„Това са децата, които не се изразяват чрез реч – те не могат да говорят, или деца, които имат комуникационни затруднения в своето развитие. Това са група деца, които са по-невидими, по-предизвикателни за работа включително, от страна на учителите", каза пред БНР Мария Янкова от УНИЦЕФ - България.
Кампанията е свързана с по-масовото въвеждане на помагащи технологии за попълваща и алтернативна комуникация – от лесни за изработка средства като изобразени на ламинирана хартия символи и картинки, които децата да ползват, до по-сложни технологични средства и софтуер, които са насочени към деца с повече двигателни затруднения, които не могат например да използват ръцете си, за да посочат. Една от технологиите позволява контрол на устройство с поглед, така че невербалните деца да означат своя нужда, желание, да изразят мнение или да покажат знания.
Кампанията цели да популяризира този тип средства за комуникация както сред специалистите – логопеди, психолози, ресурсни учители, така и сред обществото като цяло, поясни Янкова.
УНИЦЕФ подготвя каталог с различни продукти, които могат да се използват в практиката с невербални деца.

Общуването е ключово за участието на всяко дете в образователния процес, подчерта Мария Янкова. През последните години МОН прави усилия и инвестиции в тази посока, които засега са насочени към центровете за образователна подкрепа (бившите помощни училища), защото там по презумпция са децата с по-сериозни затруднения, уточни тя.
„Ние обаче бихме искали да се насочим и към по-масовата образователна среда, защото там също има много деца със специални образователни потребности, които едно такова средство би подпомогнало значимо.“
УНИЦЕФ ще покани регионалните центрове за подкрепа на приобщаващото образование да направят анализ колко от децата по региони биха се възползвали от помощните средства за комуникация. За начало е предвидено проектът да започне в пет области и да бъдат адресирани конкретни деца и учебни заведения, в които учат невербални деца.
В пилотната фаза на проекта се цели да бъдат обхванати пряко 150 деца.
„Директно деца, които ще бъдат подкрепени с различни средства, от които те имат нужда. Това са деца, които се развиват и учат в своите социални групи, така че вярваме, че ще достигнем до поне 3 хиляди деца, да подпомогнем тяхната вътрешна комуникация в рамките на групите в детските градини, в рамките на класовете“, посочи Мария Янкова в предаването „Преди всички".
Повече по темата - в звуковия файл.
Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..
2025-а година е определена като най-успешната след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..
"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..
За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..
Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка. Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..
Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..
Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..