Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Необходимо ли е да се отдават магистралите на концесия

Снимка: BGNES

Една от точките в управленската програма на партията "Има такъв народ", която представи Слави Трифонов, е отдаването на магистралите на концесия и дострояването на недовършените аутобани. Това предложение обаче среща сериозно недоверие сред хората, които се притесняват, че с концесионирането на магистралите пътни такси ще поскъпнат. Приложим ли е такъв модел за строителство на високоскоростните пътища у нас и ще плащаме ли повече, когато пътуваме по магистрала, отдадена на концесия?

Отдаването на концесия на автомагистралите срещна остри критики сред хората в социалните мрежи, където по въпроса тече разгорещена дискусия.

Ето какво коментираха шофьори:

"Пълен абсурд - навсякъде по света магистралите и основните шосета са държавна собственост, за да могат да бъдат ремонтирани".

"Без концесии - ограбиха ни тези концесии, тази държава беше цветуща, доведоха я до пустиня".

"Възможни са всякакви икономически решения - това е едно легитимно решение. Аз никога не съм подкрепял такива решения. Личната ми подкрепа е нула".

Публично-частното партньорство в пътното строителство е практика в редица страни, казва инженер Ясен Ишев от Научно-техническия институт по транспорта, според когото концесията има значителни предимства:

"При един добър договор концесионен ползите и за двете страни се очаква да бъдат добри. Парламентът и правителството трябва да вземат решение и то дългосрочно за стратегия за изграждане на нашата пътна мрежа, да определят всяка една магистрала по какъв начин да бъде достроена или построена".

Повече ли ще плащаме, ако магистралите бъдат концесионирани:

"Не бих казал, че ще плащаме повече. Концесионният договор би трябвало да уточни всички тези параметри предварително и да се знае, че таксата, която ще плащаме ще бъде такава, каквато е за други магистрали", допълни Ишев.

По-бързо ли се ще строят магистралите, ако бъдат отдадени на концесия?

"Самите изпълнители ще има нужда по-бързо да я въведат в експлоатация, за да може по-бързо да започнат да си връщат средствата, които са вложили. Сега се строи с теглене на кредит, с постановление на Министерския съвет", подчерта експертът.

Снимка: БГНЕС

Губи ли държавата от концесия на магистралите, когато таксите прибира конценсионерът, а не отиват в бюджета за поддръжка на пътища?

"Държавата няма да има никакви ангажименти или ще бъдат минимални ангажиментите на държавата при финансиране на строителството на магистралата. След това таксите ще отиват в концесионера, няма държавата да има ангажименти за поддържането на магистралата. Държавата си подготвя концесионния договор по проекта и от тук нататък започва да контролира".

Вече изградената тол система по магистралите ще помогне за определяне на условията на концесионния договор обяснява бившият началник на ТОЛ управлението проф. Олег Асенов:

"Важно е да се отбележи, че с вече изградената системата за пътно таксуване могат да бъдат постигнати две цели. Първата цел е привличането на служители за концесиониране, тъй като на база на тази система има възможност да се направят  сериозни анализи за трафика и от там оценката на ефективността на бъдещата инвестиция".

Идеята, предложена от партията на Слави Трифонов за концесия на магистралите не е нова. Такива намерения съществуваха и по време на управлението на НДСВ. Защо обаче моделът на концесиониране на аутобаните по света не е приложен до момента и у нас?

Ето мнението на бившия директор на Пътната агенция по време на правителството на НДСВ Павел Диковски, сега заместник-председател на Браншовата камара „Пътища“:

"По политически причини концесията стана мръсна дума. В България се намесиха различни лобита,  политически, които започнаха да обясняват това, което се шири сред хората, че ще струва много скъпо".

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Рафаел Лос: Трудностите за Европа се множат

За втори път в рамките на месец Съветът на НАТО ще се събере идната седмица, за да обсъди инцидент, застрашаващ сигурността и териториалната цялост на страна от Алианса. Инцидентите от подобен характер през последните дни всъщност станаха три. Вчера 3 изтребителя МиГ-31 прелетяха над островчето Вайндлоо във Финския залив и престояха във въздушното..

публикувано на 20.09.25 в 11:40
Алекси Кесяков

Алекси Кесяков за пътищата: Обучението и възпитанието трябва да започва от раждането

В Пловдив се провежда 11-ата национална конференция на тема "Безопасна пътна инфраструктура". Събитието е организирано от Българската браншова асоциация "Пътна безопасност". Целта е чрез споделяне на добри практики, научни постижения и иновативни решения да се стигне до начин за по-малко жертви и ранени по пътищата.  " Движението по пътищата се..

публикувано на 19.09.25 в 11:45
Владимир Владимиров

Владимир Владимиров с прогноза за местните избори в РСМ: Разгромяваща победа за Мицкоски

Предизборната кампания в РСМ не е спирала. Това, което ще се случи на местните избори, е разгромяваща победа на Мицкоски срещу опозицията. Това е мнението на анализатора Владимир Владимиров. Пред БНР той коментира предстоящите след месец местни избори в страната.  "След местните избори той ще препотвърди своята силна победа, която направи на..

публикувано на 19.09.25 в 10:39
Георги К.Първанов

Георги Първанов: Пазарът на труда е спокоен, заплатите растат

" Картината на пазара на труда е стабилна, но виждаме едно умерено затягане ".  Това заяви пред БНР Георги Първанов - експерт по Човешки ресурси, член на УС на Българската асоциация за управление на хора и на Българската конфедерация по заетостта.  "В най-големия сайт за търсене на работа броят на отворените позиции е около 37 хил., което е..

публикувано на 18.09.25 в 09:55
Истанбул

Български изселници в Турция: Отчаяни сме от партиите в България, искаме стабилност

Ако Ахмед Доган стане председател на новата партия, която обяви, вероятно пак ще има подкрепа , защото изселниците в Турция гласуват основно заради него. Това посочи за БНР Хюлия Алтън от Истанбул за новия проект на Доган, докато Кенан Йозгюр от Измир смята, че е все още е рано да се коментира обявената партия. Какво още мислят българските изселници..

обновено на 18.09.25 в 08:41

До 5 г. затвор за притежание и разпространение на райски газ

С глоба от 2000 до 5000 лева ще бъдат наказвани родители или настойници, които не придружават детето си в заведение за хранене или развлечения след определените в закона вечерни часове. Тази промяна в Закона за закрила на детето се предлага от временната парламентарна комисия като мярка срещу употребата и разпространението на райски газ...

публикувано на 16.09.25 в 18:53
Росен Желязков

Росен Желязков: Безводието се дължи и на климатични фактори, и на лошо управление на водния ресурс

Премиерът Росен Желязков заяви, че проблемът с безводието в някои части на страната се дължи както на климатични фактори, така и на лошо управление на водния ресурс, лошо планиране и лоша комуникация на отговорните институции. Желязков каза това в началото на първото заседание на Националния борд по водите, създаден в изпълнение на решението на..

публикувано на 16.09.25 в 13:15