Михаел Долак свири на бандонеон. В България той представи фолклора на Аржентина и историята на бандонеона.
„Хората смятат, че е трудно човек да се научи да свири на този инструмент, тъй като е диатоничен, тоест натискате един клавиш, а се получава съвсем различна нота, когато отваряте или затваряте бандонеона. Но според мен да се овладее този инструмент е също толкова трудно, колкото и всеки друг“, казва Михаел Долак пред „Хоризонт“.
„Аз лично започнах да свиря на бандонеон, тъй като бях влюбен в музиката на Астор Пиацола, а дотогава свирех на акордеон. Така е с повечето европейци. Докато слушах записите на Астор Пиацола, толкова силно ме развълнува неговата музика, че в един момент реших да се отдам на аржентинската музика и да се занимавам професионално с бандонеон. Така замених акордеона с този нов инструмент“, споделя Долак.
„Намерих си учител, а след това отидох в Ротердам, в Холандия и там продължих. Но различни хора се свързваха с мен, питаха ме, споделяха колко биха искали да изучават бандонеон. Други пък се жалваха колко трудно било сам човек да се научи. За мен това е един от най красиви музикални инструменти и трябва да продължим да свирим на него и да не го забравяме, както в Европа така и по света“, казва Михаел Долак и добавя: „Никога не е късно да започнете да учите нещо ново.“
Михаел Долак е от Германия. За него било интересно да научи, че историята на бандонеона води началото си именно от Германия.
Бандонеонът обикновено е бил използван по време на църковното богослужение и много бързо е набрал популярност. Използвал се е във фолклорната, в класическата музика като пианото. Идва момент, в който през 20-те години имало толкова много бандонеонисти, че само в Германия 14 хиляди души са умеели да свирят на този инструмент.
„Давам си сметка, че за съжаление в Германия почти сме забравили за този инструмент. През 20-те и 30-те години бандонеонът е бил много популярен в Германия. След това идват нацистите и забраняват на оркестри, на музикални групи да използват бандонеона в музиката, тъй като бандонеонът е бил използван най-често от работническата партия. Затова както бързо успява да набере сила, така и бързо успява да залезе в Германия. А инструментът, който е бил произвеждан преди, по време на войната и след войната е бил изнасян за външните пазари. Производството на бандонеони никога не успява да се възстанови след този крах. Поради тази причина акордеонът жъне успех.“
Въпреки създаването си в Германия, бандонеонът не е познат на повечето нейни жители. Мнозина мислят, че родината на бандонеона е Аржентина. Благодарение именно на тангото обаче бандонеонът ще оцелее, оптимист е Михаел Долак.
„Бандонеонът днес не се използва само и единствено в тангото. Правих проучвания и забелязах, че се е използвал широко във фолклора на Аржентина. Повечето хора си казват: „Аржентина е танго и тангото - това е Аржентина“. А това не е правилно. Да, Буенос Айрес е столицата на аржентинското танго, но останалата част в Аржентина се радва на разнообразен фолклор. Така си дадох сметка, че бандонеонът присъства в цяла Аржентина, в нейния разнообразен фолклор“, разказва Долак.
Почитан, използван, забраняван - нелека е съдбата на този инструмент. Когато бандонеонът става все по-малко популярен в Германия, производителите на този инструмент губят местния пазар и започват да произвеждат само за износ. През 60-те и 70 -те години обаче настъпва криза в танго музиката.
„Производството на музикални инструменти в Германия намалява драстично, а когато отново тангото и бандонеонът стават все по-популярни, в Аржентина липсват добрите бандонеони. Продължават да свирят със старите и овехтели бандонеони. В този момент много колекционери се отправят към Аржентина. Започват да изкупуват бандонеони от Европа, Япония, дори от Щатите. И неочаквано в Аржентина разбират, че са започнали да изгубват тези толкова ценни музикални инструменти. Заради това се налага да се създаде специален закон, с който забраняват износа на музикални инструменти извън границите на държавата, както и на произведените преди повече от 40 години.“
Трудно е музиката на бандонеона да бъде описана с думи, признава Михаел Долак.
„Това, което аз харесвам на бандонеона, е неговото звучене: натъртен, хрипав, остър, дори агресивен, когато свириш с дясната ръка и много меланхоличен, когато свирите с лявата ръка, стигащ дори до едно затихване. А когато трябва да засвиря с лявата ръка - това е нещото, което ми липсва при акордеона. Тази комбинация от тонове и звуци, които откривате, докато свирите с двете ръце или докато играете с дясната, където са тоновете на агресията, ритмичността, острите и ясни звуци, които се преплитат в нежните, меланхолични, дори тъжни тонове“, споделя Долак за работата си с бандонеона.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.Писател, учител, журналист, общественик - такъв е Мартен Калеев. Литературата го среща с добрите хора, с благородни намерения и с горещи сърца. Най-голямото качество на човека е да премълчава, казва авторът на "Всичко и нищо", "Тъгата идва привечер", "Очите на жаждата". Когато даваш, получаваш повече, убеден е Калеев. "Най-голямата..
Хавиер Милей, на 53 години, икономист, от половин година президент на Аржентина. Към тази кратка визитна картичка трябва да допълним: аржентинският президент е явление в политиката , към чието управление има поне две и то напълно противоположни гледни точки. Сам той се описва като анархокапиталист и либертарианец . Открито заявява, че ще руши..
Представете си стихията на природните бедствия – земетресения, наводнения, пожари... Представете си хаоса и отчаянието, когато светът около нас се руши. В тези мрачни часове, когато надеждата изглежда като далечен мираж, се появяват те - смелите доброволци със своята решителност и човечност. Те са там, където най-много са нужни, готови..
"След кончината на Стефан Данаилов, който е баща на моя син, имах едни личен момент, в който исках да направя нещо, но извън този личен момент, идеята ми да има паметник на Стефан е свързана с това, че в неговата фигура ние можем да намерим палитра от изкуство, политика, десетки роли в киното и в театъра , той беше част от Народното събрание,..
Вниманието след изборите за Европейски парламент беше насочено основно към новото разпределение на силите и до каква степен се очаква завой „надясно“. Но част от новите представители в законодателния орган на Европейския съюз с различни политически окраски заслужават специално внимание заради антисистемните си виждания, прямите си изказвания и..
Промени не могат да станат, ако хората не гласуват . Това е демокрацията, която имаме в България. Това каза в предаването "Хоризонт за вас" Антонина Дуриданова, която живее в САЩ, но всяка година се завръща в България. "Съветвам всички да гласуват. Да изберат платформата, която е най-добра за икономиката на страната", добави тя. Антония..
Тя се казва Светла Буюклийска и е цигуларка. 40 години работи в различни оркестри в Европа. Израства на улица "Търговска" във Враца, където е и музикалната школа, в която израства като музикант. "Имах огромното щастие да уча при преподавателя Борис Манчев, който беше концерт майстор на Врачанския оркестър. Той е ученик на най-известната българска..
Правителство може да бъде съставено от всички партии в 50-ото Народно събрание, но без ГЕРБ-СДС и ДПС, с мандат на "Възраждане", защото това са 125..
Ще бъдем в опозиция и няма да се откажем от реформите . Това заяви пред БНР Лена Бориславова, депутат от ПГ на ПП-ДБ в 50-ото Народно..