След разпоредената от главния прокурор Иван Гешев на Държавна агенция „Национална сигурност“ пълна проверка на целия приватизационен процес потърсихме коментар за приватизацията в системата на железниците.
Приватизацията се реализира най-вече в така наречената жп промишленост, уточни за БНР бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев.
"Това са предприятията, които обслужваха със строителство на нови вагони, с резервни части, с ремонт на вагони и на локомотиви Българските държавни железници, а също така и част от предприятията, които касаеха строителство и поддръжка в железопътната инфраструктура. Като съответно се даде възможност да се запазят договорите с тях. Една част бяха приватизирани, по-голямата част като РМД-та (работническо-мениджърските дружества - бел. ред.), друга част в така наречената касова приватизация", обясни Мутафчиев, който е председател на Балканския форум за транспорт и инфраструктура.
Какви са очакванията му за резултатите от проверката на приватизационния процес?
"Аз очаквам друго от прокуратурата: че ще се търси точно този корупционен елемент за участие на определени политически кръгове в приватизацията. За железницата такива процеси не бяха обявявани. Знаете, че 90-те години, в края на 90-те години се случиха приватизационните процеси. Една част от предприятията, които бяха приватизирани, работят добре, за наша радост", заяви Петър Мутафчиев.
Липсата на ясна държавна политика за развитие на железопътния сектор е една от причините за неуспешните опити за приватизация на железопътните товарни превози, смята Мутафчиев.
"Имаме ясни правила, които ти дават възможност да прецениш ефективността на транспортния превоз. Безспорно железопътните превози са ефективни на по-далечни разстояния. Автомобилният превоз е по-ефективен на по-кратки разстояния", допълни още бившият транспортен министър.
Възможно ли е въвеждането на тол такси за тежкотоварни камиони да увеличи превозите с товарни влакове?
"Железницата винаги е имала възможността да бъде подпомагана от държавата, изхождайки от общата европейска политика, не само от така наречения "зелен пакт" или "зелена сделка". "Зелената сделка" е доста широк документ. Той касае развитието на цялата икономика, безспорно той засяга и транспортната сфера като част от дейността, икономическата дейност, която замърсява природната среда - най-вече по отношение на автомобилния транспорт, на авиационния транспорт", подчерта Мутафчиев.
БДЖ трябва да има мениджмънт и програма, която да й гарантира развитие в бъдеще, обобщи Петър Мутафчиев. "Тя трябва да бъде ефективна като предприятие, Българската железница трябва да предлага услуга, която да е желана от самия клиент, както от пътника, така и от работодателя".
Позицията на петър Мутафчиев в детайли чуйте в звуковия файл.
След обявените планове на администрацията на Доналд Тръмп в Чикаго към 300-ата войници на Националната гвардия на Илинойс да бъдат разположени още 400 войници на Националната гвардия от Тексас щатът и градът Чикаго заведоха дело за блокиране на това решение. Засега съдът отказва да издаде ограничителна заповед. Според главния прокурор на..
Международната конфедерация на профсъюзите е определила днешния 7 октомври за Световен ден за достоен труд. Отбелязват го в повече от 130 държави от 2008 г. насам, като синдикалисти се обединяват в своите действия за постигане на справедливи доходи, сигурност на работното място и социална закрила. У нас КНСБ ще отбележи деня с..
Израел отбелязва днес втората годишнина от нападението срещу Южен Израел, извършено от "Хамас" и други палестински екстремисти на 7 октомври 2023 г., при което бяха убити 1200 души, а 250 бяха взети за заложници. На този фон в Египет се провеждат непреки преговори между радикалната палестинска групировка и израелското правителство. Семейства..
" Де факто има река , де юре в една сериозна част от тази площ, която е наводнена, също има река, но има нещо много интересно - според кадастъра де юре има река, но тя достига до хотел. Под този имот реката е изчезнала, а след него реката продължава ". Това заяви пред БНР инж. Димитър Куманов от Сдружение "Балканка" в коментар за наводнението в..
Над 33 са наименованите реки в София град. Има и други, които са без имена. Нямаме добра карта , някои реки изчезват, подземните води се изпомпват. Други се вкарват в тръби и се затрупват с отпадъци. Тази картина описа в интервю за БНР Иво Анев, преподавател в УНСС, експерт по логистика и устойчиво управление на риска, основател на фестивала..
Във Великобритания хиляди наскоро завършили медицина гласуваха в подкрепа на стачни действия, само седмици след като започнаха за първи път работа в Националната здравна служба. Британската медицинска асоциация проведе гласуване за стачка сред лекарите, които завършиха медицински учебни заведения това лято и заеха позиции в националното..
Няма опасност от наводнения в Пловдивска област - една от 10-те, за които е обявен оранжев код, стана ясно на извънредно заседание на Областния кризисен щаб. Най-много валежи в Пловдивско се очакват в общините Кричим, Първомай, Садово и Родопи. Червен код за значителни валежи в Източна България Въведени са дежурства при необходимост от..
" Ще положа лични усилия виновните, ако има такива, да получат най-строги наказания, предвидени от закона. С нетърпение очаквам резултатите от..
Цялото интервю на Явор Стаматов с Крум Зарков в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.
Върховният касационен съд (ВКС) директно се произнесе, че нямаме главен прокурор! Борислав Сарафов е просто един редови прокурор като всички останали...