Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Гроздан Караджов: Плащаме, защото ГЕРБ са подписали договорите, хвърлят се пиратки

Пътната мрежа е в ужасно състояние, държавата се е изключила от функциите си в малкия и средния град, констатира регионалният министър

Гроздан Караджов
Снимка: БГНЕС

Няма как на този етап настоящото управление да спре да плаща по договори, сключени от предишното. Това обясни в интервю за БНР вицепремиерът и министър на регионалноторазвитие и благоустройството Гроздан караджов.

„Спорът не е дали изобщо, в европейски директиви или в българския закон за обществените поръчки има предвидена възможността да се сключват договори без провеждане на състезателна процедура. Такава възможност има и тя на жаргон се нарича инхаус, тоест вътрешна – аз на своето си дъщерно дружество мога да му възложа нещо, ако съм публичен възложител, без да минавам през конкурсна процедура, но, едно много важно условие е, че дъщерното ми дружество трябва да може да свърши 80% от възлаганата работа или повече.

В нашия случай говорим за сключени договори за 4 милиарда за АМ „Хемус“, за 1 милиард за пътя Ботевград – Видин, за половин милиард за свлачища. В тези всичките договори АПИ възлага на дружество, което също е собственост на МРРБ да направи магистрали, пътища, да оправи свлачища, без това дружество - „Автомагистрали ЕАД“, да има и най-малката възможност да го свърши само. Във всички тези договори „Автомагистрали ЕАД“ е превъзложило на други изпълнители, други подизпълнители свои, всичката работа да я свършат те, а те запазват една комисионна, която в някои договори варира от 8%, в други стига до 14%. Законът за обществените поръчки е бил заобиколен. Защо – аз мога само да гадая“, коментира Гроздан Караджов в предаването „Неделя 150“.

Последиците за държавата са различни, ако това заобикаляне е унищожаемо или нищожно юридически, уточни Караджов.

„Тези договори са такива, но докато съдът не ги прогласи за нищожни или за унищожаеми, в двата случая ще има различни правни последици и различни, огромни рискове за държавата – в единия от случаите: когато са унищожаеми. Огромни рискове. Рискове, които достигат до 50% от горецитираните суми, не са за пренебрегване“, заяви Гроздан Караджов. 

„Може с години да се забави АМ „Хемус“ и пътят Ботевград – София, може тотално да разочароваме хората, които ги очакват от десетилетия, не мога с лека ръка да подходя. Докато не се прогласят от съда тези договори, ние сме задължени да си плащаме всичко, което е реално извършено и актувано. Иначе ще бъдем ние неизправната страна и ще платим още 15% неустойка. Плащаме, защото ГЕРБ са ги подписали тези договори. Това е толкова просто и логично.“

Тук няма нищо сензационно. Това е пиратка, която се хвърли в парламента и звучи и изглежда атрактивно, но в нея няма никакво съдържание, категоричен е Гроздан Караджов.

Прилича на някаква пиратка, която ти хвърлят в краката и ти се смеят, а тя само произвежда звук и дим, нищо повече. Това е тяхна грешка, за която ние продължаваме да плащаме, техни грехове“, посочи още Караджов.

Едва след поръчания от Министерския съвет финален правен анализ на всички възможни рискове ще мога да предложа решение, поясни министърът на регионалното развитие.

„Без тези данни аз не мога да се обърна към Народното събрание. Единият възможен вариант е НС да ги санира, да ги оздрави тези нездрави договори и да се продължи с тях. Другият вариант е да се сезира съдът и съдът в своето решение ще определи как се развързват тези отношения окончателно.“

Пътната мрежа е в ужасно състояние, отбеляза още министър Караджов, споменавайки „пътища, които над 20 години не са пипани“.

„Разбирането в Министерски съвет, в цялото правителство е, че трябва да започнем от ремонтирането на републиканската пътна мрежа. Затова съм си поставил амбициозна задача – 4 години по около 3 хиляди километра да ремонтираме.“

2,4 милиарда са средствата, които ще отидат директно от бюджета за пътища, уточни регионалният министър.

„Отделно има и средства, които идват по европейските програми за т.нар. ново строителство.“ 

Въпрос на няколко месеца е да се отпуши процедурата за пътя Русе – Велико Търново и да започне реалното строителство, смята той.

Напролет ще се вземат мерки, така че да се ограничи изпреварването в Кресненското дефиле, съобщи Гроздан Караджов.

„Основният фактор убиец там е рисковото изпреварване.“

По въпроса за разширяването на обхвана на ТОЛ-системата Караджов подчерта, че европейският принцип е съотношение 2:1 от заплащаното от тежкотоварните превозвачи и съответно от гражданите за винетки, а у нас е обратното – близо 280 милиона плащат гражданите, а ставката за тежкотоварния превоз за второкласните пътища е нула. Не се предвижда увеличение при винетките.

Според Гроздан Караджов през последните години е налице местен феодализъм, а „държавата се е изключила от функциите си в малкия и средния град, а местният елит решава всички въпроси така, както може би някога БКП структурите решаваха за всичко“.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Мариус Куркински: Господ ми даде да разбера, че аз никога няма да бъда достоен в този живот

Изумен съм от настървението срещу църквата и то от майки и бащи, родители, каза в интервю пред БНР актьорът и режисьор Мариус Куркински за предложението на БПЦ да се въведе предмет "Религия" в училище. В предаването "Хоризонт за вас" той сподели, че не вижда грешка в църквата и "православният християнин не говори за църквата, той вярва..

публикувано на 31.10.25 в 16:10
Черно море в района на Приморско.

"Черно море е пустиня", или какви са последствията от траленето за живота в морето

В Деня на Черно море специален доклад и карта на екологичната организация "Грийнпийс" - България представят заплахите за водния басейн и организмите в него, които са резултат от т.нар. тралене. Това е обичаен метод за индустриален риболов, като специално дънното тралене е забранено в България заради огромните щети, които нанася на..

публикувано на 31.10.25 в 15:30

Драстична липса на приемни родители у нас

Националната асоциация за приемна грижа започна кампанията "Те са наша грижа" с медийното партньорство на БНР.  По данни на асоциацията всяко второ дете в приемна грижа е било подигравано, изолирано или пренебрегвано. Половината приемни деца са ставали обект на клюки в квартала. Всяко трето дете е третирано като различно в училище . Това не е..

публикувано на 31.10.25 в 11:58

Изправени ли са общините Ловеч, Летница и Угърчин пред екологична криза?

Регионалната инспекция по околната среда и водите в Плевен е констатирала нередности при управлението и капацитета на регионалното депо за битови отпадъци в Ловеч . За установеното при извършените проверки са уведомени министърът на околната среда и водите Манол Генов, изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по околната среда Росица..

публикувано на 31.10.25 в 10:46

Жител на "Люлин": От години не съм виждал града толкова мръсен

Жители на столичния квартал "Люлин" блокираха за около час вчера кръстовището на булевардите "Царица Йоанна" и "Петър Дертлиев". Те протестираха заради кризата с извозването на боклука от квартала.   През последните два дни се чистят 9 от 10-те микрорайона на "Люлин".  Всички контейнери, които не са били обслужени онзи ден, гарантирано са..

публикувано на 31.10.25 в 06:55
Тихомир Стойков

"Възраждане" остана без представители в местната власт в Плевен

На проведеното вчера заседание на Общинския съвет в Плевен председателят доц. д-р Иван Малкодански обяви създаването на нова група "Обединение за Плевен" . В нея влизат тримата съветници, които досега бяха в групата "Възраждане за Плевен". Така на практика партия "Възраждане" остава без представители в местната власт. В новата група..

публикувано на 31.10.25 в 06:54

Ситуацията с медиите в САЩ: Безпрецедентна, катастрофална и все по-поляризирана

Невъзможно е да бъдат изчислени щетите, които са следствие от орязването на финансиране за обществените медии и атаките върху журналистиката в Съединените щати. Това заяви в интервю за БНР Катрин Джейкъбсън, програмен координатор на Комитета за защита на журналистите за района на Съединените щати, Канада и Карибите ( CPJ ) .   В..

публикувано на 30.10.25 в 12:40