Авторите на проекта са Владислав Лепоев и Данислава Делчева, които се занимават от години с градската среда, като изследват как тя ни променя и как общуваме в нея.
Уличните надписи са тайният дневник на София, палитра от гласове, настроения и послания, които документират в пространството размисли и емоции.
„Изотопия“ се зачете в многообразието от гледни точки по улиците.
„Проектът е вид поклон и аплодисменти към тази свобода на изразяване, която ни дава улицата. Защото на практика в момента улицата е като че ли единственото място, където можем да говорим наистина свободно“, казва Данислава Делчева.
Неразбрано изкуство или вандализъм?
„Ние вярваме, че уличните надписи, които хората правят, могат да бъдат много повече изкуство, отколкото изкуството на артистите“, допълва тя.
„Не е вандализъм в никакъв случай“, съгласен е Владислав Лепоев. Той „събира“ надписи още от времето преди социалните мрежи. Следва качественото им професионално заснемане – без паразитни сенки, с респект – като към нещо важно.
Данислава пък колекционира и нарисувани по улиците на града лица. Нарекла е това Sofia Street Spirits, защото това е „един автопортрет, който се отнася до всеки от нас“.

Така първоначалната идея на събирачите на надписи Владислав и Данислава се разраства и отвъд лицата те вече имат и трета линия, по която работят - за печатни надписи, които включват и стари табели още от времето на социализма. Отделят ги в самостоятелен профил в Инстаграм.
„Имат нужда от ново място, отделно от мнението на хората и техните тревоги, защото те са пък част от градската среда, която губим или е имало или се е променила след толкова време, имат нужда от друг поглед и ги отделихме в отделен профил.“
Първият надпис, заснет от Владислав Лепоев, бил в тоалетна и гласял: „За да царуваш, трябва да мълчиш“.

Сред фаворитите на Данислава Делчева са: „Лошо ми е от вас“ и „Вие сте лъжа“. Тя признава, че повече й допадат по-войнствените надписи.
Интересът на двамата е и научно обоснован. От разговорите им с антрополози от съседни страни става кристализира една от разликите – у нас няма толкова социално натоварени и ангажирани надписи. Предстоят им разговори с хора от бивша Югославия и Румъния.
Владислав открива връзка между интернет и освобождаването на уличните надписи. Колкото по-назад във времето се връща, толкова повече надписите стават „по-обрани, отговорни, поляризирани“, а сега „всеки си пише, каквото си иска“.
По думите му в мрежата всичко е много фиксирано и нямаш тази пространствена свобода на цвят, на текстура, докато при надписите в реална среда имаш повърхност, материал, размер. „И това е много интересно – ние често си говорим дали в интернет нещата придобиват друг смисъл. Като снимаш нещо на улицата и го сложиш в интернет – какво става с него? А ако вземеш нещо от интернет и го напишеш на улицата, какво ще се случи?“

През уличните надписи столицата се чете „доста вълнуващо, така както могат да се четат архетипите“, споделя Данислава. „И мисля, че София е необятна в колективното си несъзнавано. Ние се изненадваме все повече от това, което срещаме, изразено чрез надписи.“
Проектът на Владислав Лепоев и Данислава Делчева е гостоприемен – допълват го и други снимки, които им изпращат не от София. Затова и неговите инициатори смятат, че той възпитава културата да сме по-наблюдателни и да имаме око за надписите навсякъде около нас.
„Вече сме почти професионалисти в „лова“ на надписи, знаем какво да очакваме“, отбелязва Данислава. А за Владислав е забавно, когато надписи им изпращат самите им автори. „Просто се усеща кога човек го е направил, който го изпраща. Аз винаги съм искал някои хора да ги знам – кой го е написал това, защо.“
Много различни типове хора оставят писмени следи в публичното пространство. Владислав откроява няколко кръга. Най-активно действат агитките, които си имат „специални хора, които изработват надписа, специални хора, които го измислят – копирайтъри, дизайнери“. Следват политически ангажираните надписи и онези, свързани с общуване, любов, бушуващи страсти.

„Потокът на съзнанието е сериозен по улицата, харесва ми“, казва още Владислав.
На Данислава най-интересни са й хората, документиращи случка от собствения си живот или видяното наоколо. Например „На тази спирка има повече филми, отколкото Спилбърг е правил.“
„Желанието да споделиш нещо с неизвестен кръг от хора, които след това ще го видят, ме кара да си мисля, че, общо взето, пишещите са в някакъв смисъл по-живи, по-вълнуващи се от това, което става наоколо, по-отворени към света и към хората.“

Сравнението с дигиталното писане:
„Когато пишеш на улицата, го правиш по по-личен начин: не знаеш кой ще го прочете и дали някой ще ти отговори“, подчертава Данислава и продължава: на улицата се случват и „разговори“, има зачеркнати надписи, някой друг дописва, отговаря, съгласен е или не е съгласен.
Търсачите на надписи са забелязали, че в надписите има и своеобразна сезонност. През лятото например надписите са по-небрежни, не толкова злободневни, свързани са с добрия живот, любовта и с това, че на никого не му се работи. Това се видяло много ясно при протестите, когато розовите теми отстъпили място на сериозни изявления и въпроси.
С есента и зимата идват нови остроумия, обобщава Данислава. „Не ми се ходи да живея“. Задължението на човека от системата, задълженията, които ни притискат, избиват много добре в уличните надписи.“

Цялото интервю изслушайте в звуковия файл.
Снимки: Sofia Street Wisdom
С фестивали, концерти и международна научна конференция Велико Търново отбелязва 840 години от въстанието на болярите Петър и Асен и възобновяването на българската държава. Светлинен спектакъл по повод честванията на 840-ата годишнина от въстанието на болярите Петър и Асен Велико Търново се върна 840 години в историята, за да..
В Художествената галерия „Проф. Теофан Сокеров“ в Ловеч е открита изложба с творби на изтъкнатия български художник Никола Танев (1890–1962). Експозицията включва 27 произведения – акварели, туш и пастели, създадени през 1947–1948 година, които документират строителството на железопътната линия Ловеч - Троян. Освен високата си художествена стойност,..
Остров Крит не е просто дестинация – той е преживяване, съчетаващо цялата палитра на гръцкия туризъм. Тук се срещат суперлуксозни хотели и круизни кораби, диви къмпинги и семейни пътувания. Мнозина българи вече са го посетили, но Феня и Искра Декало го откриха за себе си за седмица. В малките села животът тече бавно. В кръчмата „При Спирос“ чужденци..
По-рано тази година майсторката на традиционни ястия от Харманли Марияна Емилова привлече вниманието на цяла България, като собственоръчно приготви баница с впечатляващата дължина от 1160 метра по време на фестивала "На Хармана" в родния си град. Събитието предизвика широк медиен интерес не само заради рекордния размер на кулинарното творение, но и..
Дългогодишният управител на резиденция "Евксиноград" Стефан Капитанов издаде книга за нея – "Евксиноград – непремълчани истории". Капитанов е управлявал резиденцията в периода 1999–2011 г., когато е била във възход. Стефан Капитанов - от волейбола до Евксиноград В интервю за БНР бившият управител изказва огорчението си, че по..
"Строители на държавата от степта: История на Първата българска империя" - това е новата книга на американския историк Ерик Холси, който от години живее в България. Книгата излиза на английски език. " Възходът на Първото българско царство се дължи на подходящ момент. Византия е в упадък. Със сигурност има и голям елемент на късмет ", коментира..
Камелия Пешева, студентка по анимационно кино в Нов български университет, и нейната сестра Бояна Василева, учител по графичен дизайн, създадоха стенописа „Омагьосаната гора“ в родния си град Кюстендил. Проектът е част от европейския конкурс „Лечебна природа – анимация за щадяща и грижовна детска болнична среда“, в който Камелия бе финалист...
"Знаехме, че д-р Хасърджиев има лични проблеми. От много време се опитвахме да му помогнем. Но той не желаеше да потърси психологическа или каквато и..
Прокуратурата повдигна нови обвинения и прецизира част от сегашните на кмета на Варна Благомир Коцев. Очаква се в петък на Коцев и защитата му да им..
Не приемам твърдение, че БСП няма да мине 4-процентната граница при парламентарни избори. Това са внушения на някои от опозиционните сили,..