7
I am a man who walks alone… е първият стих от Fear of the Dark на британската хеви метъл група Iron Maiden. За много от почитателите на тежкия звук именно това произведение е мрачна светиня, в която се съчетават страхът от тъмнината, самотата и непознатото, съществата и усещанията на отвъдното. Същевременно те са толкова привлекателни и чудни, колкото красивата музика, която ни връща към тях. След повече от година „сценична тишина“ заради пандемията от Covid-19 шведският диригент Улф Ваденбранд покани 160 класически музиканти да бъдат заедно в невероятно онлайн изпълнение на една от любимите му групи – Iron Maiden. Маестро Ваденбранд застана пред едва десетима инструменталисти, но от всички краища на света към тях се присъединиха още 150. Така те изпълниха по спиращ дъха начин Fear of the Dark. Инструменталната интерпретация е завладяваща, а удоволствието да я чуем по Българското национално радио имахме в предаването „Изотопия“.
Макар това да не е първият път, в който произведение на Iron Maiden се изпълнява от симфоничен оркестър, реализацията на този проект е в пъти по-трудна заради пандемичната обстановка и почти нечовешките усилия да се синхронизират толкова много музиканти в различни части от света, които заедно да изсвирят любимо музикално произведение. Улф Ваденбранд намира мъдрост и красота и в мрака, и в светлината, защото за него музиката е живот. „По този начин си поемам въздух, така дишам. С музиката. Това е животът ми. 24 часа, 7 дни в седмицата, всяка секунда“, казва диригентът в едно от многото си интервюта, дадено за руска медия след концерт в Москва преди няколко години.
Маестрото обича да твори в различни жанрове, които комбинира с похватите на класическото звучене. Работи с много музиканти, а на своите студенти казва никога да не се страхуват да експериментират, да слушат много различна музика и да отворят сърцето и съзнанието си за нея. Защо именно в този труден момент шведският диригент избира да постави толкова мрачно произведение с тежко звучене? Отговора чуваме в репортаж по шведска телевизия, където Ваденбранд обяснява, че намира фактурата в произведенията на Iron Maiden за чудесна (бел. ред. – фактурата е начин на организация и разположение на звуковете. Тя обединява всички изразни средства и осъществява координацията между тях във времето и пространството).

Шведският диригент е категоричен, че мисията в живота му е да вдъхновява околните и обича да среща хора, които вдъхновяват него самия и му дават енергия. Обича да пее с дъщерите си, щастлив го прави всяко преживяване, в което има „хубави хора“ и смешни ситуации, което личи и в приповдигнатото му рокаджийско поведение на сцената. „Не мога да стоя в покой на сцената. Трябва да подскачам. По-високо и по-високо. Последния път, когато имах концерт в Москва, ми се скъсаха панталоните. Имаше ей такава дупка, но понеже бях с черни „калцони“, както ги наричаме в Швеция, никой не разбра. Беше много смешно“, спомня си с усмивка Улф.
„Аз съм образован едновременно в света на рока и на класиката. Бях барабанист и знам как се работи, когато си на рок сцената, просто го пренесох на класическата“, допълва Маестро Ваденбранд. В свободното си време се наслаждава на слънцето, докато поредната мелодия вълнува съзнанието му.
If the sun refused to shine
I don't mind, I don't mind (Yeah)
Това са първите два стиха от произведението If 6 Was 9 на Джими Хендрикс, за когото светлината на прожекторите (не на слънцето) донесе мрак. Хендрикс е един от великите музиканти, които не успяха да понесат славата и си отиде от нашия свят много млад. Такива са още Джим Морисън, Кърт Кобейн, Ейми Уайнхаус, Джанис Джоплин. Всички те станаха част от т. нар. „Клуб 27” – печалния клуб на музикантите, които се срещат със смъртта на 27 години. Обяснението на всеки е различно – суеверие, проклятие, злощастно съвпадение, а някои смятат, че това е най-обикновена статистика. Едно обаче е сигурно – „Клуб 27” е културен феномен, който не може да бъде пренебрегнат, защото освен таланта и обичта на публиката, между по-голямата част от членовете на тази звездна група има още една обща нишка: причините за смъртта. Наркотици, алкохол, емоционално напрежение, стрес, пълно изтощаване на тялото и психиката. В този списък са имената и на двама българи – основателят на група „Нова Генерация“ Димитър Воев и Ники Николов от група NI.co. Те си отидоха по съвсем други причини, но въпреки това бяха точно на 27.

Докато Маестро Улф Ваденбранд радва почитателите си и музикантите, с които работи, с последния си проект, канадската организация Over The Bridge представи най-новата си кампания, която цели да обърне внимание именно на психичното здраве на музикантите. Тя носи името Lost Tapes Of The Club 27 („Изгубените записи на Клуб 27“). Проектът започна с представяне на четири песни, които са създадени от компютърна програма. Тя използва изкуствен интелект, който анализира информация, извлечена от вече създадени песни, включваща хармонии, мелодии, китарни рифове и текстове. След обработката на данните, програмата генерира нови компоненти, които впоследствие се обработват от звукоинженери и текстописци и се изпълняват от живи музиканти. Основната идея е песните да са максимално близо до стилистиката на вече създадената музика от някои от музикантите в „Клуб 27”. Засега разполагаме с песни, които интерпретират творчеството на Кърт Кобейн, Ейми Уайнхаус, Джими Хендрикс и Джим Морисън, но предстои да бъде издадена още нова музика, вдъхновена от „залезлите богове“.
Първите реакции са разнопосочни. Част от хората са впечатлени от концепцията и признават, че проблемът с менталното здраве на музикантите трябва да бъде разгледан много по-задълбочено. Немалко музиканти обаче са на мнение, че изкуственият интелект не може да създаде толкова качествено произведение, което да завладее душите на почитателите на красивата музика, независимо от жанра ѝ. Въпреки това идеята е оригинална и заслужава внимание, коментират анализатори и допълват, че в момента музикантите са точно на обратния полюс и им липсват голямата сцена, турнетата, срещите с публиката на живо, което също може да се окаже негативен фактор за психиката им.
„Без музика животът щеше да е една грешка”, пише Фридрих Ницше в „Залезът на боговете“, а от канадската организация Over The Bridge ни напомнят, че и музикалните богове правят грешки, които понякога са непоправими.
Ако сте пропуснали музикалното пътешествие на „Изотопия” из дебрите на мрака и светлината, поправете грешката, като си пуснете звуковия файл.
Снимки: www.wikipedia.org, magnifisonz.com, wadenbrandt.com

Спектакълът "Съкровището" на фолклорен танцов ансамбъл "Магия" ще бъде представен в салона на Ловчанското читалище "Наука" на 25 и 26 ноември от 18:00 ч., съобщи художественият ръководител на ансамбъла Маргарита Атанасова. По-голямата част от композициите, които публиката ще види, са изцяло нови, авторски и представяни за първи път...
Фестивалът за съвременна музика NOW! в град Есен, Германия, се проведе за 15-и пореден път от 25 октомври до 9 ноември. Той се организира от Есенската филхармония в партньорство с Университета за изкуства Фолкванг, Държавния съвет за музика на областта Северен Рейн-Вестфалия и Дружеството за нова музика - Рур. Фокусът през 2025 г. беше върху..
С юбилеен концерт под наслов „Традицията е жива” камерният оркестър „Орфей” към Двореца на културата в Перник отбеляза 50-годишнината от създаването си. Солисти в концерта бяха цигуларите Ангел Станков и Лиляна Якимова-Димитрова. По повод юбилея Съюзът на българските музикални и танцови дейци отличи оркестъра със „Златна лира”, а неговия диригент -..
В рубриката "Помните ли..." на предаването за класическа музика "Алегро виваче" по "Хоризонт" разказваме за делото на проф. Иван Вульпе - диригент и педагог, свързал името си с няколко оркестъра в България, най-вече с тези в Бургас и Шумен. На 7 ноември се навършиха 95 г. от рождението му. Иван Вулпе е наследник на големи фигури в историята..
На 21 ноември от 19 часа в Софийската опера и балет е поредният концерт от сезона на Симфоничния оркестър на БНР с главен диригент Константин Илиевски. Това събитие ще бъде по-различно и емоционално, защото с него ще бъде отбелязана 65-годишнината от създаването на Детския радиохор – рожба на незабравимия акад. Христо Недялков. Това ще бъде..
Артистът Красимир Аврамов съобщи пред БНР, че концерт-спектакълът "Вдъхновението Попопера", планиран за 29 ноември в Зала 1 на Националния дворец на културата, се отлага за следващата година. Причината за това решение е спешна медицинска намеса, на която артистът трябва да се подложи незабавно. Всички усилия са насочени към възстановяването и..
Лигата на българските писатели в САЩ и по света отбелязва 15-години от създаването си. Творците на словото организираха среща в Чикаго. На 15-годишнинината бе посветено третото издание на конкурса за поезия и проза "Език свещен", в който с двете големи награди бяха отличени Калина Томова и Васил Славов. Всяка година Лигата издава и годишен..
Цялата политическа класа стигна до дъното. Това не е политика . Този прочит на политическата ситуация направи в интервю за БНР Корнелия Нинова,..
Борбата е кой да контролира администрацията! Новата структура на Столичната община ще се обсъжда в комисии Така архитект Васил Василев,..
Документът за мирното споразумение за спиране на войната в Украйна няма да бъде подписан в настоящата редакция, сподели в интервю пред БНР доц...