Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Къде са слабите места на пътната безопасност у нас

България няма инструмент за наблюдение на пътищата, отказва иновативен проект

Диана Русинова: За две години тежките ПТП с жертви и тежко ранени могат да паднат с 25%

Диана Русинова
Снимка: БГНЕС

Нямаме методология и продукт, с които да осъществяваме непрекъснат мониторинг на пътната инфраструктура и безопасността. Това каза пред БНР Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. По думите й това е пряко свързано с анализа на риска и превенцията на пътната безопасност.

България няма инструмент, с който да наблюдава своите пътища и да успява да прави анализ за тяхното текущо състояние, категорична е Диана Русинова.

„Пътната инфраструктура на България е в безобразно състояние.“

Нито една катастрофа, нито един пътен инцидент не се геореферира, тоест ние не знаем точното местоположение, знаем приблизително местоположение, уточни тя. 

„На базата на това и статистиката не е много вярна, която от МВР ни се предоставя.“

Снимка: БГНЕС

Екипът на Русинова работи по иновативен метод за заснемане на текущото състояние на пътищата и има вече защитен патент в САЩ, като предстои и подписването на договор. Методът позволява да бъдат направени анализ и оценка на риска на това текущо състояние, а на базата на този анализ да се разпореди конкретно какво да се прави.

„Да се промени кръстовище, да се подменят мантинели, пътни знаци, да се подмени геометрията на пътя, ако трябва, да се разследват автомобилни катастрофи“, посочи Диана Русинова в предаването „Преди всички“.

Снимка: БГНЕСРусинова поясни, че е предложила страната ни да си закупи сателитните изображения и да има правото безплатно да ползва разработките и самата иновация, но това е било възприето като гледане на дупки по пътищата, което по думите й е скандално.

Затова и утре от Европейския център за транспортни политики ще дадат прескоференция, за да разяснят пред обществеността какво представлява проектът и къде и на каква стойност ще продадат тази иновация.

„Нашите прогнози са такива, че за две години можеше да паднат тежките ПТП с жертви и тежко ранени с 25%, което до момента България никога не е правила за такъв кратък срок“, заяви Русинова.

Според нея системата е била възможност страната ни да може да следи и какво се случва в пътното строителство, както и да се разследват прецизно катастрофи.

Етап от ремонта на АМ „Тракия“ между Стара Загора и Чирпан  Снимка: БГНЕС

На една от най-новите автомагистрали – „Струма“, както и на АМ „Хемус“ има участъци, където маркировка изобщо липсва, тоест е напълно изчезнала, изтъкна още Диана Русинова. Относно новоремонтирания участък на АМ „Тракия“ тя отбеляза, че маркировката не отговаря на утвърдените стандарти.

„От повече от три месеца алармираме, че наскоро ремонтираната отсечка между 160-и и 180-и километър продължава да е с некачествено положена маркировка. Видимостта на пътната маркировка не е абстрактно понятие, то е много ясно и точно дефинирано и има ясни критерии, на които една пътна маркировка трябва да отговаря. Може би на всеки му се струва някак несериозно да говорим за това, че пътната маркировка не се вижда, но при мъгла и лошо време това е един от елементите на пътя, които биха могли включително да спасят човешки живот.“

Според Русинова нито една от сезираните от тях институции не е предприела мерки „да накара един изпълнител гаранционно да отиде да си подмени некачествено положения продукт“.

Цялото интервю слушайте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Адвокат Мариета Караджова: Вече имаме едни от най-високите наказания за престъпления срещу животни

През юли Народното събрание прие промени в Наказателния кодекс за подобряване на закрилата на животните. Измененията бяха определени като историческа победа от защитници на правата на животните и дойдоха след масови протести в цялата страна против насилието над четириноги. Демонстрациите бяха породени от задържането през март на Габриела Сашова..

публикувано на 11.09.25 в 11:30
Методи Лалов

Адв. Методи Лалов: По случая "Кожухаров" е подавана неправилна информация към вътрешния министър

  "Ще накараме институциите да работят. Всеки заслужава да има процес, който да му осигури истината". Това заяви пред БНР адвокат Методи Лалов, който пое защитата на непълнолетен участник в побоя, при който пострада старши комисар Николай Кожухаров, ръководител на Областната дирекция на МВР в Русе. Повдигат обвинения на задържаните за..

публикувано на 10.09.25 в 10:05

Шекеринска: Русия и тероризмът остават най-директните и дългосрочни заплахи

Русия и тероризмът остават най-директните и дългосрочни заплахи. Това е посочила Радмила Шекеринска по време на втория ден от посещението си в България.  Свързаността между страните в Югоизточна Европа е и фактор на колективната сигурност на НАТО в региона. Това е казал президентът Румен Радев на срещата си номинираният от РСМ зам.-генерален..

публикувано на 08.09.25 в 19:39
Даниела Тонева

След нападението: Екоактивистката Даниела Тонева отива в парламента

Екоактивистката Даниела Тонева, чийто дом в кюстендилското с.  Шатрово беше замерян с камък, а колата ѝ беше нацапана с боя, ще отиде в парламента, за да представи пред журналистите, а и евентуално - пред депутатите, проблемите и ситуацията с ТЕЦ "Бобов дол". Това каза тя за БНР.  Еколози, активисти граждани я подкрепят, дават ѝ да разбере,..

публикувано на 08.09.25 в 10:53
проф. Даниел Вълчев

Проф. Даниел Вълчев: Правителството е в режим на оцеляване

Цялото интервю на Снежана Иванова с проф. Даниел Вълчев в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл.

публикувано на 07.09.25 в 13:48
Манол Генов

Манол Генов: Черно море подобрява качеството на морската вода

Липсата на вода се дължи предимно на климатичните промени и заради неадекватно управление на водния сектор. Инфраструктурата е собственост на няколко министерства, а МОСВ контролира подземните води - имаме Министерство на енергетиката, Министерство на икономиката, напоителна система, посочи в интервю пред БНР министърът на екологията Манол..

публикувано на 07.09.25 в 11:17
Мила Томова - Прусийска

Книгата "Родителството с обич и граници": Как да възпитам уверено, сърдечно и отговорно дете

Ако някога сте се питали: Нормално ли е поведението на детето ми , как да поставям граници, без да се скарам, как да запазя спокойствие, когато ме провокира, как да възпитавам уверено, сърдечно и отговорно дете , то книгата "Родителството с обич и граници" е точно за вас.  Така се обръща към читателите Мила Томова - Прусийска , автор..

публикувано на 06.09.25 в 08:15