"Много ми харесва това, че оркестърът (на БНР) свири с такъв ентусиазъм - явно е, че хората в него обичат музиката, затова ми е приятно и комфортно да свиря с тях и с маестро Кадин. Това е професия без националност - музикантите сме хора на света, за музиката няма граници." Думите са на 25-годишният руски пианист Константин Емелянов часове преди откриването на новия сезон на Симфоничния оркестър на БНР с главен диригент Марк Кадин в зала "България" на 30 септември.
Във вълнуващо културно събитие се превърна този първи концерт от афиша на Радиосимфониците. Публиката беше впечатлена от младия солист, лауреат на конкурса "Чайковски" в Москва тази година и на конкурса "Виоти" 2018 в Италия, възпитаник на школата на прочутия клавирен педагог проф. Сергей Доренски в Московската консерватория, където в момента той е аспирант. В отговор на аплодисментите Емелянов изпълни и три биса - солови пиеси от Чайковски и Дебюси. Неговата сила бяха майлките детайли, пианисимите, разкошните брилянтни пасажи и разнообразието от цветове. А Радиооркестърът беше достоен партньор. Във втората част той изпълни по внушителен начин и Симфония №5 от Сергей Прокофиев.
Константин Емелянов даде интервю за предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт".
Първият клавирен концерт на Чайковски е добре познат и е в репертоара на всеки професионален солист. Но може ли един млад пианист да каже нещо ново на публиката чрез него?
Мисля, че с тази музика не бива да се стремиш да кажеш нещо ново, само и само да си оригинален. Тази музика е толкова гениална, че можеш просто безкрай да се стремиш към идеала, към съвършенството и към това, което самият Чайковски е заложил в партитурата, в нотите - просто да се стараеш максимално ясно и честно да предадеш неговия замисъл. Процесът, според мен, е безкраен. Струва ми се, че тази музика никога не омръзва и няма да загуби актуалност, защото е абсолютен шедьовър и на практика е в репертоара на всеки пианист, защото да го свириш е голямо щастие.
По-трудно ли се свири този Концерт за пиано на Чайковски на конкурса, който носи името на композитора, като имаме предвид колко тежък и престижен е той, а Вие сте носител на трета награда?
Разбира се, да. На конкурса това е трети тур - вече си преминал през двата солови рецитала и ставаш много емоционален. Стесът е голям, в напрежение си, че всеки те слуша - там е и журито - залата е пълна, има пряко излъчване по телевизията и в интернет. На конкурсите винаги е по-тежко. На концерт е много по-приятно - без съмнение.
Не знам дали ще продължа да се явявам на конкурси - вече имам много покани за участия и, да си призная, ако не се налага - няма да се състезавам повече. Ние, музикантите, не сме спортисти и не правим всичко заради наградите, а заради възможностите и поканите да си на сцена, да имаш публика. Ако тази цел е достигната, конкурсите вече не са ти нужни. Много пъти музиканти, които дори не са получили първи награди, стават звезди - като например знаменитият пианист Андраш Шиф - на конкурса Чайковски е получил четвърта или пета награда, а аз дори не помня кой е победил тогава. Най-важното е да намериш своите слушатели и те да разбират и харесват какво ти правиш.
Как мисли за себе си Константин Емелянов в бъдеще време?
Не мога да гадая, непредсказуемо е какво ми готви животът. Но в най-близко време ми се иска да свиря колкото може повече на сцена и разнообразен репертоар. За другото - времето ще покаже. Не мога да кажа, че имам една мечтана зала, където да искам да свиря, затова пък искам през следващата година да свиря повече западноевропейска музика. Така съм решил. Ясно е, че ще ми се налага да свиря много руски пиеси, но сега съм заложил в програмите си Бах, Бетовен, Шуман, Брамс. Засега съм се установил в Москва, защото съм аспирант в Консерваторията. Но в бъдеще искам да живея и на други места по света.
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.
Новият сезон 2019-2010 на Симфоничния оркестър на БНР беше открит на 30 септември в столичната зала „България“. Под диригентството на главния диригент на състава Марк Кадин прозвучаха творбите: • Концерт за пиано и оркестър №1 от Пьотр..
10-ото издание на кинолитературния фестивал "Синелибри" тази година ще се състои от 10 октомври до 3 ноември. Премиери на филми произведени през 2024 година и краят на 2023 година заснети по произведения бестселъри са включени това специално издание на..
Отбелязваме 125-годишнината от рождението на големия български бас Михаил Попов - име от музикалното ни минало, потънало в забравата. На концетния подиум беше впечатляващ. Имаше мощен, красив по тембър, истински басов глас, великолепно поставен...
Виенският икономически форум (VEF) e авторитетна международна организация със седалище в австрийската столица, чиято основополагаща цел е насърчаване на регионалното икономическо сътрудничество на държавите от Адриатическо до Черно море, както и с..
За 18-и път в София ще се проведе Международния фестивал "Изкуството на барока", фокусиран към исторически информираните изпълнения и творчеството на старите майстори. Началото на 30 септември от 19:30 ч. в концертната зала на Централния военен клуб ще..
На 30 септември в камерната зала "България" с концерт ще бъде отбелязана 90-годишнината от рождението на акад. Васил Казанджиев. В програмата ще прозвучат произведения на композитора в изпълнения на квартет "Фрош", пианистите Гергана Несторова, Надежда..
На 29 септември 2024 г. след дълго боледуване в Мадрид почина българската цигуларка с международна кариера Стойка Миланова. Това съобщиха от семейството й в нейния фейсбук профил. Стойка Миланова е родена на 5 август 1945 г. Започва да свири на цигулка на..
В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия". То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската..
Днес е крайна дата, на която всички земеделци очакват да получат т.нар. украинска помощ . Според съпредседателя на Националната овцевъдна и козевъдна..
РИОСВ-София лъжат за река Струма! Това заяви пред БНР Димитър Куманов, сдружение "Балканка". От екоинспекцията съобщиха, че е у становен източникът на..
Новите технологии да се вкарват разумно, а не на основата на идеология. За това призова в ефира на БНР Кузман Илиев, икономически експерт и..