На 21 и 24 май българската оперна звезда Соня Йончева имаше триумфална изява на сцената на Виенската Щатсопер в ролята на Тоска от едноименната опера на Пучини.
След отпадането на ограниченията за изяви в културния сектор в Австрия, директорът на театъра Богдан Рошчич специално адаптира програмния афиш, за да осъществи този дългоочакван от публиката гастрол, който беше многократно отменян поради пандемията от Ковид-19. Като партъори на Соня Йончева на елитната сцена се изявиха известни изпълнители – тенорът Пьотр Бечала в ролята на Марио Каварадоси и баритонът Амброджо Маестри в образа на барон Скарпия. Диригент на спектаклите беше Маестро Аксел Кобер.
Сценичната реализация на „Тоска“ във Виенската Щатсопер е легендарна. Тя е дело на режисъорката Маргарете Валман и датира от 3 април 1958 г. Премиерата преди 63 години е била дирижирана от Херберт фон Караян, а звездният състав е включвал Рената Тебалди, Джузепе Дзампиери и Тито Гоби. Вече десетилетия наред тази историческа прочута постановка е бижу в репертоара на Щатсопер и любима за публиката във Виена, а спектаклите на 21 и 24 май бяха 618-и и 619-и поред в дългия сценичен живот на тази оперна продукция. Сценографията и костюмите са красиви, издържани в традиционен класически стил и съхранили въздействието на своята естетика.
Десетки са имената на най-големите оперни звезди, които са гастролирали в спектакли на "Тоска" на сцената на Виенската опера, като силно впечатляващо е българското присъствие. В различни периоди през годините теноровата партия на Марио Каварадоси е изпълнявана от Тодор Мазаров, Венко Венков, Димитър Узунов, Никола Николов, Михаил Светлев, Емил Иванов и Костадин Андреев. През 1981 и 1982 г. Руслан Райчев е дирижирал два спектакъла на "Тоска" на пулта на Щатсопер. В ролята на самата примадона Флория Тоска на тази сцена са се превъплатили пет великолепни български сопрани: Люба Велич, Галина Савова, Гена Димитрова, Анна Томова-Синтова и, разбира се, емблематичната интерпретаторка на този възпламеняващ образ - Райна Кабаиванска.
В спектаклите на 21 и 24 май взискателната публика на Щатсопер откри своята нова Тоска – забележителна приемственост в лицето на Соня Йончева - и я аплодира продължително с възторг, изправена на крака. Световноизвестният български сопран има утвърден статус на една от големите оперни прими днес, а виенската публика и преса бяха впечатлени от нейния талант още през 2013 г. , при дебюта й в операта “Ромео и Жулиета“ от Гуно. “Дойде, пя и победи!“ – озаглави своя статия тогава един от музикалните критици във Виена. През 2014 г. Соня Йончева се представи успешно и като Маргарита в три спектакъла на операта “Фауст“ от Гуно, а на 19 май 2017 г. тя бе сред специално поканените звезди за галаконцерта по повод 50-годишната кариера на Пласидо Доминго на сцената на Виенската Щатсопер.
Ценителите на класическото оперно изкуство познават Соня Йончева в ролята на Тоска от забележителната продукция на Метрополитън опера от сезон 2017/2018 г., чийто запис бе излъчван многократно онлайн. Но виенските меломани очакваха и останаха завладени от своята “жива“ сценична среща с българската оперна прима.
Австрийските медии, сред които изданията Die Presse, Kurier, Kronen Zeitung, Der neue Merker и др. също откроиха нейното завладяващо вокално и сценично присъствие. Интерпретацията на молитвата на Тоска “Vissi d'arte“ от Соня Йончева бе оценена от критиката на Kurier като “изумително красива“. За същото изпълнение на арията Die Presse пише: “Безупречна линия на звукоизвличане във всички регистри, ясна дикция, фини цветове и нюанси в тембъра на гласа, усещане за затрогваща имтимна изповед“. Изданието Der neue Merker отбелязва: “Блестящият сопранов глас на Соня Йончева е добил плътност и мощност, а техниката й при пеене на пасажите в легато е забележителна. Тембърът й е със сребристо-кадифена обагреност, като певицата беше силно впечатляваща в любовния дует от първо действие, в който гласът й достигна височини с божествено звучене.“
Висока класа в спектаклите на “Тоска“ показаха и сценичните партньори на Соня Йончева – италианският баритон Амброджо Маестри в ролята на демоничния барон Скарпия и любимецът на виенската публика – полският тенор Пьотр Бечала в ролята на Марио Каварадоси, който след нестихващите овации на публиката в трето действие на операта изпълни на бис прочутата ария “E lucevan le stelle“.
Кореспонденцията от Виена можете да чуете в цвуковия файл.
Тридневен Фестивал на занаятите и изкуствата започва днес в Добрич. Проявата се организира за пети път от Фондация "Добруджанска задруга" и се осъществява с финансовата подкрепа на Община Добрич. На площад "Свобода" своите произведения ще покажат десетки занаятчии и творци от цялата страна. Предвидена е и богата музикална програма. Фестивалът..
Shape Yourself Around Me ще бъде част от To Never Fear the Sun (ЕР-то се очаква да излезе през ноември). Песента идва след меланхоличния дебют на Woomb от миналото лято - Pray for the Worst, след показалата по-амбициозната им страна Last Rays и след най-представителната за енергията им на живо - Picture of a Deer. Музикалните..
Комичната опера "Сватбата на Фигаро" от Моцарт е най-новото заглавие в репертоара на Музикално-драматичен театър "Константин Кисимов" във Велико Търново. Спектакълът е поредният голям проект на театъра, а солистите са от Китай, Северна Македония и Сърбия. Режисьор на постановката е Петко Бонев, а диригент е маестро Георги Патриков...
Точно в Деня на музиката, 1 октомври, Националното училище за музикални и сценични изкуства "Христина Морфова" в Стара Загора отпразнува своята 50-годишнина. Тържественият концерт се състоя в залата на Старозагорската опера в партньорство с оркестъра на трупата. Солисти бяха едни от най-изявените възпитаници на училището през годините, които днес..
На 26 септември отбелязваме 100-годишнината от рождението на видния български хоров диригент Самуил Видас. Неговото име свързваме преди всичко с работата му с хор „Георги Кирков“ - един от най- изявените представители на нашата хорова култура през втората половина на ХХ век. От 1959 г. Самуил Видас е диригент на хора при профсъюзния дом на..
От печат излезе новата книга на Росен Карамфилов "Входове и изходи". "Отделните разкази са обвързани с една невидима, червена нишка, която ги направи и едно цяло. Животът е необятен и човешкият път не може да бъде просто една права линия или една отсечка. Той е нещо много по-сложно. Има много завои. Важно е как ги взимаме, за да не се..
Преди броени дни проф. Сава Димитров беше преизбран за ректор на Националната музикална академия (НМА) "Проф. Панчо Владигеров" в София. През месец март 2025 г. НМА ще бъде домакин на Международния клавирен конкурс, носещ името на композитора Панчо Владигеров, който се мести от Шумен в София. На 25 септември проф. Сава Димитров и генералният..
"Много е важно "Топлофикация - София" да продължи да работи, защото ако спре, енергийната система няма да издържи. Дружеството има около 440 хиляди..
Ще продължа моята гладна стачка до освобождаването на съпруга ми. Ще го правя до тогава, докато ми стигат физическите сили. Това заяви пред БНР..
Заплахи срещу общинското ръководство на Дулово водят до напрежение в работата на местните власти. За това сигнализираха кметът на Общината инж...