Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Преди 30 години в Ловеч се произвеждаха руските автомобили "Москвич"

Завод „Балкан вело“
Снимка: Пламен Христов

Министерството на икономиката и германски инвеститор подписаха меморандум за производство на електроавтомобили в Ловеч. Плановете са у нас да се произвежда софтуера на автомобилите и частите. При подписването на меморандума за бъдеща инвестиция служебният министър на икономиката Кирил Петков каза, че Ловеч има нужда от точно такъв производител на електроавтомобили и се надява да се възродят традициите за индустриализацията, но в продукти на бъдещето. Очаква се да бъдат разкрити 1000 работни места.

Преди 30 години в Ловеч се произвеждаха руските автомобили "Москвич" - едни от най-популярните у нас по времето на социализма.

В миналото Ловеч е бил един от центровете на България в машиностроенето, автомобилостроенето и дори самолетостроенето. Емблематичният не само за града, но и за страната ни завод "Балкан", който съществува и до днес отваря врати през 1941 година като държавна самолетна фабрика.

"Самият завод е построен от полски инженери. Първите самолети, които се строят в държавната самолетна фабрика са ДАР-9 „Синигер“. В тази самолетна фабрика се правятсамолети Avia B-135, които според някои изследователи имат участие в бойни действия, когато американци бомбардират София наши самолети 135 отразяват този нальот", каза за БНР Ганчо Ганев от Регионалния исторически музей.

След Втората световна война заводът насочва производството си към селскостопанска техника, но през 50-години на миналия век самолетостроенето се възражда.

"Когато започва производството на самолет "Лаз-7“ инженер Цветан Лазаров, това е изключително добър самолет за времето си, благодарение на добри технически качества е въоръжена българската армия, но тъй като този самолет има проблеми с мотора се заменя "Лаз-7-М" или така наречения "ЗАК-1", който е не само нов прототип, но е изцяло може би нов самолет. България, която е във Варшавския договор решава да прекрати самолетопроизводството и техниците, които работят в завода, предлагат идеята да започне производството на леки автомобили. Първият лек автомобил е "Балкан", правят се леки камионетки, микробуси, но за съжаление това производство не претърпява своето развитие", допълни Ганчо Ганев.

Завод „Балкан вело“     Снимка: Пламен Христов

В Историческия музей на завода се пазят прототипи на всичко, което се е произвеждало през 80-те години на съществуването му. Първият автомобил, произведен в Ловеч е "Балкан" и е направен през 1960 година.

"Това е един от най-ценните ни експонати, но не е влязал в масово производство, не се е стигнало дотам, тъй като по това време е направена първата кооперация с "Фиат". След 1970 година започва производството на автомобили "Москвич", някои все още ги виждаме по пътищата в движение", каза Дарина Тодорова, изпълнителен директор на завод "Балкан вело".

Преди приватизацията в най-силните години в завод "Балкан" са работили между 5 и 6 хиляди души. Очаква се, ако бъде построен нов завод за електроавтомобили в Ловеч да бъдат разкрити около 1000 работни места. 

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ксения Дечева и нейната учителка Мая Буюкли

Ксения Дечева и нейната учителка Мая Буюкли от Тараклия за вярата в нашето време

В края на февруари Българското национално радио обяви конкурс за есе сред учениците и студентите от българската общност в Бесарабия на територията на днешните Украйна и Молдова. В средата на септември бяха раздадени наградите на отличените, а церемонията се състоя във филиала на Русенския университет в град Тараклия, Молдова. С победителката Ксения..

публикувано на 28.09.25 в 06:30

Проучване алармира: В сгради на училища и детски градини у нас все още има азбест

В страната все още има сгради, в които азбестовите материали, използвани в строителството им, не са премахнати . Това сочи проучване на частна фирма, която се занимава с демонтаж и обезвреждане на азбест и азбестосъдържащи материали. Те са силно канцерогенни и вредни за здравето . Вдишването на миниатюрни азбестови влакна и прах може да причини..

публикувано на 25.09.25 в 06:59
Милен Митев

Милен Митев: Радиото вече е много повече от звук и ефир

Българското национално радио стартира конкурс за двама водещи на ново предаване на български жестов език . Това е уникално събитие, защото става въпрос за предаване за глухонеми.  В деня на жестовите езици – БНР обявява конкурс за ново предаване на жестов език "На първо четене може би звучи малко странно радио или радио предаване,..

публикувано на 24.09.25 в 15:12
Зорница Христова

Зорница Христова: Витоша присъства в културното въображение на българина, не само на софиянеца

" Витоша е градска планина само, доколкото е до София, а разбира се, иначе тя е съвсем сериозна планина, една от големите в България и не бива да бъде подценявана ". Това коментира пред БНР писателят и преводач Зорница Христова : "Това че се нарича парк, говори за защитения ѝ статут, а не я прави безопасна, но има много истории, защото това е..

публикувано на 24.09.25 в 12:27

Ескейп стая на колела - в капана на трафикантите

Ескейп стая на колела ще премине през 11 града у нас . Инициативата се осъществява съвместно между нидерландска фондация и Националната комисия за борба с трафика на хора. Локациите са консултирани с МВР и не са произволно избрани. Идеята: повече гласност и превенция срещу трафика на хора. Преживяването: клаустрофобично, целящо да..

публикувано на 24.09.25 в 10:55
Проф. д-р Веселка Дулева

Проф. Веселка Дулева: Препоръчваме минимум между 6 и 8 чаши вода на ден

"Нашите наблюдения през годините при проведени много национално представителни проучвания установяваме, че  българинът не следи хидратацията си и не се обръща достатъчно внимание на прием на достатъчно количество течности , като за да компенсираме загубите в рамките на деня, които са за средностатистическия индивид в умерен климат при умерено ниво на..

публикувано на 24.09.25 в 10:37