Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Евродиректива ни задължава веднъж на 5 години да обследваме всички пътища

До момента цялостна проверка на пътната мрежа не е правена

Снимка: БГНЕС

Страните от Европейския съюз вече са задължени да правят оценка на пътната безопасност на цялата си пътна мрежа най-малко веднъж на 5 години.

Съветът на ЕС прие нови правила за осигуряване на безопасна пътна инфраструктура в опит да намали броя на смъртните случаи и тежките наранявания по пътищата, което е стратегическа цел за съюза.

Предстои директивата да бъде публикувана в официален вестник на ЕС и да влезе в сила. След това държавите членки ще разполагат с две години, за да приемат национални разпоредби, с които да я приложат на практика.

Страната ни вече работи по директивата, увери Иван Петков от Агенцията за пътна безопасност. По думите му,  у нас дори ще бъдат надградени предписанията на директивата.

„Не само ще направим цялостна оценка на пътната безопасност, но тя ще включва цялата пътна мрежа – както местни, така и републикански пътища.“

Досега цялостна инспекция на пътната ни мрежа не е правена

До момента подобна цялостна инспекция не е била правена в България, такава не е била изисквана в страните от ЕС, уточни Иван Петков. „Освен това се въвежда изискването за една проследимост на мерките, които произтичат от тези инспекции.“

Работи се по планиране на процеса, говорим за около 40 хиляди километра, допълни Петков.

Няма универсални критерии за пътна безопасност

Няма универсални критерии за пътна безопасност, отбеляза инж. Христо Славчев, експерт към Научно-техническия съюз по транспорта.

„Масово се говори „европейски критерии за пътна безопасност“. Няма такива критерии. Няма никъде разписани унифицирани критерии. Всички те са следствие от техническите характеристики и параметрите на съответния път, съответния клас път и съответните пътни участъци.“

В голяма степен нашите норми за пътна безопасност са взети от германските, каза още инж. Славчев.

Текат активни подготвителни действия за зимно поддържане на пътищата. Текущото ниво на подготовка е много добро, посочи още Иван Петков. „За момента не можем да изразим притеснения относно подготвителните действия за зимно поддържане.“

Двете мнения чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Лъчезар Богданов: С митата Тръмп иска да създаде повече възможности за американската индустрия

"Допълнителните ответни мита на стоки от страна на Европейския съюз са опит да се вкара администрацията на президента Тръмп в някакви преговори, които традиционно се водят в такава ситуация, тоест  да се анализира цялостно търговията между двата пазара , индустрия по индустрия, продукт по продукт,  някакъв вид сделка на базата на взаимни отстъпки "...

публикувано на 16.07.25 в 17:05
Кметът на Благоевград Методи Байкушев

Методи Байкушев, кмет на Благоевград: Страхът да оставим за страхливите

Общините се оказаха най-големите инвеститори у нас . Хиляди проекти се изпълняват от бизнеса, който пък осигурява работа на много хора. Логично е при усвояването на този милиарден ресурс държавата и обществото да следят за злоупотреби.  Сигнали към институциите и медиите са подавани за много общини. Кметовете, които се разследват, обаче, се броят..

публикувано на 16.07.25 в 14:46

Отново официално не беше предадена документацията за парк "Врана“

Днес в 11 часа трябваше да има среща между областния управител на София Стефан Арсов и представители на Столичната община, за да бъде официално предадена документацията на парк "Врана“ и ключовете от двата входа. На 7 юли кметът Васил Терзиев предупреди областната управа, че след 10 юли затваря врати за посетители парк "Врана" и спира движението..

публикувано на 16.07.25 в 12:41
Владимир Тодоров

Владимир Тодоров: Спирането в аварийната лента предвижда три вида санкции

" Спирането в аварийната лента предвижда три вида санкции  - предвижда много висока имуществена  глоба от 1000 лева , отнемане на книжката за три месеца, отнемане на контролни точки". Това каза пред БНР Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи: "Това превъзбудено обяснение, че започват да получават глоби, не е така, защото..

публикувано на 16.07.25 в 11:57
Христо Панчугов

Христо Панчугов: Опозицията няма подходящи инструменти адекватно да обоснове вот на недоверие

"Разговорът за инфлацията не трябва да остане на нивото на "Възраждане" и разговорът за приемането ни в еврозоната не трябва да се изчерпва с това, че ние сме получили дата, на която да се присъединим към еврозоната , тоест въпросите за икономическата ни политика, за това как ще се ползва държавния бюджет за правене на политики, за инвестиции и..

публикувано на 16.07.25 в 10:17
Сградата на Община Пазарджик

Паметна плоча на Съветската армия провокира напрежение в Пазарджик

Паметна плоча на Съветската армия , монтирана върху фасадата на фитнес клуб в Пазарджик , провокира напрежение в общината . След проверка кметът Петър Кулински издаде заповед за премахването ѝ, тъй като е поставена без необходимото разрешение. От партия "Русофили за възраждане на отечеството“ оспориха това. Казусът ще се решава в съда . До..

публикувано на 15.07.25 в 16:51
Спас Спасов, кореспондент на

Спас Спасов: Протестът във Варна е на хора, които не искат вотът им да бъде подменен

"Вчерашните протести са протести, които Варна не помни от 2013 година , когато на улицата излязоха наистина хиляди хора". Това каза пред БНР Спас Спасов , кореспондент на "Дневник" от Варна: "Само че аз отдавна твърдя, че тези протести бяха абсолютно оркестрирани, за да може ГЕРБ, след като овладя Общинския съвет година по-рано, да овладее и..

публикувано на 15.07.25 в 15:42