Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Спомен за Алексис Вайсенберг

Алексис Вайсенберг

Алексис Вайсенберг - един от най-големите пианисти от втората половина на XX век е обявяван винаги като френски пианист, но той носеше и български дух, защото е роден и прекарал детството си в България. Поводът да припомняме за неговото музикално творчество е 90-годишнината му на 26 юл. Той си отиде от този свят на 8 януари 2012 г.

Предполагам не са малко слушателите, които са го чули за първи път през 1972 г., при гостуването му в София, и при многото му гастроли у нас в последвалите години. Помня, че при първата среща с неговото изкуство публиката беше омагьосана - видяхме един атлетичен, красив човек, от когото струеше сила, но външният вид не ни излъга. Той имаше феноменална техника, мощен звук и в същото време в него имаше сдържана емоция, приглушена страст. Самият той често е  споделял: “Душата ми е рационална, тялото ми обаче - темпераментно“. Когато го слушаше, публиката изпадаше в екстаз. Спомням си, че бисовете в края на концертите му бяха много - пет, шест, може би с тях той благодареше на българите за щастливото си детство, за спомените от тези далечни времена.

Роден в София, Алексис Вайсенберг учи в Италианския колеж. С приятелите си говори български език, вкъщи семейството говори френски, а сестрите му - немски език. Затова се развива като полиглот - говори перфектно 8 езика. Започва да свири на пиано още 4-годишен - отначало с майка си (възпитаничка на Виенската Алексис Вайсенберг и Панчо Владигеровконсерватория), после закратко при Менахем Бенсусан и след това при Панчо Владигеров. На 10 години изнася първия си рецитал с творби на Бах, Шуман, Бетовен, Владигеров, даже и собствен етюд. На 12 години заедно с майка си момчето заминава с много перипетии за Истанбул, после се заселват в Хайфа и Ерусалим. Там учи при проф. Шрьодер. На 14 години свири Третия концерт за пиано на Бетовен с Радиооркестъра в Ерусалим. Завършва Музикална академия в Тел Авив при Лео Кастенберг и често е солист на Палестинския симфоничен оркестър. Прави първото си турне в Южна Африка на 15 години, където изнася 15 концерта  с подготвена програма от 5 концерта за пиано и 4 солови програми. За три години получава ангажименти като солист на Израелската филхармония по времето, когато там работи Ленард Бърнстейн. През 1946 г., с препоръчително писмо от Шнабел и Хоровиц постъпва в "Джулиард Скуул" - Ню Йорк при Олга Самарова, а учи композиция и музикален анализ при Пърсичети. През 1947 г. печели първа награда на Осмия конкурс “Левънтрит" и наградата на Филаделфийския оркестър. Така започва голямата му кариера. Интересен факт е, че когато Владимир Хоровиц се разболява и отказва участието си в концерт на Питсбъргския симфоничен оркестър под диригентството на Стайнберг, той  пише на диригента, че единственият, който може да го замести в изпълнението на Третия концерт за пиано на Рахманинов, е Вайсенберг. Изявата на младия пианист е блестяща и този концерт си остава негова запазена марка. През 1951 г. Вайсенберг очарова френската публика със същия концерт, но за да получи френско гражданство, се налага две години да служи във френската армия. През 1957 г. прекъсва за близо 12 години успешната си кариера, за да се усъвършенства - той иска да бъде нещо повече от пианист - виртуоз. Занимава се с философия и литература, работи над духовното  си усъвършенстване. Триумфално е неговото завръщане на концертния подимум през 1966 година - свири с Берлинската филхармония под диригентството на Херберт фон Караян. От този момент той е най-търсеният, най- аплодираният пианист, любимец на Караян, прави много записи с най-големите диригенти на века - Джулини, Мути, Орманди, Претър, Бърнстейн, Озава. Звукозаписната му кариера продължава близо 40 години. И остава да добявя, че Вайсенберг беше великолепен джаз импровизатор, а като композитор е автор на 2 мюзикъла, клавирни пиеси, "Соната в състояние на джаз" и др.

При гостуването си през 1979 г. в родината Алексис Вайсенберг дава интервю за БНР, което се пази в Златния фонд. Чуйте откъс от него в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Израелската опера в Тел Авив

Преди премиерата на “Турандот“ в Телавивската опера

Заради ударната вълна от паднала наблизо ракета, която изпочупи стъкла на сградата на Операта в Тел Авив, премиерата на “Турандот“ от Пучини – последна за сезона, беше не в края на юни, а през юли. За най-нетърпеливите в едно от фоайетата се състоя концерт-лектория с избрани арии от творбата, изпълнени от студентите в специализирания клас на..

публикувано на 21.07.25 в 15:29

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В осмото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: Разговор със сопрана Красимира Стоянова, диригента Павел Балев и продуцента Георги Еленков за звукозаписната работа по предстоящия моцартов албум на българската оперна прима със Симфоничния оркестър..

обновено на 21.07.25 в 15:01
Деница Тодорова

Художничката Деница Тодорова: Гледайте съвременно изкуство! Купувайте млади автори!

Ако сте ценители на съвременното изкуство, до 21 ноември в къщата музей "Вера Недкова" в София, която е филиал на Националната художествена галерия, можете да разгледате новата изложба "Метафора на паметта" на художничката Деница Тодорова. Тя е завършила живопис в Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен.  От 20 години..

публикувано на 19.07.25 в 08:05

На големия екран тръгва филм за певицата Милена Славова

От днес - 18.08, на големия екран тръгва документален филм за певицата Милена Славова. Лайтмотивът "И никой не пита защо" е избран за заглавие на лентата. Ние се познаваме повече от 30 години, разказа пред БНР режисьорът Марио Кръстев. "Тя наистина си задава много въпроси и се чуди защо другите не го правят.  Милена е запазила чистотата си...

публикувано на 18.07.25 в 16:56
Да запазим Корал: Безполезни изкопаеми 2025

Изкуството в подкрепа на плаж "Корал"

В столичната галерия "Арт 158" беше открита изложбата "Да запазим "Корал": Безполезни изкопаеми 2025". В нея се срещат изкуството, екологията и протестът срещу застрояването на българското Черноморие. Тя е свързана със стремежа да запазим това място, обясни пред БНР кураторът проф. Борис Сергинов. "Показват се неща, които са намерени..

публикувано на 17.07.25 в 12:00
Лято в музея 2025 в Плевен

"Лято в музея 2025" с нови изненади в Плевен

Специалисти от Регионалния исторически музей в Плевен готвят изненади за поредното издание "Лято в музея 2025".  То ще се проведе от 21 до 25 юли. За заниманията разказва Елвира Конова , ръководител отдел "Връзки с обществеността и медиите". "Децата ще могат отново да се вживеят в професията на археолога, в професията на летописците, като..

публикувано на 16.07.25 в 13:55

Светослав Драганов: Атанас Киряков е документирал историята съвсем честно и прилежно

В Дома на киното днес - 15.07, ще бъде почетена паметта на един от най-значимите български документалисти – Атанас Киряков. Гилдията "Режисьори" на СБФД е  организирала  специална прожекция на 35-милиметрова лента, която ще събере пет от неговите кратки, но въздействащи филми, заснети между 1988 и 1990 година. "Атанас Киряков е..

публикувано на 15.07.25 в 13:30