За Даниел Хоуп това беше първо гостуване на българска сцена. Космополит и голяма звезда, той е изключително популярен - не само защото има зад гърба си повече от 30 години кариера и свири с най-реномираните световни оркестри, с големите диригенти на нашето време, в елитни камерни ансамбли; не само защото ръководи в последно време два камерни оркестъра – Цюрихския и „New Century“ в Сан Франциско, а и заради интереса му към всички жанрове, както и към медиите – Даниел Хоуп е популярен радио и телевизионен водещ в Германия. Това, което го отличава от другите му колеги, е, че умее да борави и с думите – той е разказвач.
От 2016 г. той живее със семействто си в Берлин, но е израснал в Лондон - възпитаник е на проф. Захар Брон в Кралската музикална академия, а негов ментор от най-ранна детска възраст е сър Йехуди Менухин, защото майката на Хоуп е личен асистент на легендарния цигулар в продължение на четвърт век. Затова и родителите му не се изненадват, когато 4-годишният Даниел заявява: "Аз ще стана цигулар!"
Цигуларят не просто е чувал за България, преди да пристигне тук за първото си участие - той вече е изпълнявал българска музика. На 26 февруари, в поредицата на АRTE TV със заглавие Europe@Home, която се излъчва от дома му, Даниел Хоуп изсвири в дуо с българската пианистка Дора Делийска нов аранжимент на песента "Хубава си, моя горо", специално направен за случая, и заедно представиха премиерно пиеса на Костадин Генчев по тема от песента "Седнало е Джоре дос".
„Владигеров за мен е абсолютен гений като композитор. Открих музиката му преди около шест години, когато мой пиятел свиреше Цигулковата му соната. Не знаех името му и когато чух музиката, просто възкликнах: "Коя е тази пиеса?!" Така започнах да откривам повече за него, за живота и музиката му, за работата му в Берлин. А когато Дора Делийска дойде да гостува в моето шоу Europe@Home през февруари, тя също донесе музика от Владигеров. Сега имам чувството, че го познавам още по-отблизо.
Но също така българският фолклор - той е просто фантастичен, толкова емоционален и богат. Затова се радвам, че най-после съм тук. При това за да свиря британска музика - Концерта за цигулка и оркестър от Бенджамин Бритън. За мен той е много специален, но е и абсолютен шедьовър - много необикновено творение. Да го свиря тук, в тази прекрасна зала, с този превъзходен оркестър с чудесен диригент - това е фантастично. Те не изпълняват тази музика много често, а изглежда така, сякаш постоянно са я свирили. А това е най-страхотното усещане - че установяваш мигновено връзка с някого чрез музиката."
Даниел Хоуп сподели интересната история на запознанството и близкото приятелство на двамата гиганти в музиката - Бенджамин Бритън и Йехуди Менухин. Разказа и за преживяванията си със своя ментор Менухин, край когото е израснал от бебе. Коментира трудностите за музикантите по целия свят, породени от пандемията, но и от отношението на политиците, които не подкрепят културата в тези тежки времена.
"Когато всичко ни беше отнето, се замислихме какво ни остава и какви са възможностите. А това е много важен урок. Не знам как е в България, но в Германия и в някои други европейски страни видяхме колко зле са подкрепени музиката и другите изкуства. Това е катастрофа! Повечето политици просто казаха, че музиката и културата нямат никакво значение в такъв момент. И смятам, че това беше шок за много хора, не само удар по егото. Защото ние обичаме това, което правим – вярваме в споделянето и общуването. Водим децата на концерти, за да възпитаваме следващото поколение... и изведнъж някой казва: Това изобщо не е важно!
Разбира се, че е много смущаващо да видиш как хилядолетна културна история изчезва просто така. Аз мисля, че трябва да се борим истински за културата ни, всеки от нас – и тези, които са световноизвестни, и другите, които сега започват кариерата си! Ние сме едно и сме в една лодка."
Цялото интервю с Даниел Хоуп за предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" чуйте в звуковия файл.
Eвропейският културен канал ARTE от доста време е приобщил прочутия цигулар Даниел Хоуп като свой водещ и след поредицата Hope@Home - много удачно заиграване с фамилията на музиканта, която в превод означава "надежда", сега, когато концертният..
Новото място за култура - "Сцена СПАМ" в София, прекратява дейността си само 3 месеца след като отвори врати в зала "Академик" в Националния студентски дом. Това се случва след рязка смяна на условията от страна на ръководството и чрез..
Днес - 21.05, Димитър Воев – една от най-ярките, загадъчни и провокативни фигури на българската алтернативна музикална сцена от края на 80-те и началото на 90-те, щеше да навърши 60 години . Воев и група "Нова генерация" не просто създават музика,..
Зджислав Зембжуски е българският Шиндлер, спасил множество евреи от ужасите на нацизма . Определението е на неговия внук Димитър Гачев. Зджислав Зембжуски е българин от полски произход. Участвал е в Балканските войни и в Първата Световна война..
В Плевен започва Шестият международен конкурс за млади оперни певци, който носи името на примата Гена Димитрова. 55 певци от 12 държави участват в тазгодишното издание, което ще продължи до 22 май. Според програмата, от 10.00 ч. е първият тур за..
Българският филм "Сватба" беше представен в Европейския парламент в Брюксел по инициатива на евродепутата от ГЕРБ - ЕНП Андрей Ковачев. Продуцент и режисьор на лентата е Магдалена Ралчева, а сценарист Юрий Дачев "Сватба" е българска драма..
Какво кара едно дете да загуби вярата, че животът има смисъл? Какво остава, когато мълчи семейството, обществото? Какво става, когато не познаваме Бог? Темата е тежка, но важна, защото става въпрос за самоубийството сред младите, агресията и липсата..
Цигуларката Лия Петрова пропътува от Мадрид до Токио и после до Монпелие за няколко дни в края на април. Нейните ангажименти стават не просто повече, те са и все по-престижни, а на 6 юни в зала "България" тя ще солира на Симфоничния оркестър на БНР с..
Правителството отпуска 9,5 милиона лева на "Български пощи", за да може дружеството да се подготви технически за въвеждане на еврото във връзка с..
Днес - 21.05, Димитър Воев – една от най-ярките, загадъчни и провокативни фигури на българската алтернативна музикална сцена от края на 80-те и..