-представителна... Защо митът за Орфей съществува вечно? Защото говори за корените на човека, за всекидневния цикъл, за мъката, за раздялата. Няма само една история на Орфей и Евридика. В рамките на нашите дни ние изживяваме много истории на Орфей и Евридика. Разбира се в различни измерения и значимост, но жестът на разделянето, на откъсването сме принудени да го разрешаваме всеки ден или по много пъти в живота ни. Става дума за нещо циклично и затова стига много дълбоко. За мен е много важно да използвам това изключително пространство и толкова символично, за да може зрителят да не види на сцената историята на Орфей и Евридика или моята работа, а да види историята на собствения си живот или може би една по-широка, по-универсална, по-дълбока история. Затова се стремя да премахна всеки разказвателен елемент и правя точно обратното на това, което се случва в съвременния театър“.
От няколко месеца Стефано Пода няколко пъти идва в България, но въпреки непрекъснатите предложения да посети Родопите и други митични места, свързани с Орфей, той отказва. „Винаги се страхувам да видя конкретни места, защото се страхувам, че като ги видя и като ги открия, могат да ме разочароват. Когато си ги представям без да съм ги виждал, това създава в мен силно напрежение. Реших, че ще видя Родопите след Орфей“.
Ролята на Орфей ще изпълни Антонио Джованини, Евридика ще бъде Мария Радоева, Амур Светлана Иванова, ще дирижира Лучано Ди Мартино.
В звуковите файлове чуйте цялото интервю на Светлана Димитрова с италианския режисьор Стефано Пода, както и разговора на Росица Кавалджиева с директорката на Пловдивската опера Нина Найденова, която представя програмата на фестивала „Opera Open” в навечерието на откриването му.
Предложение за регламентиране на обособена зона за рисуване и представяне на графити изкуство и арт-изяви по каменното корито на река Банщица през Кюстендил e направил кметът на Общината инж. Огнян Атанасов. Така градът ще се сдобие с арт-спот, където всеки ще може, без никакви забрани, да демонстрира таланта си, мотивира се кметът. Кюстендил ще e..
На 2 юни в зала "България" ще се развихрят кралете на аржентинското танго Quinteto Astor Piazzolla. Носителите на две награди "Латино Грами" ще изнесат спектакли и на сцените на Летния театър във Варна и Античния театър в Пловдив. За летния сезон у нас е предвидена фламенко програма, обединяваща елит от музиканти, певци и танцьори. Това съобщи..
Пролетният панаир на книгата беше открит днес пред НДК. Над 140 издателства представят най-новите книги в 67 шатри. Близо 100 ще са съпътстващите събития, премиери на книги и срещи с автори до неделя - 1 юни, когато е последния ден на панаира. Това разказа пред БНР Десислава Алексиева, председател на Управителния съвет на асоциация "Българска..
Пролетният панаир на книгата се открива днес. Щандовете на издателствата вече са разположени около Националния дворец на културата. Вицепрезидентът Илияна Йотова ще открие изложението, което по традиция събира на едно място издатели, автори, преводачи и читатели в сърцето на столицата. Организатор е асоциация "Българска книга". До първи юни..
Филмът "Обикновен инцидент" на иранския режисьор Джафар Панахи триумфира на 78-ото издание на кинофестивала в Кан, като спечели наградата "Златна палма", предаде АФП. Режисьорът успя да дойде в Кан за първи път от 15 години и лично получи отличието от председателя на журито - френската актриса Жулиет Бинош, и от Кейт Бланшет. В конкурсната..
Актьорът Марин Янев и режисьорът Ивайло Христов получиха двете големи награди "Аскеер" за цялостен принос към театралното изкуство. Три награди спечели драматизацията на Александър Секулов по едноименния роман на Алесандро Барико "Без кръв". За 34 пореден път на тържествена церемония в Театър Българска Армия бяха раздадени театралните..
В навечерието на 24 май, в общинската галерия в град Пордим откриха изложба на двама млади творци - Биляна Емилова и Радослав Недялков. Пордим се намира на 20-ина километра от Плевен и е известен като града с първата телефонна връзка, проведена у нас през 1877 година. Днес в него живеят хора, чиято потребност от изкуство води до..
Земеделски стопани и пчелари сигнализират за зачестили нападения от мечки и се чувстват безсилни да се защитят, защото кафявата мечка е защитен вид..
За първи път в историята националната ни светиня " История славянобългарска" от Паисий Хилендарски излиза на украински език . Преводът,..
Нямаме договорка за каквото и да било сливане и обединяване , ръководството на партията и Ахмед Доган са запознати с всички процеси. Това заяви пред..