Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Докъде стигна въвеждането на електронния билет в столицата

Снимка: Сияна Спиридонова, Радио Варна

Тези снимки са част от кампанията на Демократична България да се сатанизира Центърът за градска мобилност“ - така Карлос Контрера, председател на Комисията по транспорт в Столичния общински съвет от „Патриоти за София“ коментира набираща популярност в социалните мрежи снимка на глоба от 30 лева за нередовен пътник в градския транспорт в София.

Нередовни пътници ще има винагипросто защото винаги има хора в столицата, които смятат, че трябва да се возят безплатно в градския транспорт“, коментира Контрера в предаването „Хоризонт до обед“. 
Системата, която предвиждаше замяна на хартиения билет с електронен трябваше да заработи до края на 2020, но въвеждането ѝ ще се закъснее с пет месеца и ще струва 83 милиона лева.

Заради пандемията, поетапно бяха прекратени продажбите на хартиени билети в превозните средства. През март 2020 г. и водачите спряха да продават билети, но от 4 януари 2021 г. това вече не се прави и от контрольорите.

Документи за превоз могат да се купят от касите на Центъра за градска мобилност, клоновете на „Български пощи“ и тото пунктовете в София, припомни Контрера.

„Ако кажете, че ние на 2600 спирки трябва да поставим пунктове за продажба на билети или автомати – тогава да го направим. Аз подкрепям идеята такива автомати да има на натоварени спирки и където няма места за продажба като каси на ЦГМ, но това може да стане, когато излезе информация от тикет-системата, къде е най-голям е пътнико- потокът“, коментира общинският съветник.

Проблем е, че едната система не работи, преди да е въведена електронната система“, призна Контрера.

„Това е техническата страна на нещата. Още преди пандемията се оказа, че има технически проблеми с оборудването на различните видове градски транспорт с поставянето на тези валидатори…Но няма вече такъв проблем“.

БГНЕС

„Общественият транспорт има и социални функции“, коментира заместник – председателя в транспортната комисия в СОС Калоян Паргов от групата на БСП:

„За нас, на първо място, е пътникът – правото му на достъп до обществен транспорт и правото му на достъп до закупуването на документ за този превоз.

Що се отнася до новата система, за нея досега са заплатени 14 милиона лева, но въпросът е защо в заданието не беше включен третият метродиаметър. Това забави въвеждането на системата, която вместо на 11 декември , към 11 май ще бъде пусната.

„Тук има едни голям въпрос – готова ли е Столична община и ЦГМ да ползват такъв тип система с компетентни служители – в нея ще има обработване на много информация“, посочи Паргов.

"В момента действително има известно неудобство за ползвателите на градския транспорт", заяви и Зафир Зарков, заместник – председател в транспортната комисия в СОС от групата на ГЕРБ:

"Ситуацията е безпрецедентна и с оглед на пандемията, в която живеем. Вече работят съществени елементи от новата система като видеонаблюдението, което дава сигурност за пътуванията, монтирани са над 12 000 валидатора, предстоят тестовете по третата линия на метрото. Искаме час по скоро от ЦГМ да имаме ясен график за въвеждане на системата, ще можем да зареждаме картите си чрез интернет, чрез валидаторите... Предстои и в СОС да се реши дали да бъде зареждане за време или по изминато разстояние. И двата метода са по-справедливи от хартиеният билет", поясни Зарков.

Общинските съветници посочиха, че е необходимо да се дискутира дали да не се върне старата система за таксуване в градския транспорт до въвеждането на новата система.

Още по темата в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Капитан Мартин Попов

Мартин Попов от регионална служба Военна полиция-София: Харесвам си работата!

В рубриката "Горещо сърце" ще ви представим капитан Мартин Попов от регионална служба Военна полиция – София .  Част от работата му е секретна и затова няма как да разкаже повече за нея. Но като цяло с невидимото си присъствие те осигуряват спокойствието и сигурността на всички НАТО-ски военни делегации, осигуряват преминаването на техниката на..

публикувано на 24.08.25 в 07:30
Гледка към Катедралния храм Св. Александър Невски през една от ремонтираните фасади на НХА

Арх. Стефан Добрев: В ремонта на НХА вписваме и старо, и ново. Всяка сграда е огледало на епохата

"В архитектурата не можем да преповтаряме стари стилове – така се получава кич . Когато търсим да пресътворим стилове от минали епохи, винаги е неуспешно. Всяка сграда е огледало на епохата ." Това заяви пред БНР авторът на проекта за реконструкция на Националната художествена академия в София арх. Стефан Добрев, урбанист, специализирал в..

публикувано на 22.08.25 в 10:55

Кой и защо възпрепятства медиацията при съдебни дела?

Законът за медиацията вече е в сила и съдиите са длъжни да предписват задължителна медиация по определен кръг дела. Медиаторите обаче са несъгласни с определените тарифи за заплащане на час работа. Те са записани в наскоро приета Наредба на ВСС, която е минала без необходимото обсъждане.  Според адв. Надя Банчева, която е активен участник в..

публикувано на 22.08.25 в 09:47
Проф. Симеон Ананиев

Проф. Симеон Ананиев за процедурата за избор на жп превозвачи: Порциите са разпределени

България дава достъп до релсите си както за чужди, така и за частни жп оператори. Вчера Министерският съвет одобри процедура за избор на пътнически жп превозвачи, която заедно с покупката на нов подвижен състав, е част от реформите в националния план за възстановяване и устойчивост.  Възлагането на договорите ще бъде на регионален принцип, като..

публикувано на 21.08.25 в 10:40

Eлектронна здравно-профилактична карта за децата. Край на опашките пред педиатрите?

От 1 септември специалистите от здравните кабинети в детските градини и училищата у нас ще имат електронен достъп до медицинската информация за децата, така че да не се налага на родителите да я представят на хартия. Това улеснение е заложено в изцяло нова наредба за тези кабинети, която все още е на обществено обсъждане, но след 25 август може да..

публикувано на 20.08.25 в 10:10

Вода газим, жадни ходим - защо се стигна до повсеместно безводие?

Брезник е на воден режим от ноември 2024 г. Към момента има повишени количества на манган – според експерти поради пониженото количество вода в питейния язовир , който захранва града. Той прилича на локва . Това разказа пред БНР Стела Панова, организатор на протести срещу безводието в Брезник. Тя уточни, че в дългосрочен план има проекти..

публикувано на 20.08.25 в 09:00

Доц. Иван Малкодански: Трябва да се обединим, за да докараме вода до Плевен

" Проблемът с липсата на вода в Община Плевен е изключително голям. Той не е от вчера или от днес, той е натрупван с години. Климатични условия, амортизирана мрежа и множество фактори породиха този тежък режим, който имаме в момента".  Това заяви пред БНР подпредседателят на Общинския съвет в града доц. Иван Малкодански. Днес той свиква..

публикувано на 20.08.25 в 08:50