Институциите на Европейския съюз са постигнали съгласие по два от най-спорните въпроси в пакета "Мобилност", на които обаче България се противопоставя.
Става дума за срока, в който шофьорите на камиони трябва да се връщат в страната и за техните почивки.
Водачите на тежкотоварни камиони ще могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Това е част от постигнатото тази нощ споразумение по пакет "Мобилност" между Европейската комисия, Европарламента и Съвета.
Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира.
Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
Според председателката на транспортната комисия в Европарламента Карима Дели така се слага край на фирмите "пощенски кутии".
"Въпреки натиска на много страни членки и техните представители в Европейския парламент ние никога не сме се отказвали от каботажа и спечелихме тази битка", казва Дели.
Камионите и микробусите трябва да бъдат оборудвани с т.нар. "умни тахографи", които да отчитат международните операции, първите - до 2025-а, а вторите - до 2026-а година.
Потвърдено е обаче изключването на командироването на транспортните работници от общата директива за командироването.
Министърът на транспорта Росен Желязков каза, че когато законодателните изменения по пакета станат факт, България ще заведе дело пред Съда на ЕС:
„Заявили сме ясно намерението си, че ще търсим арбитража на съда, защото предложените мерки са непропорционални“, подчерта министърът след срещна с представители на международните превозвачи“.
Предварителното споразумение е неприемливо за България
България ще сезира Съда на ЕС, ако предварителното споразумение между евроинституциите за пакета "Мобилност" бъде окончателно утвърдено. Това заяви пред "Хоризонт" председателят на парламентарната комисия по транспорт Халил Летифов. Той изрази недоволство от договореното изискване не само шофьорите, но и камионите де се връщат в страната си през определен период от време:
"За мене е изненадващо това, което са направили Комисията по транспорта и Европейският парламент, защото е пипнато тук-там, но ограниченията за нас си остават. Целта е да се накаже периферията, разбирайте балтийските държави, Румъния, България, което е жалко".
Халил Летифов очаква правителството ще проведе разговори по темата следващата седмица и прогнозира протести на превозвачи.
Предстоят дебати
Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, заяви в предаването "12+3":
"Приетото решение за връщане на камионите на осем седмици не кореспондира със заявената цел на председателя на Европейската комисия за един по-зелен континент… Това е предварително решение, на 18-и ще има следваща комисия… Предполагам, че ще настъпи разногласие и от страните, подкрепили пакета… Казали сме докъде можем да правим компромиси и връщането на камиона не можем да приемем с компромис".
"Не ми се вижда прекрасно. Първоначалното предложение беше камионите да се връщат на три седмици, сега говорим за шест пъти в годината… В текстовете не е посечен механизъм как ще се проверява дари водачът се е прибрал. Силно ме тревожи връщането на камиона. Истина е, че от другата страна се правят компромиси и е истина, че в началото имахме позиция, която не ни позволяваше да сме гъвкави и да преговаряме с никои от страните, които подкрепят пакета. Това обаче се промени", допълни евродепутатът Андрей Новаков.
Скандално опорочена процедура
В предаването "Нещо повече" евродепутатът Ангел Джамбазки каза:
"Нашите политически противници в ЕП по пакета "Макрон" ни убеждаваха, че на Европейския съюз му трябва нова зелена сделка, няколко часа по-късно същите хора ни убеждаваха, че десетки и стотици празни камиони трябва да бъдат разкарвани нагоре-надолу из Европа на всеки четири седмици, да горят тонове нафта, да вдигат прах по пътищата, защото така е добре за техния бизнес. Представителите на Съвета, на комисията и Карима Дели ни съобщиха, че са постигнали споразумение. Настъпи смут, гняв и разочарование сред представителите на всички групи. Тук не става дума само за България, а за скандално опорочена процедура".
"В сегашния си начин на функциониране ЕС защитава до голяма степен интересите на Франция и на Германия. Митът за Европа на две скорости е факт. Франция и Германия си гонят чисто икономическите интереси и гледат на останалите държави от Съюза като на периферия, от която могат да изсмукват работната ръка. Това е истинското лице на Брюксел", допълни Джамбазки.
Той поясни, че при първия етап голямата тежест ще падне върху плещите на транспортния министър Росен Желязков:
"На него се пада нелеката задача да се опита да формира блокиращо малцинство в Съвета на министрите на транспорта. Ако това не бъде постигнато, то върху нас се връща тежестта да се гоним в ЕП".
Джамбазки уточни, че засегнатият бранш включва 120 000 души и че транспортният бранш е третият по големина, който внася пари в БВП.
Повече по темата можете да чуете в звуковия файл.
Няма признаци, че Русия има „апетит“ за мир, заяви британският външен министър Дейвид Лами след среща на външните министри от Г-20 в Южна Африка. Пред британски медии Дейвид Лами предупреди, че Западът не трябва да се „залъгва“ от опитите на Владимир Путин да облече империализма като прагматизъм преди каквито и да е разговори за бъдещето на Украйна...
23 танцови и певчески състави от 15 населени места в ямболската област са включени в проекта „Живата традиция“ на Фолклорен ансамбъл „Тунджа“, защитен по програмата "Нематериално наследство за професионални ансамбли“ на Министерството на културата. Дейностите включват образователни програми и творчески школи за деца, ученици и самодейни колективи в..
Лидерът на “Реформирай Обединеното кралство” Найджъл Фарадж заяви, че украинският президент Володимир Зеленски не е диктатор, след като беше обявен за такъв от президента на САЩ Доналд Тръмп. Същевременно Фарадж смята като Тръмп, че в Украйна би трябвало да има избори. Найджъл Фарадж каза, че думите на ДоналдТръмп трябва да се приемат "на сериозно",..
Израелската армия съобщи, че "засилената антитерористична операция" на Западния бряг ще продължи след взривовете в няколко празни автобуса по-рано тази вечер. Няма жертви. Блокирани са входовете към някои райони на Западния бряг, допълни армията. Полицията съобщи, че две от експлозиите са били в град Бет Ям, а трета - в град Холон в Централен Израел...
Президентът на Франция Еманюел Макрон потвърди, че ще посети Вашингтон в началото на идната седмица. Тази вечер той разговаря с украинския президент Володимир Зеленски и освен това участва в онлайн разговор със свои сънародници, по време на който отговори на въпроси за войната в Украйна и европейската сигурност. "Не искаме примирие, което да..
Доналд Тръмп е много разочарован от Володимир Зеленски, съобщи на брифинг в Белия дом съветникът на американския президент по националната сигурност Майк Уолц. И допълни, че това разочарование е заради много неща, но посочи конкретно отказа на Зеленски да подпише предложеното му споразумение за предоставяне на половината минерални залежи на Украйна..
Кметът на столичния район "Слатина" Георги Илиев е отстранен от поста с решение на Общинската избирателна комисия заради участието му в търговско дружество по време на встъпването му в длъжност на 13 ноември 2023 година. Илиев е кандидат на спечелилата местните избори коалиция между "Продължаваме промяната - Демократична България" и "Спаси..
" Европа ще се тръмпизира, въпросът е дали ще се тръмпизира докрай ". Това заяви пред БНР журналистът Мария Спирова, която живее в Лондон. Според..
Очакваме бойкотът утре отново да бъде подкрепен масово от хората и да не пазаруват от търговските вериги. С този бойкот ще подкрепим кварталните..
Трябва да изпратим контингент от мироопазващи сили в Украйна. Това заяви пред БНР Елена Поптодорова, основател на Атлантическия клуб в България, бивш..