Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Докъде стигна въвеждането на електронния билет в столицата

Снимка: Сияна Спиридонова, Радио Варна

Тези снимки са част от кампанията на Демократична България да се сатанизира Центърът за градска мобилност“ - така Карлос Контрера, председател на Комисията по транспорт в Столичния общински съвет от „Патриоти за София“ коментира набираща популярност в социалните мрежи снимка на глоба от 30 лева за нередовен пътник в градския транспорт в София.

Нередовни пътници ще има винагипросто защото винаги има хора в столицата, които смятат, че трябва да се возят безплатно в градския транспорт“, коментира Контрера в предаването „Хоризонт до обед“. 
Системата, която предвиждаше замяна на хартиения билет с електронен трябваше да заработи до края на 2020, но въвеждането ѝ ще се закъснее с пет месеца и ще струва 83 милиона лева.

Заради пандемията, поетапно бяха прекратени продажбите на хартиени билети в превозните средства. През март 2020 г. и водачите спряха да продават билети, но от 4 януари 2021 г. това вече не се прави и от контрольорите.

Документи за превоз могат да се купят от касите на Центъра за градска мобилност, клоновете на „Български пощи“ и тото пунктовете в София, припомни Контрера.

„Ако кажете, че ние на 2600 спирки трябва да поставим пунктове за продажба на билети или автомати – тогава да го направим. Аз подкрепям идеята такива автомати да има на натоварени спирки и където няма места за продажба като каси на ЦГМ, но това може да стане, когато излезе информация от тикет-системата, къде е най-голям е пътнико- потокът“, коментира общинският съветник.

Проблем е, че едната система не работи, преди да е въведена електронната система“, призна Контрера.

„Това е техническата страна на нещата. Още преди пандемията се оказа, че има технически проблеми с оборудването на различните видове градски транспорт с поставянето на тези валидатори…Но няма вече такъв проблем“.

БГНЕС

„Общественият транспорт има и социални функции“, коментира заместник – председателя в транспортната комисия в СОС Калоян Паргов от групата на БСП:

„За нас, на първо място, е пътникът – правото му на достъп до обществен транспорт и правото му на достъп до закупуването на документ за този превоз.

Що се отнася до новата система, за нея досега са заплатени 14 милиона лева, но въпросът е защо в заданието не беше включен третият метродиаметър. Това забави въвеждането на системата, която вместо на 11 декември , към 11 май ще бъде пусната.

„Тук има едни голям въпрос – готова ли е Столична община и ЦГМ да ползват такъв тип система с компетентни служители – в нея ще има обработване на много информация“, посочи Паргов.

"В момента действително има известно неудобство за ползвателите на градския транспорт", заяви и Зафир Зарков, заместник – председател в транспортната комисия в СОС от групата на ГЕРБ:

"Ситуацията е безпрецедентна и с оглед на пандемията, в която живеем. Вече работят съществени елементи от новата система като видеонаблюдението, което дава сигурност за пътуванията, монтирани са над 12 000 валидатора, предстоят тестовете по третата линия на метрото. Искаме час по скоро от ЦГМ да имаме ясен график за въвеждане на системата, ще можем да зареждаме картите си чрез интернет, чрез валидаторите... Предстои и в СОС да се реши дали да бъде зареждане за време или по изминато разстояние. И двата метода са по-справедливи от хартиеният билет", поясни Зарков.

Общинските съветници посочиха, че е необходимо да се дискутира дали да не се върне старата система за таксуване в градския транспорт до въвеждането на новата система.

Още по темата в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Доц. д-р Весела Райкова

Доц. Райкова: С всеки следващ ден виждаме все повече и все по-странни козметични корекции

Все повече млади момичета прибягват до пластични и естетични процедури . Защо все повече и все по-млади хора използват филъри, екстейшъни и козметични корекции? Какво стои зад тази тенденция и къде е границата между самочувствие и натиск за съвършенство?  "С всеки следващ ден ние виждаме все повече и все по-странни корекции" . Това коментира..

публикувано на 08.10.25 в 12:27

Добрите практики на фокус: Вдъхновяващи примери от класните стаи

За пета поредна година Фондация "Заедно в час" и образователната платформа Prepodavame.bg организира национален конкурс "Добрите практики на фокус", който събира най-вдъхновяващите примери от българските класни стаи.   Тази година темата е стем подходът , посочи пред БНР Милена Димитрова, старши специалист "Управление на съдържанието" в..

публикувано на 08.10.25 в 10:42

Таксиметровите шофьори настояват за актуализация на цените в София. С колко?

Таксиметровите шофьори настояват за актуализация на цените на услугата в София . Те са внесли такова искане в Столичната община, но за момента нямат отговор.  Надявам се общината да разгледа темата, като срокът за това е 31 октомври, посочи пред БНР Красимир Цветков - председател на Националния таксиметров синдикат. Той уточни какво показват..

публикувано на 08.10.25 в 09:22

Д-р Белослава Томова: Протестът на младите лекари не е само за заплащането, а за цялостна реформа

Протестът на младите лекари не е само за заплащането, той е за цялостна реформа в здравеопазването. Това обясни пред БНР д-р Белослава Томова, лекар – специализант, един от организаторите на демонстрациите в София. "Парите не могат да те компенсират, ако нямаш адекватна почивка, добра лаборатория и образна диагностика, както и екип, с който да..

публикувано на 07.10.25 в 17:30
Васил Терзиев

Васил Терзиев: Не гледаме на проблема с боклука като на криза, а като на временно неудобство

Съседни на София общини изразиха готовност да помогнат за извозването на боклука от районите "Красно село“ и "Люлин“. Това са Елин Пелин, Ботевград и Панагюрище.   Дотук се стигна след като изтекоха договорите за сметоизвозване в двата района, където от понеделник техника и екипи на Завода за боклук извозват отпадъците.  " 70 процента от..

публикувано на 07.10.25 в 13:43

Природата срещу човешката алчност - изводи от бедствието в "Елените"

"Това, което гледам, е човешката алчност. Никъде в света не се строи в коритата на дерета или реки . Това дере им е пречело и за да се отърват от него, за да построят повече сгради, са го покрили ", смята заместник-деканът на Хидротехническия факултет на УАСГ доц. д-р инж. Венци Божков за трагедията в "Елените". Голямата водосборна област на..

публикувано на 07.10.25 в 11:14
Нина Колчакова

Нина Колчакова: Не избирайте най-евтината застраховка, а тази, която отговаря на имота

Не избирайте най-евтината застраховка, а тази, която отговаря на вашия имот.  Това посъветва от ефира на БНР Нина Колчакова, генерален секретар на Асоциацията на застрахователите. Тя коментира бедствието в курортно селище "Елените", където тепърва предстои оценка на щетите и възстановяване след голямото наводнение. Кризисната ситуация..

публикувано на 07.10.25 в 10:51