Маестро Зубин Мета, който половин век ръководи Израелската филхармония, избра да дирижира „Реквиема” на Верди в концертите за раздяла с вярната си публика. В интерпретацията на познатото произведение големият музикант постави една огромна пауза след „Libera me“ .
Никой не предполагаше, че болестта на маестрото ще се развие толкова бързо и той ще бъде в инвалидна количка. С невероятна сила на волята Зубин Мета достигна до диригентския пулт сам, макар и помагайки си с бастун. Дирижираше седейки и то с доста пестеливи движения. Но показа, че умът му работи безпогрешно, защото помнеше наизуст цялата партитура на доста дългото и сложно произведение. Сбогуването с маестрото, който от догодина се оттегля от поста на музикален ръководител на оркестъра - едно от лицата на днешен Израел, започна с фал-старт. Не, големият музикант не сгреши нищо, а за съжаление българското сопрано Красимира Стоянова отмени участието си, въпреки че името й беше в афишите. Заместничката й Мари-Елизабет Уилямс не беше на нивото на нашата певица. Добре се представи мецосопраното от Петербург Олеся Петрова, която бе и „откритието” на концерта.
Обикновено концертите на маестро Зубин Мета са изпипани до последния детайл. Сега асистентът му допусна разминавания между трите хора, които изпълняваха Реквиема - големият телавивски хор „Хари Бертини”, камерният хор на академията в Ерусалим и Баховият хор от Мюнхен, с прекрасния оркестър, изцяло плод на полувековния труд на Зубин Мета. Специално за това прощално изпълнение бе осигурен и един инструмент, който съществува в партитурите на произведенията на Верди, Пучини и Респиги, но обикновено го заменят с туба. Сега обаче на челно място в групата на духовите инструменти беше чимбасо.
Рядко Зубин Мета повтаря 7-8 пъти един и същи концерт, макар че с него гастролира и в няколко други големи града на страната като Хайфа, Ерусалим и др. За съжаление на концертите в Тел Авив явно бяха успели да влязат не само тези, които следят всяка изява на оркестъра и имат абонамент. Страничните хора не знаеха,че концертът завършва едва когато диригентът отпусне ръце и с неуместните си ръкопляскания опорочиха някои от интересните хрумвания в интерпретацията на иначе много известния музикален текст.
За широката публика маестрото дирижира и концерт в парка, отново за разяла. Програмата бе от 14 изключително популярни творби, като 8 от тях бяха оперни арии и песни от мюзикъли. По традиция тези концерти завършват с увертюрата на Чайковски „1812“, в поантата на което има фойерверки. За 17-ти път парковият концерт събира публика в амфитеатъра на парка Яркон в Тел Авив. Но този път пристигнаха около 35 хиляди души от цял Израел, което си е рекорд. Освен на пейките, слушателите бяха насядали по тревата, често далеч от сцената. Не бе лесно да се чуе концерта през плача на бебетата, бодрото звънкане на колелета на по-големите деца или разговорите по мобилните телефони на тийнейджърите. Освен това денят отбелязваше температурни рекорди , а горките оркестранти бяха със сака и папийонки, както изисква дрес-кода на оркестъра. Надавам се догодина обикновени ризи да заменят доста неудобното за жегата облекло. Въпреки че самият Зубин Мета бе в костюм и вратовръзка, маестрото успя да издържи и на изискванията за бис от ревностните си почитатели, които не успяха да платят доста високите цени на билетите за обикновените концерти и бяха дошли на безплатния в парка, а също и на приветствията на кмета на Тел Авив и други официални лица, които бяха решили точно на това място да се снимат публично с маестрото.
Според предварителната програма и през новия сезон Зубин Мета ще дирижира концерти на Израелската филхармония, вече като гост. Всичко зависи от здравословното му състояние…
Любовта е чувство, вдъхновение, културен феномен. Но можем ли да я разгледаме и през призмата на науката – какво всъщност се случва в мозъка , какви процеси протичат в него, когато човек обича, когато изпитва привързаност, страст, привличане? Или иначе казано – какво още не знаем за невробиологичните механизми на любовта ? " Любовта е едно от..
Калина Канева е българска учителка, журналистка , авторка на изследователски и публицистични книги и материали. Главната тема в нейното творчество са са руско-българските културни и исторически връзки. Работила е в издания като в. "Антени". Част от най-известните и трудове са "Симетрия на времето. Срещи и разговори с акад. Дмитрий Лихачов"..
В рубриката "Горещи сърца" ще влезем в тъкачен стан, за да се убедим колко важно е да не изпускаш нишката. И това е валидно и за живота, и за тъканите. "Като се скъса основата и веднага се получава дупка. Така е и в живота." В нашия свят, залят от фабричен текстил, героят ни в "Горещи сърца" тъче на бабиния му стан. Ангел Милчев е един от малкото..
Александър Симеонов е от Плевен , занимава се с музика от дълги години и е вокалист на плевенската група "Страйкърс" . Другото признание за него идва от работата му като детски учител в Детска градина "Надежда" . Какво музикално предизвикателство е подготвил, как децата му влияят за творчески идеи и за още неща от живота: "От дълги години се..
Краткият февруари е винаги изненадващ, винаги динамичен. Носи със себе си много нова енергия, която събужда природата и я води към пролетта. Неговият ритъм напомня за звука на цигулката , ту остър и силен, ту мек и нежен. Може би точно така публиката в големите концертни зали в Париж и Рим, Мадрид и Берлин се е наслаждавала на звука на..
Педя човек - лакът брада си има нов дом - Къщата на куклите. Арт-Къща с музей „Куклите” е уникален в България музей на куклите с над 3000 кукли, Творилница и парти център за рождени дни. Представени са порцеланови кукли, антикварни, ритуални, съвременни, марионетки, сувенирни кукли от България и от света, винтидж, колекционерски и др...
Тревожното е, че ученици в прогимназиална възраст използват вейпове. Това заяви пред БНР Асен Александров, директор на 51-во училище в София,..
" Европа ще се тръмпизира, въпросът е дали ще се тръмпизира докрай ". Това заяви пред БНР журналистът Мария Спирова, която живее в Лондон. Според..
Повече от 2 месеца институциите у нас – АПИ, националното ТОЛ-управление, МРРБ и МС, мълчат за осъдително за България решение на Съда на Европейския..