Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Необходимо ли е да се отдават магистралите на концесия

Снимка: BGNES

Една от точките в управленската програма на партията "Има такъв народ", която представи Слави Трифонов, е отдаването на магистралите на концесия и дострояването на недовършените аутобани. Това предложение обаче среща сериозно недоверие сред хората, които се притесняват, че с концесионирането на магистралите пътни такси ще поскъпнат. Приложим ли е такъв модел за строителство на високоскоростните пътища у нас и ще плащаме ли повече, когато пътуваме по магистрала, отдадена на концесия?

Отдаването на концесия на автомагистралите срещна остри критики сред хората в социалните мрежи, където по въпроса тече разгорещена дискусия.

Ето какво коментираха шофьори:

"Пълен абсурд - навсякъде по света магистралите и основните шосета са държавна собственост, за да могат да бъдат ремонтирани".

"Без концесии - ограбиха ни тези концесии, тази държава беше цветуща, доведоха я до пустиня".

"Възможни са всякакви икономически решения - това е едно легитимно решение. Аз никога не съм подкрепял такива решения. Личната ми подкрепа е нула".

Публично-частното партньорство в пътното строителство е практика в редица страни, казва инженер Ясен Ишев от Научно-техническия институт по транспорта, според когото концесията има значителни предимства:

"При един добър договор концесионен ползите и за двете страни се очаква да бъдат добри. Парламентът и правителството трябва да вземат решение и то дългосрочно за стратегия за изграждане на нашата пътна мрежа, да определят всяка една магистрала по какъв начин да бъде достроена или построена".

Повече ли ще плащаме, ако магистралите бъдат концесионирани:

"Не бих казал, че ще плащаме повече. Концесионният договор би трябвало да уточни всички тези параметри предварително и да се знае, че таксата, която ще плащаме ще бъде такава, каквато е за други магистрали", допълни Ишев.

По-бързо ли се ще строят магистралите, ако бъдат отдадени на концесия?

"Самите изпълнители ще има нужда по-бързо да я въведат в експлоатация, за да може по-бързо да започнат да си връщат средствата, които са вложили. Сега се строи с теглене на кредит, с постановление на Министерския съвет", подчерта експертът.

Снимка: БГНЕС

Губи ли държавата от концесия на магистралите, когато таксите прибира конценсионерът, а не отиват в бюджета за поддръжка на пътища?

"Държавата няма да има никакви ангажименти или ще бъдат минимални ангажиментите на държавата при финансиране на строителството на магистралата. След това таксите ще отиват в концесионера, няма държавата да има ангажименти за поддържането на магистралата. Държавата си подготвя концесионния договор по проекта и от тук нататък започва да контролира".

Вече изградената тол система по магистралите ще помогне за определяне на условията на концесионния договор обяснява бившият началник на ТОЛ управлението проф. Олег Асенов:

"Важно е да се отбележи, че с вече изградената системата за пътно таксуване могат да бъдат постигнати две цели. Първата цел е привличането на служители за концесиониране, тъй като на база на тази система има възможност да се направят  сериозни анализи за трафика и от там оценката на ефективността на бъдещата инвестиция".

Идеята, предложена от партията на Слави Трифонов за концесия на магистралите не е нова. Такива намерения съществуваха и по време на управлението на НДСВ. Защо обаче моделът на концесиониране на аутобаните по света не е приложен до момента и у нас?

Ето мнението на бившия директор на Пътната агенция по време на правителството на НДСВ Павел Диковски, сега заместник-председател на Браншовата камара „Пътища“:

"По политически причини концесията стана мръсна дума. В България се намесиха различни лобита,  политически, които започнаха да обясняват това, което се шири сред хората, че ще струва много скъпо".

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Златина Петкова: Комисията "Сорос" - шоу за пред медиите

" Очаквам комисията "Сорос" да е шоу за пред медиите. Представям си безкраен цирк , какъвто г-н Пеевски явно обича. Очаквам може би тук да се показват някакви снимки на български представители на медиите или други, снимани до Джордж Сорос - нещо такова си представям". Това коментира пред БНР журналистът от "Евроком" Златина Петкова.  НС одобри..

публикувано на 08.11.25 в 12:51
Кристалина Георгиева

Кристалина Георгиева: С въвеждането на еврото България ще стане по-привлекателна за инвеститорите

С въвеждането на еврото България ще стане по-привлекателна за инвеститорите , заяви пред БНР Кристалина Георгиева - управляващ директор на Международния валутен фонд.  Тя изрази удовлетворение от приемането на България в еврозоната, но и не спести препоръки към Европа да бъде по-конкурентоспособна .  "Светът се промени много през последните..

публикувано на 08.11.25 в 10:30
Наръчник за борба с радикализацията при младите хора

Готов е Наръчник за борба с радикализацията при младите хора

Програма "Европа" към Столична община реализира проект, който ще подпомогне учителите да се справят с проявите на агресия още в техния зародиш. Веселин Кръстев: Всеки Божи ден губим деца. Отговорността е на всички! Мълчанието в семейството ражда насилието в училище Наръчник за борба с радикализацията при младите хора ще бъде..

публикувано на 08.11.25 в 08:15

Д-р Георги Николов: 15-16% от хората в репродуктивна възраст имат проблем със забременяването

За първи път български лекари по асистирана репродукция заминават на мисия в Албания, за да окажат безвъзмездна медицинска помощ на двойки с репродуктивни затруднения . Инициативата е "България и Албания заедно за още едно родено дете".  Начело на лекарския екип застава д-р Георги Николов - ръководител на медицински център за репродуктивна..

публикувано на 07.11.25 в 10:15

Хърватската фондова борса с много добро представяне след въвеждането на еврото

Хърватската фондова борса се радва на много добро представяне след въвеждането на еврото. В Загреб председателят на Управителния съвет Ивана Газич се срещна с български журналисти, за да сподели хърватския опит по въвеждането на еврото. Любопитен акцент е, че фондовата борса в Загреб притежава Словенската фондова борса, където търговията се извършва..

публикувано на 07.11.25 в 06:28

Нараства средната възраст за първо дете, но има и родилки на 13 г.

От края на миналия век до днес има с около 30% спад в раждаемостта.  Това заяви пред БНР доц. д-р Мария Юнакова - председател на Българската асоциация по стерилитет и репродуктивно здраве, по повод Европейската седмица на фертилитета и началото на националната информационна кампания "Инвитро в България". "От близо 80 хил. родени бебета..

публикувано на 06.11.25 в 12:21

Александър Ангелов: Много сме успешни в това да ни закърнеят уменията за иновации

Над 700 учители, директори, експерти и представители на институции, университети, медии и бизнес ще се съберат тази седмица в София за едно от водещите образователни събития на годината - националната конференция "Умения за иновации в образованието в ерата на изкуствения интелект". " Образованието е тема, за която не може да примрежваме поглед и..

публикувано на 06.11.25 в 10:10