„Все още сме далеч от ситуации, в които автономните камиони ще са господарите на пътя, но пътят към подобни автономни машини вече е поет. Производители и дистрибутори вече пробват интереса на клиентите си поне с полуавтономни машини“, каза в „Хора, пътища, автомобили“ Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители:
„Всички работят в тази посока. Шофьорът трябва да е вътре и да пусне волана да работи сам, като спазва осовата линия, до края на пътното платно, като се правят и завои, но трябва да има коректна маркировка и пътен ръб“.
Александър Бабанин поясни, че подобен тип системи, като начало, ще бъдат прилагани само на магистрални участъци:
Контролът, поне за Европа, ще е в нови регламенти, които се обсъждат и подготвят. Но дебатът за това кой как да носи отговорността на пътя е вкаран в по-голямата дискусия за регулациите на изкуственият интелект. Системите за автономните автомобили бяха определени като високорискови в наскоро предложената от ЕК класификация на риска при използването на изкуствен интелект. Това означава, че при пускането им в употреба, доверието в тях ще е най-ниско и те винаги трябва да бъдат под наблюдение. Татяна Евас от генералната дирекция, която отговаря за координация на политиката за изкуствен интелект в ЕС обяснява:
„Автомобилният сектор определено ще е заинтересован от тези регулации. Защото елементи от тях попадат в групата на системите с висок риск. Затова в предложението сме включили изисквания като на например, данните от обучителния процес да бъдат висококачествени. Да има проследима документация, да има определено ниво на прозрачност, за да може потребителят да знае как да ползва системата. Изискваме потребителят да има възможност да „надзирава“ действията на системата, както и мерки, свързани с киберсигурността на системата.
Автомобилният сектор уверява, че вече се работи по създаването на сигурни методи за тестване на автономните превозни средства. Консорциумът за автоматизирана безопасност на превозните средства, който обединява доста световни производители, вече е фокусиран върху безопасното внедряване на автоматизирани системи за управление от 4-то и 5-то ниво“, уверява Ейми Чу:
„Ние вярваме, че събирането на възможно най-много данни е важно не само, когато се случи някакъв инцидент, за да можем после да го реконструираме. Но е и важно, за да разберем какво е поведението на системата, което да доведе и до подобряване на сигурността. Данните, които записваме, стават особено важни когато трябва да обучим системата която автоматично трябва да се ориентира. Тези действия обикновено се изпълняват от човека-шофьор, но в един момент ще бъдат поети от изкуствения интелект, който ще се намира в автомобила. Интересува ни какво прави този автономен автомобил. Втората категория я нарекохме „откровеност“. Тоест, какво самият автомобил е помислил, че е важно да бъде отчетено. Това е важно, защото преди да поеме управлението, трябва да сме сигурни, че изкуствен интелект е изпълнил определени процедури. Като например какъв е бил статусът на подадените сигнали - за спирачките, за мигачите. В третата голяма група данни влиза статистиката за това какво са „видели“ сензорите“.
Дебатите за сигурността на автономните автомобили продължават да са пълни с множество технически детайли. Но очевидно е, че вървят заедно с развитието да законодателството за автономните коли. Последният пример е от Германия. Преди седмици германските депутати одобриха законодателство, което ще позволи на превозните средства без шофьор да тръгнат по обществените пътища до 2022 г.
Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители свидетелства, че България е далече от подобни мерки:
„Това ще дойде и у нас рано или късно, когато се осъществява и връзка между движещите се превозни средства, но такава система все още не ни е била представена. Мисля, че има такива определени трасета на Запад – от точка А до точка Б, които ще бъдат изпробвани как се експлоатират такива превозни средства. Може и да се отделят лентите първоначално автономните от неавтономните автомобили".
Още по темата в звуковия файл.
Освен със своите милиони декари, засети със зърнени култури, Добруджа винаги е била прочута и със своята вкусна, хрупкава и сладка диня . Пред какви трудности са изправени тази година собствениците на бостани, отразява ли се и при тях пагубно сушата и има ли бъдеще за този вид земеделие? На тези и още въпроси отговаря производителят..
Летни празници на Балкана започват в населените места в община Георги Дамяново. Традицията се спазва от десетки години. От днес до края на месец август всяка събота в четири населени места в община Георги Дамяново се провежда празник на Балкана. Тази вечер от 20 часа на площада в село Говежда ще се изявят танцови и фолклорни състави от общината,..
"В тези седем дена в село Гложене, в Илинден и в София и сега, седейки си със слушалки във вашето студио си мисля - какъв ли вид слушалки трябва да си слагаме всеки ден, какъв ли трябва да е филтърът, има ли изобщо филтър, сподели за "Нощен Хоризонт" Николай Милчев, поет и писател, който седем дена си води записки за преживелици и съзерцания през..
Лятото не е само почивка на море, вълни, плажове и коктейли. За някои хора това е скучно и виждането за приятно изкарване е бягство в планината, в дивото, там, където другите ги няма и навалицата е сведена до навалица от безброй дървета. За да сме сигурни, че ще изкараме една добра почивка в условия, близки до екстремните, защото ние все пак сме..
В свят на бързи пътувания има един път, който не гони крайна дестинация, а търси дълбокия смисъл. Нарича се " Светият път", поклоннически маршрут , който започва на 1 юли от Велико Търново . В момента преминава през София и ще стигне до Рилския манастир на 6 август, след като бъдат извървяни пеша тези близо 700 километра от старата ни българска..
" Този политически сезон започна с престъпление и свърши с престъпление . Какво имам предвид? Започна с фалшификация на изборите, доказано от три партии, които са фалшифицирали протоколи и са крали гласовете на хората, визирам ГЕРБ-СДС, БСП "Обединена левица" и ДПС "Ново начало". Това заяви пред БНР политологът Калоян Методиев , част от екипа на..
Фестивалът "Сцена на върховете” и десетото юбилейно издание на "Опера на върховете “ - две от големите летни събития в България тази година, които ще се проведат в магнетичната атмосфера на Белоградчишките скали , обещават незабравима програма за жителите и гостите на града. Силен интерес към фестивалите на Белоградчишките скали - "Опера на..
Освен със своите милиони декари, засети със зърнени култури, Добруджа винаги е била прочута и със своята вкусна, хрупкава и сладка диня . Пред..
Преди ден стартира новият археологически сезон в района на селищната могила Юнаците край Пазарджик. Проучванията продължават вече няколко десетилетия,..
През изминаващата седмица, природата за пореден път показа на човека, че е по-могъща от него. В сряда, на руския полуостров Камчатка в Далечния..