Блестящата норвежка изпълнителка Вилде Франг беше за първи път у нас по покана на Софийската филхармония. На 21 ноември в зала "България" тя изпълни Концерт за цигулка и оркестър от Бетовен под диригентството на Юлиан Рахлин - прочутия цигулар, който се утвърждава все повече и като диригент.
Вилде Франг е една от ярките фигури на световната сцена в момента. 35-годишната норвежка израства в музикантско семейство, затова не е изненада, че свири от 4-годишна. Съдбата я среща с легендарни партньори: през 1998 г. цигуларката Ане-Софи Мутер става неин ментор и й предоставя хубав инструмент, а когато е на 12, диригентът Марис Янсонс я избира за солистка в последния си концерт като шеф-диригент на Филхармонията на Осло. Това й отваря много врати.
Сега Вилде Франг е сред най-търсените цигулари на световната сцена и предпочитан партньор за камерни ансамбли - свири с музиканти като Марта Аргерич, Рено и Гутие Капюсон, Юри Башмет, Николас Алтщед и мн. др. Нейните албуми като ексклузивен артист на Warner Classics й носят престижни награди като ЕCHO Classic, Classic BRIT, Diapason d'or, Gramophone и др.
Тук, в София, Франг потвърди високата си класа, при това го направи с финес и естествено присъствие, което не идва да заявява звезден статут, а да поднесе на публиката естетско преживяване. Филхармониците ни, водени от Рахлин, бяха достойни партньори.
Разговорът с норвежката цигуларка ден преди концерта, веднага след репетицията с оркестъра, започна от смяната на програмата в последния момент.
Често ли Ви се случва и имаше ли причина да решите да изпълните произведението на Бетовен, вместо предварително обявения Концерт за цигулка на Шуман?
И да, и не - има много сериозна причина за тази промяна. Случва се понякога на музикантите - получаваш травма от претоварване и или трябва да отмениш концерта, или да спреш да репетираш. Толкова много чаках момента да изсвиря концерта от Шуман за първи път тук, защото никога не съм го свирила пред публика. Щеше да бъде перфектната възможност, още повече, че диригент е Юлиан Рахлин, който е фантастичен колега. Обадих му се преди няколко дни и му казах: Юлик, много съжалявам, но ръката много ме боли. В Стокхолм свиря Бетовен и ми е по-лесно, защото познавам произведението добре. А той отговори: Няма проблем! Ще изпълним каквото поискаш. Ние всички сме хора, случва се! Той е наистина изключително позитивна личност. Благодарна съм, че всички откликнаха и все пак съм тук. Че ми позволиха да свиря Бетовен, а не Шуман. Благодаря им!
А по-често ли свирите творбата на Бетовен сега, заради 250-годишнината му?
Не толкова, колкото се очакваше, защото пандемията дойде. Но всъщност аз успях да запиша този концерт неотдавна - дискът трябваше да бъде издаден в чест на юбилея миналата година. Разбира се, и това беше отложено. Но както и да е. Ние още сме тук!
Вилде Франг, която дойде у нас с цигулката си "Гуарнери дел Джезу" от 1734 г., сподели още:
Аз съм изключително впечатлена колко лесно ми е да свиря с Юлиан Рахлин и оркестъра в София - с тях музиката тече естествено, което не става от само себе си, не се случва винаги и чувството е магично, защото когато се получи, усещането е като за камерно музициране, а това е много ценно.
За работата с различни диригенти и сблъсъка понякога с егото на големите музиканти на световната сцена Вилде Франг коментира по-нататък в интервюто, което можете да чуете в звуковия файл.
С премиера на книга за актрисата Емилия Радева започва днес есенният литературен сезон на Столичната библиотека. "Животът ми - едно добро представление" е заглавието на изданието, което ще бъде представено от съставителя на книгата и дъщеря на известните актьори Емилия Радева и Любомир Димитров Катерина Димитрова. Посетителите ще видят..
Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..
Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..
Книгата "Етюд-и-те на София. 10 години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие. "Вече има публикувани над 18 000 кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал съм и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..
Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..
В 14-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч.: - Най-грандиозното музикално събитие на столична сцена през месец август беше фестивалът в две вечери – на 28-и и 29-и август, “Гала в София“, организиран от българската оперна дива Соня Йончева и нейната..
Нов графит от неуловимия уличен художник Банкси се появи отстрани на сградата на Кралския съд в центъра на Лондон, но ще бъде премахнат. Стенописът изобразява съдия с традиционна перука и черна тога, който удря протестиращ, легнал на земята и държащ опръскан с кръв плакат. Въпреки че стенописът не е препратка към конкретна кауза или..
Свидетели сме на една груба злоупотреба с правосъдие , престъпление срещу правосъдието, тъй като на четирима младежи им се вменява действие, което те..
Това е отделен кадър, никой не знае кога е започнал конфликтът . Аз видях един откъс, в който между неясни фигури има някакъв диалог, който може да е..
Съпругата на старши комисар Николай Кожухаров сподели пред БНР актуални данни за състоянието му: " Възстановява се, в Интензивно отделение е"...