Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Александър Бабанин: Вече има интерес към полуавтономни автомобили

Александър Бабанин
Снимка: Личен архив

По време на изложението „Трък експо“ бяха представени системи за полуавтоматично управление на камиони, дори и такива, които са в серийно производство.

„Все още сме далеч от ситуации, в които автономните камиони ще са господарите на пътя, но пътят към подобни автономни машини вече е поет. Производители и дистрибутори вече пробват интереса на клиентите си поне с полуавтономни машини“, каза в „Хора, пътища, автомобили“ Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители:

„Всички работят в тази посока. Шофьорът трябва да е вътре и да пусне волана да работи сам, като спазва осовата линия, до края на пътното платно, като се правят и завои, но трябва да има коректна маркировка и пътен ръб“.

Александър Бабанин  поясни, че подобен тип системи, като начало, ще бъдат прилагани само на магистрални участъци:  

Контролът, поне за Европа, ще е в нови регламенти, които се обсъждат и подготвят. Но дебатът за това кой как да носи отговорността на пътя е вкаран в по-голямата дискусия за регулациите на изкуственият интелект. Системите за автономните автомобили бяха определени като високорискови в наскоро предложената от ЕК класификация на риска при използването на изкуствен интелект. Това означава, че при пускането им в употреба, доверието в тях ще е най-ниско и те винаги трябва да бъдат под наблюдение. Татяна Евас от генералната дирекция, която отговаря за координация на политиката за изкуствен интелект в ЕС обяснява: 

Автомобилният сектор определено ще е заинтересован от тези регулации. Защото елементи от тях попадат в групата на системите с висок риск. Затова в предложението сме включили изисквания като на например, данните от обучителния процес да бъдат висококачествени. Да има проследима документация, да има определено ниво на прозрачност, за да може потребителят да знае как да ползва системата. Изискваме потребителят да има възможност да „надзирава“ действията на системата, както и мерки, свързани с киберсигурността на системата. 

Радио Видин

Автомобилният сектор уверява, че вече се работи по създаването на сигурни методи за тестване на автономните превозни средства. Консорциумът за автоматизирана безопасност на превозните средства, който обединява доста световни производители, вече е фокусиран върху безопасното внедряване на автоматизирани системи за управление от 4-то и 5-то ниво“, уверява Ейми Чу: 

„Ние вярваме, че събирането на възможно най-много данни е важно не само, когато се случи някакъв инцидент, за да можем после да го реконструираме. Но е и важно, за да разберем какво е поведението на системата, което да доведе и до подобряване на сигурността. Данните, които записваме, стават особено важни когато трябва да обучим системата която автоматично трябва да се ориентира. Тези действия обикновено се изпълняват от човека-шофьор, но в един момент ще бъдат поети от изкуствения интелект, който ще се намира в автомобила. Интересува ни какво прави този автономен автомобил. Втората категория я нарекохме „откровеност“. Тоест, какво самият автомобил е помислил, че е важно да бъде отчетено. Това е важно, защото преди да поеме управлението, трябва да сме сигурни, че изкуствен интелект е изпълнил определени процедури. Като например какъв е бил статусът на подадените сигнали -  за спирачките, за мигачите. В третата голяма група данни влиза статистиката за това какво са „видели“ сензорите“. 

Дора Атанасова

Дебатите за сигурността на автономните автомобили продължават да са пълни с множество технически детайли. Но очевидно е, че вървят заедно с развитието да законодателството за автономните коли. Последният пример е от Германия. Преди седмици германските депутати одобриха законодателство, което ще позволи на превозните средства без шофьор да тръгнат по обществените пътища до 2022 г.

Александър Бабанин от Асоциацията на автомобилните производители свидетелства, че България е далече от подобни мерки:

„Това ще дойде и у нас рано или късно, когато се осъществява и връзка между движещите се превозни средства, но такава система все още не ни е била представена. Мисля, че има такива определени трасета на Запад – от точка А до точка Б, които ще бъдат изпробвани как се експлоатират такива превозни средства. Може и да се отделят лентите първоначално автономните от неавтономните автомобили".

Още по темата в звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ще работят ли софийските детски градини цяло лято?

Писмо на Столичната община задължава детските градини в столицата да работят през цялото лято. Целта е да се сложи край на практиката някои градини да затварят изцяло през юни, юли и август и да работят само "дежурни" градини със сборни групи. Писмото напомня на районните кметове, че няма законово основание градините да затварят изцяло през..

публикувано на 16.04.25 в 11:01

Агенцията за борба с градушките е готова за капризите на времето

Заместник-министърът на земеделието и храните Иван Капитанов и изпълнителният директор на Агенцията за борба с градушките Валери Ценов откриха активния сезон по градозащита. За център на събитието бе избран Регионалният команден пункт край пловдивското село Голям чардак.  Там и в Поповица са разположени двата оперативни центъра за..

публикувано на 15.04.25 в 15:01
Александър Попов

Онлайн пространството отваря безброй много възможности за създаване на зависимости

Държавата, едва справила се с регулацията на аналоговия хазарт, ще трябва да се ориентира към контрол на дигиталния. Скорошна кръгла маса, организирана на метри от казино в София, отчете, че онлайн пространството отваря безброй много възможности за създаване на зависимости у хората. 43 000 души наброява списъкът с хазартно зависимите, които не..

публикувано на 15.04.25 в 14:44

Фотографите Любомир Бенковски-Бенджи и Мирослав Григоров подреждат изложба в София

Плевенските фотографи Любомир Бенковски-Бенджи и Мирослав Григоров   подреждат изложба в Клуба на фоторепортерите в София. Всеки от тях участва с по 15 репортажни фотографии, откъдето идва и името на фотоизложбата - "Репортажно 2х15 “.  " Изложбата се открива на 16 април от 18.30 часа в клуб на фоторепортера в София . Кръстили сме я..

публикувано на 15.04.25 в 12:37

Българин влиза в Управителния орган на Паневропейската организация на танцовите фестивали

Български представител влиза в Управителния орган на новата Паневропейска организация на танцовите фестивали , която обединява 23 фестивала и танцови платформи от 22 държави. Първата асамблея на мрежата, която приключи в събота във Валенсия, избра състава на своя седемчленен ръководен орган. Европейските фестивали гласуваха доверие на Асен..

публикувано на 15.04.25 в 10:24
Лидия Енчева

На корта в Силистра Лидия Енчева прави първите си стъпки в тениса

Талант от Силистра получи повиквателна за националния отбор по тенис за жени за турнира "БИли Джийн Кинг къп". Младата тенисистка от Силистра сбъдва мечтата на хиляди деца да представлява България на международната сцена. Само на 18 години Лидия Енчева вече е част от националния отбор за жени, който игра в  Кипър. Любовта ѝ   към тениса започва..

публикувано на 14.04.25 в 14:53
Иван Драгошинов

Иван Драгошинов: За по-голяма сигурност в планината инсталирайте специално приложение на ПСС

В планините обстановката е все още зимна, казва Иван Драгошинов, работил дълги години като част от постоянния екип на Планинската спасителна служба , а след пенсионирането си - доброволен спасител.  Планински спасители помогнаха на мъж в беда край Враца Неговият призив към всички, които искат да отидат в планината по празниците е да свалят от..

публикувано на 14.04.25 в 11:49