Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Спомени за баса Николай Гяуров и диригента Асен Найденов

Николай Гяуров като Филип Втори
Снимка: В. Балевска

На 12 септември се навършиха 120 години от рождението на големия български диригент Асен Найденов, а на 13 септември - 90 години от рождението на световноизвестния бас Николай Гяуров. И за двамата велики български музиканти може да се говори с часове, но вместо това Ви предлагаме подробности за тяхна съвместна изява в знакова за кариерата и на двамата опера - "Дон Карлос" от Верди.

Асен Найденов поставя заглавието за първи път в България през 1936 г.  в Софийската опера - режисьор е Драган Кърджиев, а в състава, ангажиран за спектакъла, са най-големите наши певци от първата половина на ХХ век: Михаил Попов, Катя Спиридонова, Констанца Кирова, Събчо Събев, Христо Бръмбаров, Тодор Мазаров. В продължение на повече от 20 години Асен Найденов винаги е на пулта в Софийската опера, когато се представя “Дон Карлос“. В началото на 60-те години Найденов е поканен да дирижира няколко сезона в бившия СССР - през 1963 г. той поставя "Дон Карлос“ и със състава на Болшой театър. Постановката се играе в огромната зала на Двореца на конгресите в Кремъл и е посветена на 150-годишнината от рождението на Джузепе Верди. Спектакълът е грандиозен и е оценен като събитие в музикалния живот на страната. 

В  следващите години, завърнал се в България, Асен Найденов дирижира и новата постановка на Софийската опера на „Дон Карлос“, в която гостуват големи наши и чужди певци. Самият той дирижира творбата в много страни по света. Но днес ще се спрем на спектакъла, състоял се на 24 май 1980 г., с който бе отбелязан 50-годишният юбилей на Николай Гяуров. Участва самият Гяуров в ролята на Филип Втори, Мирела Френи като Елизабет, Пенка Дилова е принцеса Еболи, Никола Василев - Маркиз Поза, Дон Карлос е Михаил Мартинов, а Великият Инквизитор - Николай Стоилов. Много слушатели вероятно ще си спомнят този звезден миг на нашата оперна сцена.

Крал Филип Втори е една от коронните роли на Николай Гяуров. Дебютът му в нея е през 1960 г. в Софийската опера, а според някои източници е дирижирал Асен Найденов. Само след 3 години, през 1963-а, Гяуров вече е търсен за тази партия - той я пее във Виенската държавна опера, в Парижката национална опера, в Ковънт Гардън - Лондон, във Верона и в Миланската Скала (след първата му изява като Великият инквизитор там). През 1965 г. Николай Гяуров пее с огромен успех в „Дон Карлос“ в Болшой театър под диригентството на Асен Найденов. Триумфалният път на певеца в тази трудна роля продължава в Рим, Хамбург, Варшава, на Залцбургския музикален фестивал под диригентството на Херберт фон Караян, в Мюнхен, в Метрополитън опера - Ню Йорк - целият свят се възхищава на българския певец.

Чуйте в звуковия файл откъс от знаменития спектакъл на „Дон Карлос“ в Софийската опера от 1980 г., съхраняван в Златния фонд на БНР – арията на Филип Втори, изпълнена от Николай Гяуров и Оркестъра на Софийската опера под палката на Асен Найденов.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Камерната музика на Рихард Щраус - акцент в програмата на "Камералия"

В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия".  То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската градска художествена галерия. Тя е на част от своеобразния диптих, с които фестивалът поставя акцент..

публикувано на 27.09.24 в 17:52

Художникът Юлиян Табаков с послание към децата чрез изложбата "Виждам те"

"Творението е красив организъм, съставен от множество форми, безброй същества. Но като че ли рядко виждаме неговата същност, скрита от собствените ни проекции – желания и страхове. А в страха и желанията си се опитваме да капсулираме битието, да го геометризираме и класифицираме. А защо след това да не почерпим от благата му и да отстраним неудобствата?..

публикувано на 27.09.24 в 13:35

Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев показват "Спътници в живота"

Институтът за съвременно изкуство в София открива тази вечер изложбата "Спътници в историята" на Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев.  "Програмата, която озаглавихме тази година "Живот заедно", е част от проекта "Суперпозиции" 3, започнат от института преди 3 години. Всяка година се кани нов куратор, който предлага една тема", обясни пред БНР..

публикувано на 27.09.24 в 11:56

София е домакин на международното изложение за съвременно изкуство Sofia Art Fair

София се присъединява към големите европейски и световни центрове, домакини на атрактивни международни изложения за съвременно изкуство. Sofia Art Fair ще се проведе от 3 до 6 октомври в София Тех Парк. В изложението ще участват галерии и колективи, които представляват над 70 автора, творящи в най-разнообразни художествени стилове. БНР е медиен..

публикувано на 27.09.24 в 10:30
FAKE PHOTO EXHIBITION

Елена Филипчева представя FAKE PHOTO EXHIBITION

Визуалният артист Елена Филипчева представя изложбата си FAKE PHOTO EXHIBITION в One Gallery.  "Съвременният разговор се води в посока фалшиви новини, фалшиви профили, фалшиви стоки, дори фалшиви хора. Не исках да заблуждавам зрителите за това какво ще видят. Исках те сами да изградят своята фабула и да интерпретират. Аз съм..

публикувано на 26.09.24 в 19:54
Георги Андреев

Георги Андреев е първият български автор в новия сезон на Радиооркестъра

Композиторът Георги Андреев, ръководител на оркестъра в Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", гради творчески връзки и със Симфоничния оркестър на БНР от много години. На 27 септември в зала "България" неговата пиеса "Земя на рози" за гъдулка и оркестър ще открие първия концерт от новия сезон на състава, а самият автор ще бъде и солист. Другите..

публикувано на 26.09.24 в 17:57
Маргарита Русева

Обективът на Маргарита Русева ни среща с жителите на малки села в планината

Есента носи в себе си някаква мъдрост. Придава отвън и отвътре усещането за нещо топло и уютно. Есента е обръщане към себе си, някакъв особен инсай д, в който като филм се прожектират спомените ни, случките и преживяванията. Появяват се картини, все още ясни и неподправени.  И ние сме в синхрон с времето, леко отпочинали, леко уморени. Вече не..

публикувано на 26.09.24 в 17:06