Комитетът на постоянните представители (Корепер) на страните членки на ЕС одобри предварителното споразумение по пакета "Мобилност", касаещо условията на труд на водачите, специалните правила за командироването на водачи в международния транспорт, достъпа до пазара на автомобилни превози на товари и по-доброто правоприлагане.
България, заедно с още няколко страни членки, заяви, че ще заведе дело в Съда на ЕС.
Според Съвета новите правила целят постигането на баланс между подобрените условия на труд за водачите и свободата на превозвачите да предоставят трансгранични услуги и наред с това ще допринесат за пътната безопасност. Освен това те ще осигурят на сектора яснота и ще сложат край на неравномерното прилагане на тези правила между държавите членки.
По информация на "Хоризонт", пакетът е приет с лек превес на гласовете "за".
В одобрения от европейските дипломати текст остават спорните за страната ни точки за връщането на камиона в страната, в която фирмата е регистрирана, на 8 седмици, както и на самите водачи на 4 седмици.
В одобрения текст остава и максималният размер на почивката в кабината на превозното средство, който да не надвишава 45 часа седмично, а през останалото време, ако водачът не е у дома си, той трябва да почива на хотел за сметка на работодателя. Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране, се казва в текста. Комисията ще разработи стандарти и процедура за сертифициране на такива зони за паркиране чрез вторично законодателство. Освен това ще създаде уебсайт, който да улесни намирането на тези зони.
Що се отнася до правилата за транспортните операции, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач („каботаж“), сегашната система, която допуска максимум 3 операции за 7 дни, ще остане непроменена.
За да се предотврати системният каботаж, ще бъде въведен „срок на прекъсване“ от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.
Държавите членки могат да прилагат същите тези правила по отношение на отсечките с автомобилен транспорт при операции по комбиниран транспорт на своята територия.
Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени. По време на пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено.
Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции.
Правилата за командироване ще създадат и единен стандарт за контрол въз основа на инструмент за комуникация, разработен от Комисията, където транспортният оператор ще може да изпраща пряко декларациите си за командироване.
За да се гарантират равнопоставени условия на конкуренция между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата относно достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международния транспорт (леки търговски превозни средства с тегло над 2,5 тона), с преходен период от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.
Според председателката на транспортната комисия Карима Дели, съмненията на Европейската комисия за несъвместимостта между Зеления пакт и връщането на камионите, които подкрепя и страната ни, са погрешни. "Фирмите, които реализират операции по внос и износ, могат да изпълняват маршрути към тяхната страна, натоварени със стоки, както и да откриват филиали в други страни членки, като прилагат техните социални и данъчни правила", се казва в нейната позиция.
Тя определя постигнатото споразумение като "победа за социалните права на водачите и край на фирмите - пощенски кутии".
Ако връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата на командироването, се казва още в приетия текст - нещо, което Карима Дели определя като "огромна загуба, която създава класа на наемни работници от втора зона".
Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване.
За да се подобри трансграничното наблюдение на спазването, текстът осъвременява и правилата за обмен на информация и административно сътрудничество между държавите членки.
Въвеждането на т.нар. умни тахографи ще стане на три етапа. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с тях през 2023 година, превозните средства с аналогов или цифров тахограф - до края на 2024 г., а оборудваните с първата версия от този тип тахографи до 2025 г. За да влезе в сила този текст, той трябва да бъде официално приет първо от Съвета, а след това от Европейския парламент.
Самите предложения са част от първия пакет за мобилност, представен от Комисията през юни 2017 година. Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. За да влезе в сила, този текст трябва да бъде официално приет първо от Съвета, а след това от Европейския парламент. Преди гласуването в пленарна зала, ще има вот в транспортната комисия на 21 януари.
Европейската комисия ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която те са регистрирани, както и на ограниченията за комбинираните транспортни операции, съобщи..
Панамският канал е и ще продължи да бъде панамски. Така президентът на централноамериканската държава Хосе Раул Молино отвърна лаконично, но твърдо на обявеното от президента на Съединените щати Доналд Тръмп намерение да върне на Вашингтон контрола върху..
Български гражданин, който живее в САЩ, е арестуван след двойно убийство в Монтгомъри Каунти, щата Мериленд, недалече от американската столица Вашингтон. Местната полиция в прессъобщение информира, че 25-годишният Калоян Димов Стоев е бил арестуван във..
Златният век на Америка започва точно сега, заяви Доналд Тръмп във встъпителната си реч като президент на САЩ: "От този ден нататък нашата страна ще процъфтява и пак ще бъде уважавана по целия свят", заяви той от трибуната в Ротондата на Капитолия -..
Веднага след президентската клетва на Тръмп заваляха блогопожелания към него от различни световни лидери: Доналд Тръмп и Джей Ди Ванс положиха клетва като президент и вицепрезидент на САЩ Завръщането ви в Белия дом ще увеличи неимоверно разходите за..
Речта на Тръмп беше вдъхновяваща и с много обещания. Това каза пред БНР п роф. Асен Асенов, преподавател по икономика в Американския университет във Вашингтон. "Първото нещо, което аз лично очаквам от втория мандат на Тръмп, е да се..
Обединението на лявото пространство трябва да продължи и в бъдеще и аз ще работя за този дългосрочен проект, ако бъда избран за лидер на БСП, заяви Кристиан Вигенин, който в момента е заместник-председател на социалистическата партия. Кристиан Вигенин..
България прави необходимия напредък към приемане на еврото според представителите на европейските институции, с които се срещна министърът на финансите Теменужка Петкова. Това е изводът в съобщението от ресорното министерство, което..
Проблемите в детското здравеопазване и липсата на лекари не са от вчера, те са от доста години. Недостиг има в общинските и държавните болници,..
Още след изборите от ГЕРБ-СДС заявихме, че основен приоритет е стабилността на страната. Очертахме потенциалните партньори и реализирахме правителство..
ГЕРБ и Пеевски се опитват да запазят максимално контрол върху тази правосъдна система. Това заяви пред БНР а кад. Николай Денков, съпредседател на..