Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как казусът със заседналия контейнеровоз в Суецкия канал се отразява на световната икономика

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Контейнеровозът „Евър Гивън“, който блокира Суецкия канал, се раздвижи. Петролните фючърси започнаха да поевтиняват след позитивната информация за преместването на гигантския плавателен съд.

Контейнеровозът възпрепятства движението по Суецкия канал от вторник насам. Близо едноседмичната блокада стана причина за огромни икономически загуби, доведе до поскъпване на петрола, до забавени доставки и недостиг на суровини, оборудване и ключови компоненти за изработка на електроника.

Каналът има важно геополитическо значение и е един от най-важните източници на приходи в хазната на Египет.

Малко преди да бъде съобщено, че контейнеровозът е преместен по начин, който позволява да се преминава по него, на опашка вече чакаха 369 товарни кораба.

Суецкият канал е открит с грандиозната церемония през 1869 година. През 2015 г. е разширен за пореден път и движението вече е двупосочно.

Пред „Дойче веле“ капитан Джон Конрад заяви, че не само „Евър Гивън“, но и други кораби с подобни огромни размери може да бъдат изправени пред подобен проблем.

„Тези кораби станаха много по-големи само за десет години. През този период от превоз на 10 000 контейнера се стигна до 20 000 контейнера на борда. И не говорим само за дължината на кораба, който е с 60 метра по-дълъг от най-големите самолетоносачи в света, но и за неговото тегло. С удвояването на превозваните на борда контейнери, теглото на целия плавателен съд става 200 или 300% по-голямо спрямо десет години по-рано, но на борда се използват технологии и оборудване, произведени преди 10, дори 20 години.“

Снимка: ЕПА/БГНЕС„Задръстването, което се получи в Червено море, принуди много компании да пренасочат корабите си през нос Добра надежда, където пътуването се удължава с две седмици близо, до най-ликвидните пазари в Западна Европа. Съответно ценовите котировки, специално за Европа, поскъпнаха значително“, подчерта в предаването „Хора, пътища, автомобили“ на БНР Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията.

„Може би трябваше да се случи това нещо, за да се разбере колко важен е този канал. През него преминават почти 12% от годишната търговия между Азия и Европа“, обясни в предаването „Хоризонт до обед“ Лъчезар Динев, председател на Българо-китайската търговска камара.

Нос Добра Надежда не е единственият алтернативен маршрут. Северният морски път е по-кратък, отбеляза Динев.

По думите му от началото на годината само по железопътната линия, която се утвърждава през последните десет години между Китай и Европа, са минали 2 хиляди композиции. Преминаването по този маршрут от Китай до Германия например отнема девет дни в най-добрия случай и може изцяло да промени цялата търговия, смята Лъчезар Динев. „Защото преминаването само през Суецкия канал понякога отнема повече от едно денонощие.“

Част от процедурите по отместването на контейнеровоза  Снимка: ЕПА/БГНЕС

Цените на таксите за контейнер през последните няколко месеца се увеличиха драстично, коментира още Лъчезар Динев, според когото „те са над три пъти от това, което беше стандартно през миналата година септември“.

„Това стана заради пандемията, но не само. „Войната“ между САЩ и Китай се намеси страшно в този конфликт.“

Миналата година сме завършили с ръст в износа към Китай със 17,64% и то в година на пандемия, а българските предприятия са показали, че могат да работят добре, независимо от международната конюнктура, изтъкна Динев.

Според Лъчезар Динев българските производители следва да се възползват от връщането на контейнерите.

В момента връщането на контейнерите дава възможност на българските производители почти безплатно да закарват стоките си от България към Китай. От Шанхай примерно до Пекин цената на един контейнер може да надхвърли 2 или 3 хиляди евро, докато от село Орехово до Шанхай е около 1 000 долара. Ние трябва да се възползваме максимално и може да изнасяме всичко.“

Повече чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Да зазидаш главния вход на столично училище заради… казино

Главният вход на столичното 24-о средно училище "Пейо Яворов" в кв. "Хаджи Димитър" беше зазидан, а причина за това се смята отстоянието от казино, което по закон трябва да бъде поне 300 метра. С тази промяна формално се спазва това изискване. Случаят предизвика силна обществена реакция. По инициатива на общинския съветник от ПП-ДБ-СС..

публикувано на 15.04.25 в 11:49
Държавната психиатрична болница в Церова кория

Пациенти живеят с години в психиатриите. Липсват грижа и социални услуги след престоя им

Работещите в държавните психиатрии се пребориха за значително увеличение на заплатите – 50% от 1 май за целия персонал. В очакване на по-високите възнаграждения лекари, сестри и санитари продължават да се грижат за пациентите в мизерни условия. Нерешен остава и въпросът за пребиваващите с години в психиатричните болници пациенти, които няма..

публикувано на 15.04.25 в 11:42
Велизар Шаламанов

Велизар Шаламанов: Крайно време е ЕС да осъди като тероризъм руските атаки като в Суми

Ужасна грешка е цялата война - агресията на Русия срещу Украйна, но тази грешка може да я коригира единствено Владимир Путин , а виждаме, че той няма намерение за прекратяване на огъня . Това каза пред БНР бившият министър на отбраната и експерт по сигурността Велизар Шаламанов в коментар на определението на президента на САЩ Доналд Тръмп, че..

публикувано на 14.04.25 в 17:28

платена публикация
5 причини защо не трябва да подценяваме грижата за кожата през лятото

Лятото е сезонът, който повечето от нас чакат с нетърпение. Повече светлина, повече време навън, море, отпуски и усещането, че животът забавя ход и ни дава възможност да си поемем дъх. Но докато се наслаждаваме на тези моменти, често пренебрегваме нещо съществено – кожата. Тя е изложена на много повече стрес, отколкото си даваме сметка. Слънцето,..

публикувано на 14.04.25 в 15:56
Ariu Iva

Никола Попкостадинов: С рекорд по зимен сън отваряме парка за мечки в Белица

С рекорд по най-дълъг зимен сън отварят парка за мечки в Белица днес, съобщи директорът Никола Попкостадинов в интервю пред БНР. "Всички мечки се събудиха преди 10 дни . Голяма част от тях бяха по рано будни, но си имаме рекордьори по зимен сън Дана, Мима и Маринка. Мима е спала цели 165 дни и това подобри миналогодишния рекорд на..

публикувано на 14.04.25 в 10:13

Улоф Гил: Фалшива новина е, че ЕК обмисля да въведе "срок на годност" за спестяванията

"Твърденията, че Европейската комисия обмисля да въведе "срок на годност" за спестяванията на гражданите, са фалшиви и подвеждащи", заяви говорителят на Комисията Улоф Гил.  Той бе помолен да коментира твърденията на евродепутата Рада Лайкова от "Възраждане" и групата "Европа на суверенните нации", че се обсъжда политика, според която от хората..

публикувано на 11.04.25 в 14:04
Д-р Огнян Игнатов

Доктор предлага шофьори-нарушители да дават дежурства в реанимацията!

Зад тежките пътни инциденти, които правителството ще се опитва да ограничи, стоят човешки съдби . Учителката по информатика в математическата гимназия в Русе Снежана Тодорова и ученичката й Лора са оцелели в катастрофи. Пред БНР и предаването "Хоризонт за вас" те разказаха какво е да оцелееш след ПТП, как се преживява тази физическа и..

публикувано на 11.04.25 в 13:18