Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Испанико” гостува с „Кармен магия” на сцената на Телавивската опера

Снимка: The Israeli Opera Tel Aviv

Има ли магия в едно балетно представление на „Кармен”, включващо както най-популярните арии от операта на Бизе, така и музика за китара на Енрико Мюрие? Така и се наричаше балетният спектакъл на трупа „Испанико“ от САЩ, която гастролира в Израел, а съвсем наскоро е била и в Русия на честване на годишнината от рождението на легендарната балерина Екатерина Максимова.

Винаги съм мислела, че не могат да ме изненадат с нищо в балета. Но ме опровергаха. Може би 10 минути от спектакъла,по време на едно от па де дьотата между Кармен и Хосе, двамата танцуваха самос китките на ръцете си. И всичко беше толкова вълнуващо и магическо, че оправдаваше названието на спектакъла. Хореографът Густаво Рамиресо Сансано - едно от легендарните имена на съвременния балет, доказа, че в нищо не се подчинява на общоприетото. В неговия спектакъл под звуците на Хабанерата на Кармен или на арията на Тореадора имаше ансамблови танци. Изцяло бе заличена линията с контрабандистите , но на музиката от хора на децата от първо действие на операта или на дуета на Фраскита и Мерцедес от трето, бяха поставени соловите танци на Кармен. Четири са па де дьотата в спектакъла. Три от тях бяха между красивата циганка и Хосе, като при последното той убива не само нея, но и себе си. Интересно бе, че докато на преден план течеше па дьо на Кармен с Тореадора,по същата музика встрани бе комичният танц на ревността от страна на другите девойки. Само 16 балетни артисти участваха в гастрола. По тази причина в повечето от големите ансамблови танци, които би трябвало да бъдат мъжки, наред с балетистите участваха преоблечени в мъжки дрехи балерини, които сесправиха нелошо с доста трудната мъжка хореография. По сценария войниците наподобяваха зомбита и имаха пируети и скокове при висящи сякаш безжизнени ръце. Доста интересно бе решението на сцената с коридата. На сцената бяха всички артисти без Кармен и Хосе. Всеки от тях имаше някаква длъжност като матадор, пикадор и естествено - тореадора. Но липсваше бикът и в момента,когато на сцената са появи егоцентричната в този спектакъл Кармен, стана ясно,че това е липсващото жертвено животно. Дори да не я бе пронизал ревнивият Хосе, тя не би останала жива под яростта на общественото мнение. Правеха впечатление както решените в черно-бяло от Давид Зелфин костюми,които напомняха за тореодорските графики на Пабло Пискасо, така и минималистичната, но изразителна сценография на Луис Креспо, при която всички декори приличаха на хартиени нагънати на хармоника листа, които приемаха най-различна форма. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Слава Атанасова (цигулка) и Констанца Дюлгерова (пиано)

Слава Атанасова и Констанца Дюлгерова свирят в концерт "По Владигеровски"

Продължават концертите "По Владигеровски", организирани от къщата музей "Панчо Владигеров" в София. С пет нови събития се отбелязва 20-ата годишнина от откриването на постоянната експозиция на културния институт със съвременен поглед към традицията, завещана от българския композитор и пианист. Вторият концерт, "Страници от музикалното наследство:..

публикувано на 13.06.25 в 18:12
Лиляна Кошлукова в ролята на Княгинята с Арон Аронов (Адам) в оперетата „Птицепродавецът“ на Целер, 1967 г., ДМТ „Стефан Македонски“ - София.

Спомен за оперетната звезда Лиляна Кошлукова

В историческата рубрика "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" разказваме за една от звездите на Националния музикален театър "Стефан Македонски" в средата и втората половина на 20. век - сопрана Лиляна Кошлукова.  На 1 юни се навършиха две десетилетия, откакто тя напусна този свят. Всеки, който я е гледал в блестящите..

публикувано на 13.06.25 в 16:21

"Последната нощ на Сократ" от Стефан Цанев ще зарадва публиката в Театър 199

Започнаха тържествата по повод 60 години от създаването на Театър 199 . Кулминация на празника ще бъде поставена с представлението "Последната нощ на Сократ" от Стефан Цанев. Пиесата е поставена за пръв път в театъра през 1986 година. Ходих 4-5 пъти в Гърция, за да проучвам, да усетя атмосферата, разказа пред БНР  Стефан Цанев, който е..

публикувано на 13.06.25 в 16:11

Дуо "Атмосфери" изнесе концерти в Бразилия

В края на месец май българското клавирно дуо "Атмосфери" прелетя до Бразилия, за да изнесе два концерта. Поканата към Александра Дичева и Мила Михова е отправена от на известния бразилски дирегент Клаудио Коен, с когото са работили заедно в Пазарджик. Маестрото ръководи оркестъра към Националния театър "Клаудио Санторо" в столицата Бразилия. С този..

публикувано на 13.06.25 в 16:03
Петя Иванова

"И ето ме…" - новата стихосбирка на поетесата Петя Иванова

През седмицата при голям интерес Клубът на дейците на културата във Враца представи стихосбирката "И ето ме…" на поетесата Петя Иванова.  Срещата премина изключително емоционално, с много усмивки и сълзи, породени от искрената изповед на авторката и обичта на многото почитатели, които се оказа че има във врачанския край. Петя Иванова е родена в..

публикувано на 13.06.25 в 14:45
Георги Калайджиев и децата от оркестър

Отзвук от "Музикант на годината 2024": Проектът "Музиката вместо улицата"

В предаването "Алегро виваче" ви срещаме с носителите на призове в допитването "Музикант на годината 2024". Галаконцертът се състоя на 12 май 2025 г. в Първо студио на БНР. Събитието беше под патронажа на председателя на Народното събрание на Република България - доц. Наталия Киселова. Галаконцерт "Музикант на годината 2024" - видеозапис..

публикувано на 13.06.25 в 13:41

Започва фестивалът "Културама" 2025

Смесвайки и представяйки на едно място голяма палитра от музикални жанрове, CULTURAMA 2025 Garden of Sound ще се проведе между 13 и 28 юни.  "В този момент имаме нужда да се обърнем към градината, която си представяме като една алегория или легенда за място, надарено с приятна флора, перфектен климат и красив цялостен вид, което грижливо пазим от..

публикувано на 12.06.25 в 20:10