Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

3 балета от киносезона на „Ковънт Гардън”

Прожекциите от киносезоните на Ковънт Гардън, Болшой театър и Метрополитън, както и европейската интернет платформа OperaVision ни дават възможност да следим качествени музикални събития в Европа и в Америка през цялата година в киносалона или в домашния си салон.

Прожекциите от киносезона на Кралската опера в Лондон Ковънт Гардън през изминалата седмица представиха три спектакъла на Кралския балет. Гледахме три съвременни творби. Мисля си за високата двойка в музикално-сценичните изкуства опера/балет. Докато операта търси своя ключ към бъдещето – дали и какви оперни творби биха могли да бъдат създадени, тъкмо балетът е живото, развиващо се изкуство, това, което може да отразява съвременния живот, да изразява пълнокръвно емоциите на хората днес.

Гледахме три съвсем различни спектакъла. Първият беше творба на големия английски хореограф Кристофър Уилдън, създадена през 2008 г. за балета на Сан Франциско, със заглавие „В златния час”, по музика на съвременния италиански композитор Ецио Боссо, в която е инкрустирана музика на Вивалди. Както ни разказа самият Кристофър Уилдън в интервю преди спектакъла, по това време е бил силно вдъхновен от изкуството на австрийския художник Густав Климт, от цветовете и светлината в картините му и начина, по който използва златото. Тази връзка видяхме в костюмите на балетистите – семпли и много ефектни, с изчистени линии и правоъгълни златни мотиви от „Целувката” на Климт, излъчващи светлина. 7 балетни двойки танцуваха на сцената, 3 от които основни. Всички те ни разказваха красиви истории за любовта. Уилдън беше постигнал целта си – да ни накара да се почувстваме, сякаш разглеждаме изложба на платна, нарисувани от един и същи художник, но който пресъздава 7 различни истории. И докато ги съзерцаваш, промълвяваш: „О, каква красота!” Кристофър Уилдън умее да показва колко са красиви мъжкото и женското тяло, така, както го постигат най-големите художници и картините им въздействат не само и не толкова с еротиката, колкото с чистата красота на творението. Интерпретацията на солистите на Кралския балет, повечето от които вече познаваме, беше великолепна. Те отново сякаш летяха по сцената. А удоволствието за българската публика в киносалоните по света беше още по-голямо, когато на финалните аплодисменти на сцената излезе за поклон и българският цигулар и концертмайстор на Ковънт Гардън Васко Василев, който имаше много красиви сола във „В златния час”.

Вторият спектакъл възприех също като една вечна история за любовта, силно психологически натоварена. Това беше световната премиера на „Медуза” на белгийския хореограф Сиди Ларби Черкауй – оригинално представяне на древногръцкия мит за Горгона Медуза с прекрасната прима балерина Наталия Осипова в главната роля. Тя пресъздаде нежната и чиста крехка жена, която след като беше наранена се превърна в коварна и жестока изкусителка и отмъстителка, за да се пречисти отново в любовта и да се върне към нежната и ранима женственост. Изключителна балерина, която изгради спектакъла. А великолепните арии на Пърсел, инкрустирани в съвременната музика на полската композиторка Олга Войчеховска, задържаха удоволствието за публиката също така голямо, както беше и в първата част на вечерта.

Третото произведение очаквах с най-голям интерес. Това беше творбата на канадската хореографка Кристъл Пайт „Flight Pettern”, посветена на темата за миграцията, създадена през 2017 г. и удостоена с наградата Оливие за 2018 г. „Тази творба е моят начин да се справя с това, което става в света в момента. Не мога да не говоря за него. Това е историята на нашето време” сподели Кристъл Пайт в интервю във втория антракт. „Единствено чрез танца мога да изразя това, което ме вълнува толкова дълбоко. Затова трябваше да опитам!” Кристъл Пайт избира музика на Хенрик Горецки – първа част на неговата тричастна „Симфония от тъжни песни” за глас и симфоничен оркестър. И трите текста в симфонията са свързани с майчинството, загубата и прошката. И наистина, както сподели диригентът Джонатан Ло, музиката и танцът се сливат хармонично в единство. 36-ма изпълнители танцуват на сцената и кулминацията на творбата е сцената на майката, изгубила своето дете, една от многото майки, понесла непоносимия товар на изгубеното бъдеще. И въпреки че първият балет ми достави най-голяма естетическа наслада, тъкмо третият балет ме накара да се замисля колко живо е балетното изкуство, което пулсира заедно с днешното време. С нетърпение ще очаквам следващите съвременни спектакли на Кралския балет! А последната прожекция на балетен спектакъл от киносезона на Кралската опера в Лондон Ковънт Гардън ще бъде на шедьовъра на Прокофиев „Ромео и Жулиета” – хореография на Кенет МакМилън.      




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Камерната музика на Рихард Щраус - акцент в програмата на "Камералия"

В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия".  То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската градска художествена галерия. Тя е на част от своеобразния диптих, с които фестивалът поставя акцент..

публикувано на 27.09.24 в 17:52

Художникът Юлиян Табаков с послание към децата чрез изложбата "Виждам те"

"Творението е красив организъм, съставен от множество форми, безброй същества. Но като че ли рядко виждаме неговата същност, скрита от собствените ни проекции – желания и страхове. А в страха и желанията си се опитваме да капсулираме битието, да го геометризираме и класифицираме. А защо след това да не почерпим от благата му и да отстраним неудобствата?..

публикувано на 27.09.24 в 13:35

Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев показват "Спътници в живота"

Институтът за съвременно изкуство в София открива тази вечер изложбата "Спътници в историята" на Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев.  "Програмата, която озаглавихме тази година "Живот заедно", е част от проекта "Суперпозиции" 3, започнат от института преди 3 години. Всяка година се кани нов куратор, който предлага една тема", обясни пред БНР..

публикувано на 27.09.24 в 11:56

София е домакин на международното изложение за съвременно изкуство Sofia Art Fair

София се присъединява към големите европейски и световни центрове, домакини на атрактивни международни изложения за съвременно изкуство. Sofia Art Fair ще се проведе от 3 до 6 октомври в София Тех Парк. В изложението ще участват галерии и колективи, които представляват над 70 автора, творящи в най-разнообразни художествени стилове. БНР е медиен..

публикувано на 27.09.24 в 10:30
FAKE PHOTO EXHIBITION

Елена Филипчева представя FAKE PHOTO EXHIBITION

Визуалният артист Елена Филипчева представя изложбата си FAKE PHOTO EXHIBITION в One Gallery.  "Съвременният разговор се води в посока фалшиви новини, фалшиви профили, фалшиви стоки, дори фалшиви хора. Не исках да заблуждавам зрителите за това какво ще видят. Исках те сами да изградят своята фабула и да интерпретират. Аз съм..

публикувано на 26.09.24 в 19:54
Георги Андреев

Георги Андреев е първият български автор в новия сезон на Радиооркестъра

Композиторът Георги Андреев, ръководител на оркестъра в Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", гради творчески връзки и със Симфоничния оркестър на БНР от много години. На 27 септември в зала "България" неговата пиеса "Земя на рози" за гъдулка и оркестър ще открие първия концерт от новия сезон на състава, а самият автор ще бъде и солист. Другите..

публикувано на 26.09.24 в 17:57
Маргарита Русева

Обективът на Маргарита Русева ни среща с жителите на малки села в планината

Есента носи в себе си някаква мъдрост. Придава отвън и отвътре усещането за нещо топло и уютно. Есента е обръщане към себе си, някакъв особен инсай д, в който като филм се прожектират спомените ни, случките и преживяванията. Появяват се картини, все още ясни и неподправени.  И ние сме в синхрон с времето, леко отпочинали, леко уморени. Вече не..

публикувано на 26.09.24 в 17:06