Каква е симбиозата между две толкова далечни държави и техните култури?
Изкуството на Индонезия ни пренася на места като Джакарта, Сулавеси, остров Ява. За изложбата в България са кураторите Карла Бианпоен и Читра Смара Деви, специално поканени от Националната галерия.
Посетителите ще се докоснат до различни техники - например до древната техника батик, но с една модерна идея, под формата на комикс.
Българската авторка Виктория Петрова представя две картини “Лабиринт”и "Без изход", вдъхновена от ритъма на машините във футуристичен план. Тя споделя изненадата си да открие, че макар да свързваме Индонезия главно с екзотика, в страната се прави много авангардно изкуство.
„Моята картина „Лабиринт“ е симбиозата между живота на хората и машините – наши творения, на хората. Правят живота ни от една страна по-лесен, от друга страна по-зависим от тях. Ние сме вече ужасно оплетени в тази симбиоза. Това е нашият лабиринт, на нашето време“, обясни Виктория Петрова.
Друга любопитна инсталация са плаките с пясък, потопени във водa, с които индонезийската авторка Еца Мейсяра напомня за ураганите и безсилието на човека пред тяхната опустошителна мощ.
Различно преживяване ни предлага Даниела Тодорова, която преди година представи изкуството на Япония, a днес е един от участниците в съвместната изложба.
„Това, което мен ме развълнува в този проект е обединението между две толкова различни култури. При съвременното изкуство всъщност ние се оказваме много по-близки, отколкото човек би си помислил, чувайки просто България и Индонезия.“
Даниела Тодорова участва със светлинната работа, озаглавена „Магична гора“. „Това са духовете на една гора, в контекста на идеята за по-внимателно отношение към света, в който живеем, към нашата планета“, разказва тя и прави паралел с една от инсталациите от индонезийска страна – как хората възприемат едно бедствие, как оцеляват след него и как предизвикателствата на природата не ги разделят, а ги обединяват.
Композиция от 22 части има повърхност, подобна на марля, през която прониква светлината като лъч на надежда, с идеята да сe покажат раните на обществото.
Посланичката на Индонезия в България Н. Пр. Сри Астари Расджид за пореден път ни изненадва с нейни картини в защита на правата на жените и на майката природа, по много особен,мек и непринуден начин. Tя показва на бългaрската публика композиция от рисунки,които някой нехайно е захвърлил в центъра на София.
„Намерих тези пана от вестник „Народна култура“. Някой ги беше захвърлил на боклука на ул. „Оборище“. Спасих ги и ги запазих. Там имаше и традиционна българска носия, която също съхраних. За нея се разказва на едно от паната, които ще видите на изложбата в Националната галерия.“
Нa входа на галерията ни посреща индонезийска скулптура, съставена от две тела. Едното е в летеж и стои по-високо, тоест тя все още не е докоснала земята и жаждата за живот е там. Другата фигура е с ръката надолу и показва, че тялото отива с тежестта си надолу, към земята. Кръговратът на живота или просто синтез.
Още за изложбата чуйте в звуковия файл.Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..
В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..
Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен. От 20 години..
От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят. Милена е запазила чистотата си...
В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..
Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025". То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..
В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е организирала специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..
"Борисов е заинтересован от съхраняване на правителството. Същевременно той изпраща послания, че няма да стои като заложник заради управлението. ГЕРБ..
Има шанс за голяма катастрофа и всички го знаем - партийни ръководители и на площада. И този път нещата са опрели на кокал, предупреди..
Въвеждането на еврото ще се отрази върху цените на имотите у нас , сочат прогнозите на представители на бранша. Част от тях стигат и до конкретика -..