Докато Европейският съюз все повече се фокусира върху екологичните си политики и се надява да уреди по-изгодно условията за развода с Великобритания, една ключова тема остава извън вниманието на политическите лидери - следващата многогодишна финансова рамка. Комисията „Юнкер“ не успя да приключи преговорите за европейския бюджет между 2021 и 2027 година, но направи предложения, които разделиха страните - членки. Едното от тях бе обвързването на получаването на еврофондовете със спазването на върховенството на закона, а другото - отнемането на пари от фондовете за селско стопанство. Комисията „Фон дер Лайен“ промени само един детайл - въведе „зеленото“ мислене в еврофинансирането, но засега преговорите по най-важния закон за следващите седем години са почти замръзнали.
В интервю за „Събота 150“ заместник-председателят на Европейската народна партия и депутат от бюджетната комисия в Европарламента Зигфрид Мурешан призна, че разделението между Запада и Изтока в Европа съществува, но може да бъде преодоляно именно чрез бюджетните политики.
Засега единствено Европарламентът има разумна позиция за европейския бюджет, заяви пред Марта Младенова Мурешан, който бе и едно от спряганите имена за румънски еврокомисар пред окончателното сформиране на новия колеж.
„Ние осъзнахме, че няма нито една задълбочена и детайлна дискусия върху следващата многогодишна финансова рамка на ниво държавни лидери и на ниво Европейски съвет. Това е много голяма грешка, защото времето изтича и всяко закъснение от страна на Съвета създава риск на 1 януари 2021-ва година, когато парите трябва да потекат към държавите, нищо да не бъде готово. И също така - ще има много закъснения при европейските фондове, заради което позицията на Съвета е безотговорна. Резултатът от финландското председателство е разочароващ, защото те направиха твърде малко. Надявам се, че Хърватия, което има същите интереси като България и моята родина - Румъния, и която се ръководи от министър - председател - бивш евродепутат, ще ускори работата“, отбеляза румънският евродепутат и допълни:
„По същността на въпроса - да, премиерите винаги вземат политически решения. Напълно правилно беше да се отделят повече пари за сигурност и отбрана, за опазване на границите на Европейския съюз и за борбата с климатичните промени. Но - ако искаме Европа да направи повече, ние се нуждаем от по-голям бюджет. Ето защо ние искаме да запазим старите традиционни приоритети в бюджета на Европейския съюз и финансирането им да остане на същите нива. Новите приоритети, които изброих преди малко, трябва да дойдат с допълнително финансиране“.
Има държави, за които ще е трудно да увеличат вноските, които правят към европейската хазна. Говорим най-вече за тези, които са нетни получатели от нея - т.е. вноските им са по-малки от парите, които идват като еврофондове.
„За страни като България и Румъния е валиден принципът - за всяко внесено евро в европейския бюджет, ние получаваме пет евро обратно. Позицията на моята държава, изразена от президента, е, че ние сме готови да платим малко над сумата, която внасяме в момента, но очакваме да получим допълнително, за да може да отговорим на новите приоритети на Европа“.
Много анализатори обаче обръщат внимание, че многогодишната финансова рамка задълбочава разделението между страните, а не води до сближаването им в икономически и социален план - т.е. толкова „кохезията“ просто отсъства в действителност. Вие споделяте ли това мнение?
Истината е, че ние - България и Румъния, получаваме кохезионни фондове. Ние сме нетни получатели от европейския бюджет. Другите - старите европейски държави, като Нидерландия, Германия, Австрия, Обединеното кралство правят по-големи вноски, но в крайна сметка - те винаги са победителите.
Защото, ако построите магистрала в България, да - българските граждани и икономиката ще имат най-голяма полза, но също е вярно и друго - германските камиони, които преминават през България, могат да го правят по-бързо, по-евтино и по-продуктивно. Именно така те доставят и стоки, които се купуват от българските потребители. В същото време, когато има добри магистрали в България, Румъния и Унгария, нашите компании доставят много по-бързо и евтино стоки за германските и австрийските потребители.
И все пак - аз силно препоръчвам да спрем да се делим на донори и получатели, защото идеята на общия пазар е всички да сме победители.
Само че един от големите нетни донори напуска Европейския съюз в края на месеца, което означава, че ще остави празнина - между 10 и 13 милиарда евро годишно в европейската хазна. Как ще я запълним, особено ако за новите политики, трябва да намерим допълнителен ресурс.
Първо, ние трябва да осигурим по-ефективно инвестиране на всеки цент от европейската хазна и второ - трябва да намалим бюрокрацията и да премахнем част от таксите, които се плащат за консултанти и т.н. Т.е. за сто евро финансиране от Брюксел да не се налага да се харчат по 10 евро за адвокати и експерти и т.н. Освен това Комисията трябва да прегледа за неефективни харчове и да ги премахне.
Ние трябва да видим какви ще бъдат отношенията между Обединеното кралство и Европейския съюз. Ако то иска да остане част от единния пазар, те ще трябва да плащат такса за това - както прави Норвегия. Това ще е допълнителен приход за Европейския съюз.
Всички тези сметки ще бъдат ли достатъчни, за да намерим финансиране за зелените политики на Европа? „Зелената сделка“ ще струва един трилион евро и ако трябва да бъдем честни, независимо от различните източници, голяма част от парите ще дойдат именно от хазната в Брюксел?
Хубаво е, че ние ставаме все по-зелени, но това не трябва да бъде за сметка на останалите политики. Аз не искам да кажа на българските и румънските земеделци, че те ще получат по-малко пари, защото ще се дават пари за екология. Подкрепям новите и свежи приоритети, но те изискват и свежи пари.
Например от авиоданък, прикрит като „зелен приоритет“?
Европейският съюз трябва да се финансира през свои собствени ресурси - т.е. трябва да събира данъци и такси, но без това да се отразява върху крайните потребители. Как можем да го направим? Въвеждането на данъци на европейско ниво да бъде съпроводено с промени в националното законодателство. Например - авиационният данък, финансовите транзакции, данъка върху пластмасата могат да постъпват в европейската хазна. Засега обаче страните - членки не одобряват особено идеята, защото искат да запазят по-голям контрол върху постъпленията в хазната.
Интервюто можете да чуете в звуковия файл.
Йеменските бунтовници хути (хуси) поеха отговорност за ракетата, изстреляна към израелското летище "Бен Гурион", предаде Ройтерс, като се позова на изявление на военния говорител на групировката Яхя Сария. Той повтори предупреждението към авиокомпаниите, че израелското летище "вече не е безопасно за въздушен транспорт". Сария заяви още, че..
Три последователни, но слаби труса са регистрирани на територията на България, близо до границата с Гърция. Епицентърът е в района на Гоце Делчев. Първите два труса с магнитуд от 2,6 и 2,7 степен по скалата на Рихтер са регистрирани в 11,23 и 11,25 часа, а третият, който е бил със сила 2.2 е бил в 11,40 часа. Хората в граничната зона..
Плажната ивица в Поморие е залята с нефтени петна, които продължават да изплуват. Замърсяването обхваща близо 3-километрова зона в района на Стария град на Поморие, включваща плажовете Колчетата, Помпата и Скаличките. Петната са трети ден по плажовете, които са изпълнени с хора, свидетелства кореспондентът на БНР в Бургас. От Регионалната..
В над 190 държави днес се провежда световната инициатива "Wings for Life"/"Криле за живот" в помощ на хората с гръбначномозъчни увреждания. Става дума за благотворителното бягане, което е под мотото "Бягаме за тези, които не могат". Чрез мобилно приложение всеки може да участва, независимо от местоположението си. 100% от стартовите такси и..
От датата на въвеждане на еврото от банкомат ще можем да теглим пари единствено в новата валута. Това става ясно от секцията за въпроси и отговори, която се намира на сайта на Българската народна банка. В периода на двойно обращение операции рестото винаги ще бъде в евро. България очаква положителни заключения от докладите на ЕК и ЕЦБ за..
Окръжната прокуратура в София разследва смъртта на 7-годишното дете от ботевградското село Литаково, което беше прието вчера в спешната болница "Пирогов". Досъдебното производство е за причиняване на смърт вследствие на "немарливо изпълнение на занятие или на друга правно регламентирана дейност, представляващи източник на повишена опасност"...
Делян Пеевски изключително планомерно и педантично, с вкореняване в местната власт, е напът да създаде нов ГЕРБ . С тази констатация започна анализа си на 100-те дни на правителството социологът Първан Симеонов от агенция "Мяра". Още кметове при Пеевски " Ако ГЕРБ е нещо като народна партия, партия - държава или партия - община , т.е...
Около 170 хиляди българи са носители на генна мутация за таласемия – рядко наследствено заболяване на кръвта. Смята се, че честотата на носителство у..
" Под въздействието на силно вълнение групата от хора може да бъде неконтролируема . Трябва да си даваме сметка, че в подобен момент може да има..
Председателят на ВАС Георги Чолаков има огромно влияние върху Конституционния съд . Имало е срещи във формата Пеевски – Чолаков – Сарафов след..