Отдаването на концесия на автомагистралите срещна остри критики сред хората в социалните мрежи, където по въпроса тече разгорещена дискусия.
Ето какво коментираха шофьори:
"Пълен абсурд - навсякъде по света магистралите и основните шосета са държавна собственост, за да могат да бъдат ремонтирани".
"Без концесии - ограбиха ни тези концесии, тази държава беше цветуща, доведоха я до пустиня".
"Възможни са всякакви икономически решения - това е едно легитимно решение. Аз никога не съм подкрепял такива решения. Личната ми подкрепа е нула".
Публично-частното партньорство в пътното строителство е практика в редица страни, казва инженер Ясен Ишев от Научно-техническия институт по транспорта, според когото концесията има значителни предимства:
"При един добър договор концесионен ползите и за двете страни се очаква да бъдат добри. Парламентът и правителството трябва да вземат решение и то дългосрочно за стратегия за изграждане на нашата пътна мрежа, да определят всяка една магистрала по какъв начин да бъде достроена или построена".
Повече ли ще плащаме, ако магистралите бъдат концесионирани:
"Не бих казал, че ще плащаме повече. Концесионният договор би трябвало да уточни всички тези параметри предварително и да се знае, че таксата, която ще плащаме ще бъде такава, каквато е за други магистрали", допълни Ишев.
По-бързо ли се ще строят магистралите, ако бъдат отдадени на концесия?
"Самите изпълнители ще има нужда по-бързо да я въведат в експлоатация, за да може по-бързо да започнат да си връщат средствата, които са вложили. Сега се строи с теглене на кредит, с постановление на Министерския съвет", подчерта експертът.
Губи ли държавата от концесия на магистралите, когато таксите прибира конценсионерът, а не отиват в бюджета за поддръжка на пътища?
"Държавата няма да има никакви ангажименти или ще бъдат минимални ангажиментите на държавата при финансиране на строителството на магистралата. След това таксите ще отиват в концесионера, няма държавата да има ангажименти за поддържането на магистралата. Държавата си подготвя концесионния договор по проекта и от тук нататък започва да контролира".
Вече изградената тол система по магистралите ще помогне за определяне на условията на концесионния договор обяснява бившият началник на ТОЛ управлението проф. Олег Асенов:
"Важно е да се отбележи, че с вече изградената системата за пътно таксуване могат да бъдат постигнати две цели. Първата цел е привличането на служители за концесиониране, тъй като на база на тази система има възможност да се направят сериозни анализи за трафика и от там оценката на ефективността на бъдещата инвестиция".
Идеята, предложена от партията на Слави Трифонов за концесия на магистралите не е нова. Такива намерения съществуваха и по време на управлението на НДСВ. Защо обаче моделът на концесиониране на аутобаните по света не е приложен до момента и у нас?
Ето мнението на бившия директор на Пътната агенция по време на правителството на НДСВ Павел Диковски, сега заместник-председател на Браншовата камара „Пътища“:
"По политически причини концесията стана мръсна дума. В България се намесиха различни лобита, политически, които започнаха да обясняват това, което се шири сред хората, че ще струва много скъпо".
Повече можете да чуете в звуковия файл.На 3-ти октомври Германия отбеляза 34 години от обединението, което се случи след падането на Берлинската стена на 9-ти ноември 1989 г. Повече от три десетилетия са минали от тази историческа нощ. Еуфорията и радостта са притъпени. В обединена Германия разделителните линии са все още ясно изразени. Всеки втори източногерманец смята, че в нова Германия..
Без миграцията нямаше да има крайна десница - това важи не само за Австрия, а изобщо за европейските десни популисти, които без съмнение са във възход. През цялата седмица след парламентарните избори в Австрия, спечелени от крайнодясната "Партия на свободата", обществената дискусия се върти около това как да бъде изолирана една демократично..
Проблемите в общинското предприятие "Екоравновесие" могат да се решат само, ако всички работим заедно. Имаме нужда от доброволци да ни помагат, за да се справим с наследените проблеми. Това заяви кметът на София Васил Терзиев след протест на защитници на правата на безстопанствени кучета , проведен на 12 септември. На 30 септември беше открита..
Пропуснахме 10 години възможността, така че да подготвим енергетиката ни за днешната ситуация. Сега имаме сблъсък на лобита. Тези средства, които се гласуват по ПВУ, няма да отидат като инвестиции в адаптация на въглищния район . Това каза енергийният експерт Илиян Василев в интервю пред БНР. Според него без въглищни централи не..
Министерството на външните работи призовава българите в Иран незабавно да напуснат страната заради нарастващото напрежение в региона. От ведомството препоръчват на сънародниците ни да се придържат стриктно към инструкциите за сигурност на местните власти, редовно да се информират за обстановката, да избягват военни обекти или струпване на..
Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, или 4 години след средното за ЕС, сочат данните на Евростат за миналата година. Сънародниците ни се нареждат след връстниците си от Хърватия, Словакия и Испания и делят четвъртото място с младите италианци. Средната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно..
Българските младежи са песимистични за света, но оптимисти за България . Това каза пред БНР Евелина Славкова, социолог от Изследователски център "Тренд", която коментира изводите от проучването "Младите хора в България - ментални рискове, предизвикателства и перспективи": "Българският младеж е оптимист за развитието на България, оптимист за..
Ще продължа моята гладна стачка до освобождаването на съпруга ми. Ще го правя до тогава, докато ми стигат физическите сили. Това заяви пред БНР..
Заплахи срещу общинското ръководство на Дулово водят до напрежение в работата на местните власти. За това сигнализираха кметът на Общината инж...
Развитието на социалните услуги за деца и семейства е едно от постиженията ни в последните десетилетия. Тези социални услуги са многобройни към ден..