Тя е първата жена професионален барабанист в историята на музиката! Вероятно само с това изречение вече привлякох вниманието ви, но нека се гмурнем по-дълбоко, проследявайки целия житейски и творчески път на тази велика дама.
Виола е родена през 1912 г. в малкото градче Маунт Калвъри, щата Уисконсин. Баща ѝ е бил амбициозен музикант (кларинетист) и някак си съвсем естествено всички деца в семейството започват да се занимават с музика още в ранна детска възраст. В края на 20-те години той създава семеен музикален състав. И как би пропуснал тази възможност, при положение че в семейството се раждат цели 10 деца. Името на ансамбъла е Shmitz Sisters Family Orchestra по простата причина, че момичетата превъзхождат числено момчетата – 8 срещу 2. Новината за създаването на изцяло дамски състав означава и край на уроците по музика за малките мъже.
Ето какво разказва 102-годишната Виола в интервю на Дан Шиндър от Drum Talk TV:
„Когато сформирахме семейния състав, най-малката беше на 16, а по-големите може би в края на 20-те си години. Двете ми най-големи сестри взеха пианото и цигулката, на третата се падна саксофона, за следващите бяха тромпетът и тромбонът. Аз съм шестата по големина и най-накрая дойде и моят ред. Трябваха ни барабани и, Слава Богу, паднаха се на мен. В следващите 2 години общо 3 училищни ваканции обикаляхме и концертирахме.“
През 1930 г. бандата на фамилия Смит се появява в шоуто Major Bows Amateur Hour – радиопроект за талантливи музиканти, който можем да приемем за един от първообразите на съвременните музикални риалити формати.
Често любовта изправя човек пред важни решения. След като по-голямата част от сестрите Смит се женят, семейният състав се разпада. Това обаче не спира стремежа на Виола. Заедно с другата, останала неомъжена сред сестрите – Милдред, създават следващия изцяло дамски джаз бенд – The Coquettes. След като мисис Смит придобива още по-голяма популярност, през 1940 г. образът ѝ се появява на корицата на култовото списание Billboard. Някъде в този период Виола Смит е определена от музикалната общественост за „най-бързата барабанистка в света“. Тя придобива масова популярност и със своя барабанен сет, който се състои от 13 части, а най-впечатляващи в него са двата вертикално разположени „том-том“ барабана.
Точно тук Виола Смит успява да сбъдне и голямата си мечта – Ню Йорк. Още с пристигането си е забелязана от барабаниста Били Гладстън, който ѝ предлага стипендия за обучение в една от най-престижните музикални академии в света "Джулиард". Когато си музикант, и то толкова популярен, и се намираш в може би най-вълнуващия град по онова време, е почти невъзможно да не си част от елитното американско джаз общество. Виола Смит работи с Бени Гудман, споделя една сцена с Ела Фицджералд, преживява и куп любопитни случки с още от най-ярките звезди в този стил. Сред тях е историята за посещението ѝ на концерт на Били Холидей.
„Отидох на мястото, където имаше участие. Беше ужасно тясно. Дори не знам как успяха да ни намерят малка масичка, за двама, но я поставиха точно пред сцената. Имаше не повече от една педя разстояние между мен и Били. Роклята ѝ буквално беше в лицето ми, мястото беше абсолютно претъпкано... Въпросната рокля наистина беше върху главата ми. Това малко ме подразни, защото бях със страхотна прическа в онзи момент. Просто сте стараех да не мърдам, за да не се развали."
Освен преживените красиви истории, запомнящите се концерти (и като участник, и като публика) и вълшебството да бъде музикант в може би най-красивите години на джаза, Виола Смит се заема и с тежката задача да отстоява правата на жените и изобщо мястото на дамите в музиката. През 1942 г. в специализираното американско списание за джаз музика Down Beat е публикувана нейна статия, която се превръща в историческа: „Дайте на момичетата шанс за пробив!“.
В началото на 40-те, когато много от членовете на големи джаз бендове в Съединените щати са мобилизирани на фронта, формациите трябва да продължат да съществуват, защото са изключително важни за поддържането на духа на нацията в тежките военни времена. Виола представя черно на бяло дръзкото предложение в оркестрите да влязат жени с талант и потенциал вместо мъже, които не притежават нужните качества. Статията поставя началото на този дебат и след края на Втората световна война позицията на музикалната общественост се променя трайно. Дамите намират място в най-големите джаз оркестри в страната.
Освен че ръководи собствената си джаз формация, Виола Смит става основна част и от още един дамски ансамбъл – Hour of Charm Orchestra на Фил Спитални. Като част от бенда тя добавя към биографията си и снимки за две холивудски продукции: в мюзикъла When Johny Comes Marching Home през 42-ра и три години по-късно, във филма Here Comes The Co-Eds с легендарното комедийно дуо Бъд Абът и Лу Костело.
„Бешe много вълнуващо преживяване. Прекарахме четири месеца в снимки, по два за всеки от филмите. В почивките, когато излизахме на чист въздух, около нас бяха всички най-големи кинозвезди по онова време. Всеки участваше в неговия си филм. Накъдето и да се обърнеш, виждаш известни лица от големия екран. Беше забавно, определено", връща се в спомените си Виола.
Има обаче една конкретна дата, която остава завинаги в нейното съзнание – 20 януари 1949 г. Това е денят, в който се състои церемонията по встъпването в длъжност на президента Труман. Ето какво си спомня Виола Смит:
„Беше страхотно преживяване, защото в церемонията участваха 4 прекрасни състава – тези на Каунт Бейси и Дюк Елингтън, нашият – на Фил Спитални, и оркестърът на Бени Гудман. Имаше въртяща сцена, огромна и препълнена зала, съпругата на Труман беше на балкона точно срещу нас. По-късно тази огромна публиката дори танцуваше на нашите изпълнения. Беше наистина вълнуваща вечер.”
Работата на Виола Смит с Hour of Charm Orchestra продължава до 55-а, когато е и краят на съществуването на оркестърa. След този период за кратко тя е и бенд лидер на свой състав, който носи името „Виола и 17-те барабана".
Цялата история за живота на Виола Смит чуйте в звуковия файл.
В троянското село Дълбок дол започва шестият национален пленер по керамика "Вода, земя и огън", който се организира от Съюза на троянските художници. В пленера тази година ще участват петима утвърдени автори - Мария Радоева и Енчо Ганковски от Дружеството на троянските художници, Николай Неделчев - председател на Дружеството на..
В рубриката "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" по "Хоризонт" отбелязваме 100 години от рождението на проф. Димитър Русков - един от големите български хорови диригенти от средата и втората половина на ХХ век. На 1 август се навършиха 100 г. от неговото рождение. Свързваме името му предимно с Българската хорова капела..
Млади кюстендилски художници, възпитаници на школата "Новите майстори", рисуват уличен стенопис в Босилеград, Сърбия. Оригиналният пърформанс, подкрепян от Общината в сръбския град и сдружението "Глас", се прави за четвърти път и ще продължи до неделя, 24 август. Тазгодишното издание е под мотото "Стените, които ни свързват", а стенописите..
Село Антон се превръща в своеобразна сцена за музикални експерименти и място за срещи на специалисти и меломани, заинтригувани от съвременните тенденции в музикалното творчество и интерпретация. На 23 и 24 август в подножието на Стара планина ще се проведе третото издание на Фестивала за съвременна музика "Мишовите звукови пейзажи" , посветено на..
Варненци и гостите на морската ни столица са големи късметлии - особено ако са орепомани, защото от Варна ще започне да се пише историята на българските постановки на операта "Русалка" от Антонин Дворжак. А Държавна опера - Варна може да се похвали с присъствието на една от най-високо ценените изпълнителки на главната роля – оперната прима..
В 12-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Отзвук от спектакъла на операта “Риналдо“ от Хендел на студентите от оперната студия на Йерусалимската опера /кореспонденция на Феня и Искра Декало/ - Отзвук от спектакъла на операта “Дама Пика“..
На 82-годишна възраст в Габрово почина проф. Венцеслав Николов - един от забележителните български виолончелисти, уважаван педагог и общественик, а също и плодовит писател. Роден през 1943 г. в Русе, той получава първите си уроци по виолончело от баща си – известния русенски виолончелист, диригент и педагог Мишо Николов. Първият си концерт изнася,..
Цената на слънчогледовото олио е в пряка зависимост от цените на външните пазари. Ние сме почти като петролните продукти . Това обясни пред БНР..
Българската школа по художествена гимнастика е призната от световни специалисти за велика . Българският стил е бърз, динамичен, техничен - имаме..
" Израел се радва все още на твърде силна международна подкрепа и то от водещи, уважавани страни като нашите американски партньори, в някаква степен..