Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво ще се подобри по ОП „Транспорт“ до края на 2023 г.

Снимка: ЦГМ

България навлиза в последните две години от изпълнението на програмен период 2014-2020 г. на  Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. През тези две трябва да бъдат усвоени 50% от бюджета на програмата.

В края на ноември се проведе заседание на Комитета за наблюдение на програмата, където стана ясно, че Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и Агенция „Пътна инфраструктура“ следва да ускорят работата по конкретни проекти.

Финансово програмата „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014–2020“ приключва до края на 2023 г. До момента договореният ресурс е близо 90%, като 58% или малко над 2 милиарда лева от бюджета са разплатени, уточни пред БНР инж. Галина Василева, ръководител на управляващия орган на оперативната програма.

По думите ѝ при добра мобилизация, особено в края на програмните периоди, и при отсъствие на форсмажорни обстоятелства бихме могли да постигнем задоволителни резултати.

„Тоест да изпълним програмата на 100%.“

Към настоящия момент не е допусната загуба на средства по оперативната програма, подчерта инж. Василева.

ЖП гара Кърджали  Снимка: Божидар Чолаков, БНРВ железопътния сектор с добри темпове напредва изграждането на двата тунела по жп линията Елин Пелин - Костенец. До момента са прокопани над 820 метра от двете съоръжения. Изпълнени са 31% от жп линията Пловдив - Бургас и е в ход обществена поръчка за модернизация на 15-километровия жп участък Ямбол - Зимница.

В пътния сектор двете тръби на тунел Железница са изцяло прокопани и свързани една с друга, изгражда се хеликоптерна площадка на един от изходите на тунела.

В ход е оценка на постъпилите 10 оферти по обявената обществена поръчка за строителството на участък Сливница - връзка със Северната скоростна тангента - част от автомагистрала „Европа“, а 17 километровият участък Драгоман - Сливница е във финален етап на изпълнение.

За някои от проектите, предимно големи, изпълнението ще завърши в края на програмния период – в края на 2023 г. Дори за някои от проектите части от проектите, отделни договори, дейностите ще бъдат завършени и след този срок, което подлага на риск изпълнението и усвояването на средствата“, коментира инж. Галина Василева.

Причините за закъснението в изпълнението на договорите са обективни и присъщи за големи инфраструктурни проекти, посочи тя. 

Един от рисковите проекти е Елин Пелин – Костенец.

Снимка: Георги Нейков, БНР

Допълнителен усложняващ фактор се явява пандемията от коронавирус, както и поскъпването на суровини и услуги. Вече има писма от изпълнители, които дават сигнали за удължаване на времето за изпълнение на договорите.

„Възможностите за компенсиране на изпълнителите по текущите договори е тежка задача и е свързано със законодателството или ново законодателство“, отбеляза Василева.

Независимо от трудностите няма възможност за удължаване на програмния период или допустимост на разходите след 2023 година.

Инж. Василева изтъкна, че незавършените по отделните проекти до края на 2023 г. дейности могат да бъдат приключени след това, до 2026 г., но със средства от бюджета.

Всичко, което остане след 2023 г. е за сметка на бюджета.“

Снимка: БГНЕС

С всяка следваща оперативна програма по транспорт се търси приемственост с предходните програмни периоди. В периода до 2027 г. попадат проекти като Фаза 2 на Елин Пелин - Костенец, АМ „Струма“ - лот 3, тунелът под Шипка.

За по-доброто усвояване на средствата е необходимо да се стартира с много добре подготвени проекти, категорична е Галина Василева. Вече има изпратен за консултации с Европейската комисия четвърти вариант на програмата.

Общият бюджет на програмата е от същия порядък – около 2 милиарда евро. Инвестициите ще бъдат насочени към окончателно довършване на основни жп и пътни направления, които са започнати в настоящия програмен период.“

Сред целите е и подобряването на връзките между отделните видове транспорт.

„Безспорен приоритет продължава да бъда железопътният транспорт. Фокус е поставен и върху иновациите и транспортната безопасност, която е слабо място в нашата национална транспортна политика.“

Снимка: Георги Корнейков, БНР

Предвидено е изграждането на инфраструктура за алтернативни горива по републиканските пътища, както и доставка на аварийно-спасителни кораби.

Повече чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Борис Митов

Борис Митов: ВКС се отклонява от собствената си практика, за да угоди на интереса на един висш магистрат

ВКС окончателно осъди сайта "Медиапул" и журналиста Борис Митов  за клевети и обиди спрямо бившия председател на Софийския градски съд (СГС) и настоящ апелативен  съдия Светлин Михайлов . "Става въпрос за четири мои статии, на които аз съм автор, докато работя в изданието "Медиапул", февруари 2018 г. Тогава във Висшия съдебен съвет тече..

публикувано на 22.07.25 в 15:16
Адвокат Велислав Величков

Велислав Величков: Не беше нужно да се стига до щурм на вратата на КПК

"Поглеждайки назад през времето през 2022, 2020, 2013 година много сгради са били заключени за редови граждани в работно време, от страх да не влязат разгневени граждани ". Това обясни пред БНР адвокат Велислав Величков във връзка с опита - граждани от сдружение БОЕЦ да влязат в сградата на Комисията за противодействие на корупцията (КПК) в..

публикувано на 22.07.25 в 13:53
Алая Ловик

Алая Ловик е организатор на фестивала Х Fest Bulgaria 2025 в село Люти брод

Врачанското село Люти брод от 25 до 27 юли ще бъде домакин на Х Fest Bulgaria 2025 .  Пред БНР Алая Ловик, организатор на фестивала Х Fest Bulgaria 2025, об=ясни колко значимо за България и света е село Люти брод : "Трябва да помним, че село Люти брод винаги е било кръстопът, място, където са се събирали хора от различни краища . Те са..

публикувано на 22.07.25 в 12:27
Росен Белишки

Росен Белишки, МВР: Лятото е рисков сезон за извършване на домови кражби

Лятото е рисков сезон за извършване на домови кражби . От МВР обясняват, че често през летните месеци на годината част от криминалния контингент се мести от големите градове в морските ни курорти .  В същото време от Националната полиция апелират към хората да не дават информация, макар и неволна за това какво държат в домовете си. По този начин..

публикувано на 22.07.25 в 11:57
Светлин Михайлов

ВКС окончателно осъди "Медиапул" за клевети към съдия Светлин Михайлов

ВКС окончателно осъди сайта "Медиапул" и журналиста Борис Митов за клевети и обиди спрямо бившия председател на Софийския градски съд (СГС) и настоящ апелативен съдия Светлин Михайлов. Борис Митов: Наказателната функция на държавата се използва предимно за политически цели "Доколкото си спомням имаше и твърдения за други..

публикувано на 22.07.25 в 11:18
Жана Величкова

Жана Величкова: Депозитните системи за пластмасови бутилки са ефективни

" Депозитната система , която предстои да бъде изградена и да функционира в България, трябва да има категорично същия облик, който е обликът на европейските депозитни системи , доказали своята ефективност и ефикасност - да могат да събират 90% като минимум от пуснатите на пазара напитки в опаковки от пластмаса и метал до 3 литра ". Това заяви пред..

публикувано на 22.07.25 в 10:05
Проф. Ана Кочева

Проф. Ана Кочева: Не откривам проблем с българския наратив спрямо РСМ

"Разбира се, че не откривам проблем с българския наратив спрямо Северна Македония, както твърди господин Муцунски".  Това отбеляза птред БНР проф. Ана Кочева от Института за български език при БАН и заместник-председател на Македонския научен институт: "В българския наратив проблем няма , но за сметка на това  в северномакедонския наратив има..

публикувано на 21.07.25 в 14:50