Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътят като враг на шофьора

Снимка: БГНЕС

„Пътно-транспортните произшествия, дори по-малките и тези без смъртни случаи, са съвкупност от събития. Рядкост са тези, в които само водачът е виновен (естествено, ако говорим за прекаляване с алкохола или прекалено висока скорост, тогава можем да говорим само за водача). Имаме три фундаментални елемента, комбинацията от които води до ПТП – това са превозното средство, човекът и пътят.“ Това обясни пред БНР гл. ас. д-р инж. Христо Грозданов, преподавател в Катедра „Пътища и транспортни съоръжения” и управител на Института по транспортно строителство и инфраструктура.

Има и четвърти елемент – средата, в която се случват ПТП, допълни Грозданов.

Пътят трябва да бъде такъв, че да не обърква водачите“, заяви експертът в предаването „Преди всички“ в коментара си за причините за вчерашната катастрофа с автобуса от Северна Македония.

Най-вероятно там пътят наистина е допринесъл за пътно-транспортното произшествие“, посочи Грозданов относно участъка, в който се случи катастрофата.

Мястото на катастрофата, в която изгоря автобус от РСМ с 45 пътници в него  Снимка: БГНЕС

Пред „Хоризонт“ програмистът Димитър Ганчев, който пътува през участъка на катастрофата, посочи:

„Проблематичното в този участък е, че когато времето е лошо, видимостта е лоша, вечер по тъмно, човек може да се заблуди къде точно започва завоят. Тъй като в самия десен завой е и отклонението за мястото за почивка.“

Водачът твърде късно разбира, че това, което следва, е входът към отклонението, а не основният път, а по тъмно в средата на пътя се озоваваш срещу мантинела.

„Тя формално си е на мястото, но реално при лоша видимост ти нямаш друг ориентир, освен габаритите на пътя.“

Вчера Ганчев алармира в социалните мрежи, че на мястото на катастрофата според него има нещо подвеждащо в маркировката на пътя.  

Димитър Ганчев е категоричен, че трябва да се разсъждава „какво може да се сгреши на всеки един възел“.

„Трябва да имаме предвид и възможните грешки и пътят да помага на хората да избягват грешките, а не да ги предпоставя.“

Пътищата у нас още от етапа на проектиране и след това изграждане и въвеждане в експлоатация подлежат на одити, възлагани от собственика на пътя, поясни инж. Христо Грозданов.

„Одитът се изпълнява от независим одитори, които са преминали допълнително обучение – 5 пълни седмици и се извършва единствено в нашия университет – УАСГ. На този път не му е правен одит, тъй като е построен 2004 година, проектиран най-вероятно преди 2000-та година.“

Според инж. Грозданов „хората, на които в момента най-много им се искат оставките, са хората, които през последните 2 години направиха толкова за одита по пътна безопасност, колкото за последните 10 години не е свършено.“

„Почти винаги проблемите опират до „парите не стигат“. Всичко е въпрос на пари. Въпрос на планиране и управление, но за да се реализира, трябват пари“, каза още инж. Христо Грозданов.
      

Повече по темата чуйте в звуковите файлове.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проф. Милен Замфиров: Генните мутации на аутизма са съществували хилядолетия назад

Интересът към Центъра с лаборатория за изследване на аутизма е изключително голям. Това заяви пред БНР проф. Милен Замфиров - декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата към Софийския университет "Св. Климент Охридски" и ръководител на новооткрития Център.   "Не съм имал никакво съмнение, че интересът към центъра ще бъде..

публикувано на 22.10.25 в 11:57

Възрастовите различия на работното място - риск или възможност за работодателите

По данни на Националния статистически институт България е на пето място по най-ниска безработица в Европейския съюз . Нивото на безработица у нас е под средното и намалява по-бързо отколкото средното ниво в Европа. Нивото на младежката безработица в България също е сравнително ниско - 15% , като се доближава до средното за страните от..

публикувано на 22.10.25 в 09:50
Дейвид Джордан

Доверието в обществените медии - ключът към тяхното съществуване

Как да бъде запазено и поддържано доверието на обществото към медиите – това е централната тема за участниците в медийната конференция на Международната асоциация на обществените медии, която се провежда в София.  Събитието беше открито от президента Румен Радев и генералния директор на БНР Милен Митев. Форумът събра в столицата представители на..

публикувано на 21.10.25 в 18:59

Д-р Николай Михайлов: Борисов е в упадък, застигнат от себеподобието си Пеевски

Физиономиите, които се съревновават за властта в България днес, са безобразни - техните силуети деградират сами по себе си, техният политически език е език на скритото насилие и жаргонизиран сексуално и през жест, и през намек, което представлява едно послание за политическия процес.  Коментара направи пред БНР д-р Николай Михайлов, психиатър,..

публикувано на 21.10.25 в 13:33

Десислава Бенина: Изкуственият интелект не може да мисли вместо ученика

" Не сме тук, за да отричаме технологиите и да има забрани. А сме тук, за да използваме това, което ни дават технологиите, но да го използваме разумно, етично и отговорно ". Това заяви пред БНР Десислава Бенина от Института за изкуствен интелект и преподавател в Националната търговско-банкова гимназия. Наскоро тя е защитила магистърска теза,..

публикувано на 21.10.25 в 11:19
Александър Миланов

Александър Миланов: Ако влезем навреме в квартала, няма да се налага да влизаме в моргата

"Това не е изолиран изблик на агресия, а предсказуем резултат от години натрупани пропуски . Много млади хора в днешно време растат без стабилни възрастни, без подкрепа, без емоционален език, с който да изразяват това, което се случва. Когато не могат да изкажат това, което се случва с тях, го показват понякога и с нож ." Това мнение изрази..

публикувано на 21.10.25 в 08:12

Симеон Ставрев: След като ЦГМ отвори данните на градския транспорт, време е и БДЖ да го направи

Може ли транспортният стрес да се облекчи, ако виждаме онлайн къде се намира транспортното средство, което чакаме? За София вече има ново мобилно приложение, което показва в реално време къде са всички тролеи, трамваи и автобуси . Направено е обикновен човек с помощта на отворените данни на града.  Борихме се за отворени данни 10 години ,..

публикувано на 20.10.25 в 11:42