Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътят като враг на шофьора

Снимка: БГНЕС

„Пътно-транспортните произшествия, дори по-малките и тези без смъртни случаи, са съвкупност от събития. Рядкост са тези, в които само водачът е виновен (естествено, ако говорим за прекаляване с алкохола или прекалено висока скорост, тогава можем да говорим само за водача). Имаме три фундаментални елемента, комбинацията от които води до ПТП – това са превозното средство, човекът и пътят.“ Това обясни пред БНР гл. ас. д-р инж. Христо Грозданов, преподавател в Катедра „Пътища и транспортни съоръжения” и управител на Института по транспортно строителство и инфраструктура.

Има и четвърти елемент – средата, в която се случват ПТП, допълни Грозданов.

Пътят трябва да бъде такъв, че да не обърква водачите“, заяви експертът в предаването „Преди всички“ в коментара си за причините за вчерашната катастрофа с автобуса от Северна Македония.

Най-вероятно там пътят наистина е допринесъл за пътно-транспортното произшествие“, посочи Грозданов относно участъка, в който се случи катастрофата.

Мястото на катастрофата, в която изгоря автобус от РСМ с 45 пътници в него  Снимка: БГНЕС

Пред „Хоризонт“ програмистът Димитър Ганчев, който пътува през участъка на катастрофата, посочи:

„Проблематичното в този участък е, че когато времето е лошо, видимостта е лоша, вечер по тъмно, човек може да се заблуди къде точно започва завоят. Тъй като в самия десен завой е и отклонението за мястото за почивка.“

Водачът твърде късно разбира, че това, което следва, е входът към отклонението, а не основният път, а по тъмно в средата на пътя се озоваваш срещу мантинела.

„Тя формално си е на мястото, но реално при лоша видимост ти нямаш друг ориентир, освен габаритите на пътя.“

Вчера Ганчев алармира в социалните мрежи, че на мястото на катастрофата според него има нещо подвеждащо в маркировката на пътя.  

Димитър Ганчев е категоричен, че трябва да се разсъждава „какво може да се сгреши на всеки един възел“.

„Трябва да имаме предвид и възможните грешки и пътят да помага на хората да избягват грешките, а не да ги предпоставя.“

Пътищата у нас още от етапа на проектиране и след това изграждане и въвеждане в експлоатация подлежат на одити, възлагани от собственика на пътя, поясни инж. Христо Грозданов.

„Одитът се изпълнява от независим одитори, които са преминали допълнително обучение – 5 пълни седмици и се извършва единствено в нашия университет – УАСГ. На този път не му е правен одит, тъй като е построен 2004 година, проектиран най-вероятно преди 2000-та година.“

Според инж. Грозданов „хората, на които в момента най-много им се искат оставките, са хората, които през последните 2 години направиха толкова за одита по пътна безопасност, колкото за последните 10 години не е свършено.“

„Почти винаги проблемите опират до „парите не стигат“. Всичко е въпрос на пари. Въпрос на планиране и управление, но за да се реализира, трябват пари“, каза още инж. Христо Грозданов.
      

Повече по темата чуйте в звуковите файлове.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българите използват по-малко антибиотици, но нараства резистентността на микробите към лекарства

България е успяла да намали употребата на антибиотици в резултат на въвеждането на електронните рецепти, но проблемът с микробите, които са резистентни на лечение, продължава да се увеличава.  Това заяви в интервю за предаването "Преди всички" доцент Иван Иванов от Националната Референтна Лаборатория "Контрол и мониториране на антибиотичната..

обновено на 18.11.25 в 11:27
Кафява мечка

Пак мечета в населени места, как да реагираме?

Около 15 сигнала за поява на мечки в населените места са постъпили в Държавното горско стопанство в Карлово. Последният случай от тези дни е от вилната зона на Карлово, където мечка свободно се е разходила по улиците. Там вече има денонощен патрул от горски служители, които да помогнат мечката да бъде прогонвана към планината.  Денонощни патрули..

публикувано на 18.11.25 в 10:06

Теодора Бакърджиева: Необходимо е осъвременяване на Закона за меценатството

Необходимо е осъвременяване на Закона за меценатството.   Това заяви пред БНР Теодора Бакърджиева - изпълнителен директор на Българския дарителски форум. "Най-малкото по-модерно звучене на използваните термини, дефиниции - такива, които да са синхронизирани и с останалите нормативни документи, които са в сферата на културата и изкуството...

публикувано на 17.11.25 в 12:25
Ангел Кунчев

Доц. Ангел Кунчев за оплакванията от "Кроношпан": Недопустимо е да не се обърне внимание!

Продължава проверката в завода за преработка на дървесина "Кроношпан - България" след над 400 сигнала, подадени от жители на Велико Търново, за неприятни миризми. Очаква се и заключението на МОСВ.  Регионалната екоинспекция във Велико Търново вече глоби завода със 70 хил. лева.  РИОСВ глоби "Кроношпан" със 70 000 лева Кметът на Велико..

публикувано на 17.11.25 в 10:49

Образователна игра помага на децата в света на емоциите

В образователната ни система има голяма нужда от по-интересни и интерактивни инструменти за работа с децата.  Това мнение изказа пред БНР Александра Стоименова от организаторите на кампанията "Сила за новото поколение", която стартира през 2024 г. Продължението ѝ е опит да се вдъхновят учениците да опознаят света на емоциите чрез нова..

публикувано на 17.11.25 в 10:13

Обмен на левове в евро в пощите - срещу документ за самоличност

При превалутирането на българските левове в евро в пощите ще се проверяват документите за самоличност , като ще се прави тяхно копие и ще се извършва проверка за валидността им. Това пояснява пред БНР Александър Кирилов, който отговаря за сигурността в "Български пощи". " Анонимни ползватели на услугата няма да има . Всички наши клиенти..

публикувано на 17.11.25 в 06:55

Ниско налягане, негодна за пиене... Проблеми с водата в Сливен

Дейностите по така наречения "Воден цикъл", по който в Сливен се изграждат довеждащи водопроводи и подмяна на водопреносната система, продължават да оставят цели квартали без вода за повече от 24 часа. Последният случай бе от почивните дни миналата седмица, когато над 24 часа домакинствата във високата зона на града бяха без вода или достигаше вода,..

публикувано на 14.11.25 в 08:45