Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Банита Фидьова: Всяка катастрофа струва милиони

Банита Фидьова (вляво) в студиото на програма "Хоризонт" с водещите Христо Денев и Кръстина Иванова
Снимка: БНР

Една катастрофа струва милиони, в каквато и валута да изберете – това каза в предаването „Хора, пътища, автомобили“ Банита Фидьова, която работи за Европейската федерация на пострадалите при пътно-транспортни произшествия.

„Загубата на един човешки живот е неоценима в парични средства. Но представете си, че едно дете, което е загинало в катастрофа, е можело да стане много добър учен, който да открие лекарство за рак или да спаси още 20 човешки живота в друга катастрофа…“, коментира Фидьова.  

Социалният аспект от катастрофите остава подценен

Според нея социалният аспект на пътно-транспортните произшествия сякаш остава неоценим за обществото. Законодателството проследява съдбата на засегнатите от катастрофа до 30 дни след катастрофата във връзка с получените наранявания, но оттам нататък започват същинските последствия от една катастрофа, посочи още Банита Фидьова.

България остава на едно от първите места в Европа по брой на катастрофите, брой на загиналите и ранените. За миналата година обаче и на европейско ниво жертвите от катастрофи са намалели едва с 1% и ЕС изостава в преследването на целта за чувствително намаляване на жертвите от пътно-транспортни произшествия.

Катастрофите са предотвратими

Всяка  катастрофа е предотвратима, тя не е инцидент, подчерта Банита Фидьова.

„Не можем да кажем само един е виновен, не можем да кажем за статистиката, че е вина на шофьорите, че не са достатъчно обучени, че нямат достатъчно практика или пътищата са лоши. За всеки случай имаме конкретна причина и тя е била предотвратима“, смята тя.

Мотото на тазгодишната кампания за безопасност на Европейска асоциация на жертвите от ПТП е „Животът не е резервна част за автомобил“.

Европейската федерация на жертвите от пътно-транспортни произшествия е създадена през 1991 година по инициатива на неправителствени организации, които работят основно с пострадали от катастрофи и членове на семейства, в които има загинали в ПТП. Организацията обединява 18 НПО от цяла Европа, но България няма организация, която да е покрила критериите да представлява страната ни.

Пострадалите от катастрофи не се нуждаят само от обезщетения

В България повечето подобни организации се занимават с обезщетенията, които се дължат на пострадалите при катастрофи, докато организацията на европейско ниво работи повече със самите пострадали след катастрофата – как се променя животът им, от какво имат нужда, колко много струва една катастрофа не само емоционално, но дори финансово за обществото като цяло, поясни Банита Фидьова.

Европейската федерация има и основна роля при формирането на политики, свързани с транспортната безопасност на глобално ниво, подчерта тя.

Еврофедерацията е и инициатор на Световния ден за възпоменание на жертвите на катастрофи, който се провежда всяка трета неделя на ноември. 

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
 Шенел Сюлейманова

Шенел Сюлейманова за живота си в Белгия и сърцето в България

В "Родина зад граница" ви срещаме с една млада българка от Северна България - Шенел Сюлейманова , която е влюбена в биологията и преди 12 години тръгва от малкия крайдунавски град Никопол към Брюксел, с амбицията да продължи образованието си в Медицински университет в Белгия и да стане фармацевт. Пътят към реализиране на мечтата е дълъг и труден,..

публикувано на 08.04.25 в 12:10
Кристина Константинова

Кристина Константинова и нейната кафе-книжарница с кауза

Как тупти едно сърце, отдадено на книгите и техния свят? - Отговорът следва в рубриката "Горещи сърца".  Гостуваме в първата у нас кафе - книжарница с благотворителна кауза, която се намира във Враца. Там ни посреща Кристина Константинова. Тя е на 39 години и чете от петгодишна.  Във Враца отвори първата по рода си у нас кафе-книжарница..

публикувано на 08.04.25 в 11:49
Национална библиотека

Кирилицата - преграда срещу културната асимилация

На 6 април 885 г. във Велехрад приключва жизненият път на Свети Методий . Методий заедно с брат си Свети Константин-Кирил създават глаголицата и правят най-важните преводи на християнските богословски книги.  В навечерието на успението на Свети Методий в Националната библиотека "Св.Св. Кирил и Методий" бяха открити две изложби, посветени на..

публикувано на 06.04.25 в 11:47
Едно от изображенията в изложбата на Guerrilla Girls в София

Знам, чух, видях. Изкуството на непослушанието

"Изкуството да си непослушна" e изкуство на жената боец, но и изкуство на акцията, провокацията, критиката, пърформанса, лекцията и научното проучване. Със смях и разум – така от 40 години жените в американския артистичен колектив Guerrilla Girls отстояват мястото на жените в съвременното изкуство. Емблематично..

публикувано на 05.04.25 в 18:09

Поп(не)културните измерения на българската политика

Ако на фокус в парламента днес е външната политика, то в последно време някои екзотични въпроси се прокрадват в депутатските глави. Кръв или кърма да се лее в Народното събрание бе само едно от многото им скорошни умотворения. През годините късметлиите в тиража с числа до 240 блестят с култура на килограм – от идеи за модна..

публикувано на 02.04.25 в 16:56
проф. Величко Минеков

Пазарджик вече има алея на името на проф. Величко Минеков

Пазарджик вече има алея на името на проф. Величко Минеков , един от най-популярните български скулптори.  Идеята е на Дружеството на пазарджишките художници, подкрепена от гражданска подписка и единодушно приета от местния общински съвет. Всеки, посещавал Пазарджик знае, че  емблемата на града е сградата на Старата поща, известна сред..

публикувано на 01.04.25 в 07:10

Ще го бъде ли летището в Горна Оряховица?

В Горна Оряховица е петото международно летище в България . За разлика от София, Пловдив, Варна и Бургас, където са останалите, в Горна Оряховица вече трето десетилетие няма търговски полети на гражданската авиация . Летището е отдадено на концесия през 2016 година на дружество, в което държавата има 5%, а останалите са на компания,..

публикувано на 31.03.25 в 06:57