"Много ми харесва това, че оркестърът (на БНР) свири с такъв ентусиазъм - явно е, че хората в него обичат музиката, затова ми е приятно и комфортно да свиря с тях и с маестро Кадин. Това е професия без националност - музикантите сме хора на света, за музиката няма граници." Думите са на 25-годишният руски пианист Константин Емелянов часове преди откриването на новия сезон на Симфоничния оркестър на БНР с главен диригент Марк Кадин в зала "България" на 30 септември.
Във вълнуващо културно събитие се превърна този първи концерт от афиша на Радиосимфониците. Публиката беше впечатлена от младия солист, лауреат на конкурса "Чайковски" в Москва тази година и на конкурса "Виоти" 2018 в Италия, възпитаник на школата на прочутия клавирен педагог проф. Сергей Доренски в Московската консерватория, където в момента той е аспирант. В отговор на аплодисментите Емелянов изпълни и три биса - солови пиеси от Чайковски и Дебюси. Неговата сила бяха майлките детайли, пианисимите, разкошните брилянтни пасажи и разнообразието от цветове. А Радиооркестърът беше достоен партньор. Във втората част той изпълни по внушителен начин и Симфония №5 от Сергей Прокофиев.
Константин Емелянов даде интервю за предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт".
Първият клавирен концерт на Чайковски е добре познат и е в репертоара на всеки професионален солист. Но може ли един млад пианист да каже нещо ново на публиката чрез него?
Мисля, че с тази музика не бива да се стремиш да кажеш нещо ново, само и само да си оригинален. Тази музика е толкова гениална, че можеш просто безкрай да се стремиш към идеала, към съвършенството и към това, което самият Чайковски е заложил в партитурата, в нотите - просто да се стараеш максимално ясно и честно да предадеш неговия замисъл. Процесът, според мен, е безкраен. Струва ми се, че тази музика никога не омръзва и няма да загуби актуалност, защото е абсолютен шедьовър и на практика е в репертоара на всеки пианист, защото да го свириш е голямо щастие.
По-трудно ли се свири този Концерт за пиано на Чайковски на конкурса, който носи името на композитора, като имаме предвид колко тежък и престижен е той, а Вие сте носител на трета награда?
Разбира се, да. На конкурса това е трети тур - вече си преминал през двата солови рецитала и ставаш много емоционален. Стесът е голям, в напрежение си, че всеки те слуша - там е и журито - залата е пълна, има пряко излъчване по телевизията и в интернет. На конкурсите винаги е по-тежко. На концерт е много по-приятно - без съмнение.
Не знам дали ще продължа да се явявам на конкурси - вече имам много покани за участия и, да си призная, ако не се налага - няма да се състезавам повече. Ние, музикантите, не сме спортисти и не правим всичко заради наградите, а заради възможностите и поканите да си на сцена, да имаш публика. Ако тази цел е достигната, конкурсите вече не са ти нужни. Много пъти музиканти, които дори не са получили първи награди, стават звезди - като например знаменитият пианист Андраш Шиф - на конкурса Чайковски е получил четвърта или пета награда, а аз дори не помня кой е победил тогава. Най-важното е да намериш своите слушатели и те да разбират и харесват какво ти правиш.
Как мисли за себе си Константин Емелянов в бъдеще време?
Не мога да гадая, непредсказуемо е какво ми готви животът. Но в най-близко време ми се иска да свиря колкото може повече на сцена и разнообразен репертоар. За другото - времето ще покаже. Не мога да кажа, че имам една мечтана зала, където да искам да свиря, затова пък искам през следващата година да свиря повече западноевропейска музика. Така съм решил. Ясно е, че ще ми се налага да свиря много руски пиеси, но сега съм заложил в програмите си Бах, Бетовен, Шуман, Брамс. Засега съм се установил в Москва, защото съм аспирант в Консерваторията. Но в бъдеще искам да живея и на други места по света.
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
Новият сезон 2019-2010 на Симфоничния оркестър на БНР беше открит на 30 септември в столичната зала „България“. Под диригентството на главния диригент на състава Марк Кадин прозвучаха творбите: • Концерт за пиано и оркестър №1 от Пьотр..
Достоен спектакъл предложи Варненската опера в първата в 87-годишната си история постановка на операта “Русалка“ от Антонин Дворжак . Този забележителен, отвъд рамките на обичайното, резултат беше комбинация от доказано успешната формула от..
Болшой театър в Москва откри юбилейния си 250-и сезон с премиерата на операта “Йоланта“ от Пьотр Илич Чайковски. Постановката е на Елчин Азизов, който е и художник по костюмите. Сценограф на спектакъла, който се играе на Новата сцена на театъра, е..
В 16-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч .: Специален гост: Ангелина Гаврилова – дългогодишен блестящ солист на балет “Арабеск“, хореограф със също..
"Картина извън картината" – така е наречена първата голяма ретроспективна изложба, посветена на единствения български художник, приет в колекцията за модерно и съвременно изкуство на ватиканските музеи. Това е Иван Вукадинов , който почина преди..
На 27 септември, събота, в 18.00 часа, в постоянната експозиция на Градската художествена галерия в Пловдив ще бъде показана неизследвана доскоро рисунка на Иван Милев от негово пътуване във влака на емблематичната дата 16 април 2025 г., когато..
В Габрово тази вечер започват Дните на камерната музика. 49-ото фестивално издание ще предложи на ценителите 8 концертни вечери. Камерният ансамбъл "Софийски солисти" ще открие традиционните Дни на камерната музика. Програмата включва..
"Ако човек се зарови, има неизвестни произведения на Вазов, които казват страшно много истини, по забавен начин . Ако се погледне под по-различен ъгъл, се виждат много истини, казани преди повече от 100 години и все още са важни. А начинът, по..
Съединението и Независимостта са две от най-важните исторически събития след освобождението на България. През 1908 година България е била все още..
Днес честваме 117 години от провъзгласяването на българската независимост. На 22 септември 1908 година в църквата "Св. 40 мъченици" в Търново княз..
" В съвременния свят всички сме зависими един от друг и всяка независимост е относителна , всяка свобода е относителна дотам, докъдето всъщност започва..