Предаването за музикално-сценични изкуства и културен туризъм„Каста дива” гостува на фестивалите „Варненско лято” и „Опера в Летния театър” във Варна по покана на Варненската опера. Беше ми трудно да си избера седмица. Богата и интересна е програмата на 10-ото юбилейно издание на „Опера в Летния театър”, събитията от което са част от най-стария музикален фестивал в България „Варненско лято”, който пък е част от EFFE и тази година е номиниран от европейската фестивална асоциация. Избрах седмица, в която гледах спектакли в 3 различни жанра. Първият беше балетът „Лебедово езеро” от Чайковски.
„Каста дива” следи с интерес както спектаклите на Националния ни балет, така и на балетните трупи на извънстоличните театри. През последните няколко сезона интензивно развитие имат балетите на Старозагорската опера под ръководството на прима балерината Силвия Томова и на Варненската опера под ръководството на з.а. на Русия Сергей Бобров. Интересното е, че двамата имат различен подход. Силвия Томова се фокусира върху изграждането на силна местна балетна трупа, а Сергей Бобров се фокусира върху създаването на силни балетни спектакли, в които използва ресурси от Държавния театър за опера и балет в Красноярск и Варненската опера.
В „Лебедово езеро” в ролята на Одета-Одилия гледахме прима балерината на Красноярския театър Елена Свинко, а в ролята на принц Зигфрид – лауреатът на миналогодишния международен балетен конкурс във Варна Андраш Ронай от Унгария. Нека да напомня, че той получи специалната награда на Варненската опера – участие в главна роля в спектакъл на трупата. Елена Свинко, която също е лауреат на балетния конкурс във Варна – носителка на трета награда през 2016 г., беше красива и изящна Одета и самоуверена Одилия. Андраш Ронай все още няма осанката и маниерите на принц, но има силно и свежо младежко излъчване и дава заявка за успешно развитие. Както забеляза едно красиво малко момиче в публиката, питайки: „Бабо, защо лебедите са по-малко?”, кордебалетът не беше в пълния състав за „Лебедово езеро”, а с 16 балерини, но пък изпълнението им беше убедително. Бях впечатлена от 4-те малки лебеда, които успяха да постигнат пълен сихрон. В ролите бяха Нерея Асторя, Пердита Ланкастър, Аделина Калинова и Меган Рейд. Запомних и изпълнението на Марко ди Салво в ролята на Бино. Може би ще го видим и в следващото издание на балетния конкурс във Варна… Добра изява на концертмайстора на Варненската опера Красимир Щерев. А на диригентския пулт беше един много интересен музикант, който работи като балетен диригент в Кралската опера в Лондон „Ковънт Гардън” – маестро Мартин Георгиев.
Хореографията на Сергей Бобров е класическа. В неговата редакция за първи път се появява ято черни лебеди. Променена е и сюжетната линия в края на балета. Одилия и Принцът загиват, а Одета остава сама с мъката си, но нейният край също е предизвестен, защото лебедът е единствената птица, която не може да живее без половинката си. Акцентът е поставен върху сблъсъка между добрите и светли страни, заложени у всеки човек, и злите сили, които, уви, тук побеждават.
„За мен е много голяма отговорност да танцувам във Варна, тъй като тук получих награда и тук танцувах за първи път в ролята на Китри в един от най-любимите си балетни спектакли – „Дон Кихот”. Винаги много се вълнувам, защото знам, че публиката ме обича и аз я обичам. Винаги подхождам много отговорно към ангажиментите във Варна и очаквам нови покани. Бях щастлива тази вечер да танцувам с такъв партньор като Андраш Ронай. Ние много бързо подготвихме спектакъла, буквално за три дни и всички много се вълнувахме“ сподели прима балерината на Красноярския балет Елена Свинко.
„За първи път изпълнявам такъв тип класическа главна роля на принц, която е доста далече от моя натюрел и предизвикателството беше най-вече емоционално. Тази сцена е чудесна, публиката е прекрасна! Най-напред преминах през трудна ситуация. Когато пристигнах във Варна, се оказа, че по грешка са ми изпратили и съм подготвял различна хореография. Трябваше да я направя тук за три дни и съм много щастлив, че успяхме! Мечтая да продължа да пътувам много и да танцувам по цял свят, да бъда на сцената и да чувствам атмосферата на пълната с публика зала” каза Андраш Ронай, който танцува в балетната трупа на Операта в Будапеща.
Целите интервюта с Елена Свинко и Андраш Ронай, както и оценката на варненската публика за спектакъла „Лебедово езеро” чуйте в звуковия файл.
Къщата, в която е живяла Райна Княгиня в София вече е готова да бъде музей. Това стана ясно още през 2023 година. Тогава кмет на София беше Йорданка Фандъкова, която следеше строителните работи на сградата. „Възстановяваме къщата, в която е живяла Райна Княгиня, заедно със запазените автентични предмети. Тя се намира на ул. „Софроний Врачански“..
Един баща като всички други преживява ужасна драма в романа на бележития белетрист Славян Йоргакиев "Моето дете - моята съдба". Детето му е отвлечено за миг, докато той продава картини. Гледа го той, тъй като майката ги е изоставила. момиченцето е на 4 годинки, много красиво и любимката на баща си. И таткото, главен герой на романа, започва да я..
В рубриката "Български съкровища" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме повод да си спомним с благодарност за диригента Влади Симеонов, оставил светла диря в музикалната ни история и в биографиите на няколко музикални състава, сред които и Симфоничния оркестър на БНР. На 25 януари ще отпразнуваме 90-годишнината от създаването на..
На 19 януари се навършиха 10 години, откакто този свят напусна голямата българска диригентка Росица Баталова. Свързваме името й предимно с десетилетната й работа в Държавния музикален театър "Стефан Македонски", както и със създадения от нея Дамски камерен оркестър "София". Тя беше диригент с авторитет, спечелен с безупречната ѝ подготовка, висок..
За 50-и пореден път в Пазарджик ще се проведат Зимните музикални вечери "Проф. Иван Спасов" - фестивал с традиции, носещ името на своя създател, диригентът и композитор Иван Спасов. Вече 19 години програматор на форума е диригентът Григор Паликаров - художествен ръководител на Симфоничния оркестър - Пазарджик, в момента главен диригент в Държавна опера..
90-годишнината на БНР ни дава повод за среща с човек, известен в музикалните среди с артистичност, може би дори малко ексцентричност, но и с пълна отдаденост на каузата музика от десетилетия. Здравка Андреева влиза в БНР още като ученичка и е първопроходец в много отношения през 70-те и 80-те години на вече отминалия век – тя е една от първите..
Традиция е всяка година през месец януари Българският камерен оркестър - Добрич да изнася образователни концерти пред ученици от града. Постепенно интересът към инициативата се разраства и на 13 януари 2025 г. съставът покани младежката публика на три последователни събития в Органовата зала на Добрич, която има капацитет 550 места. Така само за ден..
"Без да се пипат данъци, няма как да се запълни дупката в бюджета. Няма как да се влезе в 3% дефицит, без да се наложат непопулярни мерки "...
Мария Тенева – директор на дирекция ''Сигурност'' в Столична община сподели за БНР: "В момента всички сили на пожарната, на полицията и 3 екипа..
Трябва да си мъж и то издръжлив мъж, условията в тези страни като Йемен не предполагат масирано присъствие на жени , сподели бившият и последен..