Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кой е зад волана или как се контролират рискови състояния на водачите

Купуват ли се тестове по Интернет и защо няма обмен на информация за шофьорите с психични разстройства

Снимка: БГНЕС

Кой, как и кога следи за психичното състояние на водачите на МПС и има ли пукнатини в системата, които превръщат рискови състояния на водачите в заплаха за самите тях и за околните? 

Между институциите няма обмен на информация, знае се само броят на психотестовете, през които минават хората с отнети книжки и професионалните водачи, казва в предаването "Хоризонт до обед" Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

Според него има пробив в системата за психологически изследвания. Влизайки в Интернет, вие можете 100 лева да си платите и куриерска фирма ще ви донесе такъв тест. Един такъв тест се минава три-четири часа, с лично участие, но системата е пробита и може да се поръча от Интернет.“

Владимир Тодоров  Снимка: БГНЕС

Относно хората с хронични психични заболявания, които се водят на отчет в психодиспансерите, Тодоров отбелязва, че няма връзка и обмен на информация между психодиспансерите, Пътната полиция и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

"Не става дума за това този регистър да е публичен, а определен кръг държавни институции да имат възможност да правят проверки. Никой не иска да има публичен регистър за психичното здраве на хората.“

Едно от решенията за контрол над провежданите психотестове Владимир Тодоров вижда в поставянето на видеонаблюдение в лабораториите, които ги извършват.

Илюстративна снимка  Автор: БГНЕС

На психологическо изследване подлежат няколко категории водачи – професионалните шофьори – на таксита, камиони и автобуси, както и загубилите правоспособност или лишени от правото да управляват МПС заради определени нарушения.

До 2010 година психологическите изследвания са били поверени на ИА „Автомобилна администрация“. След това промяна в законодателството ги прехвърля към  частни медицински центрове, разполагащи с психолог и получили разрешително за това от агенцията.

Проверки се правят редовно, но лабораториите, извършващи такива изследвания в страната, са над 200, уточнява пред "Хоризонт" Бойко Рановски, изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация“. Агенцията извършва съвместни проверки с МВР и НАП.

Преди проверка се знае броят на хората, записани в дадена лаборатория за деня. Когато има неявили се, те се отразяват като такива и не им се издават документи, посочи Рановски, който обаче потвърди, че трябва да се търсят начини да се намалят злоупотребите. Видеонаблюдението според него е вариант. Дискусионно по думите му е дали психологическите лаборатории и изследвания трябва да останат във вида, в който са в момента.

„Дали не трябва да бъдат редуцирани, дали броят на лицата, които ще се изследват, трябва да бъде точно този, който е определен сега.“

Бойко Рановски  Снимка: БГНЕС

За лицата, шофирали след като са употребили алкохол или наркотици, или са изгубили правоспособност, няма спор, че трябва да минават през такова изследване и дори да се търсят варианти за изпращане на лечение на част от тях, подчерта Бойко Рановски.

Когато един водач два пъти не издържи теста в психологическа лаборатория, третото му явяване вече е в „Автомобилна администрация“. За 2019 година от 7762 лица, които са били лишени от право да управляват МПС или са изгубили правоспособност, допуснати са били 6968 души, а 795 на първото изследване са получили заключение, че не се допускат, съобщи Бойко Рановски. 

Трябва да има единен регистър на издадените свидетелства – да се знае кой лекар си е поставил подписа под медицинското свидетелство на определено лице, смята Рановски.

Връщане на лабораториите към автошколите, за да има по-строг контрол предлага Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по автомотоподготовка.

„Къде отидоха тези стотици хиляди левове, които Министерството на транспорта даде на един екип от БАН да разработи нова методика за психологическите изследвания“, пита Иванов. 

Йонко Иванов  Снимка: БГНЕСПсихологическите лаборатории продават психологически изследвания, твърди той. Йонко Иванов разказа как многократно е показвал как по телефона може да се купи такова изследване „и никаква реакция от страна на „Автомобилна администрация“.

„Погледнете такситата къде минават – в определени лаборатории. Няма да видите таксиметров шофьор на такси да отиде в случайна психолаборатория“, изтъква Иванов, според когото трябва да се провери къде има по-голям поток.

„Ако се проследи, че в психологическата лаборатория Х за годината има 5 хиляди човека, които са минали и в другата има 50 за годината, ясно е, че там има нещо и нещо се случва“, коментира той. 

Физическата годност на водачите се установява чрез медицински прегледи и заключение от специална комисия за кандидатите с ТЕЛК. Заболяванията, при които се налагат ограничения, са описани в подробен списък с над 70 диагнози и състояния. За шофьорите любители медицинското свидетелство се попълва и издава от личния лекар. Прегледи при специалисти не се изискват, освен ако не е наложително.      

Документът за правоспособност е със срок на годност 10 години и въпросът кой следи за физическата пригодност на шофьорите през цялото това време е напълно основателен. При очните болести например в млада възраст не се получават значими изменения, но при хронични заболявания и с напредването на възрастта нещата се променят, коментира офталмологът д-р Веселин Даскалов.

Наистина 10 години период между 20 и 30 години е нещо, между 30 и 40 е нищо. Между 40 и 50 вече става нещо – тогава започват някои проблеми, особено ако имате и други странични заболявания. 10 години е страшно много за един диабетик. Могат да настъпят много изменения.“

При глаукома централното зрение много често е запазено, но е пациентът няма периферно  зрение и не вижда странично от себе си, когато седне на волана. Има и отпадни части от зрителното поле – места, в които пациентът с глаукома не вижда. Ако например малко дете попадне в тази проблемна зона, той няма да го види, пояснява офталмологът.

Има категорични забрани за придобиване на шофьорска книжка при някои категории пациенти – например при заболявания на очите, при които зрението е под 50% двуочно.

Д-р Валери Първанов Снимка: Александровска болница

Хората с психични заболявания могат да бъдат правоспособни любители шофьори, стига да се лекуват. Медицинското за придобиване на свидетелството за правоуправление се издава от личния лекар, уточнява психиатърът от Александровска болница д-р Валери Първанов. В такива случаи пациентът трябва да се яви пред транспортна лекарска експертна комисия, която да прецени дали състоянието му позволява да седне зад волана. 

Когато се лекуват адекватно, психично болните пациенти имат дълги периоди на ремисия. Затова право да придобиват шофьорска книжка имат пациенти с всякакви психиатрични диагнози, дори и най-тежките като шизофрения например, казва д-р Първанов.

„Шизофренният болен може да направи епизод с налудности, халюцинации и след това 10 години да си води напълно пълноценен живот. След това не е гарантирано, че пак няма да направи нещо подобно.“

Системата за психиатрични грижи не предвижда специално наблюдение на пациентите с шофьорска правоспособност и уведомяване на съответните органи при влошаване на тяхното състояние.

"Има достатъчно стигми за нашите пациенти, за да ги накараме евентуално да не бъдат и шофьори", допълва психиатърът. 

Всички изразени мнения чуйте в звуковите файлове. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Обстановката в област Бургас постепенно се нормализира, 4 октомври 2025 г.

Жертви на бедствие и корупция с Гугъл преводач - какво се случи в отминаващата седмица?

Четири жертви след опустошителната буря, която удари Южното Черноморие. Бедствено положение  остава в двете общини Несебър и Царево, падналият дъжд е 450 литра на кв. м. в село Изгрев. Корупция с наръчник – Гугъл преводач в помощ на инспектори от ДАИ да рекетират шофьорите от екипа на британската звезда Роби Уилямс. България се прочу -..

публикувано на 05.10.25 в 09:34
Българският суперкомпютър Discoverer е в експлоатация в София Тех Парк.

Българският суперкомпютър се надгражда, тренираме езикови модели

Малки и средни предприятия ще могат да използват ресурса на суперкомпютъра "Дискавърър", за да тренират собствени модели на изкуствен интелект. Това каза по време на форума за роботи Петър Статев от ръководството на "София тех парк". Заедно с института за компютърни науки ИНСАЙТ, София тех парк ще направи обучения за представители на фирмите как да..

публикувано на 05.10.25 в 05:05
Веселин Желев

Веселин Желев: Дълбоко се съмнявам, че ще бъдат конфискувани руските активи

Не е учудващо, че има разногласия между европейските държави по размразяването на руските активи и използването им за отбраната на Украйна.  Най-големите привърженици на конфискацията са държавите от Балтийския регион и Полша, които пряко граничат с Русия и са най-солидарни с Украйна. По-въздържани са големите държави – Германия, Франция и..

публикувано на 04.10.25 в 10:07

България посреща Световния ден на животните с повишени наказания при прояви на насилие

"Спасете животните, спасете планетата" е темата тази година на Световния ден на животните, който отбелязваме на 4-ти октомври. Целта на темата е да ни напомни за връзката между благосъстоянието на животните и здравето на планетата. Загубата на биоразнообразие, унищожаването на хабитати, индустриалното животновъдство и замърсяването показват, че..

публикувано на 04.10.25 в 05:24
Валентин Николов

Валентин Николов: "Топлофикация София" съвсем скоро ще стане значим държавен проблем

"Топлофикация София" според мен съвсем скоро ще стане значим държавен проблем поради няколко причини" . Това коментира пред БНР Валентин Николов , изпълнителен директор на БЕХ: "Първо - той съществува благодарение на парите, които не може да си вземе, не че не иска "Булгаргаз" и съответно Българският енергиен холдинг . Към момента..

публикувано на 03.10.25 в 09:59
Джордже Симион

Джордже Симион: България и Румъния трябва да засилят сътрудничеството си

В София се провежда изнесено заседание на Европейските консерватори и реформисти. Втори ден чуждестранни и български политици и икономисти дискутират ключови теми като енергийната сигурност, разширяването на ЕС, миграцията, както и подкрепата за Украйна. Специален гост на срещата е Джордже Симион — лидер на Алианса за обединение на румънците (AUR),..

публикувано на 02.10.25 в 14:51
Центърът за временно настаняване

София се включва в европреброяване на бездомните

От 2007 г. насам ЕК прави преброяване на бездомните. Тази година за първи път в това преброяване ще се включи и София . За страната ни то се организира от Столичната община и Института за изследване на населението и човека към БАН и ще даде данни колко са тези хора, както и възможност да започнат политики за справяне с проблема. Минка..

публикувано на 02.10.25 в 11:17