Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Може ли да има проблеми с въвеждането на екостикери за колите

Снимка: Ани Петрова

От 12 юли колите ще имат екостикер, който ще указва на градските власти къде може да се движи автомобилът при определени от тях зони с ниски емисии на газовете. Това може и да е проблем, посочват специалисти. Но със сигурност е поредната стъпка към по-чистия въздух в големите градове.

Обособяването на „зони с ниски емисии“ е  практика в Лондон от 2003-та година. Има ги в Германия, Нидерландия, Франция, Унгария, Италия. Най-пресният пример е от Румъния. От януари 2020-та в Букурещ има забрани за влизане на коли с Евро 1 и Евро 2 преди 1999 г. Притежателите на коли с Евро 3 плащат различно. Ако живеят в столицата – 30 лева месечно. Ако искат да влязат – към 800 годишна винетка. Въпреки замърсяването през зимата, властите в София се въздържаха да спират автомобилите. Защото през зимата я нямаше законовата база. Но нови разпоредби вече разрешават на общините да поставят ограничения за движението.

Екостикeрите пък са част от системата. Пред какво ще е изправена Столичната община (а и всяка една друга в България) става ясно от думите на Гуидо Ланзани от Милано. Той е началник отдел „Качество на въздуха“ в Регионалната агенция за опазване на околната среда в Ломбардия. На форум за чистия въздух той разказа наскоро за част от мерките, предприети за редуцирането на замърсяването от коли.

„Определили сме една малка зона в Милано, в която за да влезете, трябва да платите. Стимулираме използването на велосипеди и електромобили, обществен транспорт“.

Най-интересна е определената от властите „зона за ниски емисии“, която обхваща над три и половина милиона души в Милано и крайградските райони. Където през работните дни, в работно време е забранено да влизат, излизат или да се движат най-замърсяващите автомобили и камиони.

„Точно тези автомобили могат да участват в една програма, която е за наблюдение на замърсяването. Това е проект в региона на Ломбардия, който дава възможност на най-цапащите превозни средства да кандидатстват за изключение от забраната. Те могат да се движат един километър извън границите на забранената зона. За да няма злоупотреби, има нещо като черна кутия, която показва какво докъде могат да се движат автомобилите. А движението се следи със сателит. Разбира се, освен това трябва да платите и 5 евро, за да може да влезете в центъра на града. Ако имате дизелов автомобил, който е по-нисък от стандарта ЕВРО 4, не може да влезете в центъра на града. Резултатите показаха, че трафикът е намален с 30 процента.

Успяхме да постигнем значително намаляване на вредните емисии в тази зона. Освен това се опитахме да направим още нещо. По време на еднократни мерки, по време на епизоди със силно замърсяване, можем са спираме трафика. Извлякохме поуки“.

Гуидо Ланзани от отдела за „Качество на въздуха“ в „Ломбардия“ казва, че мерките в Милано са съчетани с информиране на хората за нуждата им. А лична проверка в сайта на общината на Милано показа, че мерките са доста подробно разписани на няколко езика.

Дори и преди официалният старт в България системата ще се натъкне на някои особености. Засега в София обявяват само намерение да въвеждат зони. А информацията в специализирания сайт „Urban достъп в Европа“ (https://bg.urbanaccessregulations.eu) отразява, но доста постно, само съществуващите изисквания. Влизащата в сила мярка за екостикери е за цялата страна. Знаем къде ще си поставим стикера с чип -в средата на предното стъкло зад огледалото.

"Българският екостикер е различен от еконормата, записана в документите на автомобила и може да създаде дори съдебни казуси", каза пред БНР Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. 

„Може да има разминаване между категорията,  дадена от производителя, а друг да даде друга – това ще е предпоставка за съдебни дела. Надявам се това да не обезмисли системата, дано да няма и корупционен модел тук", посочи още Русинова.

По думите й законодателните мерки и новите изисквания се провеждат при липса на политики за стимулиране на подмяна на автопарка. И затова дори поставянето на екостикери на колите ще бъде разглеждано не като полезна мярка, а като поредното ограничение.

Още по темата в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Култура Бреница" разкрива нови праисторически находки

Къде се е зародила европейската и световната цивилизация, този въпрос си задава съвременният човек, но от години над него работят учените.  И това лято екип от Регионалния исторически музей в Плевен продължи разкопките на обекта, познат в научната литература като "Култура Бреница". Датира от V хилядолетие пр. Хр.-  началото на..

публикувано на 05.10.25 в 14:56
Юлия Пискулийска

Превенцията на социално значими заболявания е на фокус за фондация МОСТ

Под патронажа на парламентарната Комисията по здравеопазване се проведе 24-тата среща на фондация "Медии, общество, семейство и традиции" - МОСТ. Присъстваха водещи специалисти в областта на медицината като професор Радка Аргирова, професор Ивайло Търнев, доцент Росен Калпачки, д-р Тихомир Мустаков. Конференция събира лекари и..

публикувано на 05.10.25 в 06:53

7% от българските медици са ставали жертва на физическа агресия

Седем процента от българските медици са ставали жертва на физическа агресия по време на работа, а повече от половината от тях са се сблъсквали с вербална агресия от страна на пациенти. Това показва социологическо проучване, направено сред 800 лекари и медицински сестри по поръчка на Българския лекарски съюз. Друго проучване сред обществеността сочи,..

обновено на 05.10.25 в 05:47

"Кухнята като мост" - румънско-българските връзки чрез общото ястие мамалига

В тутраканското село Нова Черна за 13-ти път се проведе Фестивалът на мамалигата – празник на традициите, вкусовете и културата от двете страни на Дунава. Традицията оживя отново – с музика, танци, песни и, разбира се, мамалига – ястието, което и българи, и румънци наричат свое. Организатори са НЧ „Васил Йорданов-1942“, Община Тутракан и..

публикувано на 05.10.25 в 05:36
Кемниц, Германия

Кемниц - играе важна роля за развитието на Германия

На 3-ти октомври Германия чества обединението си през 1990 година, но този официален празник така и не успя да стигне до сърцата на германците . Те все по-рядко се разделят на източни и западни, но разликите остават . Особено добре видими са в политиката. Докато в бившата ГДР крайната десница се радва на широка подкрепа, на запад са..

публикувано на 04.10.25 в 14:14

Гарет Джоунс: Поликата в цяла Европа е в процес на трансформация

Малко повече от година след изборната победа Лейбъристката партия във Великобритания вече е изпреварена в анкетите от "реформаторите" на популиста Найджъл Фарадж , а премиерът и партиен лидер така и не успява да се хареса на британците. Тази седмица партията проведе своя годишен конгрес, а дали той даде очакваните отговори? Партията на Фарадж..

публикувано на 04.10.25 в 13:34
Ивана Николова

Ивана Николова: Политиката на администрацията на Тръмп е изключителна безпрецедентна

"Срещата и нахъсващите речи на  Тръмп и Хегсет  приличат на политическа кампания за PR на президента". Това коментира пред БНР Ивана Николова , историкът от Софийския университет: "Много от темите, които засегнаха и Хегсет, и Тръмп са познати, особено при Хегсет една от версиите за неговото назначаване като министър са именно неговите книги , в..

публикувано на 04.10.25 в 13:13