Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Изложба представя посланието на шрифта

"Тихите" и "шумни" шрифтове или как графичното оформление ни изразява

Снимка: Велина Махлебашиева

След първото издание на изложбата „Нова българска типография“, фокусирано върху дизайна на кирилицата, втората част представя работата на различни поколения български графични дизайнери, създатели на оригинални шрифтове. Графичното разнообразие ще бъде представено утре в Музей "Дом на хумора и сатирата" в Габрово.

Макар днес все по-рядко да записваме на ръка и да пишем писма с личния си почерк, правим това на екран - оформяме мейл или кратко съобщение. Това също е типография. Ползваме я ежедневно, често без да си даваме сметка за същественото значение на шрифта. С философията, естетиката и употребата на шрифтовете се занимава именно типографията - визуално изкуство в областта на графичния дизайн. Освен създаването на шрифтове и надписи, типографията включва разполагането на текст в различен контекст и много други неща.

Много от шрифтовете, които могат да се видят в гостуващата изложба „Нова българска типография 2“ , са се родили като скица на хартия и след това са пренесени в графичните програми, обяснява художникът Кирил Златков, който се занимава с графичен и шрифтов дизайн и с оформление на книги. По негова идея е представена работата на различни поколения автори - от класици на българския дизайн до обещаващи студенти. Изложбата илюстрира нивото на съвременната типография в България като представя 90 пана и чрез примерите прави обзор на постиженията в този вид изкуство в периода 2013-2019 г.

"Много бих се радвал, ако се обърне внимание и върху шрифтовете, които са предназначени за дълги текстове. Това са двете основни множества в шрифтовото изкуство - едните са създадени да бъдат "шумни", да се акцентира върху нещо, което дизайнерът избере. Това са така наречените заглавни, акцидентни шрифтове. С тях се правят опаковки плакати, пишат се заглавия. Другите са точно обратното - те трябва да са "тихи" и да се разтворят в нищото, между читателя и автора, който е написал книга", каза Кирил Златков.

По образа на буквите и текста може да се дешифрира периода, в който са създадени. Всеки шрифт носи белезите на времето, отразява господстващия обществен вкус и течения.

"Формата на буквите от Ренесанса е по-близка до писането на ръка", допълва Кирил Златков.

За писменото общуване в съвремието разполагаме с разнообразие от шрифтове, но изборът е ограничен, казва графичният дизайнер.

"Живеем в най-демократичната в това отношение епоха, но всъщност далеч не използваме толкова много пълното разнообразие, с което днес разполагаме. Използваме това, което е дошло с операционната ни система. Става въпрос за няколкото групи шрифтове, които са т.нар. базови, системни шрифтове", коментира Златков. 

Изложбата „Нова българска типография 2“ ще остане в Музей "Дом на хумора и сатирата" до края на април. 

Репортажа можете да чуете в звуковия файл.

Снимки: Велина Махлебашиева




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Камерната музика на Рихард Щраус - акцент в програмата на "Камералия"

В събота, 21 септември, в София започна шестото издание на фестивала за камерна музика "Камералия".  То ще продължи до 9 октомври и включва общо пет концерта под надслов "Камерната музика като страст". Втората изява е на 24 септември в Софийската градска художествена галерия. Тя е на част от своеобразния диптих, с които фестивалът поставя акцент..

публикувано на 27.09.24 в 17:52

Художникът Юлиян Табаков с послание към децата чрез изложбата "Виждам те"

"Творението е красив организъм, съставен от множество форми, безброй същества. Но като че ли рядко виждаме неговата същност, скрита от собствените ни проекции – желания и страхове. А в страха и желанията си се опитваме да капсулираме битието, да го геометризираме и класифицираме. А защо след това да не почерпим от благата му и да отстраним неудобствата?..

публикувано на 27.09.24 в 13:35

Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев показват "Спътници в живота"

Институтът за съвременно изкуство в София открива тази вечер изложбата "Спътници в историята" на Джихан Ел-Тахри и Радостин Седевчев.  "Програмата, която озаглавихме тази година "Живот заедно", е част от проекта "Суперпозиции" 3, започнат от института преди 3 години. Всяка година се кани нов куратор, който предлага една тема", обясни пред БНР..

публикувано на 27.09.24 в 11:56

София е домакин на международното изложение за съвременно изкуство Sofia Art Fair

София се присъединява към големите европейски и световни центрове, домакини на атрактивни международни изложения за съвременно изкуство. Sofia Art Fair ще се проведе от 3 до 6 октомври в София Тех Парк. В изложението ще участват галерии и колективи, които представляват над 70 автора, творящи в най-разнообразни художествени стилове. БНР е медиен..

публикувано на 27.09.24 в 10:30
FAKE PHOTO EXHIBITION

Елена Филипчева представя FAKE PHOTO EXHIBITION

Визуалният артист Елена Филипчева представя изложбата си FAKE PHOTO EXHIBITION в One Gallery.  "Съвременният разговор се води в посока фалшиви новини, фалшиви профили, фалшиви стоки, дори фалшиви хора. Не исках да заблуждавам зрителите за това какво ще видят. Исках те сами да изградят своята фабула и да интерпретират. Аз съм..

публикувано на 26.09.24 в 19:54
Георги Андреев

Георги Андреев е първият български автор в новия сезон на Радиооркестъра

Композиторът Георги Андреев, ръководител на оркестъра в Националния фолклорен ансамбъл "Филип Кутев", гради творчески връзки и със Симфоничния оркестър на БНР от много години. На 27 септември в зала "България" неговата пиеса "Земя на рози" за гъдулка и оркестър ще открие първия концерт от новия сезон на състава, а самият автор ще бъде и солист. Другите..

публикувано на 26.09.24 в 17:57
Маргарита Русева

Обективът на Маргарита Русева ни среща с жителите на малки села в планината

Есента носи в себе си някаква мъдрост. Придава отвън и отвътре усещането за нещо топло и уютно. Есента е обръщане към себе си, някакъв особен инсай д, в който като филм се прожектират спомените ни, случките и преживяванията. Появяват се картини, все още ясни и неподправени.  И ние сме в синхрон с времето, леко отпочинали, леко уморени. Вече не..

публикувано на 26.09.24 в 17:06