Всеки дебют е събитие. Особено когато става въпрос за дебют в съвременната опера „Берницки“ в парижкия „Пале Гарние“. На израелската балерина Рина Шайнфелд е отредена нямата роля на компаньонка на внучката на Ирод - Берницки. В главната роля е именитата канадска певица Барбара Ханиган. Певците по либрето изпяват партиите си и излизат. Според режисьорското виждане Рина Шайнфелд е на сцената през цялото време. Танцува. А балерината- дебютантка пред парижката публика, е на 80 години– време, когато повечето възрастни хора са щастливи, ако могат да се движат без помощни средства като бастун или инвалидна количка. Гледайки певците, Рина Шайнфелд си мисли, че е „излишният човек на сцената“, докато получава кратко писъмце от Барбара Ханиган. В него сопраното изразява своето възхищение от енергията, която балерината излъчва и пише,че нейният танц „превежда“ на езика на движенията целия дух на операта. Оттогава започва приятелството между певицата и танцьорката, чиято кулминация е балетът „Офелия“.
Създател на балета „Офелия” е датчанинът Ханс Абрамсен. Тази творческа среща води до ново осмисляне на пиесата на Шекспир. Според танцьорката образът на Офелия е по-сложен дори от този на Хамлет. За разлика от неготя не е напускала двореца и знае със сигурност неща, които датският принц само предполага. По тази причина нейният образ на самоубилото се момиче не е на водна фея, а на ангел или на пеперуда с криле. Всъщност танц с определени предмети е „запазената марка“ на Рина Шайнфелд. Нейните балети приличат на оживели скулптури, на диалози между предмета и танцьора и между душата и тялото на танцьора.
Роденото през 1938г. в Галиция момиче започва да учи балетна 12 години. Заедно с родителите си е пристигнало в Израел. Преподавателките му по класически танц са поразени от пластичността на тялото му, което прилича на каучук. Тази пластичност остава и до днес. С времето танцьорката осъзнава, че не сложната техника,а намереното настроение при дори несложни движения създава танца. Гостуването в Израел на американската балерина Марта Греъм променя начина на мислене на младата Рина Шайнфелд и не след дълго тя успява да си издейства стипендия и да учи при своя кумир. После се запознава със своята „духовна близначка“ Пина Бауш, също една от знаковите фигури в съвременния балет. Подобно на Бауш, Рина Шайнфелд поставя началото на новия танцов език от края на ХХ век.
Рина Шайнфелд е една от основателките и първа солистка на емблематичната израелска трупа Батшева. По-късно се отделя и създава трупа, носеща нейното име. Въпреки Covid 19 Рина Шайнфелд продължава да изнася своите представления на откритото пространство на центъра за танц „Сузан Делал“ в Тел Авив. Само в първите няколко минути се удивлявахме как една 83-годишна жена и един шал в ръцете й могат да създадат цял нов свят, изразен с танца. След това забравихме и за възрастта й, и за вируса, който дебнеше някъде около нас. Хармонията на движенията, защото танцът беше почти без музика, ни завладяха така, че нищо друго нямаше значение. А шалът в нейните ръце се превръщаше ту в платно на яхта, ту в саван на гроб, ту в детска люлка или просто в дъждобран, с който изостанала може би сред пустинята женасе опитваше да се скрие от пороя…
В Израел пожеланието е да живееш до 120 години, а да изглеждаш и да се чувстваш на 20. Вярваме ,че за Рина Шайнфелд тези думи не са само метафора!
Маркиз още от детската площадка и чаровен благородник в знаменити роли на сцената. Оперен певец, режисьор, телевизионен водещ, продуцент, съпруг и баща. Това е Марио Николов! Звездният тенор е любимец на десетки хиляди почитатели на програмата на Националния музикален театър в София, концертните сцени из цяла България и с безброй гастроли по света...
Миналата седмица, на Софийския пролетен панаир на книгата , гости бяха няколко много интересни световни писатели. Единият от тях - португалецът Гонсало М. Тавареш не е непознат на българската публика . Сред книгите му, които нашите читатели високо оцениха са "Кварталът" и "Дневник на чумата" . 140 издателства в Пролетния панаир на книгата пред..
В рубриката "Горещи сърца" ви срещаме с младия лекар д-р Димитър Бакалов, който е зам. завеждащ на отделението за Спешна помощ в многопрофилната болница в Пазарджик. Той е носител на наградата "Лекар на годината 2024" в категория "Ти си нашето бъдеще" на регионалната колегия на Българския лекарски съюз. Освен че е напълно..
Галина Мирчева е овцевъд и управител на сдружение "Плевенско мляко". Тя притежава една от най-модерните овцеферми в региона, отглежда над 800 животни в плевенското село Петърница. Наскоро представи и първата си книга "Милно ми е", която е посветила на българските овцевъди. „Следвам път, пълен с хубави неща. Когато излъчваш хубаво, хубаво те..
"За мен един от съвременните истински будители на България беше генералният консул на България в Истанбул Ангел Ангелов, защото на него дължим реставрацията на българската Желязна църква край Босфора и възстановяването на дейността на Българското неделно училище в Истанбул , каза за БНР режисьорът Стилиян Иванов . "Възстановяването на..
Съвременните комуникационни канали предлагат разнообразно съдържание, повечето тематично подчинено на търсенето от потребителите. Комуникаторите са без брой и транслират посланията си в среда от информационен шум. Това силно намалява критичния поглед на аудиторията и тя все по-трудно селектира качеството на информацията сред..
"Защо трябва да учим философия?" е въпросът, който най-често чува Владислав Тодоров. Той преподава предмета "Философски цикъл" в елитна врачанска гимназия. Основната идея в работата му е да насърчава учениците си да изразяват мнение, да споделят, да питат, да търсят отговори за всичко, което ги вълнува - от първото влюбване до проблемите на днешния..
Цялото интервю на Диана Янкулова с Тома Биков в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.
" Основната заслуга е наша и трябва да имаме малко повече самочувствие – всички българи. Има много солидно национално усилие , което продължи в..
Държавният глава тича по пистата на популизма. Това заяви пред БНР акад. Николай Денков, депутат от ПП-ДБ, бивш премиер. "Двата доклада..