Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

България не се отказва от опитите да привлече завод на "Фолксваген"

Снимка: БГНЕС

Премиерът Бойко Борисов коментира пред германско издание, че България продължава да се бори за голямата инвестиция на "Фолксваген" на Балканите. Страната ни може да предостави редица конкурентни предимства въпреки ограниченията на европейското законодателство, което забранява държавния протекционизъм за частните компании, смята българския премиер.

Другият претендент в борбата за завода – Турция, в случая печели от това, че не е задължена да се съобразява с политиката на Европейския съюз, но това в никакъв случай не ограничава шансовете на България, смята и Иван Михайлов – президент на автомобилния клъстер у нас.

На финалната права на състезанието за огромната инвестиция в голям автомобилен завод на "Фолксваген" на Балканите, страната ни стои повече от сериозно, а шансовете да бъде предпочетена пред Турция са напълно реални. Защото България покрива изцяло изискванията на инвеститора и предлага стабилна икономическа среда, конкурентна данъчна система и доказано желание да насърчава развитието на силна национална индустрия,  в частност – автомобилостроенето. Затова още преди месеци министърът на икономиката Емил Караниколов с нескрито национално самочувствие обяви:

"Тази линия на защитата на националния интерес в борбата за завода на "Фолксваген" беше продължена и от премиера Бойко Борисов, който твърди пред „Ханделсблат“, че „България е по-добра от гледна точка на инвестиционния риск в сравнение с всяка друга държава в региона. Премиерът изброява действащия "плосък данък" от 10% за бизнеса и работещите, "данъкът върху дивидента, който при този вид инвестиции е нулев в страната", насърчаващото бизнеса законодателство и държавната подкрепа, комбинирани с добри транспортни връзки и ниски разходи за работни заплати.

България си е поставила за цел по-нататъшното разширяване на автомобилната индустрия. Според данни на правителството, в сектора работят 250 компании, с 65 000 служители, които произвеждат части за 90% от автомобилите, които се движат в Европа. Продукцията генерира 10% от брутния вътрешен продукт на страната, а оборотът за миналата година се изчислява на повече от 5 милиарда евро и половина. 

Затова от бранша вярват, че са готови за следващата голяма стъпка – производството на автомобили. И смятат, че могат да покрият високите изисквания на германския инвеститор към България. Иван Михайлов – президент на Българския автомобилен клъстер: 

"Срещу нашата оферта Турция предлага огромния си пазар, а "Фолксваген" разчита да продава около 40 000 автомобила годишно в страната, голяма част от които да изкупува държавната администрация. Освен това срещу нас стои доказан автомобилен производител, с опит и квалифициран персонал".

"България обаче, като членка на ЕС, е ограничена от европейското законодателство в държавните протекции за частните компании. Затова трудно може да си позволи по-широки параметри на предложението, което вече е отправено", обясни за "Хоризонт" изпълнителният директор на Агенцията за инвестиции Стамен Янев:

"И след като страната ни пребори конкуренцията на десет от локациите в няколко източноевропейски държави, включително признати автомобилни производители, сега остава в битката единствено с Турция и с реални сериозни шансове". 

В усилията си България да спечели инвестицията премиерът Борисов уверява, че лично ще направи всичко заводът да бъде изграден у нас. А харизмата на неговата личност никой не може да оспори. Дори авторът на статията в Ханс-Петер Зибенхаар посочва близките му отношения с германския канцлер Ангела Меркел и авторитета му на политическата сцена. 

Очаква се в новия проект инвеститорът да вложи един милиард и 300 млн. евро, да отвори 5000 работни места и да произвежда няколко от марките на "Фолксваген".

Окончателното решение се очаква до края на август или най-късно през септември.

За предимствата на Турция и България, за силните и слабите страни в офертите – аналитичен поглед към двете икономики направи репортерът Наталия Ганчовска за предаването "Хоризонт за вас" – подробности в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Храмът "Успение Богородично" в Русе има нужда от ремонт

На празника Голяма Богородица през 1934 г русенци за първи път чуват камбанния звън на храма "Успение Богородично". От 90 години църквата стои на мястото си, но вече има нужда от ремонт. Преди век никой не си е представял, че квартал "Възраждане" на Русе ще бъде един от най-населените, с много жилищни блокове и изключително привлекателен..

публикувано на 02.02.25 в 05:37
Георги Еленков

Има ли у нас почва за въвеждане на споделено родителство след развод?

В момента активно се обсъжда идеята за т.нар. споделено родителство . Това обясни пред БНР Георги Еленков от Националната мрежа за децата.  "Има три входирани законопроекта в НС . Идеята им е да се направи поправка в Семейния кодекс и съдът да постановява и на двамата родители да упражняват родителските права, когато желаят да бъдат титуляри на..

публикувано на 31.01.25 в 09:24
Никола Янков

Никола Янков: Прозорецът за еврозоната се затваря. Политическият ландшафт на Европа се променя

Истинската причина за отлагането на искането на извънреден оценителски доклад от ЕК за еврозоната е, че управляващата коалиция възнамерява да внесе в парламента бюджет с по-голям от 3% дефицит . Това мнение изрази пред БНР икономистът Никола Янков, бивш заместник-министър на икономиката. Той оглавява икономическия екип на "Синя България"...

публикувано на 31.01.25 в 09:23

Протест на таксита в София може да затрудни достъпа до Терминал 2 на летището

Достъпът до "Терминал 2" на летище "София" може да бъде затруднен по обед заради протест на таксиметрови шофьори .  От Националния таксиметров синдикат са недоволни от новата организация на движението , която е в сила от 9-и януари.  Достигането до терминала с кола става вече през бариери, които регистрират номера на колата.  От летище..

публикувано на 31.01.25 в 07:28

Надежда Николчева: Трябва да работим по изграждане на култура за ползването на смартфоните сред учениците

Пълната забрана за използване на телефони в училище няма да ни реши проблема. Това обясни пред БНР Надежда Николчева, зам.-директор на Първа английска гимназия, след като стана ясно, че н ад 16 хиляди ученици са преместени в друго училище в Гърция заради използване на мобилни телефони в клас.  Сред задълженията на учениците у нас, описани в..

публикувано на 29.01.25 в 11:27
Местността „Карандила“ в природен парк „Сините камъни“

Гергина Даскалова: С икономически интереси в "Сините камъни" ощетяваме Европа и света

"Има тенденция за изваждане на територии от природни паркове, както на Витоша и лифтовете, и тя трябва да бъде преустановена. Ние имаме огромно биоразнообразие, сложен релеф, какъвто няма в Европа. След Испания, България е на второ място по биоразнообразие. С тези икономически интереси ощетяваме не само България, но и Европа, и света". Това..

публикувано на 29.01.25 в 10:28

Настъпва Лунната Нова година

Над милиард и половина души по света отбелязват днес началото на Лунната Нова година.  Лунната Нова година зависи от циклите на луната, поради което датата е различна всяка година. През настоящата 2025-а 29-и януари е първият ден от Лунната година на змията. Празникът е известен също като Пролетен фестивал и Китайска Нова година, но се отбелязва не само..

публикувано на 29.01.25 в 05:34