Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Последиците за авиационната индустрия след отклонения полет на „Райънер“ към Беларус

Европейският съюз ще спре достъпа на беларуските авиолинии до летища в Съюза след принудителното приземяване на самолет в Минск.
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Западният свят с тревога следи случващото се със задържания беларуски журналист и опозиционен активист Раман Пратасевич, заради който Минск отклони и прихвана самолет на Райънеър с маршрут от Атина до Вилнюс.
Докато на политическия фронт става все по-горещо, все повече експерти се питат какви ще бъдат последиците за авиационната индустрия, която бе много тежко ударена от пандемията. Международната организация за гражданска авиация ще разследва случая, а след като Европа затвори въздушното си пространство за Беларус и редица европейски авиокомпании започнаха да избягват полети до и над страната.

Заради отменени полети редица туристи от Беларус отказаха резервациите си, включително и в България.

„И това е само върхът на айзберга от икономически последици - и за страната, и за цялата авиационна индустрия, и за зависещите от нея бизнеси, посочи пред БНР Елмар Гимула - експерт по международно въздушно право.

Международната организация за гражданска авиация има възможност да изключи Беларус. Говорим за организация, в която членуват 193 държави - практически целия свят. Изключването на една държава от нея означава, че тя не може да има международна авиация, освен ако не се стигне до потенциални двустранни споразумения със съседните й държави. И в такъв случай обаче глобална авиация би била невъзможна за Беларус. Мисля, че това би бил правилният отговор за това неприемливо поведение. Тепърва ще стане ясно какво е заключението на тази организация по безпрецедентния за световната авиация случай“, заяви в "Преди всички" Елмар Гимула.

„Има подобен случай през 2013 година, когато самолетът на боливийския президент Ево Моралес трябваше да се приземи, тъй като не бе допуснат до въздушното пространство на определени държави по политически причини. Приликата обаче е само привидна, тъй като самолетът на президента не спада към гражданската авиация, а има съвсем различен статут според международните конвенции.

Първите и най-явни щети ще бъдат по-скъпите полети, тъй като въздушното пространство над Беларус е ключово за полетите между Европа и Русия и за много от дългите полети между Стария континент и Азия. Това създава сериозни трудности за избирането на нови маршрути и управлението на целия въздушен трафик, а това е огромно предизвикателство за всички от авиосектора, но най-вече самите самолетни компании:

„Те трябва да използват по-дълги летателни маршрути, което означава по-големи разходи. Никой не желае да харчи пари напразно и това е сериозен проблем за международната авиация, но е по-добре да избегнеш опасността да бъдеш отвлечен въпреки по-дългия път, отколкото да спестиш пари. Знаете, че Европейският съюз затвори въздушното си пространство за беларуските авиолинии. Това няма да се отрази единствено на компанията „Белавиа“, но и на цялата икономика на страната", каза още Гимула.

И ако най-логичният извод е, че Минск ще изгуби пари от летищни такси, а нищо чудно голяма част от гражданските полети няма да се осъществят. Междувременно Русия също се включи в "надиграването" с въздушния трафик, след като отказа на "Ер Франс" достъп над собственото си въздушно пространство и европейската компания бе принудена да отмени полети, които вече са планирани по нов по-дълъг маршрут. При товарните оператори проблемът е още по-сериозен.

Товарните полети са също много важен въпрос за цялата икономика, както и за работните места. Беларус има много сериозни търговски взаимоотношения най-вече с Русия, но и с много европейски държави.

Може да се стигне и до дефицит на определени стоки заради прекъснатите товарни полети от Европа. А тъй като авиотранспортът е най-скъпият вариант, за него са отредени най-важните стоки - например ваксините. Беларус не получава ваксини срещу коронавирус от Европа и Съединените щати към момента, а използва китайска и руска ваксина срещу Covid-19 - от тези държави полетите засега не са спрени. Миналото лято обаче Европейският съюз финансира спешна доставка по въздух за Беларус от Китай на медицински консумативи, свързани с борбата с пандемията. Очаквам нашите правителства да направят изключение за хуманитарни товари", коментира авиоекспертът, като уточни, че става дума за изключение за доставка на товари в Беларус, а не за преминаване на европейски хуманитарни полети над въздушното пространство на страната.

Още по темата в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Култура Бреница" разкрива нови праисторически находки

Къде се е зародила европейската и световната цивилизация, този въпрос си задава съвременният човек, но от години над него работят учените.  И това лято екип от Регионалния исторически музей в Плевен продължи разкопките на обекта, познат в научната литература като "Култура Бреница". Датира от V хилядолетие пр. Хр.-  началото на..

публикувано на 05.10.25 в 14:56
Юлия Пискулийска

Превенцията на социално значими заболявания е на фокус за фондация МОСТ

Под патронажа на парламентарната Комисията по здравеопазване се проведе 24-тата среща на фондация "Медии, общество, семейство и традиции" - МОСТ. Присъстваха водещи специалисти в областта на медицината като професор Радка Аргирова, професор Ивайло Търнев, доцент Росен Калпачки, д-р Тихомир Мустаков. Конференция събира лекари и..

публикувано на 05.10.25 в 06:53

7% от българските медици са ставали жертва на физическа агресия

Седем процента от българските медици са ставали жертва на физическа агресия по време на работа, а повече от половината от тях са се сблъсквали с вербална агресия от страна на пациенти. Това показва социологическо проучване, направено сред 800 лекари и медицински сестри по поръчка на Българския лекарски съюз. Друго проучване сред обществеността сочи,..

обновено на 05.10.25 в 05:47

"Кухнята като мост" - румънско-българските връзки чрез общото ястие мамалига

В тутраканското село Нова Черна за 13-ти път се проведе Фестивалът на мамалигата – празник на традициите, вкусовете и културата от двете страни на Дунава. Традицията оживя отново – с музика, танци, песни и, разбира се, мамалига – ястието, което и българи, и румънци наричат свое. Организатори са НЧ „Васил Йорданов-1942“, Община Тутракан и..

публикувано на 05.10.25 в 05:36
Кемниц, Германия

Кемниц - играе важна роля за развитието на Германия

На 3-ти октомври Германия чества обединението си през 1990 година, но този официален празник така и не успя да стигне до сърцата на германците . Те все по-рядко се разделят на източни и западни, но разликите остават . Особено добре видими са в политиката. Докато в бившата ГДР крайната десница се радва на широка подкрепа, на запад са..

публикувано на 04.10.25 в 14:14

Гарет Джоунс: Поликата в цяла Европа е в процес на трансформация

Малко повече от година след изборната победа Лейбъристката партия във Великобритания вече е изпреварена в анкетите от "реформаторите" на популиста Найджъл Фарадж , а премиерът и партиен лидер така и не успява да се хареса на британците. Тази седмица партията проведе своя годишен конгрес, а дали той даде очакваните отговори? Партията на Фарадж..

публикувано на 04.10.25 в 13:34
Ивана Николова

Ивана Николова: Политиката на администрацията на Тръмп е изключителна безпрецедентна

"Срещата и нахъсващите речи на  Тръмп и Хегсет  приличат на политическа кампания за PR на президента". Това коментира пред БНР Ивана Николова , историкът от Софийския университет: "Много от темите, които засегнаха и Хегсет, и Тръмп са познати, особено при Хегсет една от версиите за неговото назначаване като министър са именно неговите книги , в..

публикувано на 04.10.25 в 13:13