Точно един месец се навършва днес, откакто турският кораб "Вера Су", натоварен с над 3000 тона азотен тор, заседна в морето край местността „Яйлата“. Измина месец, в който корабособственикът не предприе никакви действия по спасяването на собствеността си и в който България също не успя да се справи с критичната ситуация в морето. Какво все пак се случи, има ли вече яснота как се е стигнало до инцидента и какви са поуките, които трябва да си извадим като морска държава?
Докато страните от Западна Европа бавно и постепенно се връщат към стария начин на живот, познат им от преди пандемията, в България ситуацията става все по-интересна. Интересна всъщност е тя за циничните оптимисти и вероятно почти безнадеждна за крайните песимисти. Не ни е достатъчна цялата драматична картина около разпространението на Covid-19 ами и в разгара на четвъртата вълна ни сполетя и един заседнал кораб и то малко преди поредните избори за последната една година в страната. И ако трябва да обобщим в едно изречение защо този инцидент се превърна в препъни камъче за България, то би звучало така – заради един заспал на вахта втори помощник-капитан и заради една дълбоко приспана в летаргичен сън държава в продължение на десетилетия.
Първите дни от засядането на кораба край „Яйлата“ бяха като опознавателен лагер, в който децата научават имената на своите учителки и свикват с новите си другарчета по стая. Опипваше се бавно, постепенно и с надеждата, че някак си отговорността по изтеглянето на кораба няма да се окаже в ръцете на България. Е да, но все пак ни се наложи да го направим. И така се стигна до първата акция по претоварването на кораба, която целеше той да бъде олекотен и впоследствие да бъде извлечен от скалите. Всички помним какво се случи по време на тази акция – една заседнала и с часове спасявана баржа, една развалена машина за пакетиране на товара, един почти успял да заседне кран и разбира се, една напълно неподходяща кофа, от която се оказа, че товарът се изсипва в морето. И всички бяха безкрайно учудени – все едно да искаш да пренесеш пясък в сито и да те изненада неуспешното ти начинание. Тогава и дойдоха първите признания за пълната неподготвеност на държавата ни, изказани в прав текст от тогавашния и вече освободен от поста изпълнителен директор на „Морска администрация“ Живко Петров:
„Ние нямаме технически средства в момента, с които да извършим това облекчаване. Кранът е много голям, плаващият, България с това разполага. Много е голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. България не разполага с някакви по-специални технически средства, за да разтовари…С каквото разполагаме, това сме използвали“.
Впоследствие Живко Петров беше освободен от длъжността си и на негово място застана капитан Венцислав Иванов. Бурното море пък все пак накара екипажа да пожелае да бъде евакуиран. Седем от тях бяха настанени в общинския хотел в Каварна, после разпитани от Окръжната прокуратура в Добрич, след това в разследването се включи и Националната следствена служба, а капитанът и вторият помощник-капитан си останаха за постоянно в ареста, обвинени в престъпление, за което законът предвижда от 5 до 15 години лишаване от свобода.
Междувременно отвсякъде еколози, химици, океанолози и природозащитници обясняваха в дружен хор, че азотният тор е опасен за околната среда и за морската екосистема, защото ще доведе до цъфтеж на фитопланктона, което ще намали количествата на кислород във водата, ще предизвика съхнене на хрилете на рибите и съответно до тяхната смърт, ще доведе и до натрупване на нитрати в морските обитатели. Разбира се, някои по-крайни в мнението си специалисти по темата говореха за екокатастрофа, за срив в туризма, за умиране за дълъг период от време на риболова в района. И в този момент в местността „Яйлата“ дойдоха министърът на транспорта Христо Алексиев, който обяви, че азотният тор не се класифицира като опасен товар и министърът на околната среда и водите Асен Личев, който пък заяви, че нито ще цъфне планктона, нито ще умрат риби.
Ако всяка дума, изречена във връзка с кораба от ангажираните в спасяването му, го преместваше с по 1 см, сигурно той вече щеше да е пристигнал на пристанището във Варна. За сметка на това той и днес си е до „Яйлата“ и дори и да бъде успешно претоварен, съдбата му не е ясна.
На същата дата, но през септември месец, в морето изчезна един 48-годишен мъж от Добрич, влязъл с риболовен каяк и не излязъл повече от водата жив. Като по ирония на съдбата вероятно двете събития – изчезването на рибаря и засядането на кораба „Вера Су“, се случиха в един и същи ден. Какво друго ако не точно два подобни инцидента идват да ни покажат и то съвсем ясно, че държавата ни не е готова да спасява нито кораби, нито хора.
Принцът на Уелс ще призове световните лидери и бизнес общността да "мислят мащабно" и "спешно", за да се справят с потенциално катастрофалните щети, нанасяни на световните океани. Призивът на принц Уилям за действие идва, след като той се появи заедно с известния естественик сър Дейвид Атънбъро във видеоклип в социалните медии, за да говори за..
Тази година Кипър издига 66 "Сини флага", които обхващат над половината от плажовете на острова. Половин милион евро безвъзмездна помощ отпусна правителството за тяхното подобряване. Шейсет и четири плажа - от общо 123 регламентирани зони за къпане в Кипър - и 2 пристанища - в Агия Напа и Лимасол - бяха удостоени с най-известния международен..
Пътнически самолет, излетял от летище "Хийтроу" за американския град Детройт, трябваше да се върне на летището в Лондон поради спукано предно стъкло, съобщи Би Би Си. Полет 017 на Delta Air Lines е превозвал 188 пътници и 12 членове на екипажа на борда, когато пилотът е съобщил за повредата малко след излитането в събота. Екипажът е спазил процедурата,..
Иранската държавна телевизия съобщи, цитирана от Франс прес, че Техеран се е сдобил с огромно количество "стратегическа и чувствителна" израелска разузнавателна информация, включително документи, свързани с ядрените съоръжения и отбранителните планове на Израел. В информацията на медията не се дават подробности относно съдържанието на..
Доналд Тръмп заяви, че ще има "сериозни последствия", ако Илон Мъск финансира кандидати на Демократическата партия, които ще се изправят срещу републиканците, гласували за мащабния законопроект на президента за намаляване на данъците и разходите. В телефонно интервю за NBC News Тръмп отказа да каже какви ще са тези последствия и добави, че не..
Гори покривът на популярно заведение в центъра на Благоевград. Огънят е възникнал от комина, предаде БГНЕС. Няма данни за пострадали. Съществува риск покривът да се срути. Сигналът за пожара е получен към 20:50 часа. Районът около ресторанта е блокиран, а преминаването на хора и автомобили е временно спряно. С цел предотвратяване на евентуален..
В Рим се проведе национално шествие с митинг в защита на Газа и на Палестина, организирано от големите опозиционни партии - Демократическата, "Пет звезди" и "Зелено-левия алианс". Събитието се проведе под лозунга "Спрете изтреблението, стига съучастие" в присъствието на близо 300 000 души, сред които различни асоциации, представители на..
Улица "Тимок" в Силистра отново е под заплаха заради активно свлачище. През 2009 година участък от около 35 метра е бил укрепен с финансиране в размер..
"Режимът на Путин непременно ще се срути и ние трябва да изготвим пътна карта за периода след него, защото нямаме право да допускаме грешките от..
До 1 януари хората да не правят нищо, ако парите им са основно в кеш, тъй като институциите ще им вземат комисионна и ще загубят част от сумата. След..