Според него има пробив в системата за психологически изследвания. „Влизайки в Интернет, вие можете 100 лева да си платите и куриерска фирма ще ви донесе такъв тест. Един такъв тест се минава три-четири часа, с лично участие, но системата е пробита и може да се поръча от Интернет.“
Относно хората с хронични психични заболявания, които се водят на отчет в психодиспансерите, Тодоров отбелязва, че няма връзка и обмен на информация между психодиспансерите, Пътната полиция и Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.
"Не става дума за това този регистър да е публичен, а определен кръг държавни институции да имат възможност да правят проверки. Никой не иска да има публичен регистър за психичното здраве на хората.“
Едно от решенията за контрол над провежданите психотестове Владимир Тодоров вижда в поставянето на видеонаблюдение в лабораториите, които ги извършват.
На психологическо изследване подлежат няколко категории водачи – професионалните шофьори – на таксита, камиони и автобуси, както и загубилите правоспособност или лишени от правото да управляват МПС заради определени нарушения.
До 2010 година психологическите изследвания са били поверени на ИА „Автомобилна администрация“. След това промяна в законодателството ги прехвърля към частни медицински центрове, разполагащи с психолог и получили разрешително за това от агенцията.
Преди проверка се знае броят на хората, записани в дадена лаборатория за деня. Когато има неявили се, те се отразяват като такива и не им се издават документи, посочи Рановски, който обаче потвърди, че трябва да се търсят начини да се намалят злоупотребите. Видеонаблюдението според него е вариант. Дискусионно по думите му е дали психологическите лаборатории и изследвания трябва да останат във вида, в който са в момента.
„Дали не трябва да бъдат редуцирани, дали броят на лицата, които ще се изследват, трябва да бъде точно този, който е определен сега.“
За лицата, шофирали след като са употребили алкохол или наркотици, или са изгубили правоспособност, няма спор, че трябва да минават през такова изследване и дори да се търсят варианти за изпращане на лечение на част от тях, подчерта Бойко Рановски.
Когато един водач два пъти не издържи теста в психологическа лаборатория, третото му явяване вече е в „Автомобилна администрация“. За 2019 година от 7762 лица, които са били лишени от право да управляват МПС или са изгубили правоспособност, допуснати са били 6968 души, а 795 на първото изследване са получили заключение, че не се допускат, съобщи Бойко Рановски.
Трябва да има единен регистър на издадените свидетелства – да се знае кой лекар си е поставил подписа под медицинското свидетелство на определено лице, смята Рановски.
„Къде отидоха тези стотици хиляди левове, които Министерството на транспорта даде на един екип от БАН да разработи нова методика за психологическите изследвания“, пита Иванов.
Психологическите лаборатории продават психологически изследвания, твърди той. Йонко Иванов разказа как многократно е показвал как по телефона може да се купи такова изследване „и никаква реакция от страна на „Автомобилна администрация“.
„Погледнете такситата къде минават – в определени лаборатории. Няма да видите таксиметров шофьор на такси да отиде в случайна психолаборатория“, изтъква Иванов, според когото трябва да се провери къде има по-голям поток.
„Ако се проследи, че в психологическата лаборатория Х за годината има 5 хиляди човека, които са минали и в другата има 50 за годината, ясно е, че там има нещо и нещо се случва“, коментира той.
Документът за правоспособност е със срок на годност 10 години и въпросът кой следи за физическата пригодност на шофьорите през цялото това време е напълно основателен. При очните болести например в млада възраст не се получават значими изменения, но при хронични заболявания и с напредването на възрастта нещата се променят, коментира офталмологът д-р Веселин Даскалов.
„Наистина 10 години период между 20 и 30 години е нещо, между 30 и 40 е нищо. Между 40 и 50 вече става нещо – тогава започват някои проблеми, особено ако имате и други странични заболявания. 10 години е страшно много за един диабетик. Могат да настъпят много изменения.“
При глаукома централното зрение много често е запазено, но е пациентът няма периферно зрение и не вижда странично от себе си, когато седне на волана. Има и отпадни части от зрителното поле – места, в които пациентът с глаукома не вижда. Ако например малко дете попадне в тази проблемна зона, той няма да го види, пояснява офталмологът.
Има категорични забрани за придобиване на шофьорска книжка при някои категории пациенти – например при заболявания на очите, при които зрението е под 50% двуочно.
Хората с психични заболявания могат да бъдат правоспособни любители шофьори, стига да се лекуват. Медицинското за придобиване на свидетелството за правоуправление се издава от личния лекар, уточнява психиатърът от Александровска болница д-р Валери Първанов. В такива случаи пациентът трябва да се яви пред транспортна лекарска експертна комисия, която да прецени дали състоянието му позволява да седне зад волана.
Когато се лекуват адекватно, психично болните пациенти имат дълги периоди на ремисия. Затова право да придобиват шофьорска книжка имат пациенти с всякакви психиатрични диагнози, дори и най-тежките като шизофрения например, казва д-р Първанов.
„Шизофренният болен може да направи епизод с налудности, халюцинации и след това 10 години да си води напълно пълноценен живот. След това не е гарантирано, че пак няма да направи нещо подобно.“
Системата за психиатрични грижи не предвижда специално наблюдение на пациентите с шофьорска правоспособност и уведомяване на съответните органи при влошаване на тяхното състояние.
"Има достатъчно стигми за нашите пациенти, за да ги накараме евентуално да не бъдат и шофьори", допълва психиатърът.
Всички изразени мнения чуйте в звуковите файлове.
След влизането в ЕС България преживява промени, множество кризи и реформи. Все още спорим обаче дали членството ни отваря възможности за развитие, работа и образование. България преди и след членството в ЕС: Къде бяхме, къде сме и къде отиваме? Как се промени страната ни, след като избрахме демократичния път на развитие? България,..
Когато България се присъедини към еврозоната и имаме монети с българска национална страна, на тази от 2 евро, от която ще ни гледа светлият образ на отец Паисий, на гурта (кант на монетата) ще бъде изписано: "БОЖЕ, ПАЗИ БЪЛГАРИЯ" с главни букви . Този надпис е бил използван върху монетите ни между 1882 и 1943 г. В специалното интервю за..
Битката за дневния ред в България предопределя следващите конфигурации за управление . Това заяви пред БНР Крум Зарков, вече бивш секретар по правните въпроси на президента Румен Радев, както и бивш министър на правосъдието. Секретарят по правните въпроси на президента напуска поста си заради референдума за еврото "Ако основният дневен..
Иран няма да се откаже от ядрената си програма. Такава прогноза направи пред БНР Руслан Трад, анализатор от Атлантическия съвет във Вашингтон, след като Доналд Тръмп започна втория етап от близкоизточната си обиколка. "Програмата е важна за оцеляването на режима в Техеран. Не смятам, че страната ще се откаже и от оръжейната. Това е вид щит,..
Какъв е броят на извинените отсъствия на учениците година след като позволените дни отсъствия от клас по семейни причини по настояване на родителите бяха увеличени от 10 на 15 годишно? Отговор на този въпрос по Закона за достъпа до обществена информация потърси и получи от Министерството на образованието и науката Ирина Манушева. Тя е майка..
България е жертва на огромна комуникационна война! С тази констатация започна коментара си пред БНР комуникационният експерт Любомир Аламанов. "Спешно е необходима национална стратегия за комуникационна сигурност. Самите комуникационни инструменти станаха толкова добри, че не може със стандартни средства да се противопоставяме на това, което се..
" Ако нямаме покана и разговор, в който да има разумни предложения от страна на институциите, на работниците няма да им остане друг изход, освен да преминат към ефективна стачка ". Това заяви пред БНР Александър Шопов - председател на Федерацията на транспортните синдикати в КНСБ. София под блокада - осъмна без градски транспорт Към..
Пети ден продължава протестът на работещите в градския транспорт на София. И днес столицата осъмна без трамваи, тролеи и автобуси. Метрото продължава да..
Хубавото би било за въвеждането на предмета "Добродетели и религия, че ще има един стандарт – една учебна програма и учениците във всички училища..
А з отправих ясно предложение. Това заяви пред БНР Васил Терзиев, кмет на София, след като стана ясно, че продължава протестът на работещите в..