Нарушаването на правилата за пътна безопасност в Турция е сериозен проблем. От 2009 г. насам броят на катастрофите в югоизточната ни съседка е над 1 млн. годишно.
Полицейските статистики сочат, че в периода 2009 – 2018 г. средно при 13% от тях има смъртни случаи. За 10 години при такива инциденти живота си са загубили 53 000 турци, а почти 2,7 млн. са били ранени.
Властите се опитват да затегнат правилата на пътя, за да ограничат катастрофите и жертвите.
Ползването на мобилни телефони при шофиране без устройството „свободни ръце“ е забранено. Носенето на предпазни колани от всички пътници е задължително през цялото време на пътуването. Глобата за неспазване на правилото е 132 турски лири (около 40 лв.).
Ограниченията на скоростта са 50 км/ч за шофиране в населени места, 90 км/ч за междуградски пътища и 120 км/ч за магистралите.
Глобите за неспазване на ограниченията от 1 януари бяха увеличени с над 20%. Те зависят от скоростта над ограничението, с което карате.
Ако карате с между 10 и 30% по-бързо, глобата е 288 лири (около 75 лв.). Ако нарушавате ограничението с между 30 и 50 на сто, глобата е 598 турски лири (около 155 лв.), а превишаване на скоростта с над 50% ще ви лиши от 1228 турски лири (320 лв.).
Отказът на водач да бъде тестван с ръчно устройство за проверка за алкохол или наркотици в кръвта се наказва с глоба от над 3500 турски лири или над 900 лв.
При бързо заплащане на глобите можете да се възползвате от 25% „намаление“.
Глобите, налагани от органите на реда, могат да се заплащат на място или, ако шофирате собствен автомобил, в данъчните и пощенските служби, както и в оторизираните за това банки. За целта представяте фиша за глобата, документ за самоличност и документите на колата.
На водачите на транспортни автомобили и тези в обществените служби е забранено шофирането с каквото и да е количество алкохол в кръвта. За шофиращите лични автомобили лимитът е 0,5 промила.
Ако водач бъде заловен да шофира след употреба на алкохол, в зависимост от броя на нарушенията са предвидени не само глоби, но и отнемане на книжката, изваждане на автомобила от движение и дори затвор до 6 месеца.
Първото нарушение води до глоба от 1000 турски лири (около 310 лв.), второто – 1256 турски лири, а третото – 2018 турски лири.
При първо нарушение в рамките на пет години книжката на водача се отнема за 6 месеца, при повторно нарушение – за 2 години, а при трети случай лишаването от свидетелство за правоуправление е за 5 години.
След второ нарушение автомобилът се изважда от движение. При три нарушения е предвидено и 6-месечно наказание лишаване от свобода при лек режим на изтърпяване.
При две нарушения е задължително участието в обучение за подобряване на поведението като шофьор, а водачите с три простъпки преминават през психо-технически тест.
За всяко поредно нарушение се отнемат и по 20 контролни точки.
Шофирането на автомобил, който водачът не може да управлява поради въздействието на алкохол или наркотици, което застрашава живота, здравето или собствеността на други хора се наказва с между 3 месеца и 2 години затвор (чл. 179, ал. 3 във връзка с ал. 2 от турския Наказателен кодекс).
Въпреки че наказанията за шофиране след употреба на алкохол Турция са по-строги, отколкото в повечето страни, предвиденото наказание за непредумишлено убийство е сходно с това в България. Чл. 85 от Турския наказателен кодекс предвижда между 2 и 6 години затвор за това престъпление.
Ако е настъпила смъртта на повече от един човек или има смърт и нараняване на едно или повече от едно лица, тогава наказанието е между 2 и 15 години лишаване от свобода.
Значителна разлика между българската и турската наказателна система е, че при съседите ни наказанията могат да се кумулират, а не се прилага принципът на налагане само на най-голямото наказание.
Обединението "Демократична България", което е част от коалицията ПП-ДБ, няма да пречи на избора на Силви Кирилов за председател на Народното събрание, съобщи депутатът Божидар Божанов. Шестият опит: Ще има ли избран председател на Народното събрание? Рая Назарян и Силви Кирилов отново на балотаж за председателския пост в 51-вото НС Той..
Кипър приветства постигнатото споразумение за прекратяване на огъня между "Хизбула" и Израел и е готов да допринесе по всеки възможен начин за неговото прилагане. Това е заявил президентът на Кипър Никос Христодулидис в телефонния си разговор днес с ливанския премиер Наджиб Микати, съобщиха от правителството. Кипърският президент предлага на..
Почти три пъти са се увеличили спестяванията на магистратите за последните 10 години. Това сочат данните от анализ на дейността на Инспектората към Висшия съдебен съвет, където своите имуществени декларации са длъжни да подават съдии, прокурори и следователи. Анализът е изготвен от мултидисциплинарен екип изследователи от Българския институт..
Властите в Гърция проучват обстоятелствата след появилите се твърденията, че е била предотвратена катастрофа между два влака с възможни тежки последици. Експресният влак Атина-Солун и пътнически влак Солун-Лариса са се оказали в общ коловоз в понеделник, като са се движели един срещу друг. Единствено вниманието и бързата реакция на машиниста..
Европейският парламент гласува новия състав на Европейската комисия.. Българският еврокомисар Екатерина Захариева ще отговаря за ресор “Стартъпи, изследвания и иновации”. Останалата част от новия състав на ЕК изглежда по следния начин:..
Време за нови политически проекти винаги има. Но нито един няма да изиграе разтърсваща роля, каквато, примерно, сме виждали в НДСВ на Симеон Сакскобургготски . Дориразтърсващата роля от близките години на ИТН и ПП. Така журналистът от "24 часа" Виктор Иванов коментира появата на "България може" в интервю пред БНР. "Дори..
Великотърновският окръжен съд отложи за догодина делото за катастрофата, при която на 11 ноември миналата година на главния път София – Варна при село Шереметя на място загина футболният треньор Ферарио Спасов. Подсъдимият по делото Начо Пантелеев от Лясковец е на лечение в троянската белодробна болница. Има вероятност догодина делото да..
Пеевски е човекът, с когото Борисов води разговора, а не с ПП-ДБ . Това каза пред БНР Арман Бабикян, ПР експерт и бивш депутат от "Ние идваме". "..
Имаме абсурди – вторият иска лидерска среща с първия и в същото време не го признава за лидер. За какво е тогава лидерската среща? Това каза..
Със съмишленици обмисляме създаване на политически проект , когато сме готови - тогава ще го обявим. Това каза пред БНР Корнелия Нинова, бивш..