Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Необходимо ли е да се отдават магистралите на концесия

Снимка: BGNES

Една от точките в управленската програма на партията "Има такъв народ", която представи Слави Трифонов, е отдаването на магистралите на концесия и дострояването на недовършените аутобани. Това предложение обаче среща сериозно недоверие сред хората, които се притесняват, че с концесионирането на магистралите пътни такси ще поскъпнат. Приложим ли е такъв модел за строителство на високоскоростните пътища у нас и ще плащаме ли повече, когато пътуваме по магистрала, отдадена на концесия?

Отдаването на концесия на автомагистралите срещна остри критики сред хората в социалните мрежи, където по въпроса тече разгорещена дискусия.

Ето какво коментираха шофьори:

"Пълен абсурд - навсякъде по света магистралите и основните шосета са държавна собственост, за да могат да бъдат ремонтирани".

"Без концесии - ограбиха ни тези концесии, тази държава беше цветуща, доведоха я до пустиня".

"Възможни са всякакви икономически решения - това е едно легитимно решение. Аз никога не съм подкрепял такива решения. Личната ми подкрепа е нула".

Публично-частното партньорство в пътното строителство е практика в редица страни, казва инженер Ясен Ишев от Научно-техническия институт по транспорта, според когото концесията има значителни предимства:

"При един добър договор концесионен ползите и за двете страни се очаква да бъдат добри. Парламентът и правителството трябва да вземат решение и то дългосрочно за стратегия за изграждане на нашата пътна мрежа, да определят всяка една магистрала по какъв начин да бъде достроена или построена".

Повече ли ще плащаме, ако магистралите бъдат концесионирани:

"Не бих казал, че ще плащаме повече. Концесионният договор би трябвало да уточни всички тези параметри предварително и да се знае, че таксата, която ще плащаме ще бъде такава, каквато е за други магистрали", допълни Ишев.

По-бързо ли се ще строят магистралите, ако бъдат отдадени на концесия?

"Самите изпълнители ще има нужда по-бързо да я въведат в експлоатация, за да може по-бързо да започнат да си връщат средствата, които са вложили. Сега се строи с теглене на кредит, с постановление на Министерския съвет", подчерта експертът.

Снимка: БГНЕС

Губи ли държавата от концесия на магистралите, когато таксите прибира конценсионерът, а не отиват в бюджета за поддръжка на пътища?

"Държавата няма да има никакви ангажименти или ще бъдат минимални ангажиментите на държавата при финансиране на строителството на магистралата. След това таксите ще отиват в концесионера, няма държавата да има ангажименти за поддържането на магистралата. Държавата си подготвя концесионния договор по проекта и от тук нататък започва да контролира".

Вече изградената тол система по магистралите ще помогне за определяне на условията на концесионния договор обяснява бившият началник на ТОЛ управлението проф. Олег Асенов:

"Важно е да се отбележи, че с вече изградената системата за пътно таксуване могат да бъдат постигнати две цели. Първата цел е привличането на служители за концесиониране, тъй като на база на тази система има възможност да се направят  сериозни анализи за трафика и от там оценката на ефективността на бъдещата инвестиция".

Идеята, предложена от партията на Слави Трифонов за концесия на магистралите не е нова. Такива намерения съществуваха и по време на управлението на НДСВ. Защо обаче моделът на концесиониране на аутобаните по света не е приложен до момента и у нас?

Ето мнението на бившия директор на Пътната агенция по време на правителството на НДСВ Павел Диковски, сега заместник-председател на Браншовата камара „Пътища“:

"По политически причини концесията стана мръсна дума. В България се намесиха различни лобита,  политически, които започнаха да обясняват това, което се шири сред хората, че ще струва много скъпо".

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимката е илюстративна

110 хил. души настояха в петиция за забрана на клетките за телета

Сдружение "Невидими животни" внесе в Народното събрание петиция с над 110 хил. подписа за забрана на клетките за телета и за преминаване към по-хуманни групови практики на отглеждане . Пред БНР инж. Стефан Димитров от неправителствената организация подчерта, че тези животни са уязвими и страдат, но за съжаление им се обръща малко внимание..

публикувано на 10.11.25 в 11:46

Приключва извеждането на децата от денонощните социални домове. Накъде?

Процесът на извеждането на децата от денонощните социалните домове приключва, но за да бъдат подкрепени младежите при излизане от тях за самостоятелно развитие, е нужна допълнителна подкрепа. Все още диалогът между отделните институции, които се занимават със закрилата на децата, не е достатъчен за навременно решаване на проблемите. Реформата..

публикувано на 10.11.25 в 09:58

Златина Петкова: Комисията "Сорос" - шоу за пред медиите

" Очаквам комисията "Сорос" да е шоу за пред медиите. Представям си безкраен цирк , какъвто г-н Пеевски явно обича. Очаквам може би тук да се показват някакви снимки на български представители на медиите или други, снимани до Джордж Сорос - нещо такова си представям". Това коментира пред БНР журналистът от "Евроком" Златина Петкова.  НС одобри..

публикувано на 08.11.25 в 12:51
Кристалина Георгиева

Кристалина Георгиева: С въвеждането на еврото България ще стане по-привлекателна за инвеститорите

С въвеждането на еврото България ще стане по-привлекателна за инвеститорите , заяви пред БНР Кристалина Георгиева - управляващ директор на Международния валутен фонд.  Тя изрази удовлетворение от приемането на България в еврозоната, но и не спести препоръки към Европа да бъде по-конкурентоспособна .  "Светът се промени много през последните..

публикувано на 08.11.25 в 10:30
Наръчник за борба с радикализацията при младите хора

Готов е Наръчник за борба с радикализацията при младите хора

Програма "Европа" към Столична община реализира проект, който ще подпомогне учителите да се справят с проявите на агресия още в техния зародиш. Веселин Кръстев: Всеки Божи ден губим деца. Отговорността е на всички! Мълчанието в семейството ражда насилието в училище Наръчник за борба с радикализацията при младите хора ще бъде..

публикувано на 08.11.25 в 08:15

Д-р Георги Николов: 15-16% от хората в репродуктивна възраст имат проблем със забременяването

За първи път български лекари по асистирана репродукция заминават на мисия в Албания, за да окажат безвъзмездна медицинска помощ на двойки с репродуктивни затруднения . Инициативата е "България и Албания заедно за още едно родено дете".  Начело на лекарския екип застава д-р Георги Николов - ръководител на медицински център за репродуктивна..

публикувано на 07.11.25 в 10:15

Хърватската фондова борса с много добро представяне след въвеждането на еврото

Хърватската фондова борса се радва на много добро представяне след въвеждането на еврото. В Загреб председателят на Управителния съвет Ивана Газич се срещна с български журналисти, за да сподели хърватския опит по въвеждането на еврото. Любопитен акцент е, че фондовата борса в Загреб притежава Словенската фондова борса, където търговията се извършва..

публикувано на 07.11.25 в 06:28