Във война с ограниченията за работа и публика влязоха в последната пандемична година творците на културата във Велико Търново. Повече от година творците на културата в града се борят за всяка среща с публиката. Театралните салони и концертните зали затваряха и отваряха, публиката продължава да влиза с маски на спектаклите, зрителите сядат през седалка или две, а емоцията е стаена. Работата на творците е на приливи и отливи и това действа обезкуражаващо, споделят актьорите от Музикално-драматичния театър „Константин Кисимов“.
Пиесата „Червило“ по съвременни американски автори беше една от първите, с които великотърновският театър възобнови срещите с публиката.
„В началото никой не вярваше, че това може да продължи толкова дълго и чакахме с нетърпение ден след ден да си се върнем на работа. Когато се разбра, че това е един по-дълъг процес – от едната крайност до другата се лутах, но театърът липсва, работата много липсва“, сподели Стефка Златкова.
„В такива ситуации като тази, която е неподвластна на нас, ние не можем нищо да направим, в живота на всеки един актьор става ясно дали театърът е съдбата му, или това е място за ходене на работа“, заяви Иван Митев.
„Нашето изкуство без публика е невъзможно. Представете си една комедия, ярка, смислена, хубава и хората стоят на разстояние 2 метра един от друг. Психологията на публиката е такава, че те се смеят по-активно и реагират по-бурно, когато са плътно един до друг. Театърът е създаден като едно взаимодействие между актьорите и публиката. То се прави заедно“, коментира Милен Иванов.
Постепенно великотърновските театрали възстановиха спектаклите, тръгнаха на турнета из страната, поставиха две премиери – на повестта „Гераците“ от Елин Пелин и на пиесата „Животът – това са две жени“ от Стефан Цанев. Режисьор и на двата спектакъла е Невена Митева, която е категорична, че броят на зрителите, пред който играят актьорите, не е без значение:
„Не е все едно в този спектакъл на колко човека играеш. Първата част е много комична. Когато публиката не е плътно човек до човека, тя някак си се притеснява да реагира, да се засмее и тогава човек има чувството, че салонът е празен. Да, в „Гераците“ няма значение дали ще влязат 100 човека или 300 човека, там е друга ситуацията. Тук има значение обаче и тайно се надявам тези 30 и няколко човека да реагират като 100 човека, за да усетят и актьорите каламбурния текст. Изисква се от актьорите страхотна мобилизация, на 100%, за да не усетят вътрешно, да не се смутят от това, че публиката е плаха в реакциите си или въобще отсъстват реакции, което също е възможно“.
За певците ограниченията на пандемията минаха като вятър през вода, както се пее в хита „Твоят пръв урок“ на дует „Амфибия“. Днес сестрите от дуета Цветомира Крусева и Катя Иванова са на противоположни мнения за последствията:
„На мен ми помогна много духовно. Себепознанието, себеразвитието, обърнах се към себе си. Специално тази година беше много ключова. Все пак човек трябва да се позамисли за човечното в себе си, за положителните качества, с какво може да допринесе към хората, с какво може да е полезен на другите, да не е само за себе си, защото е безсмислено. Когато правиш добро към другите, всъщност ти го правиш към себе си“, заяви Цветомира.
„С нея понякога се разминаваме в мненията. Тази цялата ситуация, това затваряне, да не можеш да изразиш себе си в песента, това нещо убива хората на изкуството, да стоиш затворен, да нямаш тази комуникация с публиката, да не пееш, това, което трябва да го отдаваш на хората. Това е дарба, която трябва да я показваш. И тази пандемия, цялата обстановка просто духовно съсипа хората на изкуството“, коментира Катя.
Позитиви от ограниченията извлече в творчески план диригентът Владимир Бошнаков:
„Благодарение на тази пандемия разбрахме колко сме зависими от изкуството, колко много имаме нужда от него. Тази пандемия аз лично успях да я използвам по един много добър начин. Отдаде ми се възможността да направя 30 репетиции за „Спящата красавица“ – балет на Стара Загора. Имаме идея балетите вече да се правят вече с оркестър и това беше най-подходящото време. Публиката винаги ни липсва. Ние живеем, ние работим, ние творим, лягаме и ставаме заради това общуване с публиката. Ние имаме нужда от тях, ако те имат нужда от нас, значи любовта ни е взаимна“.
С балета „Спящата красавица“ по музиката на Чайковски и под диригентската палка на оркестъра от маестро Бошнаков Старозагорската опера ще открие на 3 юли летния оперен фестивал „Сцена на вековете“ в крепостта „Царевец“.
Репортажа по темата можете да чуете в звуковия файл.На 82-годишна възраст в Габрово почина проф. Венцеслав Николов - един от забележителните български виолончелисти, уважаван педагог и общественик, а също и плодовит писател. Роден през 1943 г. в Русе, той получава първите си уроци по виолончело от баща си – известния русенски виолончелист, диригент и педагог Мишо Николов. Първият си концерт изнася, когато..
В разгара на летните месеци музикалните афиши в австрийската столица продължават да бъдат привлекателни, предлагайки на меломаните разнообразие от събития в класическия жанр. Един от тези артистични форуми е Международният музикален фестивал във Виена (Internationales Musikfest in Wien), който се проведе за осми път като партньорство между..
В 11-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Отзвук от закриването на фестивала “Опера на площада“ на Софийската национална опера и балет с изпълнение на 9-ата симфония на Бетовен под диригентството на Даниел Орен - Интервю на Димитър..
Ютия, която се загрява от горещи въглени; грамофон, който свири с механична енергия от лост като манивела; ръчна шевна машина; газени лампи - това са част от експонатите от изложбата „Модерният бит от края на XIX и началото на XX век“ в Регионалния исторически музей във Враца. Експозицията включва малко показвани предмети от богатия..
Фолклорният концерт на хор "Ваня Монева", дирижиран от нейния създател, маестра Ваня Монева, е един от акцентите в културната програма в съботния ден във Велико Търново. Световно известната ни диригентка се завръща в родния си град за творческа изява след три десетилетия . Концертът на хор "Ваня Монева" е част от тридневния фестивал "48 часа..
Не се случва често на концерт солистът да бъде настойчиво канен от публиката за повторни поклони буквално след всяко свое изпълнение от самото начало до финала на програмата, далеч преди да е дошло времето за бисове. Всъщност, в десетилетната си практика не помня случай, подобен на този с Гала концерта “Sole e amore“ с участието на оперната..
Да погледнем живота откъм светлата му страна предлагат от Дома на хумора и сатирата в Габрово. Тази вечер в 18.00 часа в зала "Стефан Фъртунов" откриват изложба на съвременни български художници наивисти. Подредени са почти 90 платна от близо 30 художници , които се срещат за първи път. Творбите са от 70-те и 80-те години до наши дни...
Да има предсрочни избори в следващите месеци е въпрос на политическо оцеляване за Румен Радев, чийто мандат изтича през есента на 2026 г. Това каза..
Промени в закона, които ще забранят на оптометристи в оптиките да преглеждат и предписват очила, предизвикаха недоволството на гилдията и от се..
"Тази отсечка в двете посоки нощно време, а понякога и през деня, когато няма движение, е тестване на коли, мотори. Кой каквото има, всичко е на макс..