Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Необходимо ли е да се отдават магистралите на концесия

Снимка: BGNES

Една от точките в управленската програма на партията "Има такъв народ", която представи Слави Трифонов, е отдаването на магистралите на концесия и дострояването на недовършените аутобани. Това предложение обаче среща сериозно недоверие сред хората, които се притесняват, че с концесионирането на магистралите пътни такси ще поскъпнат. Приложим ли е такъв модел за строителство на високоскоростните пътища у нас и ще плащаме ли повече, когато пътуваме по магистрала, отдадена на концесия?

Отдаването на концесия на автомагистралите срещна остри критики сред хората в социалните мрежи, където по въпроса тече разгорещена дискусия.

Ето какво коментираха шофьори:

"Пълен абсурд - навсякъде по света магистралите и основните шосета са държавна собственост, за да могат да бъдат ремонтирани".

"Без концесии - ограбиха ни тези концесии, тази държава беше цветуща, доведоха я до пустиня".

"Възможни са всякакви икономически решения - това е едно легитимно решение. Аз никога не съм подкрепял такива решения. Личната ми подкрепа е нула".

Публично-частното партньорство в пътното строителство е практика в редица страни, казва инженер Ясен Ишев от Научно-техническия институт по транспорта, според когото концесията има значителни предимства:

"При един добър договор концесионен ползите и за двете страни се очаква да бъдат добри. Парламентът и правителството трябва да вземат решение и то дългосрочно за стратегия за изграждане на нашата пътна мрежа, да определят всяка една магистрала по какъв начин да бъде достроена или построена".

Повече ли ще плащаме, ако магистралите бъдат концесионирани:

"Не бих казал, че ще плащаме повече. Концесионният договор би трябвало да уточни всички тези параметри предварително и да се знае, че таксата, която ще плащаме ще бъде такава, каквато е за други магистрали", допълни Ишев.

По-бързо ли се ще строят магистралите, ако бъдат отдадени на концесия?

"Самите изпълнители ще има нужда по-бързо да я въведат в експлоатация, за да може по-бързо да започнат да си връщат средствата, които са вложили. Сега се строи с теглене на кредит, с постановление на Министерския съвет", подчерта експертът.

Снимка: БГНЕС

Губи ли държавата от концесия на магистралите, когато таксите прибира конценсионерът, а не отиват в бюджета за поддръжка на пътища?

"Държавата няма да има никакви ангажименти или ще бъдат минимални ангажиментите на държавата при финансиране на строителството на магистралата. След това таксите ще отиват в концесионера, няма държавата да има ангажименти за поддържането на магистралата. Държавата си подготвя концесионния договор по проекта и от тук нататък започва да контролира".

Вече изградената тол система по магистралите ще помогне за определяне на условията на концесионния договор обяснява бившият началник на ТОЛ управлението проф. Олег Асенов:

"Важно е да се отбележи, че с вече изградената системата за пътно таксуване могат да бъдат постигнати две цели. Първата цел е привличането на служители за концесиониране, тъй като на база на тази система има възможност да се направят  сериозни анализи за трафика и от там оценката на ефективността на бъдещата инвестиция".

Идеята, предложена от партията на Слави Трифонов за концесия на магистралите не е нова. Такива намерения съществуваха и по време на управлението на НДСВ. Защо обаче моделът на концесиониране на аутобаните по света не е приложен до момента и у нас?

Ето мнението на бившия директор на Пътната агенция по време на правителството на НДСВ Павел Диковски, сега заместник-председател на Браншовата камара „Пътища“:

"По политически причини концесията стана мръсна дума. В България се намесиха различни лобита,  политически, които започнаха да обясняват това, което се шири сред хората, че ще струва много скъпо".

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мартин Атанасов

Мартин Атанасов: Когато институциите мълчат, по-важно е да не мълчим ние

Два месеца след като беше представена публично, интерактивната карта "Черна писта" – разработена от 18-годишния Мартин Атанасов – е била посетена от над 300 000 души, а в пиковите дни средно 70-80 хиляди души са влизали в нея. Платформата визуализира повече от 177 000 пътнотранспортни произшествия, регистрирани от 2021 г. насам, и показа как..

публикувано на 04.08.25 в 19:03
Никола Рахнев

Граждани в борбата с пожарите: Доброволци купуват автомобили и помощни средства за гасене

"Вече дарихме една пожарна кола в Хисаря и тя е участвала в гасенето на над 30 пожара.  В момента сме в процес на закупуване на втора и на трета. Едната ще отиде в Пловдив, другата – вероятно в Тополовград". Това разказа пред БНР Никола Рахнев, създател на доброволческата инициатива Гората.бг. "Когато държавата не е достатъчно активна,..

публикувано на 04.08.25 в 13:20

Приемането на България и Румъния в Шенген не увеличи броя на туристите в Северна Гърция

Приемането на България и Румъния в Шенген не увеличи броя на туристите в Северна Гърция. Причината е във високите цени, а не в границите, коментират от туристическите агенции. Не се потвърдиха очакванията на гръцките хотелиери в Северна Гърция, че отворените граници с България ще увеличат туристите това лято. Статистиката за юли показва, че..

публикувано на 04.08.25 в 10:29

Д-р Светослава Тончева: Има завръщане на хората към библиотеките

Утре стартира 11-ият сезон на "Зелени библиотеки" в парковете на София. Началото е от парк "Гео Милев".  "Има подготвена богата музикално-културна програма. Читателите ще имат възможност да се срещнат с известни български автори",  посочи пред БНР д-р Светослава Тончева - ръководител направление "Библиотечни колекции" към Столичната библиотека...

публикувано на 01.08.25 в 11:14
Горски пожар в района на Измир, 3 юли 2025 г.

Айше Сали, кореспондент на БТА в Анкара: Овладени са големите пожари в Турция, но щетите са сериозни

4268 пожара от началото на годината - това е сериозната статистика за огнената стихия Турция, която и тази седмица активно се бори за потушаване на големи огнища като това в Бурса. Южната ни съседка е на първо място в Европа по капацитет за гасене на пожари по въздух и на второ място по този показател в света, съобщи в интервю за БНР кореспондентът..

обновено на 01.08.25 в 09:38

Части от Добрич без вода повече от 56 часа

Повече от 56 часа квартали в Добрич са без вода. Спирането ѝ става без предупреждение, без да е обявен воден режим, без първоначално дори да е ясно каква е причината услугата на ВиК оператора към част от жителите на областния център да бъде преустановена. Въпреки негодуванието водоноски са осигурени повече от 24 часа след спирането на..

публикувано на 30.07.25 в 16:30

В Русе забраниха употребата на алкохол извън заведенията

В Русе е в сила забрана да се консумира алкохол извън заведенията. Решението е на Общинския съвет. Глобите ще бъдат налагани от полицията и са по 200 лева за първо провинение и по 500 лева за всяко следващо.  "Русе не е град на пиянки. Това, че те не могат да се справят с някакви пиянки, не означава, че всички трябва да ни обявят за..

публикувано на 29.07.25 в 10:58